Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
08.01.12, 23:47   #1 (linkki)
leipuriksi
(Vierailija)

Kampanisujen leivontaohje

Hei !

Onko kellään hyvää ohjetta kampanisujen leivontaan ?

Olen niitä leiponut, joten tekniikan tiedän, mutta ohje on hukassa, joten eri aineiden mittasuhteet haluaisin selvittää ennen kun alan leipomaan.

Kiittäen, jos joku viitsii ja jollakin on käytännössä hvyäksi koettu ohje.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 02:01   #2 (linkki)
Minuakin ohje kiinnostaa
(Vierailija)

Paistatko ihan tavallisessa sähköuunissa? Olen ajattelut kokeilla kanssa, mutta pizzakivella tms. paistaen.

Mummini leipoi aina kampanisuja ja se, mikä niistä teki niiiin hyviä oli aito vanhanaikainen leivinuuni. Kokeilin joskus paistaa sähköuunissa ei onnistunut, ja valitettavasti ohjekin on hukkunut.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 07:58   #3 (linkki)
sirre
(Vierailija)

Kampanisuja.

Tässä olisi:

1 paketti voita
1 kg vehnäjauhoja
2 tl soodaa
1/4 tl suolaa
1,5 kp sokeria
5 dl rasvatonta piimää

Sekoita rava ja sokeri.Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet sekä lopuksi piimä.Alusta tasaiseksi.

Kp tarkoittaa kahvikupillista,joka on yleensä 1,5 dl.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 08:01   #4 (linkki)
sirre
(Vierailija)

Lisäys vielä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirre Näytä viesti
Tässä olisi:

1 paketti voita
1 kg vehnäjauhoja
2 tl soodaa
1/4 tl suolaa
1,5 kp sokeria
5 dl rasvatonta piimää

Sekoita rava ja sokeri.Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet sekä lopuksi piimä.Alusta tasaiseksi.

Kyllä nämä ovat sähköuunissakin onnistuneet,vaikka paistankin paljon leivinuunissa.

Makoisia hetkiä!
  Vastaa viestiin
09.01.12, 08:20   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirre Näytä viesti
Tässä olisi:

1 paketti voita
1 kg vehnäjauhoja
2 tl soodaa
1/4 tl suolaa
1,5 kp sokeria
5 dl rasvatonta piimää

Minkä kokoinen paketillinen voita 250 g vaiko 500g. Ai niin ja muuten pienempiäkin voi paketteja olen nähnyt kuin tuo 250 g.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 08:36   #6 (linkki)
Hoh hoijaa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Minkä kokoinen paketillinen voita 250 g vaiko 500g. Ai niin ja muuten pienempiäkin voi paketteja olen nähnyt kuin tuo 250 g.
Joko sinä heti aloitat maanatai aamuna? Sinulla taitaa olla hukassa ystävällinen tapa keskustella. Opettele sitä ja tule sitten mukaan, kiitos.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 08:37   #7 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Oletan että kiloon vehnäjauhoja = 500 g voita. Joskus kaun sitten olen tehnyt kampanisuja, olivat ihan ok, koska ne eivät ole makeita.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 08:38   #8 (linkki)
meirami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoh hoijaa Näytä viesti
Joko sinä heti aloitat maanatai aamuna? Sinulla taitaa olla hukassa ystävällinen tapa keskustella. Opettele sitä ja tule sitten mukaan, kiitos.

Ei ole kyse voipaketin koosta vaan reseptistä eli huvä resepti annettiin, ei mutta kun leipomaan jos kiinnostaa. Toki sitä kuuluisaa "maalaisjärkeä" tarvitaan aina, niin myös tässä. Ja loogista päättelykykyä!
  Vastaa viestiin
09.01.12, 08:39   #9 (linkki)
meirami
(Vierailija)

En tarkoittanut edelllistä viestiäni suinkaan hohhoijaalle.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 09:20   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Tälläinen löytyi Valion sivuilta. Itse en ole koskaan näitä maistanut.

Ne oikeat, aidot kampanisut Lapin mummin ohjeella.
40 annosta

Huomioithan, että vaihtaessasi annosmäärää raaka-aineet ja kypsennysajat eivät muutu samassa suhteessa. Lue lisää annosmäärien muuttamisesta.
Palaa takaisin alkuperäiseen kokoon.
Valmistusaineet
• 1/2 kg margariinia tai voita • 2 kkp sokeria • 2 prk punaista viiliä • 2 tl soodaa • 1 kg karkeita vehnäjauhoja

Valmistusohje

Huoneen lämpöinen rasva ja sokeri sekoitetaan hyvin, lisätään jauhot ja viili, johon on sekoitettu sooda. Vältä liikaa sekoitus ettei muodostu sitkoa. Anna taikinan levätä viileässä noin 1h. Kauli taikina noin. 2-3 cm paksuiseksi ja jaa taikinapyörällä10 cm suokakaiteiksi, joista otat 5 cm pätkiä ja teet niihin kuhunkin 3-4 sakaraa eli kampaa. Paista kampanisut kuumassa uunissa 250-280 astetta kauniin kullan ruskeiksi.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 09:23   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hoh hoijaa Näytä viesti
Entiennytkään, ettei saa kysyä kuinka paljon rasvaa leivonnaiseen laitetaan, jos gramma määrät puuttuvat. Anteeksi kysymykseni.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 09:28   #12 (linkki)
puoli kiloa
(Vierailija)

Lainaus:
Entiennytkään, ettei saa kysyä kuinka paljon rasvaa leivonnaiseen laitetaan, jos gramma määrät puuttuvat. Anteeksi kysymykseni.

Koska kyse oli ilmeisen koetusta eli vanhasta reseptistä, jokainen normaali järjellä varustettu arvaa, että kyse on puolen kilon voipaketista. Sehän se tavallisin on. Nuo pikkupaketit ovat tulleet myöhemmin.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:11   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja puoli kiloa Näytä viesti
Koska kyse oli ilmeisen koetusta eli vanhasta reseptistä, jokainen normaali järjellä varustettu arvaa, että kyse on puolen kilon voipaketista. Sehän se tavallisin on. Nuo pikkupaketit ovat tulleet myöhemmin.
Kyseisiä leivonnaisia en ole koskaan maistanut saatikka tehnyt, joten en ainakaan minä pystynyt arvaamaan tuota voin määrää.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:21   #14 (linkki)
Agrariana
(Vierailija)

Lainaus:
Kyseisiä leivonnaisia en ole koskaan maistanut saatikka tehnyt, joten en ainakaan minä pystynyt arvaamaan tuota voin määrää.

Todellinen asiantuntija on äänessä jälleen kerran.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:34   #15 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Paljon kiitoksia ohjeistanne.

Minulla on tällä hetkellä käytössä vain tavallinen sähköuuni, joten siinä on kampanisuja kokeiltava.

Siksi juuri halusin näiden ohjeen, kun tarvitsen kahvileipiä, jotka ovat makoisia mutta eivät sokerisia.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:38   #16 (linkki)
just niin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja puoli kiloa Näytä viesti

Eli jokainen normaalijärkinen ihminen ymmärtää että kyse on just 500 g normipaketista. Kun jauhoa on noin paljon, sekin jo viittaa voin määrään.
Nuo leivonnaiset on aina tehty voihin, ei margariiniin.
Eli ensimmäinen annettu resepti on OIKEA.
Jos ei ole koskaan edes maistanut ko. leivonnaista, saatikka sitten itse tehnyt, ei kannata sekaantua asiaan millään tapaa.
Olen tehnyt noita kotitaloustunnilla aikoinaan ja myös kotioloissa silloin aikoja sitten.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:39   #17 (linkki)
meirami
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Agrariana Näytä viesti
Todellinen asiantuntija on äänessä jälleen kerran.

Sanoisin että kaikkien alojen erikoisasiantuntija on puhunut!!! Jälleen siis!!!
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:41   #18 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja just niin Näytä viesti
Eli jokainen normaalijärkinen ihminen ymmärtää että kyse on just 500 g normipaketista. Kun jauhoa on noin paljon, sekin jo viittaa voin määrään.
Nuo leivonnaiset on aina tehty voihin, ei margariiniin.
Eli ensimmäinen annettu resepti on OIKEA.
Jos ei ole koskaan edes maistanut ko. leivonnaista, saatikka sitten itse tehnyt, ei kannata sekaantua asiaan millään tapaa.
Olen tehnyt noita kotitaloustunnilla aikoinaan ja myös kotioloissa silloin aikoja sitten.
Helsingissä en ole huomannut puheena olevia leivonnaisia myynnissä eikä omana aikanani ainakaan siinä koulussa missä minä olin tehty kyseisiä leivonnaisia. Niin ja kotitaloutta meillä oli puolet enemmän kuin nykyään ellei enemmänkin. Kyseisiä leivonnaisia voisi kokeilla, jos ensin pääsisi niitä maistamaan. Voin määrä antaa ymmärtää, että kyseessä on erittäin rasvainen leivonnainen. Tekeekö mikään leipomo näitä leivonnaisia?
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:46   #19 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2009
Lainaus:
Helsingissä en ole huomannut puheena olevia leivonnaisia myynnissä eikä omana aikanani ainakaan siinä koulussa missä minä olin tehty kyseisiä leivonnaisia. Niin ja kotitaloutta meillä oli puolet enemmän kuin nykyään ellei enemmänkin. Kyseisiä leivonnaisia voisi kokeilla, jos ensin pääsisi niitä maistamaan. Voin määrä antaa ymmärtää, että kyseessä on erittäin rasvainen leivonnainen. Tekeekö mikään leipomo näitä leivonnaisia?
No eihän nämä nyt sinulle käy lainkaan...rasvaa ja valkoisia jauhoja. Unohda ne.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:46   #20 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Niin siis tarkoitin, että kampanisut eivät ole imeliä, kyllä muistin että niihin jonkin verran sokeria tulee.

Tuntuu aika kovalta lämmöltä tuo 280 astetta. Taidan kokeilla aluksi sillä 250 lämmöllä vai missä lämmössä te muut olette paistaneet ? Leivin/kiviuuni kyllä varmasti on melko kuuma myös ?
  Vastaa viestiin
09.01.12, 10:50   #21 (linkki)
Ymmällään
(Vierailija)

Lainaus:
siinä koulussa missä minä olin tehty

Missä koulussa Jx on tehty?
  Vastaa viestiin
09.01.12, 11:00   #22 (linkki)
kristiina
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap. Näytä viesti
Niin siis tarkoitin, että kampanisut eivät ole imeliä, kyllä muistin että niihin jonkin verran sokeria tulee.

Tuntuu aika kovalta lämmöltä tuo 280 astetta. Taidan kokeilla aluksi sillä 250 lämmöllä vai missä lämmössä te muut olette paistaneet ? Leivin/kiviuuni kyllä varmasti on melko kuuma myös ?

Jossain oli iso määrä sokeria, se ohje ei ole oikeanlainen, oliko jonkun "lapin eukon" ohje? Tuo leivonnainen on juuri sellainen jossa ei ole makeutta.
Itse tein niitä aikoinaan sekä sähköuunissa että kotona leivinuunissa, puilla lämmitettävässä. Sähköuunissa 250 ast. on oikea lämpötila, ne ovat paksuhkoja ja taikina on raskasta.
tuossa olisikin kiva ohje eli täytyy kokeilla. Minulla oli käsinkirjoitettu resepti, sitä en tähän hätään löydä mutta jossain vanhemmassa keittokirjassa se varmaan on.Tai sitten perinnekeittokirjassa, niitähän on eri maakuntien perinneruoista tehtyinä.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 11:11   #23 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

öysin googlella resepetin joka on se jolla olen tehnyt kampanisuja.

250 g voita
10 dl vehnäjauhoja
1 tl ruokasoodaa
1,5 dl sokeria (noin paljon ei sokeria ole ole tarvis laittaa)
5 dl piimää tai viiliä

Nypi voi jauhoihin ja lisää kuivat aineet. Lisää piimä viimeiseksi. Taikinan on hvyä antaa levätä kylmässä. Taikina voidaan tehdä myös niin että, että voi sulatetaan ja lisätään sokeri ja piimä. Sekoitetaan tasaiseksi velliksi, johon lisätään vehäjauhot ja sokeri.

Kauli taikina jauhotetulla pöydällä 2 cm paksuiseksi levyksi. Leikkaa noin 4 x 8 cm suuruisiksi kappaleiksi. Leikkaa pitkälle sivulle 2-4 pystysuoraa viiltoa ja aseta päät pellille(mitähän tuo tarkoittaa?) hieman taakse taittaen. Paista kampanosut noni 250 asteessa.

Tämä on pohjoispohjalainen resepti, ihmettelen vain suurehkoa sokerin määrää.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 11:12   #24 (linkki)
Kristiina
(Vierailija)

Myös kermaa on laitettu nesteeksi piimän sijaan.
  Vastaa viestiin
09.01.12, 13:31   #25 (linkki)
ei kannata yleistää
(Vierailija)

Lainaus:
Totta kai kampanisuja tekee vaikka kuinka moni leipomo, kampanisuthan on ihan yleisesti tunnettuja koko suomessa.

Minä olen leiponut kampanisuja yläasteella kotitaloustunneilla ja koluni sattuu sijaitsemaan myös Helsingissä.
  Vastaa viestiin