Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
27.12.11, 09:08   #1 (linkki)
anuliina
(Vierailija)

Välipäivien ruokalista?

Vieläkö syötte jouluruokia välipäivinä, vai onko kaikki kinkut ja laatikot jo "tuhottu"? Entä pidättekö "härkäviikkoja" eli syöttekö kevyemmin nyt lähipäivät ja viikot?

Meillä siirrytään kohtuullisen normaaliin arkiruokaan jo tänään. Graavisiikaa on vielä yksi paketti, josta ajattelin kiusauksen juustokermalla tänään tehdä. Kinkkua oli sen verran vähän, että se kului aaton pääruokana ja muiden päivien voileipäpöydässä. Laatikoitakaan ei ollut kovin paljon.

Tipaton tammikuu alkoi meillä heti joulunpyhien mentyä ja jatkuu helmikuulle saakka. Muuten syömme varmaan ihan normaalia arkiruokaa, ei mitään erityistä kevennystä kaivata, koska joulunakaan ei suuremmin mässäilty. Vähän ja hyvää on minun mottoni.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 09:40   #2 (linkki)
Elmo49
(Vierailija)

Minä syön jouluruuan rippeet, yksin kun olen niin ei ole kenelläkään mitään vaatimuksia. Ehkä minun pitää syödä myös porkkanalaatikkoa vaikken tykkää siitä, ei ole varaa kuitenkaan heittää mitään hukkaan.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 09:43   #3 (linkki)
joululaatikko
(Vierailija)

Jouluruoka loppui jo. Kinkkua on jokunen ripaus jäljellä, mutta ei siitä enää ole ateriaksi, nuoriso rääpiköön sen parempiin suihin. Se olisi siis kauppaan mentävä ja ihan arkiruokaa hankittava. No, suklaata on nyt niin paljon, että sillä eläisi juhannukseen, voipi siis olla että välipäivät eletään suklaan voimin.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 09:58   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Ainoastaan lanttulaatikkoa jäljellä syötäväksi, jotain pitäisi sen lisukkeeksi käydä hankkimassa ennen kuin tuo tuuli liiaksi yltyy. Kinkkua tosin on hieman jäljellä, mutta sen maku suolattomuuden ym. vuoksi ei houkuttele. Muutaman viipaleen laitoin pakastimeen lasta varten, mutta luu meni ensimmäistä kertaa roskiin eikä sitä käytetty sopan tekemiseen.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 10:05   #5 (linkki)
just mielessä
(Vierailija)

Tähän on nyt helppo vastata, kun mietittiin asia illalla: meillä käy paljon vieraita nyt välipäivinä ja siksi piti pohtia vähän että mihin riittää säilytystilat jne. Siksi meillä nojataan aika vahvasti pakastimen antiin nyt. Valmistustapana pääosin uuni, silloin on helpompi olla meidänkin vieraiden kanssa.

Joululta ei ole jäljellä muuta kuin lämminsavulohta, siitä tein perinteiseen tapaan suolaisia leivonnaisia jo heti aattoiltana. Ne pakastettiin ja sieltä otetaan iltapalalle ja suolaiseksi kahvin lisukkeeksi pitkin viikkoa.

Ai niin ja makeita leivonnaisia on jäljellä myös, pikkuleipiä jne. Niitä tarjoillaan kahvin kanssa päivittäin välipäivinä.

Alla ensin lounas ja sitten päivällinen

TI lihapullat ja bataattimuussi; broilerikiusaus ja uunipunajuuria vuohenjuustolla

KE uunilohi ja kasvismoussaka; minestronekeitto

TO kaalilaatikko karpalosurvoksella; uunimakkara ja paahdettuja kasviksia

PE kanawokki; aasialainen kalakeitto
  Vastaa viestiin
27.12.11, 10:14   #6 (linkki)
ihan liikaa..
(Vierailija)

En vieläkään, kohta kolmenkymmenen vuoden "harjoittelun" kokemana osaa laittaa ruokaa sitä määrää mitä syödään.
Laitoin lapsille, siis aikuisille ja heidän perheilleen ruokaa mukaan mutta silti jääkaappi on täynnä syömätöntä ruokaa.
Meillä vois tänään syöttää armeijan joukko-osasto, eikä ruoka loppuisi.

Tunnen toki huonoa omaatuntoa osattomien puolesta ja jos tietäisin mihin voisin ruoan toimittaa sen todella tekisin.

Periaatteeni on laittaa ruokaa niin paljon, että riittää, mielellään jää yli kuin että se loppuisi.
Olemme monena Tapanina soitelleet kavereitamme syömään mutta tänä vuonna meidän perheen jouluruokailu tapahtui sattuneesta syystä juuri Tapanina. Tänään kaikki ovat jo töissä, joten sitä on nyt sitten itse syötävä vähiin alkuviikolla ja loput menee hukkaan.

Ja edelleenkin tunnen huonoa omaatuntoa, ettei se nyt vaan jäisi kenellekään epäselväksi.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 10:55   #7 (linkki)
älä turhaan tunne
(Vierailija)

Minusta ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa jos ruokaa jää yli. Nauti joulusta ja nauti joulumuistoista, älä vaadi liikaa itseltäsi!

Liika ruoka on perinteisesti ollut juhlan tunnusmerkki ka monella se on takaraivossa.

Minä tulen "runsauden mallin omaksuneesta" suvusta, mutta mies ja suuri osa hänen suvustaan taas on "järjellisen määrän" koulukuntaa.

Minun sukuni syö juhlissa valtavasti, miehen suku ei.

Siksi teenkin itse ruokaa sen mukaan, keitä on tulossa. Jos on miehen sukua niin riittää vähempi eikä haittaa jos jokin asia saadaan syötyä loppuun. Minun sukuni kanssa on parasta tehdä liikaa sen verran ettei ainakaan lopu. Muuten seuraavalla kerralla on kaikilla sitä loppunutta ruokaa mukana "varuiksi".
  Vastaa viestiin
27.12.11, 11:44   #8 (linkki)
Jämätuunausta
(Vierailija)

Juuri syötiin poronlihakeittoa, kun poronpaistia näytti jäävän yli. Muuten sitä ei kyllä jäisi (tosin osa on aina pakastettukin heti), mutta kun yksi perheenjäsen puuttuu ja toiselle taas ei leikkauksen jälkeisen tilan takia maistu vielä mikään, niin jopa tuota nyt jäi joulunjälkeiseen elämään asti. Itse en osaa viettää joulua poronpaistitta, joten hankittiin kuitenkin ja hyvää oli.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 12:00   #9 (linkki)
onpa mukava juhlia
(Vierailija)

Kiitoa edelliselle. Rehellisesti sanoen odotan saavani "pyyhkeitä" liiasta ruoasta.
"Teillä sitä vaan mässäillään kun maailma on täynnä osattomia lapsia/vanhuksia/työttömiä, jne...."
Ja olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, että voisin lahjoittaa ruokaa niille, joilla sitä ei ole.

Mieluiten näkisin, että vaivalla tehty ruoka syödään kuin että se menee hukkaan.
No vedetäänpä sanoja takaisin, ei nyt niin vaivalla tehty. Pidän ruoan laitosta ja varsinkin kun syöjiä on tulossa useampia kuin me vaan kahdestaan.

Seuraava juhla meillä on loppiaisena. Synttärit, joihin olemme kutsuneet vajaa 30 henkeä.
Harmittaa vaan olla syntynyt keskellä talvea, kesällä olis niiiiin ihana pitää puutarhajuhlat.
Synttäreillä emme syötä väkeä vaan juomme kahvia, syömme kakkuja, sekä liha-, että kalakakut ja tietysti täytekakkua. Kai pitää vielä leipasta jotain kuivaa kakkua, en tiedä vielä mitä?
Synttärien jälkeen täytyy viedä matot pesulaan, arvatenkin.
Pöytä, joka on suuri, ei riitä kuitenkaan kaikille kolmellekymmenelle, vaan teen noutopöydän keittiöön ja vieraat kahvittelevat ns. sylistään. No ei sentään. Jokaiselle riittä tuoli alleen ja myös pieni pöytä, johon laskea kuppinsa ja lautasensa.

Öisin, aamuyön valvottuina tunteina olen suunnitellut jo ainakin kuukauden systeemiä, miten kaikki mahdumme kahvittelemaan.

Meidän ystävillä oli viiskymppiset tässä muutama vuosi sitten. Mietin etukäteen, miten he saavat ne 50 vierasta mahtumaan 120neliöön.
Hyvinhän me mahduimme. Kutsut oli porrastettu neljään osaan, kahden tunnin välein.

Ensin ne "viralliset", seuraavaksi sisarukset perheineen, sitten naapurit ja viimeksi parhaat kaverit, joiden kanssa sitten "rymyttiinkin viimosen päälle", mekin taidettiin muistaakseni tulla kotiin aamu neljältä.
Mukavat juhlat, joista riittää puhettä vieläkin.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 12:02   #10 (linkki)
onpa mukava juhlia
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja älä turhaan tunne Näytä viesti
Minusta ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa jos ruokaa jää yli. Nauti joulusta ja nauti joulumuistoista, älä vaadi liikaa itseltäsi!

Liika ruoka on perinteisesti ollut juhlan tunnusmerkki ka monella se on takaraivossa.

Minä tulen "runsauden mallin omaksuneesta" suvusta, mutta mies ja suuri osa hänen suvustaan taas on "järjellisen määrän" koulukuntaa.

Minun sukuni syö juhlissa valtavasti, miehen suku ei.

Siksi teenkin itse ruokaa sen mukaan, keitä on tulossa. Jos on miehen sukua niin riittää vähempi eikä haittaa jos jokin asia saadaan syötyä loppuun. Minun sukuni kanssa on parasta tehdä liikaa sen verran ettei ainakaan lopu. Muuten seuraavalla kerralla on kaikilla sitä loppunutta ruokaa mukana "varuiksi".
Siis sulle oli tarkoitettu tämä kiitos. Viestin väsäämisessä menisen verranaikaa, että "jämätuunaaja" kerkes väliin.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 13:31   #11 (linkki)
Meillä...
(Vierailija)

...tehdään aloittajan tavoin lopusta savusiiasta kiusausta. Porkkana- ja lanttulaatikoita on pieni nokare, ne syödään tänään pois.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 18:48   #12 (linkki)
Liisi-viis
(Vierailija)

Jouluruoat syöty lähes kokonaan jo eilen

Kinkkua jäljellä, samoin joululimppua.
Laatikoita oli sen verran että riitti tapaninpäiväksi kun perheen teinit eivät niitä juuri syöneet. Meillä oli 9 henkeä jouluaattona aterioimassa, salaatit, kalat yms menivät juuri nappiin, graavia jäi vähän.
Leivonnaisista taatelikakkua on vielä, joulutorttujakin eli vien muutaman huomenna mukanani töihin. Suklaata oli todella vähän, pikkuleivät katoavat teinien suuhun niin että ennen joulua piti jo jarrutella.
Eilen 13 h sähkökatkos aiheutti sen, että kaikki vähänkin huonosti säilyvä kipattiin roskikseen, osa vietiin parvekkeelle kun ulkona sentään ruoat säilyivät. Ateria valmistettiin grillillä, jossa keitettiin myös aamukahviin vesi. Sattuneesta syystä nautimme vain yhden aterian kun ulkona pimeässä otsalampun kanssa on ikävä häärätä kuuman grillin ääressä. Onneksi grilli oli normipaikalla eikä missään varasto perällä.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 22:16   #13 (linkki)
Sivuraiteille
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Ainoastaan lanttulaatikkoa jäljellä syötäväksi, jotain pitäisi sen lisukkeeksi käydä hankkimassa ennen kuin tuo tuuli liiaksi yltyy. Kinkkua tosin on hieman jäljellä, mutta sen maku suolattomuuden ym. vuoksi ei houkuttele. Muutaman viipaleen laitoin pakastimeen lasta varten, mutta luu meni ensimmäistä kertaa roskiin eikä sitä käytetty sopan tekemiseen.
" Lasta varten? Jos oikein muistan lapsesi oli jo vuosia sitten 10-12 v ja ellen kovin ole erehtynyt on lapsi jo iso, eli teini. Huvitti vaan kun puhut kuin kyseessä olisi 3-4 vuotias.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 23:04   #14 (linkki)
Itse suolattu kinkku
(Vierailija)

Lainaus:
Mikset suolaa itse kinkkua, se on helppoa. Näin me teimme kun asuimme ulkomailla, ja halusimme suomalaisen harmaasuolatun kinkun jouluksi.

Eikä sen kinkun tarvitse olla edes suuri, pienenkin sianlihapalan voi harmaasuolata.
  Vastaa viestiin
27.12.11, 23:19   #15 (linkki)
missä rajat
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivuraiteille Näytä viesti
" Lasta varten? Jos oikein muistan lapsesi oli jo vuosia sitten 10-12 v ja ellen kovin ole erehtynyt on lapsi jo iso, eli teini. Huvitti vaan kun puhut kuin kyseessä olisi 3-4 vuotias.

Ja taas ollaan nokkimassa Jx:ää, saanko kysyä miksi?

Millä termillä pitäisi kutsua neljä ikävuotta ylittänyttä biologista jälkeläistä, jos sana lapsi viittaa vain ikävaiheeseen 0-4? Sukupuolen mukaan poika/tyttö?

Nauratko myös kuolinilmoituksille ja merkkipäiväonnitteluille, joissa on maininta "lapset perheineen"? Onko se sinulle sama kuin kolmivuotias leikkinalleineen?
  Vastaa viestiin
27.12.11, 23:20   #16 (linkki)
suolaus kypsänä??
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Itse suolattu kinkku Näytä viesti
Mikset suolaa itse kinkkua, se on helppoa. Näin me teimme kun asuimme ulkomailla, ja halusimme suomalaisen harmaasuolatun kinkun jouluksi.

Eikä sen kinkun tarvitse olla edes suuri, pienenkin sianlihapalan voi harmaasuolata.
Siis kypsänäkö te sen kinkun suolasitte?
  Vastaa viestiin
27.12.11, 23:36   #17 (linkki)
Kinkku suolataan raakana
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja suolaus kypsänä?? Näytä viesti
Siis kypsänäkö te sen kinkun suolasitte?

Raakana tietysti, jokainenhan sen tietää. Suolauksen jälkeen paistetaan kypsäksi tavalliseen tapaan.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 00:13   #18 (linkki)
no ei siltä vaikuta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kinkku suolataan raakana Näytä viesti
Raakana tietysti, jokainenhan sen tietää. Suolauksen jälkeen paistetaan kypsäksi tavalliseen tapaan.
No mitä Jx sitten suolausvinkillä tekee?

Siksi ihmettelin.

No, ehkä tämä suolaaja ei osaa lukea tai on kalenterista niin sekaisin ettei käsitä että joulu on jo mennyt ja kinkku paistettu - ja miten Jx olisi voinut tietää tai miten hänen voi olettaa tietäneen ennen maistamista (ja siis myös paistamista), että se valmiiksi suolattu kinkku oli liian vähä suolainen?

Missä ja millä merkillä myydään suolattomia kinkkuja vai pitääkö ostaa puolikas sika jotta saa?
  Vastaa viestiin
28.12.11, 08:46   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Itse suolattu kinkku Näytä viesti

Liian vaikea homma kerrostalo olosuhteissa.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 08:49   #20 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no ei siltä vaikuta Näytä viesti
No mitä Jx sitten suolausvinkillä tekee?

Siksi ihmettelin.

No, ehkä tämä suolaaja ei osaa lukea tai on kalenterista niin sekaisin ettei käsitä että joulu on jo mennyt ja kinkku paistettu - ja miten Jx olisi voinut tietää tai miten hänen voi olettaa tietäneen ennen maistamista (ja siis myös paistamista), että se valmiiksi suolattu kinkku oli liian vähä suolainen?

Missä ja millä merkillä myydään suolattomia kinkkuja vai pitääkö ostaa puolikas sika jotta saa?
Niinpä ei täällä Helsingissä ainakaan myydä täysin suolaamattomia kinkkuja eikä ainakaan minulla ole tietoa miten harmaasuolausksen onnistuisi kotikonstein tekemään. Tältä vuodenta asia on tosiaankin mennyt ohi.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 10:06   #21 (linkki)
onnistuu
(Vierailija)

Lainaus:
Liian vaikea homma kerrostalo olosuhteissa.

Kotonani lapsuudessani kinkku suolattiin ihan laittamalla suolaveteen. Äitini pisteli sukkapuikolla reikiä lihaan, jotta suolavesi meni syvemmällekin. Kerrostalossa asuttiin eli kyllä se kerrostalossakin onnistuu. Muistini mukaan kinkku oli aina hyvää lapsuudessani, ainoa vika oli paksu läskikerros pinnassa, jonka onnekseni isä söi minunkin palasestani.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 10:07   #22 (linkki)
eikö Helsingistä?
(Vierailija)

Lainaus:
Niinpä ei täällä Helsingissä ainakaan myydä täysin suolaamattomia kinkkuja eikä ainakaan minulla ole tietoa miten harmaasuolausksen onnistuisi kotikonstein tekemään. Tältä vuodenta asia on tosiaankin mennyt ohi.

Mahtaa Helsingin kokoisesta kaupungista löytyä maalaistorin kaltainen myymälä tai vaikkapa kauppahalli, josta saa tuoreen, suolaamattoman kinkun. Ainakin maalaiskaupungeista sellainen löytyy.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 10:38   #23 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eikö Helsingistä? Näytä viesti
Mahtaa Helsingin kokoisesta kaupungista löytyä maalaistorin kaltainen myymälä tai vaikkapa kauppahalli, josta saa tuoreen, suolaamattoman kinkun. Ainakin maalaiskaupungeista sellainen löytyy.
Millähän hinnalla löytyy. En ole valmis maksamaan viimeistä hintaa tuollaisesta. En kyllä hallissakaan (Hakaniemen halli) nähnyt myynnissä suolaamattomia kinkkuja. Tuoresuolattuja kiskurihintaan eli yli 10 euroa kilo. Sen tyylistä kuin maaseudulla maalaistorit ovat ei myöskään täällä ole eli siis sellaista, jossa tilauksesta myytäisiin vaikka puolikas sika.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 11:14   #24 (linkki)
luomua
(Vierailija)

Lainaus:
Millähän hinnalla löytyy. En ole valmis maksamaan viimeistä hintaa tuollaisesta. En kyllä hallissakaan (Hakaniemen halli) nähnyt myynnissä suolaamattomia kinkkuja. Tuoresuolattuja kiskurihintaan eli yli 10 euroa kilo. Sen tyylistä kuin maaseudulla maalaistorit ovat ei myöskään täällä ole eli siis sellaista, jossa tilauksesta myytäisiin vaikka puolikas sika.

Mikä on viimeinen hinta? Hyvää ei saa halvalla. Luomukinkku (ostin sen kyllä valmiiksi suolattuna) maksoi vähän yli 18 euroa luuttomana. Erinomaisen hyvä kinkku olikin, en enää osta muuta kuin luomuna.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 11:15   #25 (linkki)
luomua
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja luomua Näytä viesti
Mikä on viimeinen hinta? Hyvää ei saa halvalla. Luomukinkku (ostin sen kyllä valmiiksi suolattuna) maksoi vähän yli 18 euroa luuttomana. Erinomaisen hyvä kinkku olikin, en enää osta muuta kuin luomuna.

... siis kilohinta oli hiukan yli 18 euroa.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku