| |  | |
12.01.12, 12:52
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Kotikokin vuoat
Onko jollain käytössään Kotikokin pieniä annospatoja? Niissä on samanlainen kansi kuin Kokkipadassakin, siis Arabian Kokkipadassa?
Kävin eilen antiikkiliikkeessä ja siellä oli 6 kpl noita pieniä annosastioita. En edes kysynyt hintaa, kun ajattelin etten sellaisia tarvitse. Kotiin tultuani asia alkoi mietityttämään, olisko nuo käyttökelpoisia, se kunnon kansi on varmaan hyvä.
Meillä on kyllä muita vastaavia, erään keramiikan valmistajan varta vasten "ohjeideni" mukaan tekemiä, niillä yhtä määrättyä kreikkalaista ruokaa.
Kauppias myy tavaroita myös yksitellen, noin montaa en ehkä tarvitsisi.
Kokkipataan olen tyytyväinen, samoin ranskalaiseen pataani. Kokkipadan materiaali on hyvä, laatu on hyvä.
| |
| | |
12.01.12, 13:00
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kristiina Meillä on kyllä muita vastaavia, erään keramiikan valmistajan varta vasten "ohjeideni" mukaan tekemiä, niillä yhtä määrättyä kreikkalaista ruokaa. |
Määrättyä kreikkalaista ruokaa? Kuka sen ruoan määräsi?
Güveçiä vartenko teetätit ne vuoat? Kokeile myös bosanski lonac -nimistä ruokaa.
| |
| | |
12.01.12, 13:02
|
#3 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Hellenica Määrättyä kreikkalaista ruokaa? Kuka sen ruoan määräsi?
Güveçiä vartenko teetätit ne vuoat? Kokeile myös bosanski lonac -nimistä ruokaa. |
Suomeksi sanotaan "määrättyä" kun tarkoitetaan jotain jonka nimeä ei haluta sanoa. Määrätty ja eräs on sama asia.
Onko tuokin taas piruilua jota täällä harrastetaan??
| |
| | |
12.01.12, 13:05
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Luulen että minulla on tuo kuvaamasi vuoka käytössä. Minulla on niitä reilu tusina ja käytän niitä aika paljon. Joskus teen uunissa vihanneksia ja kunkin lajin omassa kipossaan, esim. sipulia yhdessä ja porkkanaa toisessa.
Toinen yleinen käyttötapa minulla on voisulalle ja kastikkeille; kuumennan padan uunissa tai hellalla ja laitan sinne voita tai kaadan valmiin kastikkeen lämpimään vuokaan. Pysyy kauan lämpimänä pöydässä vaikka toki kaatonokka puuttuu.
Joskus teen "henkkoht" ruokiakin ja niistä yleisimmät on taikinakuorinen härkäruukku, uunipuurot, mustikkapaistos ja uuniomena.
Isompi kokkipata löytyy, kahtakin kokoa, ja niissä teen mm. karjalanpaisti.
| |
| | |
12.01.12, 13:09
|
#5 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja sanoista Suomeksi sanotaan "määrättyä" kun tarkoitetaan jotain jonka nimeä ei haluta sanoa. Määrätty ja eräs on sama asia.
Onko tuokin taas piruilua jota täällä harrastetaan?? |
Ei, vaan "määrätty" tarkoittaa määrättyä, siis jonkin käskyn mukaan tehtyä. Luultavasti sinä haet sanaa "eräs", joka viittaa nimeämättömään asiaan tai esineeseen.
| |
| | |
12.01.12, 13:13
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Juu, autisteille on vain se kirjaimellinen taso.
Me terveet voidaan viestiä myös metaforin, kielikuvin, käyttää kieltä omin luvin.
| |
| | |
12.01.12, 13:18
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti on Luulen että minulla on tuo kuvaamasi vuoka käytössä. Minulla on niitä reilu tusina ja käytän niitä aika paljon. Joskus teen uunissa vihanneksia ja kunkin lajin omassa kipossaan, esim. sipulia yhdessä ja porkkanaa toisessa.
Toinen yleinen käyttötapa minulla on voisulalle ja kastikkeille; kuumennan padan uunissa tai hellalla ja laitan sinne voita tai kaadan valmiin kastikkeen lämpimään vuokaan. Pysyy kauan lämpimänä pöydässä vaikka toki kaatonokka puuttuu.
Joskus teen "henkkoht" ruokiakin ja niistä yleisimmät on taikinakuorinen härkäruukku, uunipuurot, mustikkapaistos ja uuniomena.
Isompi kokkipata löytyy, kahtakin kokoa, ja niissä teen mm. karjalanpaisti. |
Nuo pikkuvuoat on tarkoitettu mm. alkuruokin tekoon eli jokaiselle omansa. Mutta koko riittää kyllä pääruokaankin eli jokaiselle tehdään oma annoksensa.
Jos joku on käynyt ravintolassa, siellähän tuo tapa on käytössä eli ravintoloissa yleinen tapa.
Nuo pikkuvuoat ovat harvinaisia nykyään eli ei niitä myynnissä näy, itse en ole nähnyt koskaan.
Ovat ilmeisen haluttuja, ei kuolinpesistäkään niitä myyntiin tule.
Kannattaa ostaa jos noita jossain näkee.
| |
| | |
12.01.12, 13:21
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja autistille noin Juu, autisteille on vain se kirjaimellinen taso.
Me terveet voidaan viestiä myös metaforin, kielikuvin, käyttää kieltä omin luvin. |
määrätty1*C vrt. määrätä.
1. mat. definiittinen. Suure, jolla on määrätty arvo. Määrätty integraali eräs funktioon liittyvä lukusuure.
2. kartettavaa käyttöä. Määrätyissä [paremmin: tietyissä, eräissä, joissakin, määrä]tapauksissa. Tuntea määrättyä [paremmin: eräänlaista, jonkinlaista, tietynlaista] epävarmuutta.
Kiel. Määrätty [paremmin: määräinen] artikkeli.
yks. nom.
määrätty
yks. gen.
määrätyn
yks. part.
määrättyä
yks. ill.
määrättyyn
mon. nom.
määrätyt
mon. gen.
määrättyjen
mon. part.
määrättyjä
mon. ill.
määrättyihin
| |
| | |
12.01.12, 13:24
|
#9 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja arabiasta Nuo pikkuvuoat on tarkoitettu mm. alkuruokin tekoon eli jokaiselle omansa. Mutta koko riittää kyllä pääruokaankin eli jokaiselle tehdään oma annoksensa.
Jos joku on käynyt ravintolassa, siellähän tuo tapa on käytössä eli ravintoloissa yleinen tapa.
Nuo pikkuvuoat ovat harvinaisia nykyään eli ei niitä myynnissä näy, itse en ole nähnyt koskaan.
Ovat ilmeisen haluttuja, ei kuolinpesistäkään niitä myyntiin tule.
Kannattaa ostaa jos noita jossain näkee. |
Onkohan tässä kysymys Arabian pienistä kohokasvuoista? Ilmeisesti, mutta kaikkihan eivät osaa tehdä kohokkaita, joten kyky tunnistaa kohokasvuoka puuttuu.
| |
| | |
12.01.12, 13:30
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Avaajan puolesta en osaa sanoa, mutta minä kuvasin ylempänä sellaisten tummien kivitavaravuokien käyttöä. Nämä ovat kannellisia.
Jos avaaja tarkoitti valkoista kokkivuoka-sarjaa niin sitä minulla on vain iso piirakkavuoka.
Voisin kuvitella niiden tummien vuokieni olevan alun perin esimerkiksi sipulikeitolle suunniteltuja, samoin voisi tehdä kullekin oman lihapata-annoksen jne. Minulla ne kuitenkin toimivat paremmin lisukeruoan valmistuksessa ja makeissa herkuissa. Se härkäruukku on siksi kiva tehdä noissa, kun voi ensin hauduttaa kannen alla ja sitten viimeinen puoli tuntia taikinakannen alla.
| |
| | |
12.01.12, 13:32
|
#11 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kielitoimisto määrätty1*C vrt. määrätä.
1. mat. definiittinen. Suure, jolla on määrätty arvo. Määrätty integraali eräs funktioon liittyvä lukusuure.
2. kartettavaa käyttöä. Määrätyissä [paremmin: tietyissä, eräissä, joissakin, määrä]tapauksissa. Tuntea määrättyä [paremmin: eräänlaista, jonkinlaista, tietynlaista] epävarmuutta.
Kiel. Määrätty [paremmin: määräinen] artikkeli. |
Niinpä niin. Autisti nojaa kielenkäytössään sääntöihin, rutiineihin ja kaavamaisiin kokonaisuuksiin. Me terveet voimme leikkiä ja vaihtaa rekisteriä ja tyyliä huomattavasti helpommin.
Määrätyt ominaisuudet tekevät elämästä hankalampaa, mutta koitetaan kaikki sinnitellä :-)
| |
| | |
12.01.12, 13:34
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Odotellen luentoa seuraavista aiheista:
- määrätty vs. yksi/eräs/tietty/jokin/joku
- yksi vs. eräs
- edelliset suhteessa sanaan tietty
- joku vs. jokin
Ollaanko siellä ammattikoulun yhteisten aineitten äidinkielentunnilla vai?
| |
| | |
12.01.12, 14:13
|
#13 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ilmeisesti on Avaajan puolesta en osaa sanoa, mutta minä kuvasin ylempänä sellaisten tummien kivitavaravuokien käyttöä. Nämä ovat kannellisia.
Jos avaaja tarkoitti valkoista kokkivuoka-sarjaa niin sitä minulla on vain iso piirakkavuoka.
Voisin kuvitella niiden tummien vuokieni olevan alun perin esimerkiksi sipulikeitolle suunniteltuja, samoin voisi tehdä kullekin oman lihapata-annoksen jne. Minulla ne kuitenkin toimivat paremmin lisukeruoan valmistuksessa ja makeissa herkuissa. Se härkäruukku on siksi kiva tehdä noissa, kun voi ensin hauduttaa kannen alla ja sitten viimeinen puoli tuntia taikinakannen alla. |
tähänkään soppaan lusikkaansa pistää mutta meillä on noita pieniä ruskeita annosvuokia. Saatu perintönä. Käytän niitä kun teen annosruokia eli mitä tahansa, usein kahdelle henkilölle.
Kun niitä on 12 henkilön astiastossa 12 kpl, meillä kylläkin vain 6 kpl, eli kuuden hengen astiastona, ne ovat tarkoitetut kuuden hengen ruokalajin valmistamiseen. Siellä missä noita pikkuvuokia on käytetty alunperin, uskon että juuri noin. Ei minkään lisukkeen tekeen, höpö höpö .
On teille tuntematon käiste se että jokaiselle tehdään oma ruokansa ? Itselleni ei ja se ruoka on sitten kyllä ihan samnalaista jokaisella, ei mistään nirsoudesta ole kyse.
Härkäruukku sopii hyvin tehtäväksi noilla, samoin kaikki ruukkuruoat.
Jokaisella on omat tapansa mutta noita on tehty joskus aika kauan sitten , mutta kyllä kait nykyihminenkin noita osaa käyttää. Kokkipataa, sitä tummaa, lähes mustaa, valmistetaan vielä nykyäänkin. Mutta sehän on taas toinen juttu.
| |
| | |
12.01.12, 14:16
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kokki Kokkonen Onkohan tässä kysymys Arabian pienistä kohokasvuoista? Ilmeisesti, mutta kaikkihan eivät osaa tehdä kohokkaita, joten kyky tunnistaa kohokasvuoka puuttuu. |
Eivät ole kohokasvuokia. Ne ovat huomattavasti pienempiä kooltaan enkä ole kokkikohokasvuokia nähnyt, en kuullut.
| |
| | |
12.01.12, 14:21
|
#15 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja viitsiikö tähänkään soppaan lusikkaansa pistää mutta meillä on noita pieniä ruskeita annosvuokia. Saatu perintönä. Käytän niitä kun teen annosruokia eli mitä tahansa, usein kahdelle henkilölle.
Kun niitä on 12 henkilön astiastossa 12 kpl, meillä kylläkin vain 6 kpl, eli kuuden hengen astiastona, ne ovat tarkoitetut kuuden hengen ruokalajin valmistamiseen. Siellä missä noita pikkuvuokia on käytetty alunperin, uskon että juuri noin. Ei minkään lisukkeen tekeen, höpö höpö .
On teille tuntematon käiste se että jokaiselle tehdään oma ruokansa ? Itselleni ei ja se ruoka on sitten kyllä ihan samnalaista jokaisella, ei mistään nirsoudesta ole kyse.
Härkäruukku sopii hyvin tehtäväksi noilla, samoin kaikki ruukkuruoat.
Jokaisella on omat tapansa mutta noita on tehty joskus aika kauan sitten , mutta kyllä kait nykyihminenkin noita osaa käyttää. Kokkipataa, sitä tummaa, lähes mustaa, valmistetaan vielä nykyäänkin. Mutta sehän on taas toinen juttu. |
Niin minulla on nimenomaan sitä lähes mustaa materiaalia nuo vuo'at.
Astioista on ennen ollut hirveän tiukat tulkinnat, pyrittiin ilmentämään tasokkuutta, vaurautta ja sivistystä isolla serviisillä.
Nykyään nähdään arvona monikäyttöisyys. Siksi esim. suht tuore trendi valmistaa jälkiruokamousse kahvikuppeihin olisi vaikkapa isoäidilleni 60-luvulla ollut häpeällistä ja merkki ettei olisi ollut varaa asianmukaisiin jälkiruoka-astioihin. Nykyään taas ok.
Minä en siis kauheasti vaivaa päätäni sillä, mihin joku aataminaikuinen suunnittelija on tähdännyt tehdessään ne astiat. Me syödään nykytyylillä ja siihen tuo erillisruukku ei ole paras: ruokaa menee hukkaan koska anookset osalle liian isoja ja lisäksi salaattia ei ole helppo ottaa ruoan kanssa. Meillä syödään salaattia aina ruoan ohessa paitsi jos on keittoruoka. Toki voisi ottaa erikseen salaatin, mutta varsinkin lapset tykkäävät syödä sen ruoan ohessa. Tavallaan korvaavat sillä kastikkeen ja ruokaan tulee mehevyyttä ja raikkautta.
Mutta minua ei millään muotoa haittaa jos joku käyttää niitä patoja vain ja ainoastaan annosvuokina.
| |
| | | | |