Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.09.11, 19:46   #1 (linkki)
Tomatina84
(Vierailija)

Tosi herkullinen tomaattikastike

Olen pitkään etsinyt herkullista italialaista tomaattikastiketta, joka ois tietty myös helppo kokata pitkän työpäivän jälkeen.

Löysin vihdoin videon, jossa aito italialainen seksikkäällä aksentillaan selostaa reseptin ;) Kastike tehdään purkkitomaateista, mutta ei kyllä mausta uskois! Ehkä toi punaviini on se salaisuus! Kokeilkaas tekin! Tähän sitten lisää vaan katkarapuja tai jauhelihaa tai mitä ikinä lystääkin ja se on siinä!

Tomato and Health: Recipe
  Vastaa viestiin
15.01.12, 10:35   #2 (linkki)
anna
(Vierailija)

vastaus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomatina84 Näytä viesti
Olen pitkään etsinyt herkullista italialaista tomaattikastiketta, joka ois tietty myös helppo kokata pitkän työpäivän jälkeen.

Löysin vihdoin videon, jossa aito italialainen seksikkäällä aksentillaan selostaa reseptin ;) Kastike tehdään purkkitomaateista, mutta ei kyllä mausta uskois! Ehkä toi punaviini on se salaisuus! Kokeilkaas tekin! Tähän sitten lisää vaan katkarapuja tai jauhelihaa tai mitä ikinä lystääkin ja se on siinä!

Tomato and Health: Recipe
kuulostaa jotenkin oudolta et siihe tulee punaviniä mut kai se hyvää on ku sanot.
  Vastaa viestiin
15.01.12, 13:17   #3 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Lisään usein esim. munakoisovuokaa varten tekemääni tomaattipohjaiseen jauhelihakastikkeeseen punaviiniä - sopii mainiosti.
Katkarapuja ja punaviiniä en nyt ihan heti olisi keksinyt yhdistää, mutta täytynee joskus kokeilla:)
  Vastaa viestiin
16.01.12, 10:02   #4 (linkki)
Tuttu kastike
(Vierailija)

Kauan aikaa jo olen tehnyt tomaattikastiketta tuon tyyppisellä reseptillä mutta meillä siihen tulee vielä pieni palanen vihreää paprikaa ja punaviinin sijasta valkoviiniä. Itse aina teen kastikkeen tuoreista tomaateista. Vihannekset siis paistetaan ensin oliivióljyssä ja annetaan muhia viinin kanssa kunnes ovat kypsiä soseutukseen. Voittaa tietenkin kaikki ostokastikkeet.

Viiniä käytetään moneen ruokaan, joko puna tai valkoviiniä. Liharuokaa tuskin koskaan tehdään meillä ilman jompaakumpaa antamaaan makua.

Teen tomaattikastikkeen lihapullille, pastalle ja " vanhoille vaatteille". ( Suomessa vastaisi kai lähinnä jotakin pyttipannua).

Toisena vaihtoehtona lihapullille on mantelikastike. Eilinen patonki kuoritaan, paloitellaan. Palat pannaan paistumaan oliivióljyyn 10-12 mantelin ja 4-5 kokonaisen ja kuoritun valkosipulin kynnen kanssa. Kun ne ovat kullaruskeita ne otetaan liedeltä ja soseutetaan lisäten valkoviiniä, suolaa ja vettä. Lihapullat laitetaan kastikkeeseen ja annetaan kypsyä pienellä lämmöllä.

Lihapullissa sipulin sijalla puristettua valkosipulia ja paljon hakattua persiljaa, mustapippuria, munaa ja korppujauhoja.

Tarjoillaan tuoreista perunoista tehtyjen ranskalaisten perunoiden kanssa.
  Vastaa viestiin