| |  | | |
20.10.11, 08:41
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Mistä pienkoneesta on oikeasti hyötyä?
Minulla ei ole keittiössä mitään sähköisiä pienkoneita. Olen tähän asti tullut täysin toimeen ilman tehosekoitinta, yleis/monitoimikonetta, vihannesleikkuria, kahvinkeitintä, vedenkeitintä, sähkövatkainta yms. Siis minulla on keittiössä vain välttämättömimmät veitset, kattilat, pannut ja sen semmoiset välineet. Yleisesti ottaen keittiöni askeettisuus herättää hämmästystä. Mutta hyvällä veitsellä pienin ja viipaloin todella näppärästi, taikinat vaivaa käsipelillä tai vispilällä. Vesi kiehuu kattilassa, ja kahvinkeittoon riittää posliininen kahvinsuodatin. Leipä paahtuu paistinpannulla jne. Ja vaikka koneet voisivat nopeuttaa ruuanlaittoa/leipomista niin niiden puhdistaminen on hyvin hidasta ja loppupeleissä käsin/veitsellä tehden olisi ollut jopa sukkelampaa.
Pohdinkin, että onko jotain mitä ehdottomattomasti tarvitsisin, jotta kehittyisin seuraavalle tasolle kokkina ja leipurina?
Mikä laite on parantanut olennaisesti sinun kokkauksesi tasoa? Ja miten? Vai olisitko kuitenkin voinut hoitaa hommat manuaalisesti?
Siis vielä tarkennuksena, minulla on toki normaalit hella, uuni, jääkaappi, pakastin ja astianpesukone, mutta siinä ne sähköiset laitteet keittiössäni sitten ovatkin.
| |
| | |
20.10.11, 08:46
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Minä olen pärjännyt melko vähäisillä sähkölaitteilla keittiössäni.
Käytössä sähkövatkain, leivänpaahdin, ja Bamix sauvasekoitin. Kahvinkeitin on ja sitä käytetään erittäin vähän, kun nykyään käytän "mutteria", eikä kahvia keitetä päivittäin . Vesi kiehuu kaasuhellalla viheltävässä vesipannussa, joten siihen ei sähkölaitetta tarvita. Taikinat tehdään käsin ja tiskit hoituvat samaten käsin.
Unohdin mainita, että mikroaaltouuni on myös ja tarpeellinen ainakin meille.
Viimeinen muokkaaja Jx; 20.10.11 10:04.
| |
| | |
20.10.11, 08:57
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kahvinkeitin on eniten käytössä koska olen kahvikissa. Vedenkeittimessä keitän teeveden ja veden pikapuuroa varten. Yleiskone on ollut kaapissa vuositolkulla käyttämättä samoin kun erinäinen määrä silppureita ja raastimia joilla olen vaan onnistunut raastamaan sormenpäitä. Joten ei niitä pakollisia koneita paljon ole, se on tosiaan nopeampaa silputa veitsellä kun puhdistaa jotain konetta.
| |
| | |
20.10.11, 08:59
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
En minäkään kovin paljon sähkövempaimia käytä - lukuunottamatta ap:n mainitsemia. Oikeastaan ainoa päivittäin käytössä oleva noiden lisäksi on kahvinkeitin, jota ilman meidän perheemme ei varmaan tulisi toimeen - paitsi mökillä, jossa vesi keitetään kaasulla hellalla ja kahvi suodatetaan irtosuodattimen läpi pannuun.
Minulla kyllä on niin yleiskone, sähkövatkain, sauvasekoitin, leivänpaahdin, mikroaaltouuni ja vohvelirauta, mutta mikroa lukuunottamatta mitään ei ole käytetty kuukausiin. En nykyään leivo, joten en tarvitse edes sähkövatkainta. Jos vaahdotan kermaa tai vaniljakastiketta jälkiruokiin, vatkaan käsin. Paahtoleipääkään en ole kuukausiin taas syönyt. Yleiskonetta ei ole kaapista nostettu varmaan pariin vuoteen ja vohvelirautaa ei ole tällä vuosituhannella käytetty. Voisi siis olla aika siivota ja viedä ne kierrätykseen, jollekin muulle niillä voisi olla käyttöä.
Jos koet tulevasi toimeen ilman sähkövempaimia, en tiedä miksi sinun pitäisi sellaisia hankkia!
| |
| | |
20.10.11, 10:02
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä on kaikenlaisia vimpaimia, joita tulee käytettyä säännöllisen epäsäännöllisesti. Pisimpään on ollut käyttämättä pieni yleiskone, kun viimeisimmät kerrat tein pullataikinan käsin eikä ole tehty mitään keittoa, johon pitäisi hirveästi silputa vihanneksia tai juureksia. Vohvelirauta myös melko tarpeeton viime vuosina. Espresso-cappuccino-automaatti on ollut käyttämättä pitkään, kun ei ole sopivaa kalkinpoistoainetta, jolla paksut kalkkikertymät liukenisi - etikka ei riitä, sitä on kokeiltu.
Tärkeitä ovat vatkain (toimii ilman johtoa, kädensijassa ladattava akku) ja Bamix, jolla teen soseita ja jauhan kaikkea isoa pienemmäksi, sekä kahvinkeitin. Leivänpaahdin pitää kohta vaihtaa uuteen, kun tää vanha paahtaa epätasaisesti ja varmaan kaikki onkalot täynnä muruja vaikka olen ravistellut sitä ja tyhjännyt murulevyn säännöllisesti.
| |
| | |
20.10.11, 10:20
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Monet vempeleet ovat tosiaan melko tai ihan turhia.
Jos mietin sinun välinevavalikoimaasi, niin mieleen tulee lähinnä kolme asiaa, jotka helpottaisivat minua tuossa tilanteessa laajentamaan kokattavien tuotteiden repertuaaria ja ehkä onnistumaan paremmin.
1. En huomannut mainintaa vaa'asta. Se on minulla käytössä melko paljon, mutta ei sen toki tarvitse olla elektroninen. Itselläni ihan semmoinen viisarimalli.
2. Sauvasekoitin. Minun ruokavalioni on terveellisempi kun on sauvasekoitin, koska sillä saa jäisistäkin marjoista välipalaa ym. Siis monesti marjat jäisivät syömättä jos ei voisi ad hoccina napata.
3. Vatkain. Minulla ei ranne tahdo kestää sokerikakkutaikinan vatkaamista. Voi olla tekniikkavika minulla. Samoin vispipuuroa en saisi käsipelillä syntymään.
| |
| | |
20.10.11, 10:29
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillakin on nuo tavalliset vempaimet. En kuvittele niiden parantavan kokkailujani, mutta kyllahan ne elamaa helpottavat. Vedenkeitin on kaytossa monta kertaa paivassa ja sahkovatkain on on hyva apu leivonnassa. Sauvasekoitin on ehka sellainen, joka helpottaa eniten perinteisiin tapoihin verrattuna. Kaytan sita lahinna sosekeittojen valmistukseen. Lisaosina sauvasekoittimessa on vispila ja minisilppuri ja niillekin on saannollista kayttoa. Hoyrykeitin on myos tahan aikaan vuodesta kaytossa muutaman kerran viikossa.
Tavallisista vempaimista meilta puuttuu kahvinkeitin. Kukaan meista ei juo kahvia ja ystavatkin pyytavat teeta. Ainoastaan isompiin juhliin ostamme kahvipaketin ja silloinkin usein kay niin, etta kukaan ei juo kahvia.
| |
| | |
20.10.11, 10:33
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mihin sitä mikroaaltouunia tarvitaan? Aiemminhan tuli ilmi, ettei sillä voi ruokaa laittaa.
| |
| | |
20.10.11, 10:34
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Löytyy jos jonkinlaista vimpainta ja kaikki ovat myös ahkerassa käytössä. Toki ilmankin selviäsiin, mutta nehän on tehty helpottamaan elämää, joten miksi en käyttäisi. Ja äkkiähän nuo pienet koeet huuhtaisee tai osat laittaa tiskokoneeseen, en koe sitä vaivalloiseksi.
Ehkä harvimmin käytetty on yleiskone, jota käytän lähinnä taikinan tekoon, sen sijaan pieni monitoimikone on kovassa käytössä ja samoin sauvasekoitin kaikenlaiseen pienten määrien silppuamiseen ja mixeri päivittäisen smoothien tekoon. Mikro, paahdin ja nespressomasiina myös päivittäisessä käytössä. Nyt juuri sisustamme tyttären asuntoa ja kyllä ajattelin kaikki vimpaimet sinnekin hankkia.
| |
| | |
20.10.11, 10:42
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Löytyy jos jonkinlaista vimpainta ja kaikki ovat myös ahkerassa käytössä. Toki ilmankin selviäsiin, mutta nehän on tehty helpottamaan elämää, joten miksi en käyttäisi. Ja äkkiähän nuo pienet koeet huuhtaisee tai osat laittaa tiskokoneeseen, en koe sitä vaivalloiseksi.
Ehkä harvimmin käytetty on yleiskone, jota käytän lähinnä taikinan tekoon, sen sijaan pieni monitoimikone on kovassa käytössä ja samoin sauvasekoitin kaikenlaiseen pienten määrien silppuamiseen ja mixeri päivittäisen smoothien tekoon. Mikro, paahdin ja nespressomasiina myös päivittäisessä käytössä. Nyt juuri sisustamme tyttären asuntoa ja kyllä ajattelin kaikki vimpaimet sinnekin hankkia. | Kysy nyt kuitenkin tyttäreltä ensin, ennenkuin säntäät tekemään vimpainhankintoja :)
| |
| | |
20.10.11, 11:00
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Edam Mihin sitä mikroaaltouunia tarvitaan? Aiemminhan tuli ilmi, ettei sillä voi ruokaa laittaa. |
Se on mainio kapistus pakasteiden sulattamiseen ja ruoka-annosten lämmittämiseen.
| |
| | |
20.10.11, 11:03
|
#12 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mami hoitaa Kysy nyt kuitenkin tyttäreltä ensin, ennenkuin säntäät tekemään vimpainhankintoja :) | Joo, yhdessä mennään:)
| |
| | |
20.10.11, 11:23
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Alan enemmän ja enemmän tehdä käsin ja vain taikinaa tehtäessä annan koneen tehdä työn. Nykyään otan oppia kokeista ja hienonnan sipulit käsin. Eräs harrastelijakokki väitti, että koneella silputessa tulee karvata tai kirpeää. Oletteko kuulleet milloin valkosipuli tulee musertaa kuoren sisällä ja milloin se tulee pusertaa prässillä? Silläkin on eroa asiantuntijoiden mukaan.
| |
| | |
20.10.11, 11:25
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Unohdin mainita, että uuni on Siemensin yhdistelmäuuni, jossa on mikrotoiminto. Ja liesi on induktioliesi, vesi kiehuu todella nopeasti.
Keittiö on melko pieni, ja en halua mitään turhaa. Olen miettinyt jonkinlaista vatkainta/sekoitinta, käsi puutuu joskus, kun vatkailee. Minusta useimmat pienkoneet ovat yksinkertaisesti rumia, ja siitäkään syystä en ole mitään hankkinut. Ja olen varsin harkitseva luonne, mietin aina pitkään ja hartaasti ennenkuin raaskin luopua rahoistani.
Ja jonkinlainen trauma jäi lapsuudenkodista: tasot ja kaapit pursusivat erilaisia vekottimia: oli mm. yleiskonetta (kaksin kappalein), limukonetta, jäätelökonetta, espressokeitintä ja sähköistä purkinavaajaa. Olen varma, että vanhempani omistavat kaikki mahdolliset vempaimet. Jos jotain uutta tulee markkinoille, isäni käy välittömästi hankkimassa tuotteen äidilleni.
Paras "kodinkoneeni" on ollut japanilainen kokkiveitsi: monikäyttöinen, tyylikäs, ja helppo puhdistaa.
| |
| | |
20.10.11, 11:32
|
#15 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Käsipeli Ja jonkinlainen trauma jäi lapsuudenkodista: tasot ja kaapit pursusivat erilaisia vekottimia: oli mm. yleiskonetta (kaksin kappalein), limukonetta, jäätelökonetta, espressokeitintä ja sähköistä purkinavaajaa. | Minäkin inhoan kaikenlaista ylimääräistä roinaa keittiön tasoilla, niinpä ainoat jatkuvasti esillä olevat ovat Siemensin Porsche-mallistoa olevat Nespresso, paahdin ja vedenkeitin sekä seinään kiinnitetty saman mallsiton digivaaka. Ne eivät häiritse, koska ovat minun silmääni tyylikkäitä ja kaikki samaa väriä ja muotokieltä ja keittö on iso. Niin ja soda streamer, sekin samaa väriä (siis teräs). Kaikki muut vimpaimet ovat kaapeissa ja laatikoissa.
| |
| | |
20.10.11, 11:40
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Minäkin inhoan kaikenlaista ylimääräistä roinaa keittiön tasoilla, niinpä ainoat jatkuvasti esillä olevat ovat Siemensin Porsche-mallistoa olevat Nespresso, paahdin ja vedenkeitin sekä seinään kiinnitetty saman mallsiton digivaaka. Ne eivät häiritse, koska ovat minun silmääni tyylikkäitä ja kaikki samaa väriä ja muotokieltä ja keittö on iso. Niin ja soda streamer, sekin samaa väriä (siis teräs). Kaikki muut vimpaimet ovat kaapeissa ja laatikoissa. | Huomasin vasta jälkikäteen, että viestini saattoi tulkita piikkinä sinulle, sitä se ei ollut. Olen itse vain sellainen nollatoleranssi-ihminen, mitä keittiön työtasoihin tulee. Kaikkien tavaroiden pitää olla kaapissa.
| |
| | |
20.10.11, 12:23
|
#17 (linkki)
|
|
^
No worries:)
| |
| | |
20.10.11, 16:46
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha Edam Mihin sitä mikroaaltouunia tarvitaan? Aiemminhan tuli ilmi, ettei sillä voi ruokaa laittaa. |
Mikro on todella kätevä, kun haluaa lämmittää/sulattaa ruokia tai pakastimesta pullia. Samoin maito kaakaota tai maitokahvia varten lämpiää nopeasti kupissa, ei tule turhaa tiskiä.
Meillä tehdään usein esim. keittoja iso kattilallinen kerralla, samoin spagettikastiketta, niitä on kätevää pakastaa kerta-annoksina käytettäviksi.
Ei mikro ole välttämätön, mutta kyllä se helpottaa elämää. Ainakin meillä.
| |
| | |
20.10.11, 17:46
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Etelä-Suomi
|
En usko laitteiden vaikuttavan kokkauksen tasoon, sen sijaan ne helpottavat kummasti ruuanlaittoa ja leivontaa.
Yksi on mielestäni ehdoton: sähkövatkain! Minulla ei käsivoimat riitä pitkään käsinvatkaukseen ja sillä saan myös ihanaa, kuohkeaa peruna- ym. muussia helposti ja nopeasti.
| |
| | |
20.10.11, 21:11
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vempaimet, joita ilman ois ankeaa: vedenkeitin, leivanpaahdin, haudutuspata (crock pot/slow cooker)
Niita kivoja tarvittaessa, jotka loytyvat keittiosta: sahkovatkain, kahvinkeitin, mikro
Tama on turhaan kaapissa: Kitchenaid monitoimikone
Onko nuo ankeuden karkoittajat tehneet minusta sitten paremman kokin? tuskin vaan.
Ykkosvempain on tuo vedenkeitin, keittiossani on kaasuliesi, jolla kattilassakin vesi joutuisi nopeaan, mutta siita pitaa sammuttaa liekki alta kun vesi kiehuu, vedenkeitin katkaisee virran automaattisesti.
| |
| | |
20.10.11, 21:46
|
#21 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Kahvinkeitintä käytän joka aamu, blenderi surauttaa juoman myös aika usein. Sähkövatkainta käytän kakkujen ja piirakoiden taikinoiden tekemisessä. Leivänpaahdin on jossakin kaapissa, harvoin tarvitsen. Mikroa en käytä, ehkä joskus saatan jotakin leipää tms. sulattaa jos on pakkotilanne.
| |
| | |
26.11.11, 23:22
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
sinkkutalous.
-----------------------
Päivittäisessä käytössä:
kahvinkeitin
mikroaaltouuni (vanha, toimii, ei mitään spesiaalitoimintoja)
vedenkeitin
-----------------------
Viikottaisessa käytössä:
sähkövatkain
sauvasekoitin
voileipägrilli (käyttö pitää opetella, sen jälkeen kiva vempele pienessä taloudessa)
-----------------------
Satunnaisessa käytössä, mutta ilman ei ole kivaa:
tiskikone
kiva olemassa jos on paljon syöjiä tai pitää laittaa isommalla annoksella jotain tai jos leipoo ja niitä likaisia kippoja on paljon.
(perustiskiohjelma kestää kaksi tuntia ja käsintiskaus noin vartin = arkisin tiskaan käsin)
-----------------------
Pärjäisin ilmankin:
leipäkone (satunnaiskäytössä ihana, kierrätetään kaveripiirissä niin että uutuudenviehätys säilyy)
vohvelirauta (teen vohveleita ehkä kerran kuukaudessa)
| |
| | |
27.11.11, 11:53
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oikeastaan kaikkia sähkökäyttöisiä kojeita ilman pärjään. Meillä ei mökillä ole sähköä lainkaan. hyvin tullaan toimeen kesät talvet, ilman mitään apukoneita. Jääkaappi ja hella toimivat kaasulla, valaistus aurinkopaneelilla, radio pattereilla, tv:tä ei ole. Aggregaatti on, jos joskus sähköä tarvitsee. Kotona päivittäin käytössä ovat mikroaaltouuni ja kahvinkeitin. Voileipägrilli, paahdin, yleiskone yms. ovat laatikoissa ja kaapeissa helposti otettavissa tarvittaessa.
Kun ajattelee, että mökillä tulee usein tehtyä isollekin porukalle, monimutkaisempia, useita työvaiheita vaativia ruokia, eikä tule mieleenikään harmitella puuttuvia vimpaimia, niin aika turhakkeita periaatteessa nuo pienkojeet ovat.
| |
| | |
28.11.11, 11:15
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eiväthän vimpaimet kenestäkään kokkia tee, mutta kyllä ne työtä helpottavat.
Eniten meillä käytetään mikroa, koska tulemme eri aikoihin töistä ja lämmitämme omat annoksemme sillä. Mikrolla muuten kyllä VOI laittaa ruokaa, mutta se vaatii omat reseptinsä ja oman harjoittelunsa. Sillä myös lämmittää nopeasti mukillisen vettä teehen tai maitoa kaakaoon - vedenkeitintä ei ole, ja tiskiä säästyy, kun ei tarvitse liata maidolla kahta astiaa.
Toiseksi eniten käytössä on nykyisin leipäkone, jolla teen leipää pari kertaa viikossa. En yrityksistä huolimatta oppinut tekemään taikinaa käsin (laitoin liikaa jauhoja, jolloin sämpylöistä tuli kuivia kakkaroita - vähemmällä jauholla taikina taas tarttui ilkeästi käsiin), joten annoin periksi ja hankin koneen keväällä. Se on maksanut itsensä takaisin jo moneen kertaan.
Leipäkoneleivässä on sekin hyvä puoli, että se on sopivan kokoinen kahdelle pariksi päiväksi. Siitä ei juuri jää paloja kuivumaan tai homehtumaan niin kuin kaupan leivästä melkein aina (pakastettu leipä ei meillä kelpaa).
Kahvinkeitin on välttämätön, vaikka sitä ei arkisin käytetäkään, kun kumpikin juo aamukahvin vasta työpaikalla.
Pieni digitaalinen (patterilla toimiva) talousvaaka on aivan ehdoton, erityisesti leipäkoneleivonnassa, jossa ainesmäärät ovat tarkkoja.
Sauvasekoittimelle tulee käyttöä silloin tällöin, kun innostun tekemään sosekeittoja. Pari kertaa vuodessa tarvitsen sähkövatkainta ja monitoimikonetta. Sen sijaan sähköinen sitruspuristin on ihan turhake, mutta sitä ei olekaan ostettu. Se on muistaakseni arpajaisvoitto vuosien takaa.
Sähköinen kasvikuivuri oli ehkä vähän turha ostos, vaikka sillä saakin esimerkiksi omenoista ihania, pitkään säilyviä "karkkeja". Omia omenapuita ei ole, ja yrtit säilyttävät makunsa paremmin pakastettuina.
| |
| | |
28.11.11, 21:20
|
#25 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2011
|
Jos jostain pitäisi aloittaa, niin varmaan kunnollisesta sauvasekoittimesta kannattaa lähteä liikkeelle. Ja kunnollisessa sauvasekoittimessa lukee luonnollisesti Bamix. Toinen vaihtoehto on hyvä monitoimikone, mutta henk. koht. aloittaisin tuosta bamixista.
| |
| | | | |