Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
01.01.12, 10:12   #1 (linkki)
anuliina
(Vierailija)

Ruokaan liittyviä uudenvuodenlupauksia?

Oletteko tehneet ruokaan liittyviä uudenvuodenlupauksia?

Minä olen päättänyt luopua lähes kokonaan tehotuotetusta lihasta. Syön vain luomulihaa sekä tutun viljasikalan tuotteita. Häkkikananmunia en olekaan ostanut enää 20 vuoteen, nykyään ostan kaikki kananmunat luomuna, en siis luota edes vapaan kanan munien tuotantoon. Luonnollisesti päätökseni johtaa siihen, että ruokavalioni painottuu entistä enemmän kasviksiin.
  Vastaa viestiin
01.01.12, 12:02   #2 (linkki)
minä
(Vierailija)

Hyväkarppaus

Pikkuhiljaa siirryn hyväkarppaukseen.
Kaapit on tällä hetkellä täynnä sokereita ja muuta ei niin hyvää ruokaa, että nämä käytän ensin pois, ei niitä hukkaan heittämäänkään, kaupasta pyrin ostamaan parempaa ja laadukasta ruokaa.
Toivon mukaan olo ja elo paranee paremman syömisen myötä.
  Vastaa viestiin
01.01.12, 12:23   #3 (linkki)
täällä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anuliina Näytä viesti
Oletteko tehneet ruokaan liittyviä uudenvuodenlupauksia?

Minä olen päättänyt luopua lähes kokonaan tehotuotetusta lihasta. Syön vain luomulihaa sekä tutun viljasikalan tuotteita. Häkkikananmunia en olekaan ostanut enää 20 vuoteen, nykyään ostan kaikki kananmunat luomuna, en siis luota edes vapaan kanan munien tuotantoon. Luonnollisesti päätökseni johtaa siihen, että ruokavalioni painottuu entistä enemmän kasviksiin.
Kun suomalaisen lihatuotannon tuotteita ei osteta, niin sitten ostetaan ulkomaalaisen tehotuotannon tuotteita, joten ei tuolla tavalla eläinten olosuhteita paranneta, koska silloin ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.

Minä olen päättänyt syödä vähemmän, koska kulutukseni on laskenut sairauden myötä.

Vielä ostin kinkun alennusmyynnistä ja paistoin sen sulettuaan. Laitoin sen 200 asteiseen leivinuuniin ritilälle, joka on syvän uunipellin päällä. pellille laitoin vettä. Pidin tunnin, niin että kinkku ruskistui kauniisti sitten laitoin kinkun päälle useamman kerroksen foliota ja pidin aika muumassa uunissa vajaa tunti per kilo. kinkusta ei tullut neste pihalle ja jäähdyttyään leikatessa viipaleetkin ovat kosteita; siis aivan todellinen onnistuminen kinkun paistossa Uutena vuonna. Ruskistaminen ja nopea paistaminen tekivät sen, että kinkku ei ehtinyt kuivua.
  Vastaa viestiin
01.01.12, 12:46   #4 (linkki)
anuliina
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja täällä Näytä viesti
Kun suomalaisen lihatuotannon tuotteita ei osteta, niin sitten ostetaan ulkomaalaisen tehotuotannon tuotteita, joten ei tuolla tavalla eläinten olosuhteita paranneta, koska silloin ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.

Minä olen päättänyt syödä vähemmän, koska kulutukseni on laskenut sairauden myötä.

Vielä ostin kinkun alennusmyynnistä ja paistoin sen sulettuaan. Laitoin sen 200 asteiseen leivinuuniin ritilälle, joka on syvän uunipellin päällä. pellille laitoin vettä. Pidin tunnin, niin että kinkku ruskistui kauniisti sitten laitoin kinkun päälle useamman kerroksen foliota ja pidin aika muumassa uunissa vajaa tunti per kilo. kinkusta ei tullut neste pihalle ja jäähdyttyään leikatessa viipaleetkin ovat kosteita; siis aivan todellinen onnistuminen kinkun paistossa Uutena vuonna. Ruskistaminen ja nopea paistaminen tekivät sen, että kinkku ei ehtinyt kuivua.

Minä tarkoitin, etten osta mitään tehotuotettua lihaa - en kotimaista enkä missään nimessä ulkomaista. Siinä mielessä sanoin väärin, etten syö - syönhän minä vieraassa paikassa, mitä tarjotaan. En vaadi erityiskohtelua. Itse pyrin vain välttämään sellaiset ostamista. Kalojen suhteen minulla on vielä kovasti oppimista - mikä on luonnon kalaa ja mikä kasvatettua. Onneksi aina voi etsiä tietoa ja kulkea kohti parempaa huomista.
  Vastaa viestiin
02.01.12, 11:05   #5 (linkki)
enemmän luomua
(Vierailija)

Lupaan minäkin ostaa enemmän luomua. Lihat vain ovat niin kovin kalliita ja vaikeasti ainakin pikkukaupungissa saataviakin, että joudun osin ostamaan myös tehotuotettua. Vähitellen parannan tapani.

Lupaan myös opetella syömään sipulia. Jauheena jo menee. Samoin yrttejä alan tosissani opetella käyttämään. Niissä olen noviisi vielä, mutta katsotaan vuoden lopulla!
  Vastaa viestiin
02.01.12, 12:31   #6 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anuliina Näytä viesti
Kalojen suhteen minulla on vielä kovasti oppimista - mikä on luonnon kalaa ja mikä kasvatettua. Onneksi aina voi etsiä tietoa ja kulkea kohti parempaa huomista.
Kalanosto onkin varsinaista taidetta. Varma voi olla vain sellaisen kalan alkuperästä, jonka on itse kalastanut tai ostanut/saanut tutulta kalastajalta.

Kotimainen luonnonkala on sikamaisen kallista (silakkaa ja haukea lukuunottamatta). Siksi sitä tulee käytetyksi valitettavan harvoin. Kaiken maailman Kaukoidästä rahdatut tilapiat ja pangasiukset maksavat vain murto-osan kotimaisen hinnasta, mutta sellaisia ei yksikään luontoa ajatteleva voi ostaa.

WWF:n kalaoppaassa on aika hyvää tietoa siitä, mitä kalaa kannattaa (ympäristön kannalta) suosia.

http://wwf.fi/mediabank/945.pdf
  Vastaa viestiin
02.01.12, 13:58   #7 (linkki)
lupaan nyt
(Vierailija)

Avauksen innoittamana teen nyt kolme lupausta.

1: Minimoin biojätteen. Kahvinporot, teepussit, hedelmien ja vihannesten sekä kananmunien kuoret ja kalanperkeet laitan biojätteisiin erikseen. Ne ovat ihan asianmukaista jätettä. Mutta muut biojätteet laitan omaan kippoonsa ja yritän pitää tuon kipon tyhjänä. Eli ei ruokaa roskikseen!

2: Varaan viikossa 30 euroa ekstraa kotimaiseen ruokaan. Tämän käytän joko erityiseen herkkusatsiin kerralla tai pieniin valintoihin pitkin viikkoa. Yksi kohde on ohra riisin sijaan ja kotimaiset pakastemarjat ja -vihannekset tuontihedelmien sijaan.

3: Kohtuullistan suolan käyttöä.
  Vastaa viestiin
05.01.12, 23:32   #8 (linkki)
JKL

Rekisteröitynyt: 06/2006
Jatkan yhä edelleen lähi- tai kotimaisten raaka-aineiden suosimista, siinä missä mahdollista.
  Vastaa viestiin