| |  | |
18.11.11, 09:24
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Arki/pyhäruoka
Näillä palstoilla kun monesti väheksytään jotain ruokaa tyyliin "se on arkiruokaa" tuli mieleen onko se vielä kuinka tavallista pitää arki-ja pyhäruuat erikseen? Ennen vanhaan se oli kyllä yleistä mutta mielestäni ei enää ole väliä. Voin hyvin syödä pihviä maanantaina ja kaurapuuroa sunnuntaina, ei se ole viikonpäivästä kiinni. Tietysti joulu ja muuta juhlapäivät on asia erikseen mutta tarkoitan nyt tavallisia viikkoja, Eilen tein kattilallisen makkarakeittoa mistä riittää kyllä sunnuntaihin asti.
| |
| | |
18.11.11, 09:33
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä meillä vielä ovat viikonlopun ja arjen ruuat erilaisia. Viikonloppuna on paremmin aikaa tehdä monimutkaisempia ja työläämpiä aterioita. Arkena enimmäkseen keittoja, jotka valmistuvat puolessa tunnissa ja alkusalaattikin on usein vain tomaatinpaloja, kurkkusiivuja, paprikarenkaita yms. lautasella. Viikonloppuna sitten salaatitkin tehdään kunnolla. Jälkiruuat sen sijaan ovat jääneet lähes täysin juhla-aterioille, kun ennen joka sunnuntai oli jälkkäriä.
| |
| | |
18.11.11, 09:57
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Näillä palstoilla kun monesti väheksytään jotain ruokaa tyyliin "se on arkiruokaa" tuli mieleen onko se vielä kuinka tavallista pitää arki-ja pyhäruuat erikseen? Ennen vanhaan se oli kyllä yleistä mutta mielestäni ei enää ole väliä. Voin hyvin syödä pihviä maanantaina ja kaurapuuroa sunnuntaina, ei se ole viikonpäivästä kiinni. Tietysti joulu ja muuta juhlapäivät on asia erikseen mutta tarkoitan nyt tavallisia viikkoja, Eilen tein kattilallisen makkarakeittoa mistä riittää kyllä sunnuntaihin asti. |
Ilman muuta arkiset ruoat ja viikonloppuruoat ovat erilaisia. Ei koskaan makkarakeittoa sunnuntaina eikä lauantaina. Kun ei tarvitse ruokaa kotona edes laittaa joka päivä eli arkisin lounastetaan työpaikalla tai ravintolassa jos sellainen tilanne on työn merkeissä ja illalla riittää vain jokin pieni iltapala tyyliin hedelmiä tai vastaavaa.
Ihmisillä on erilaiset elämät ja taustat, eihän kaikki ole samanlaisia, ei samoja tottumuksia eikä tapoja. Olen tottunut koko elämäni siihen että arkena tehdäään työtä, viikonloppu on virkistäytymistä ja elämysten kokemista, siihen kuuluu myös ruoka.
Aikuistaloudet ovat eri asia kun lapiperheet. Eihän parin aikuisen ruokataloudersas tarvitse kärsiä siitä että alentuu laittamaan jotain lapsiperhemössö sunnuntaina ja kutsumaan myös vieraita sitä elämystä kokemaan!!!
Sanonta "se on arkiruokaa" on aivan oikea kun on kyse arkisesta halvasta ruoasta. Ei kannata kadehtia niitä joilla on elämässään arvoja ja hyviä tapoja. Ne joilla niitä on, noudattavat tapojaan huolimattas iitä että joku katkeroitunut mammakeittäjä on toista mieltä.
PS: Aloitit uuden riitelyketjun - pitäiskö siitä vielä onnitella!
Ruokailu on kulttuuria tapoja - joillekin se on vain nälän tyydyttämistä.
| |
| | |
18.11.11, 10:13
|
#4 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja marella Sanonta "se on arkiruokaa" on aivan oikea kun on kyse arkisesta halvasta ruoasta. Ei kannata kadehtia niitä joilla on elämässään arvoja ja hyviä tapoja. Ne joilla niitä on, noudattavat tapojaan huolimattas iitä että joku katkeroitunut mammakeittäjä on toista mieltä.
PS: Aloitit uuden riitelyketjun - pitäiskö siitä vielä onnitella!
Ruokailu on kulttuuria tapoja - joillekin se on vain nälän tyydyttämistä. | Anteeksi jos sinä olet tänään noussut väärällä jalalla. En minä ole tässä mitään riitelyä aloittamassa, sinä näköjään haluat. Minulla toki on arvoja ja hyviä tapoja vaikka voinkin syödä makkarakeittoa myös sunnuntaina. Enkä kadehdi sinua mistään.
Hyvää viikonloppua !
| |
| | |
18.11.11, 11:23
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meilla ei juurikaan ole eroa arki- ja viikonloppuruuissa ellei ole vieraita kutsuttuna tms. Viikonloput ovat usein jopa kiireisempia kuin arki, joten ruokakin on usein jotain nopeasti valmistuvaa. Toisaalta jos minulla osuu viikolle vapaapaiva, saatan hyvinkin kokeilla arkena uutta reseptia. Olen sen verran epavarma kokki, etten uskalla tarjoilla vieraille ruokaa, jota en ole etukateen testannut. Huomiseksi olen suunnitellut tortilloja ja sunnuntaille uunilohta.
En ymmarra, miten nama "lapsiperhemossot" vedetaan jokaiseen keskusteluun. Meilla ei mielestani edes lasten ollessa pienia ruokalista muuttunut lainkaan. Sita paitsi hinta ja maku eivat kulje kasi kadessa. Hyvana esimerkkina voisi olla vaikkapa kasviskeitot.
| |
| | |
18.11.11, 11:45
|
#6 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Anteeksi jos sinä olet tänään noussut väärällä jalalla. En minä ole tässä mitään riitelyä aloittamassa, sinä näköjään haluat. Minulla toki on arvoja ja hyviä tapoja vaikka voinkin syödä makkarakeittoa myös sunnuntaina. Enkä kadehdi sinua mistään.
Hyvää viikonloppua ! |
Sinä olet kärttymuija tässä tapauksessa. Aloitit "keskustelun" saadaksesi riitaa aikaan. mikset voi hyväksyä sitä että on erilaisia tapoja ja erilaisia vaateita ruoan suhteen. Kirjoitat nyt itseäsi vastaan , siksikö että kaikki riepoo ja vietävästi kadehdituttaa. Syö makkarasi ihan rauhassa, miksi jonkun muun pitäisi tehdä samoin.
MUTTA jos joku kysyy viikonlopun ruosta tai joulu-ym. juhlaruoasta, kyllä siinä ehdotetaan aivan muuta kuin makkarakeitto! Kyllä eräät ovat täysiä pölvästejä, missähän noita mahtaa asuakaan! Ei ihme että joukkoa suomalaisia pidetään täysverisinä juntteina. Kukaan fiksu ihminen ei tuollaista ketjua aloita kun sinä nyt nyt sieltä keittokattilasi ääreltä teit!
Lapsiperheillä on erilaiset tavat mitä ruokiin tulee, ei pidä niitä sapuskoita ja mössöjä tyrkyttää aikuisille ihmisille. Monet osaavat jopa kulinarismin jalot taidot, anna olla heidänkin.
nettikeskustelupalstat näyttävät olevan sinun kaltaisillesi pettymysten ja agressioiden purkautumistie. Mene vaikka nyrkkeilysalille ja pura asiasi siellä.
| |
| | |
18.11.11, 11:54
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kärtylle makkaraa Lapsiperheillä on erilaiset tavat mitä ruokiin tulee, ei pidä niitä sapuskoita ja mössöjä tyrkyttää aikuisille ihmisille. . |
Minä olen tyystin eri mieltä kanssasi. Lapsiperheet ovat toki erilaisia - jos perheessä on vasta "oikeita" ruokia syömään opetteleva vauva, täytyy hänelle olla "mössöä".
Leikki-ikäinen syö jo sitten ihan samoja ruokia kuin muutkin, jos hänelle niitä tarjotaan. Meidän perheessämme on ainakin siirrytty mahdollisimman nopeasti tavalliseen ruokaan - kokolihaa, kalaa, kasvisruokia - ihan kaikkea on tarjottu myös lapsille.
Ravintolassakin lapsemme ovat mieluummin tilanneet aina aikuisten listalta, koska lastenlistalla on yleensä vain nakkeja, lihapullia ja kalapuikkoja. Ravintoloista monet jopa tekevät pyynnöstä lapselle hiukan pienemmän annoksen tarvittaessa.
Arkiruoka on selkeästi meillä aina eronnut viikonlopun ruuista. Arkena nopeasti valmistuvia, helppoja ruokia. Viikonloppuna sitten sitä gourmeeta.
| |
| | |
18.11.11, 11:59
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kärtylle makkaraa Sinä olet kärttymuija tässä tapauksessa. Aloitit "keskustelun" saadaksesi riitaa aikaan. mikset voi hyväksyä sitä että on erilaisia tapoja ja erilaisia vaateita ruoan suhteen. Kirjoitat nyt itseäsi vastaan , siksikö että kaikki riepoo ja vietävästi kadehdituttaa. Syö makkarasi ihan rauhassa, miksi jonkun muun pitäisi tehdä samoin.
MUTTA jos joku kysyy viikonlopun ruosta tai joulu-ym. juhlaruoasta, kyllä siinä ehdotetaan aivan muuta kuin makkarakeitto! Kyllä eräät ovat täysiä pölvästejä, missähän noita mahtaa asuakaan! Ei ihme että joukkoa suomalaisia pidetään täysverisinä juntteina. Kukaan fiksu ihminen ei tuollaista ketjua aloita kun sinä nyt nyt sieltä keittokattilasi ääreltä teit!
Lapsiperheillä on erilaiset tavat mitä ruokiin tulee, ei pidä niitä sapuskoita ja mössöjä tyrkyttää aikuisille ihmisille. Monet osaavat jopa kulinarismin jalot taidot, anna olla heidänkin.
nettikeskustelupalstat näyttävät olevan sinun kaltaisillesi pettymysten ja agressioiden purkautumistie. Mene vaikka nyrkkeilysalille ja pura asiasi siellä. | Varo ettei verisuoni katkea päässäsi.
| |
| | |
18.11.11, 12:00
|
#9 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ei mössöä Minä olen tyystin eri mieltä kanssasi. Lapsiperheet ovat toki erilaisia - jos perheessä on vasta "oikeita" ruokia syömään opetteleva vauva, täytyy hänelle olla "mössöä".
Leikki-ikäinen syö jo sitten ihan samoja ruokia kuin muutkin, jos hänelle niitä tarjotaan. Meidän perheessämme on ainakin siirrytty mahdollisimman nopeasti tavalliseen ruokaan - kokolihaa, kalaa, kasvisruokia - ihan kaikkea on tarjottu myös lapsille.
Ravintolassakin lapsemme ovat mieluummin tilanneet aina aikuisten listalta, koska lastenlistalla on yleensä vain nakkeja, lihapullia ja kalapuikkoja. Ravintoloista monet jopa tekevät pyynnöstä lapselle hiukan pienemmän annoksen tarvittaessa.
Arkiruoka on selkeästi meillä aina eronnut viikonlopun ruuista. Arkena nopeasti valmistuvia, helppoja ruokia. Viikonloppuna sitten sitä gourmeeta. | totta että lapset oppivat syömään ihan mitä vaan, eivät valitse ruokia, mutta monilla vanhemmilla ja hellapoliiseilla on se käsitys ettei ns. parempi ruoka kelpaa lapsille. Ihan sama käsitys kulinarismista ei ola lapsilal kuin mitä aikuisilla, eihän sitä voi edes vaatia. joku huutaa että makkarakeittoa sunnuntaina, tai vaikka koko viikko samaa mättöä. Ei ihme jos lapsetkin inhoavat noita ruokia joita joutuvat päivästä toiseen syömään.
Usein näkee ja valitettavasti myös kuulee monessa paikassa että lapset kärttyilevät ruoan kanssa, huutavat etteivät halua tuota eikä tätä. Mistä johtunee?
| |
| | |
18.11.11, 12:01
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ei mössöä Minä olen tyystin eri mieltä kanssasi. Lapsiperheet ovat toki erilaisia - jos perheessä on vasta "oikeita" ruokia syömään opetteleva vauva, täytyy hänelle olla "mössöä".
Arkiruoka on selkeästi meillä aina eronnut viikonlopun ruuista. Arkena nopeasti valmistuvia, helppoja ruokia. Viikonloppuna sitten sitä gourmeeta. | totta että lapset oppivat syömään ihan mitä vaan, eivät valitse ruokia, mutta monilla vanhemmilla ja hellapoliiseilla on se käsitys ettei ns. parempi ruoka kelpaa lapsille. Ihan sama käsitys kulinarismista ei ola lapsilla kuin mitä aikuisilla, eihän sitä voi edes vaatia. joku huutaa että makkarakeittoa sunnuntaina, tai vaikka koko viikko samaa mättöä. Ei ihme jos lapsetkin inhoavat noita ruokia joita joutuvat päivästä toiseen syömään.
Usein näkee ja valitettavasti myös kuulee monessa paikassa että lapset kärttyilevät ruoan kanssa, huutavat etteivät halua tuota eikä tätä. Mistä johtunee?
| |
| | |
18.11.11, 13:00
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kärtylle makkaraa Sinä olet kärttymuija tässä tapauksessa. Aloitit "keskustelun" saadaksesi riitaa aikaan. mikset voi hyväksyä sitä että on erilaisia tapoja ja erilaisia vaateita ruoan suhteen. Kirjoitat nyt itseäsi vastaan , siksikö että kaikki riepoo ja vietävästi kadehdituttaa. Syö makkarasi ihan rauhassa, miksi jonkun muun pitäisi tehdä samoin.
nettikeskustelupalstat näyttävät olevan sinun kaltaisillesi pettymysten ja agressioiden purkautumistie. Mene vaikka nyrkkeilysalille ja pura asiasi siellä. | Pakko minun on tähän vastata vaikka tulikin niin paha mieli loppupäiväksi. Olen lukenut oman aloitukseni moneen kertaan enkä löydä siitä yhtään sellaista asiaa mitä sinä tässä kommentoit.
Enhän ole makkarakeittoa tuputtamassa jouluksi enhän, enkä ole riitaa aloittanut, enkä ole puhunut lapsiperheistä mitään, enhän?
Tämä pölvästi sattuu olemaan kohta 62 vuotias isoäiti. Muistelin vaan että silloin kun olin lapsi ja nuori sunnuntairuokia olivat esim. paisti, uunihauki ja vastaavat. Minua vaan kiinnosti onko nykyajan nuorilla kovasti eroa arki ja pyhäruualla. Täällä tuntuu jo lukutaito olevan eräillä hukassa kun keksivät omasta päästään asioita.
| |
| | |
18.11.11, 19:50
|
#12 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Meillä arki- ja pyhäruuan raja on hämärtynyt, sillä usein tulee viikolla laitettua "pyhäruokaa" ja viikonloppuisin yleensä ruokailemme ravintoloissa. Tai voin viikonloppuna tehdä jotakin arkiruokaa, ei mitään väliä oikeastaan. Sunnuntaisin keitän aina riisipuuron aamiaiseksi ellei mennä ravintolaan aamiaiselle.
| |
| | | | |