Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
29.12.11, 14:03   #1 (linkki)
ellikkä vm 53
(Vierailija)

Kevennätkö tammikuussa?

Vietetäänkö teillä härkäviikkoja tammikuussa? Meillä on tapana syödä hiukan kevyemmin, kasvispainotteisesti kaikkien kinkkujen, paistien ja kermaisten laatikoiden ja jälkiruokien jälkeen tammikuussa. Samoin vietämme tipatonta.

Vaikka emme erityisesti mässää joulun- ja uudenvuodenpyhinä, tulee hiukan ähky olo, kun aina on ollut alku-, pää- ja jälkiruuat ja vielä kahvinkin kanssa erilaista hyvää niin kotona kuin vieraisilla. Niinpä on hyvä saada elimistölle pieni puhdistus- ja kevennyskuuri ennen kevättä.

Kukkaroa kevennys ei paljon kevennä, koska tulee syötyä paljon kalliita kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Mutta raha ei olekaan tässä se tärkeä asia, vaan hyvä olo.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 14:42   #2 (linkki)
N52
(Vierailija)

No en oikeastaan kevennä vaan palaan normaaliin ruokaan; kasviksia, kalaa ja broileria.
Ei kasvikset ja hedelmät ole minusta kalliita... syön joka päivä työpäivän aikana 2-3 hedelmää, oli kesä tai talvi.

Paprikat ja kesäkurpitsa on suosikkejani (paprikaa sai jopa eurolla kilo ennen joulua), niiden sekaan sekaan pannulle sipulia ja valkosipulia, mahdolisesti tomaattia - tulee hyvä lisuke kalalle tai kanalle. Jos haluaa herkutella, voi vielä pilkkoa sekaan halloumia.

Tipatonta en ole koskaan harrastanut enkä aio sitä ottaa ohjelmistoon nytkään.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 16:09   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
No ei kevennetä pelkästään tammikuussa vaan muulloinkin arkena. Ei tarvitse tipatonta viettää tammikuussa, kun käyttö muutenkin rajottuu vain juhlapäiviin. Ehkä uuden vuoden aattona tulee lasillinen punaviiniä juotua.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 18:00   #4 (linkki)
Napsauta
(Vierailija)

Mulla ruoka on aina kevyttä ja olen sen lisäksi raitis, joten en kevennä tammikuussa?
  Vastaa viestiin
29.12.11, 18:00   #5 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Samoilla linjoilla edellisten kanssa eli emme kevenna vaan palaamme takaisin tavallisiin arkiruokiin. Tavallinen ruoka maistuukin taas hyvalle joulun herkuttelujen jalkeen. Tipatonta tammikuutakaan emme vieta vaan avaamme viinipullon, jos silta tuntuu. Ahky olo minulle tulee enemman (ulko)liikunnan puutteesta kuin syomisista.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 18:34   #6 (linkki)
Napsauta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja angloelli kirjautumatta Näytä viesti
Samoilla linjoilla edellisten kanssa eli emme kevenna vaan palaamme takaisin tavallisiin arkiruokiin. Tavallinen ruoka maistuukin taas hyvalle joulun herkuttelujen jalkeen. Tipatonta tammikuutakaan emme vieta vaan avaamme viinipullon, jos silta tuntuu. Ahky olo minulle tulee enemman (ulko)liikunnan puutteesta kuin syomisista.
Syön kevyesti aina, sillä teen itse ruokani. Käytän yrttejä, mausteita. Olen monen monituista kertaa ihmeissäni, kuinka ihanalta ruoka voikaan maistua.

Olen raitis, mutta minulle ei ole ongelma, jos muut nauttivat alkoholia. Eikä minulle ole ongelma, jos ihmiset nauttivat Joulun raskaista antimista.

Vastasin vain sen vuoksi, että jatkan elämääni normaaliin tapaan hyvää ruokaa nauttien ilman kevennystä tammikuussa.

Ruoka on yksi elämän ihanimmista elementeistä. Kukkien lisäksi! Ja vähän liikuntaa Hakaniemen ympäristössä. Vaikka lenkki Tokoinrannassa, joka on yksi Helsingin hienoimmista kohteista, jos sen oikein ymmärtää.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 19:11   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Meillä syödään aika lailla samalla tavalla vuodesta toiseen, joulunakaan ei mässäillä eikä ylensyödä. Kieltämättä hyvistä aineksista hyvillä mausteilla maltillisesti tehty ruoka maistuu toisinaan liian hyvin. Kuten eilinen pizza. Ja appelsiini-mustikkarahka. Apple crumble vaniljajäätelön kanssa.

Mies sanoi keittiössä hääräämisen saavan jäädä nyt vähemmälle kun lomalla ollaan, eli nyt sitten syödään enemmän ravintoloissa :). Sopii minulle, mutta ainahan sitä ehtii kotikeittiössäkin jotakin tehdä.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 19:42   #8 (linkki)
Ei meilläkään
(Vierailija)

Meilläkään ei varsinaisesti kevennetä, vaan palataan normaaliin ruokavalioon. Meillä se tarkoittaa kyllä joulun aikaa kevyempää ruokavalioa siinä mielessä, että syömme harvemmin ja vähempiä ruokalajeja. Jouluna syömme alkuruoat, pääruoat ja jälkiruoan jopa pariin kertaan päivässä, joten ruokalajeja on paljon enemmän kuin normaalisti. Normaalipäivinä syömme "vain" pääruoan ja kerran päivässä, töissä on eväänä yleensä salaattia, keittoa ja hedelmiä tms.

Tipatontakaan emme vietä, joskin käytännössä tammikuukin voi vierähtää tipattomana. Emme ole juoneet alkoholia nyt joulun aikaankaan. Jos toisaalta tulee sellainen tilaisuus, siis joku juhla tms., tai muuten vain haluaa juoda alkoholia, niin sitten juomme. Esimerkiksi jos menemme ravintolaan syömään, otamme useimmiten siellä ruoan kanssa viiniä, vaikka kotona onkin useimmiten ruoasta riippuen alkoholittomia juomia, kuten vettä, maitoa tai piimää.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 21:47   #9 (linkki)
mnb
(Vierailija)

En ole varsinaisesti sortunut mässäilyyn, mutta ruoan laatu poikkeaa tähän aikaan vuodesta sen verran normaalista, että on turvonnut ja ähkyinen olo. Tekisi mieli tehdä kunnon paniikkijarrutus tyyliin pussikeittodieetti, mutta se taitaisi mennä*ylireagoinnin puolelle. Tipatonta tammikuuta en ole ikinä pitänyt enkä pidä nytkään. Vahingossa saattaa aina joskus kuukausi tai toinenkin lipsahtaa tipattomaksi, mutta tammikuussa on sen verran merkkipäiviä että aina jossain tulee kilisteltyä.
  Vastaa viestiin
29.12.11, 23:27   #10 (linkki)
Maija, Boston
(Vierailija)

En varsinaisesti kevennä, mutta ystäväni kanssa sovittiin, että kokeillaan elää kuukausi samalla rahalla mitä ihmiset, jotka ovat ns. Food Stamps-ohjelmassa saavat. Se ei ole kovinkaan suuri summa, joten tulee varmaan syötyä enemmän edullisia proteeininlähteitä kuten papuja ja edellisempia kasviksia ja vihanneksia. Yritän lisäksi ostaa tuotteet luomuna, joten aika keveäksi saattaa loppukuusta mennä.
Ja alkoholia en juo, koska rahat eivät siihen mitenkään riitä.

Ei ole mitään rahallista syytä tehdä näin, mutta aika ajoin on hyvä muistuttaa itseään miten iso osa ihmisistä tässäkin maassa elää.
  Vastaa viestiin