| |  | |
08.01.12, 17:17
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Voikkarikakku
Hei kaikille "köökkielleille"! Neuvokaa neuvotonta kun pitäis tehdä voileipäkakku, miten olis kätevintä tehdä?
Haluan itse tehdä kakut, sekä liha-, että kalakakun mut kun ei oo kokemusta.
Kummastako teette, vaaleasta vai tummasta leivästä? Millä sitä kostutetaan, että vois syödä lusikalla?
Juhlat ovat viikon päästä ja ohjeet hakusessa. Tietenkin niitä on netti pullollaan mutta mikä on se SUN paras kakku?
Kiitokset jo etukäteen hyvistä ohjeista!
| |
| | |
09.01.12, 16:24
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Vuosien varrella on tullut syötyä toisten tekemiä voileipäkakkuja monestikin, mutta ne kaikki maistuvat märiltä voileiviltä. Itsekin olen tehnyt, mutta kun ei maistu niin ei. Ei vain iske nuo voileipäkakut.
| |
| | |
09.01.12, 16:30
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos olet ensimmäistä kertaa pappia kyydissä niin kannattaa ehkä valita aika simppeli linja. Tässä muutama vinkki:
1. Tilaa ruokakaupastasi kokonaiset vuokaleivät nyt heti että ehtivät. Tai varmista että kaupassa on kokonaisena vuokaleipiä.
2. Itse tykkään sekoituksesta leivässä eli vuorotellen tummaa ja vaaleaa.
3. "Kuori leivät" eli leikkaan kantit tasaisiksi ja rapsakka osa pois.
Sitten itse ohjeisiin, jotka on toki makuasioita. Koetan nyt antaa HELPOT ohjeet.
KALAKAKKU (yhteen tavalliseen vuokaleipään tehtynä)
* kostutukseen: vahvaa kalalientä joko kuutiosta tai fondista
* täyte:
vakuumipaketillinen savulohta muruina (n. 700 g) + 1 prk Felixin kurkkusipulisalaattia + n. 5 dl ranskankermaa
-> Sekoita ainekset. Valuta kurkkusalaatti mutta ota liemi talteen. Notkista seos liemellä sopivaksi eli semmoiseksi levittyväksi muttei valuvaksi.
* pinnalle:
n. 5 dl ranskankermaa maustettuna kevyesti kurkkusalaatin liemellä
* koristeluun:
200-300 g pussi katkarapuja, 1 tuubi mätitahnaa, 1 sitruuna, puntti tilliä, 1 punasipuli, 2 keitettyä munaa ja rasiallinen kirsikkatomaatteja tai vastaavia
-> Puolita sitruuna. Kaada katkaravut kulhoon ja purista toisen sitruunanpuolikkaan mehu niille. Anna marinoitua.
Voitele kakku ensin päältä ranskankermalla.
Levitä katkaravut kakun päälle, ei reunoille asti. "Kehystä" mätitahnalla. Levitä päihin viuhkamaisesti viipaloidut kananmunat ja pitkille sivuille neljänneskokoisia paljoa tomaattia. Ripottele kakun päälle punasipulihakkelusta. Leikkaa sitruunasta ohuita viipaleita ja asettele rapujen päälle. Lopuksi tillisilppua päälle ja äkkiä kylmään.
LIHAKAKKU
Korvaa edellisen kohdan lohi kinkku- tai kylmäsavuporosilpulla.
Koristeluun maksapasteijaa, paprikaa ja oliiveja sekä persiljasilppua.
| |
| | |
09.01.12, 17:16
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Äskeisen ohjeet olivat todella hyviä. Itse panen kakun jääkaappiin "painojen" (esim. leikkuulautojen) väliin yöksi ennen koristelua. Pintaan voi sivellä myös sulatejuustoa, joka on notkistettu kermalla.
| |
| | |
09.01.12, 22:20
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hyviä ohjeita, ja täyte olikin tarkoituksella tehty helpoksi, mutta jos haluaa vaihtelua, niin laittaisin eri kerroksiin erilaisia täytteitä. Yksi varma täyte on kotijuusto graavilohisilppu. Sitten tuorejuusto savukala. Mutta voi olla vaikea näin nopeasti tehdä kokeiluja, joten kannattaa pitäytyä varmassa.
| |
| | |
10.01.12, 16:16
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Keskustelua moderoitu - palataanhan alkuperäiseen aiheeseen.
| |
| | |
10.01.12, 16:36
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei nyt liity aiheeseen mutta kun kerran YP tällä palstalla on...
Eikö nyt näitäkin voisi vähän selailla ja pahimmat poistaa, seuraava harrastuspalstan mopoautoketjusta ja ollut tosiaan jo kuukausia siellä. Ei minusta ihan asiallista tavaraa. Köökkipalstalla tuntuu lähtevän tosi pienestä tekstit veks, mutta toisaalla olla ihan törkykin. Miksi näin?
04.09.11, 00:20 #20 (linkki)
Poliisista, iltaa
(Vierailija)
[viestit moderoitu]
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 24.01.12 12:08.
| |
| | |
10.01.12, 18:43
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nyt tämä on ihan huuli pyöreänä, mitä täällä on kirjoiteltu?
On se vaan niin perin kummallista, että noi mielenterveysongelmaiset tulee sotkemaan asiallisia keskusteluja!!!
Kiitos kovasti itse asiaan kantaa ottaneita. Ihan hyviä ohjeita ja vinkkejä tuli ja niitä aion noudattaa.
Just toi kostutus arveluttaa. Mistä tiedän, että se osuu "nappiin"?
Meitsin täytekakutkin tahtoo tulla liian kosteiksi, koska en yhtään tykkää kuivista täytekakuista.
Hyvä, että ne lautasella pysyy...
Joo, eihän me kaikki voida samoista asioista pitää, se on selvä.
Vieraita tulee hiukka yli 20 ja ajattelin päästä helpommalla kun tarjoan kakkumuodossa suolaiset syötävät.
| |
| | |
10.01.12, 23:41
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Voileipäkakun kostutus
Kostuta esim. maidolla, joka on todella neutraali(sopii myös hyvin täytekakkuihin mainiosti) tai miedolla liha-kalaliemellä, toki kanalientäkin voi käyttää sekä kasvislientäkin. Kostulet kakut pullasudilla kauttaaltaan kevyesti reunoja myöden tasaisesti.... oletan, ettet epäonnistu.
Kokeile kädellä leipien-kakkujen kostutettuja pintoja, niin tunnet milloin se on sopivan kosteaa ja katso, ettei kosteusneste valu tarjoiluvadille tmv:lle. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap Nyt tämä on ihan huuli pyöreänä, mitä täällä on kirjoiteltu?
On se vaan niin perin kummallista, että noi mielenterveysongelmaiset tulee sotkemaan asiallisia keskusteluja!!!
Kiitos kovasti itse asiaan kantaa ottaneita. Ihan hyviä ohjeita ja vinkkejä tuli ja niitä aion noudattaa.
Just toi kostutus arveluttaa. Mistä tiedän, että se osuu "nappiin"?
Meitsin täytekakutkin tahtoo tulla liian kosteiksi, koska en yhtään tykkää kuivista täytekakuista.
Hyvä, että ne lautasella pysyy...
Joo, eihän me kaikki voida samoista asioista pitää, se on selvä.
Vieraita tulee hiukka yli 20 ja ajattelin päästä helpommalla kun tarjoan kakkumuodossa suolaiset syötävät. | | |
| | |
11.01.12, 22:41
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voileipäkakku on tosi hyvää! Valitettavasti ei ole tullut pitkään aikaan tehtyä, kun en ole järjestänyt mitään juhlia.
Itse tapasin tehdä kakun paahtoleipäviipaleista, joista tasasin reunat eli poistin suurinpiirtein kuoren. Olisiko ollut 2-3 vierekkäin ja 3-4 peräkkäin ja kolme kerrosta päällekkäin. Kinkkutahnaan tuli savukinkkua, kermaviiliä, kevytmajoneesia, maustekurkkua ja sinappia. Toiseen väliin kasvistäyte, jossa oli omenaa, herkkusientä, purjoa, kevytmajoneesia ja kermaviiliä ainakin suolalla maustettuna. Päälle sekoitus sulatejuustosta ja kermaviilistä tai majoneesista, koristeluun pippurireunaista kinkkua, kurkku- ja tomaattiviipaleita ja ehkä persiljaa. Kostutus taisi olla liha- tai kasvislientä.
Vetoan kakuntekijöihin, älkää piilottako sinne maksapasteijaa. Ikävä yllätys tällaiselle maksan maun inhoajalle :). Luulisi kinkun, kalkkunan, tonnikalan, lohen yms. olevan useimpien mieleen.
| |
| | |
23.01.12, 01:10
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joku ylempänä vinkui omia makumieltymylsiää ja julisti pannaan maksan ja oletti "kinkun, kalkkunan, tonnikalan, lohen yms. olevan useimpien mieleen.".
Nuohan on ihan puhtaasti makuasioita. Ja tonnikala nyt ei ainakaan sovi juhlapöytään, siis jos purkkitonnikalaan viitataan.
| |
| | |
23.01.12, 20:12
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitä itse olen huomannut, niin kalakakut on paljon suositumpia kuin lihakakut. Kun teen juhliin molemmat, niin kalakakku loppuu aina nopeammin, lihakakkua taas saattaa jäädäkin.
Jotkut tekee voileipäkakun kokonaan tummasta leivästä, mikä ei ole oikein mun mieleen. Yleensä siitä tulee liian tymäkkää.
En tykkää oikein siitä vaalean ja tumman sekoituksestakaan. Parasta minusta on kokonaan vaaleasta tehty. Ja ehdottomasti grahamleivästä. Ostan mieluiten valmiiksi pitkittäin viipaloidun vuokaleivän, jos vain kaupasta löytyy. Isoista marketeista saattaa löytyä pakasteena.
Grahamleivästä tulee mehevä voileipäkakku, eikä minusta sen tarvitsekaan olla sellainen kova ja tiukka ja kuin viivoittimella tehty, mitä joskus näkee. Voileipäkakun kuuluu minun mielestäni olla runsaan ja herkullisen näköinen. Ei ihme, jos joku ei tykkää voileipäkakusta, jos on saanut eteensä lautaselle palan tiukkoihin kerroksiin pakattua niukasti täytettyä kuivahkoa ruisleivästä tehtyä "kakkua," jossa mahdollisesti vielä todellakin on sitä voimakkaan makuista maksapasteijaa välissä. Perunasalaattikaan siellä välissä ei välttämättä ole kauhean maukasta.
Koristeluissa voi antaa mielikuvituksen lentää ja tarjottimen voi reunoista koristella vielä sitruunaviipaleilla, viinirypäleillä, salaatinlehdillä, retiiseillä, pikkutomaateilla jne.
Niin, ehkä sen maksapasteijankin voisi laimentaa majoneesilla, niin siitä voisi tulla maukkaampaakin. Olen joskus hienontanut maksamakkaraakin jonkun tuorejuuston tai smetanan kanssa ja hyvin on mennyt. Täytettä kannattaa olla reippaasti, sehän siinä ideanakin on.
| |
| | |
23.01.12, 20:29
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) |
Askarteletko vuokaleivästä pyöreän tai neliskulmaisen kaakun?
| |
| | |
24.01.12, 00:42
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hiukan huumorilla esitin toiveen maksan välttämisestä, mutta ajattelin kylläkin, että voi olla joku, joka ei ole tullut ajatelleeksi, että maksa on monista etovan makuista. Toisillehan se sitten on suoranainen herkku. Jokainen tietenkin tarjoaa sitä, mistä pitää.
| |
| | | | |