| |  | |
01.12.11, 12:47
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Teettekö taikinat itse?
Usein täällä puhutaan eineksiä vastaan. Mutta moniko tekee kaikki taikinat ja leivonnaiset itse? Ostatteko valmista torttu-, pipari- tai piirakkataikinaa? Entä käytättekö kaupan raakapakasteleivonnaisia?
Minä hyödynnän jonkin verran sekä ruoka- että leivonnaiseineksiä ja puolivalmiita tuotteita. Torttu- ja piparkakkutaikinan teen aina itse - kaupan vastaavat eivät mielestäni maistu miltään (varsinkaan torttutaikina). Piirakan pohjaksi ostan usein ruispiirakkataikinan valmiina. Pasteijoita ja pulliakin joskus ostan raakapakasteina, jos en ehdi itse leipoa (esimerkiksi yllätysvieraat ilmoittavat tulevansa tunnin päästä ja olen vielä töissä).
| |
| | |
01.12.11, 12:59
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mina ostan voitaikinan valmiina, mutta muuten meilla on kotitekoista. Piparitaikinaa taalla ei tietysti ole myynnissakaan, mutta tekisin senkin itse, koska se kuitenkin on aika helppo ja nopea. Valmista piparitaikinaa en ole Suomessa kokeillut, joten en voi kommentoida makua. Meilla tytto on hyva tekemaan piirakkataikinoita, joten olen ulkoistanut sen homman hanelle.
Raakapakastevalikoima taalla on surkea, joten ei niita tule ostettua. Aitini pitaa pakasteessa pullapussin yllatysvieraiden varalle ja minusta ne ovat hyva vaihtoehto, jos menekki normaalisti on pienta.
| |
| | |
01.12.11, 13:05
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joulutorttutaikinan ostan valmiina eli voitakinapaketin jossa on valmiit levyt (joista vain katkaisemalla saa torttuja). Muut taikinat teen itse, paljon en leivo, paitsi jouluksi jonkin verran.
Piparkakkuja en leivo koskaan, niistä ei meillä kukaan pidä.
| |
| | |
02.12.11, 08:56
|
#4 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Itse tehdään kaikki paitsi voi/torttutaikina. Torttuihin teen jopa täytteen itse eli keitän sunsweet luumuista ja vedestä ilman sokerin lisäämistä.
| |
| | |
02.12.11, 09:02
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Itse tehdään kaikki paitsi voi/torttutaikina. Torttuihin teen jopa täytteen itse eli keitän sunsweet luumuista ja vedestä ilman sokerin lisäämistä. |
Minä teen myös torttutaikinan - teen sellaisen rahkavoitaikinan, maistuu paremmalta kuin täysin mauttomat valmistaikinat. Sen sijaan karjalanpiirakoita en tee itse, ne ostan raakapakasteena.
| |
| | |
03.12.11, 18:18
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ostan valmiin torttutaikinan, mutta myönnän kyllä, että se ei vastaa sitä, mitä aikanani tein itse, silloin, kun en vielä edes tiennyt, että valmiinakin voi ostaa. Kyllä se omatekoinen oli lehtevää ja ihanaa, mutta niin kamalan vaivalloista tehdä, että enpä viitsi enää.
Äitini tekee aina tuota sekoitettua rahkavoitaikinaa, mutta ei se minusta ole hyvää. Se on aina jotenkin kosteata eikä siinä ole niitä lehteviä kerroksia.
Yhden ainoan kerran olen ostanut valmiin piparitaikinan, ja siihen se jäikin. Taikina maistui minusta ihan saippualta.
Minulla on aina pakasteessa Sunnuntain valmis murotaikinapohja, se on tosi kätevä ja todella hyvän makuinenkin. Saa nopeasti tehdyksi marjapiirakan jos tulee vaikka yllärivieraita.
Niitä paistovalmiita pullia en ole ikinä ostanut. Muutaman kerran olen syönyt niitä kun on jossain tarjottu, eikä ne ole oikein vakuuttaneet.
| |
| | |
07.12.11, 13:30
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joulutorttuja varten ostan kaupasta valmiit taikinalevyt. En ole varmaan koskaan maistanut itse tehtyä joulutorttutaikinaa. Muut taikinat teen itse, piparitaikinoita varsinkin vähän väliä näin joulun alla. Nyt on jo kaksi taikinaa tehty ja kummastakin riitti noin puolet leivottavaksi. Nam. Piirakoita en paljon harrasta eikä niitä taikinoitakaan tule osteltua. Itse teen jos tarvitsen.
| |
| | |
07.12.11, 14:19
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
kielletty on ostaa torttutäyte valmiina.Itse se pitää tehdä. Kaikki on tehtävä itse, vaikka infarktin uhalla. Saa egolleen vahvistusta.
| |
| | |
07.12.11, 14:39
|
#9 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ehdottomasti kielletty on ostaa torttutäyte valmiina.Itse se pitää tehdä. Kaikki on tehtävä itse, vaikka infarktin uhalla. Saa egolleen vahvistusta. |
Niin ja tietysti ilman sokeria. Tai jos oikein makeanhimo yllättää, voi lisätä vähän hermesetasta.
| |
| | |
07.12.11, 14:50
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja juu-u Niin ja tietysti ilman sokeria. Tai jos oikein makeanhimo yllättää, voi lisätä vähän hermesetasta. |
Eikö sillä hermesetaksella ole vielä jokin "erikoismerkki" vai miten? Joku paras on kuitenkin kuulemma.... ja aina ilman sokeria, vaihtoehto on makeutusaine.
Viis hermesetaksen vaarallisuudesta!
| |
| | |
08.12.11, 20:46
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja näin minä Minä teen myös torttutaikinan - teen sellaisen rahkavoitaikinan, maistuu paremmalta kuin täysin mauttomat valmistaikinat. | Valmistorttutaikinoissa on parasta juuri se, että ne eivät maistu millekään, minä kun inhoan voitaikinan makua. Toinen hyvä juttu on se, että valmiiksi kaulituista ja leikatuista taikinapalasista torttuja voi paistaa juuri niin vähän kuin niitä syödään.
| |
| | | | |