Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
28.12.11, 11:22   #26 (linkki)
mitäs jouluksi?
(Vierailija)

Kun sinulla on välipäivksi se luomukinkkusi, niin mitäs jouluna söit?
  Vastaa viestiin
28.12.11, 12:18   #27 (linkki)
luomua
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mitäs jouluksi? Näytä viesti
Kun sinulla on välipäivksi se luomukinkkusi, niin mitäs jouluna söit?

Kyllä minä sen luomukinkun ostin ihan jouluksi kuten jokainen lukutaitoinen viestistäni ymmärtää. Lähinnä vastasin hinnan puolesta Jx:lle, joka sanoi, ettei ole valmis maksamaan viimeistä hintaa.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 12:29   #28 (linkki)
N52
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja onnistuu Näytä viesti
Kotonani lapsuudessani kinkku suolattiin ihan laittamalla suolaveteen. Äitini pisteli sukkapuikolla reikiä lihaan, jotta suolavesi meni syvemmällekin. Kerrostalossa asuttiin eli kyllä se kerrostalossakin onnistuu. Muistini mukaan kinkku oli aina hyvää lapsuudessani, ainoa vika oli paksu läskikerros pinnassa, jonka onnekseni isä söi minunkin palasestani.

Kyllä se palju pitää saada johonkin viileään n. kolmeksi viikoksi. Ei kerrostalossa ole sellaisia tiloja yleensä, mihin sen saisit mahtumaan.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 12:32   #29 (linkki)
onnistuu
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja N52 Näytä viesti
Kyllä se palju pitää saada johonkin viileään n. kolmeksi viikoksi. Ei kerrostalossa ole sellaisia tiloja yleensä, mihin sen saisit mahtumaan.

Tietysti asunnosta riippuu, onnistuuko. Meillä esimerkiksi on kellarissa kylmävarastot (siellä säilyvät perunat, juurekset, hillot ja mehut) jokaisella huoneistolla. Edellisessä asunnossamme oli kylmiö sisällä. Mutta tietenkään kaikissa ei sellaisia ole.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 13:09   #30 (linkki)
mitäs jouluksi?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja luomua Näytä viesti
Kyllä minä sen luomukinkun ostin ihan jouluksi kuten jokainen lukutaitoinen viestistäni ymmärtää. Lähinnä vastasin hinnan puolesta Jx:lle, joka sanoi, ettei ole valmis maksamaan viimeistä hintaa.
No kyllä minä meistä kahdesta se lukutaitoinen näemmä olen. Lue ketjun otsikko -> kinkkusi oli siis välipäiviksi koska miksi muuten olisit sen viestin, lukutaitoisena, väärään ketjuun kirjoittanut.

Mutta en kyllä pitkällä tikulla koskisi kotona suolattuun kinkkuun. Minulla onkin sen verran korkea moraali etten muutenkaan eläinrääkkäystä suosi. Siksi meillä hirvi, poro, metsäkananlinnut ja luonnon villi kala pöydässä kinkun sijaan - niin jouluna kuin välipäivinä.

Sikojen tehotuotanto laittomaksi ja alalle lappu luukulle!
  Vastaa viestiin
28.12.11, 14:23   #31 (linkki)
ei kinkkua
(Vierailija)

Joo kyllä on kamalia kuvia näytetty sikaloista. En ymmärrä, että sikatilalliset vielä pitävät puolustuspuheita. Ja myös eläinlääkärit, samaa sakkia. Se onkin näin, että kenen leipää syöt, sen lauluja laulat. Niitä, mitä niihin filmiin oli tallennettu, niitä kärsimyksiä ei voi mitenkään puolustella.
Ihan kuin siat olisivat tunnottomia esineitä, joita voi kohdella miten tahansa.

Tiedä sitten, vaikuttiko filmien julkaisu, juuri joulun alla, kinkkujen myyntiin mitenkään?
  Vastaa viestiin
28.12.11, 17:01   #32 (linkki)
Kinkun suolaus
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Niinpä ei täällä Helsingissä ainakaan myydä täysin suolaamattomia kinkkuja eikä ainakaan minulla ole tietoa miten harmaasuolausksen onnistuisi kotikonstein tekemään. Tältä vuodenta asia on tosiaankin mennyt ohi.
Höpsis, tottakai Hesassa myydään raakaa sianlihaa, kysy lihamestarilta. Olen ostanut useasti esim. Stockmannilta. Ja hinta on jopa edullisempi kuin valmiiksi marinoidussa tai suolatuissa lihapaloissa.

Ja joulu tulee ensi vuonnakin, yritin vain tarjota apua, kun olet aika tavalla valittanut, että nykyään kinkuissa ei ole tarpeeksi suolaa.

Tässä joku jo kertoi periaatteen miten kinkku suolataan, ja mitä olen seurannut olet varsin näppärä googlaaja, ohjeet löytyvät netistä. Ja mitä kerrostaloasumiseen ja kinkun suolaukseen tulee, niin ei liene ongelma, paitsi jos siitä ongelman itselleen tekee.

No, ehkä joillekin on tärkeintä päästä valittamaan sen sijaan, että yrittäisi hakea ratkaisuja. No kukin tavallaan.
  Vastaa viestiin
28.12.11, 17:11   #33 (linkki)
Lihansyöjä on lihansyöjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mitäs jouluksi? Näytä viesti
No kyllä minä meistä kahdesta se lukutaitoinen näemmä olen. Lue ketjun otsikko -> kinkkusi oli siis välipäiviksi koska miksi muuten olisit sen viestin, lukutaitoisena, väärään ketjuun kirjoittanut.

Mutta en kyllä pitkällä tikulla koskisi kotona suolattuun kinkkuun. Minulla onkin sen verran korkea moraali etten muutenkaan eläinrääkkäystä suosi. Siksi meillä hirvi, poro, metsäkananlinnut ja luonnon villi kala pöydässä kinkun sijaan - niin jouluna kuin välipäivinä.

Sikojen tehotuotanto laittomaksi ja alalle lappu luukulle!
Et ole sitten esim. käynyt poroerotuksessa, kun poroilta lasketaan veret ym. Siinä heikkohermoisempi pyörtyy. Ei kannata vouhottaa asioista mistä, ei mitään tiedä. Meillä syödään luomusikaa, ja porokin tulee enolta. Aika stressiä se on hirvellekin, kun joskus useita päiviä metsämiehet jahtaa. Kotona suolattu ja palvattu kinkku on nam.

Itse olen lihansyöjä, en ketään moralisoi, mutta en tietenkään hyväksy tehotuotantoa tms., mutta varmaan jokainen, joka lihaa syö, nauttii tehotuotettua lihaa tietämättään esim. ravintoloissa tms. Mutta jos haluat omaa häntääsi nostaa, niin ala kasvissyöjäksi.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 08:26   #34 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kinkun suolaus Näytä viesti
Höpsis, tottakai Hesassa myydään raakaa sianlihaa, kysy lihamestarilta. Olen ostanut useasti esim. Stockmannilta. Ja hinta on jopa edullisempi kuin valmiiksi marinoidussa tai suolatuissa lihapaloissa.

Ja joulu tulee ensi vuonnakin, yritin vain tarjota apua, kun olet aika tavalla valittanut, että nykyään kinkuissa ei ole tarpeeksi suolaa.

Tässä joku jo kertoi periaatteen miten kinkku suolataan, ja mitä olen seurannut olet varsin näppärä googlaaja, ohjeet löytyvät netistä. Ja mitä kerrostaloasumiseen ja kinkun suolaukseen tulee, niin ei liene ongelma, paitsi jos siitä ongelman itselleen tekee.

No, ehkä joillekin on tärkeintä päästä valittamaan sen sijaan, että yrittäisi hakea ratkaisuja. No kukin tavallaan.
Toki raakaa sianlihaa eli marinoimatonta ja suolatonta myydään, mutta ei suolatonta kinkkua siis esim. potkallista juhlakinkkua, jota ei olisi valmiiksi suolattu.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 10:02   #35 (linkki)
cinkkua
(Vierailija)

kinkku on nyt 2e kilo. Hyvassa pakastimessa sailyy vuoden. Kinkun voi suolata kotona painamalla injektioruiskulla suolavetta sisaan ja pitamalla viikon suolavedessa esim muovipussissa . Helppoa
  Vastaa viestiin
29.12.11, 10:51   #36 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Välipäivien ruokalistalla normaalia kotiruokaa. Jouluksi varasin sen verran vähän, ettei juuri savulohta ja graavisiikaa lukuunottamatta mitään jäänyt. Pakastimessa taitaa jokin punajuuri-aurajuustovuoka vielä olla. Leivonnaisia vähän jäi, koska ne maistuivat entistä huonommin perheelle. Aterioiden välillä kahvi maistui enimmäkseen sellaisenaan tai suklaan kera.

Uutenavuotena syödään jotain tavallista "pyhäruokaa", en ole vielä miettinyt tarkemmin.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 12:03   #37 (linkki)
4567
(Vierailija)

Tein eilen jäljelle jääneestä kylmäsavulohen palasta laatikon, oli sulatejuustoa, kermaa ja tilliäkin kaapissa että hyvää tuli. Pari perunasipulipussia pakastimesta mukaan.

En leiponut jouluksi kuin yhden maustekakun ja siitäkin syötiin vain pari palaa, lopun kakun laitoin pakastimeen. Olen oppinut ettei leivonnaiset mene kaupaksi meillä.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 16:47   #38 (linkki)
Kinkkuja Hesassa
(Vierailija)

Lainaus:
Toki raakaa sianlihaa eli marinoimatonta ja suolatonta myydään, mutta ei suolatonta kinkkua siis esim. potkallista juhlakinkkua, jota ei olisi valmiiksi suolattu.
Kyllä myydään, kysy lihamestarilta. Jos sinä et osaa sellaista tilata, ei se tarkoita, että sellaista ei olisi olemassa. En ymmärrä näitä Helsingissä ei saa sitä eikä tätä -jorinoita, minä olen saanut aina kaiken mitä olen tarvinnut tai halunnut.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 08:45   #39 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kinkkuja Hesassa Näytä viesti
Kyllä myydään, kysy lihamestarilta. Jos sinä et osaa sellaista tilata, ei se tarkoita, että sellaista ei olisi olemassa. En ymmärrä näitä Helsingissä ei saa sitä eikä tätä -jorinoita, minä olen saanut aina kaiken mitä olen tarvinnut tai halunnut.
Minkäs kaupan lihamestarilta pitäisi kysyä? No saattaisi varmaankin saada suureen hintaan jos Hakaniemen hallista kysyisi. Koko joulun budjetti siihen saattaisi mennä eikä siltikään olisi takeita, että suolaus onnistuisi.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 10:58   #40 (linkki)
koko budjetti+
(Vierailija)

Lainaus:
Minkäs kaupan lihamestarilta pitäisi kysyä? No saattaisi varmaankin saada suureen hintaan jos Hakaniemen hallista kysyisi. Koko joulun budjetti siihen saattaisi mennä eikä siltikään olisi takeita, että suolaus onnistuisi.

Sinähän olet ainakin omasta mielestäsi niin taitava ja erehtymätön kokki, että kai noin yksinkertainen asia onnistuisi. Muuten aika pieni on joulunne budjetti, jos se menisi yhteen tuoreeseen kinkkuun kaikki. Eihän sisäfilekään maksa kuin kympin nurkilla kilo eikä luomukinkku kuin reippaat 15 euroa kilo, joten ei se enempää voi maksaa.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 11:10   #41 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja koko budjetti+ Näytä viesti
Sinähän olet ainakin omasta mielestäsi niin taitava ja erehtymätön kokki, että kai noin yksinkertainen asia onnistuisi. Muuten aika pieni on joulunne budjetti, jos se menisi yhteen tuoreeseen kinkkuun kaikki. Eihän sisäfilekään maksa kuin kympin nurkilla kilo eikä luomukinkku kuin reippaat 15 euroa kilo, joten ei se enempää voi maksaa.
Meinaatko, että kilon kinkku riittäisi? Ei ainakaan meille.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 12:15   #42 (linkki)
koko budjetti?
(Vierailija)

Lainaus:
Meinaatko, että kilon kinkku riittäisi? Ei ainakaan meille.

En todellakaan tarkoita. Yleensä hinnat mainitaan järkevien ihmisten kesken kilohintoina juuri siitä, ettei voi tietää mitä toinen tarvitsee. Jos sinulle pitää rautalangasta vääntää, esimerkiksi neljän kilon kinkku, jonka nyt luulisi parin kolmen päivän tarpeisiin pienelle perheelle, maksaisi luomuna noin 60 euroa ja sitä enempää ei voi maksaa myöskään tehotuotettu suolaamaton tuorekinkku. Neljä kiloa tuoretta tarkoittaa suolattuna ehkä viittä kiloa tai enemmänkin.

Luulisi, että jokaisessa perheessä nyt sentään jouluruokiin varataan enemmän kuin 60 euroa. Eli koko budjetti ei silläkään menolla kulu. Ja saisithan silloin juuri niin suolaisen kuin haluat. Kai omista mieltymyksistäänkin jotain haluaa maksaa.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 12:24   #43 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja koko budjetti? Näytä viesti
En todellakaan tarkoita. Yleensä hinnat mainitaan järkevien ihmisten kesken kilohintoina juuri siitä, ettei voi tietää mitä toinen tarvitsee. Jos sinulle pitää rautalangasta vääntää, esimerkiksi neljän kilon kinkku, jonka nyt luulisi parin kolmen päivän tarpeisiin pienelle perheelle, maksaisi luomuna noin 60 euroa ja sitä enempää ei voi maksaa myöskään tehotuotettu suolaamaton tuorekinkku. Neljä kiloa tuoretta tarkoittaa suolattuna ehkä viittä kiloa tai enemmänkin.

Luulisi, että jokaisessa perheessä nyt sentään jouluruokiin varataan enemmän kuin 60 euroa. Eli koko budjetti ei silläkään menolla kulu. Ja saisithan silloin juuri niin suolaisen kuin haluat. Kai omista mieltymyksistäänkin jotain haluaa maksaa.
Niinpä niin, sinähän tiedätkin sitten oikein hyvin mihin kenelläkin on varaa. Älä yleistä kaikilla ei todellakaan ole varaa ostaa lihaa 60 eurolla jouluksi tai muuksikaan juhlapyhäksi. No joulu on tältä vuodelta ohi, toivottavasti parempi tuuri ensi vuonna tässä ja muissakin asioissa itse kullakin.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 14:07   #44 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/2010
Meillä on syöty pari päivää siskonmakkarasoppaa, jota riittää vielä tänään miehelle. Mä otan töihin iltavuoroon joatain muuta evääksi.

Meillä riitti 60€ hyvin jouluruokiin.
  Vastaa viestiin
30.12.11, 14:28   #45 (linkki)
Liisi-viis
(Vierailija)

Meillä on syöty broileria, pikaruokana kalapuikkoja, eilen oli mozzarellasalaattia ja tänään jättikatkoja grillattuna sekä kampasimpukoita.
  Vastaa viestiin
06.01.12, 14:56   #46 (linkki)
Järkeä päähän
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja cinkkua Näytä viesti
kinkku on nyt 2e kilo. Hyvassa pakastimessa sailyy vuoden. Kinkun voi suolata kotona painamalla injektioruiskulla suolavetta sisaan ja pitamalla viikon suolavedessa esim muovipussissa . Helppoa
Höpö höpö. Mikään rasvainen liha ei säily kuin noin max. pari kk pakastimessa. En mitenkään voisi kenenkään kuvitella syövän tänä jouluna pakastettua kinkkua vuoden päästä.
  Vastaa viestiin
07.01.12, 08:48   #47 (linkki)
cinkkua
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Järkeä päähän Näytä viesti
Höpö höpö. Mikään rasvainen liha ei säily kuin noin max. pari kk pakastimessa. En mitenkään voisi kenenkään kuvitella syövän tänä jouluna pakastettua kinkkua vuoden päästä.
Unohtui pakastimen pohjalle kinkku ja paistoin sen joulukuun alussa, ikää sillä oli kaksi vuotta. Aivan moitteeton, ei makuvirheitä. Muutaman kuukauden säilytysaika kunnollisen pakastimen uumenissa on kyllä höpöä.
  Vastaa viestiin
07.01.12, 15:14   #48 (linkki)
Samaa mieltä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Järkeä päähän Näytä viesti
Olen samaa mieltä, sianliha säilyy pakastimessa hyvänä 3 - 6 kk. Aikanaan, kun meillä oli vielä maatila ja eläimiä, teurastettiin sika jouluksi. Toinen kinkku syötiin heti jouluna, toinen paistettiin viimeistään juhannuksen tienoilla, yleensä jo ennen sitä.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku