| |  | | |
13.01.12, 15:19
|
#51 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Kyllä veripalttu on perinneruoka - käy Googlessa katsomassa! Koulussa sitä en ole syönyt mutta kun olin nuori sitä sai kyllä ostaa kaupoista, paistettiin paistinpannussa ja syötiin puolukkahillon kanssa. | Satakunnassa syntyneenä olen syönyt veripalttua pannulla paistettuna kuten Elmo kirjoittaa! :)
| |
| | |
13.01.12, 15:19
|
#52 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Veriletut sattuvat olemaan yksi lempiruuistani. Huolehdi vain omasta työajastasi älä minun asioistani. |
Teen "omaa"työtäni eli määrään omat työaikani ihan itse. Verorahoista ei palkkaani makseta, sen maksan minä itse. ja rahaa tulee riittävästi.
| |
| | |
13.01.12, 15:20
|
#53 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Satakunnassa syntyneenä olen syönyt veripalttua pannulla paistettuna kuten Elmo kirjoittaa! :) |
eli eri puolilla maata on varmaan veri käytetty hyväksi ja tehty erilaisia ruokia. Minä tunnen vain rössypotut ja veriohukaiset.
| |
| | |
13.01.12, 15:20
|
#54 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx En ole kirjoittanut, että kestilän leipuri olisi ollut mikään hurmaava mieshenkilö.Tosin hän kyllä on miespuolinen, mutta muuta en ole hänestä kommentoinut. Täällä hetkellä tuo henkilö on lähes 80 v. |
Siis onko se nyt Kestilän leipuri, vai ei? Toisessa viestissä sanot, että onkin Pudasjärvelät ja tässä taas että Kestilästä. Päätä jo!
Sinänsä viestini idea ei ollut henkilöiden kotipaikoissa tms. Kirjoitin: "Se että joku Kestilän leipuri on leiponut paksua rieskaa tai tehnyt rössypottunsa maitoon, ei tarkoita, että kaikki silläkään seudulla olisivat tehneet samoin. Rieskaa on Pohjois-Pohjanmaalla tehty sekä ohuena, paksuna kuin ns. rasvarieskanakin. Samoin rössypottunsa joku on voinut maitoliemeen tehdä, tosin oma kokemukseni on, että lihaliemeen."
Eli henkilöillä ei ole väliä, vaan sillä, että asioita tehdään niin Kestilässä, Pudasjärvellä, Oulussa tai missä tahansa paikassa tai alueella monella eri tapaa. Sitä sinä et näytä ymmärtävän.
| |
| | |
13.01.12, 15:22
|
#55 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mylvit jostain lihakaupasta, oli K-kauppias ,joka on erinomainen lihakauppias. Epäiltiin että olisi jotain sutinaa kun sellainen väre oli ilmassa ja tekstissä. Se en ollut minä joka epäili.... ainoa asia joka viestissäsi on totta, on se että minulla on todella rikas mielikuvitus. Muuten en pärjäisi työssänikään. Minä en ole näet vahtimestari vaan ihan muu... | En ole vahtimestari eikä tuo kirjoituksesi ole faktaa vaan mielikuvituksesi tuotetta.
| |
| | |
13.01.12, 15:27
|
#56 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja monenlaista Siis onko se nyt Kestilän leipuri, vai ei? Toisessa viestissä sanot, että onkin Pudasjärvelät ja tässä taas että Kestilästä. Päätä jo!
Sinänsä viestini idea ei ollut henkilöiden kotipaikoissa tms. Kirjoitin: "Se että joku Kestilän leipuri on leiponut paksua rieskaa tai tehnyt rössypottunsa maitoon, ei tarkoita, että kaikki silläkään seudulla olisivat tehneet samoin. Rieskaa on Pohjois-Pohjanmaalla tehty sekä ohuena, paksuna kuin ns. rasvarieskanakin. Samoin rössypottunsa joku on voinut maitoliemeen tehdä, tosin oma kokemukseni on, että lihaliemeen."
Eli henkilöillä ei ole väliä, vaan sillä, että asioita tehdään niin Kestilässä, Pudasjärvellä, Oulussa tai missä tahansa paikassa tai alueella monella eri tapaa. Sitä sinä et näytä ymmärtävän. | En tulle ketään leipuria kestilästä tunnen vain erään leipurin joka on pohjanmaalta kotoisin. Tunnen kyllä erään ihmisen, joka on kestilästä kotoisin, muttei kuitenkaan leipuri. Kyllä minä tiedän, että eri paikkakunnilla tehdään asioita eritavalla, mutta täällä on koko ajan kyseenalaistettu, ettei sellaista paksua rieskaa ole koskaan kukaan missään tehnyt, mutta kun minulle on sitä ihan vartavasten tehty vanhan reseptin mukaan ja tekijä oli tuo nyt jo entinen leipuri. Kyseisen tapaista rieskaan on aikoinaan tehty hänen kotipitäjässään ja myös sen kestilässä asuneen ihmisen kotona hänen lapsuudessaan. Siis kyse kahdesta eri ihmisestä, jotka molemmat ovat asuneet eri paikkakunnilla pohjanmaalla ja kertoneen syöneensä paksua rieskaa. Voiko tätä tämän selvemmin enää kirjoittaa. Tämähän on, kun rautalangasta taivuttaisi, kun ette joko ymmärrä tai halua ymmärtää asiaa.
| |
| | |
13.01.12, 15:38
|
#57 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx En tulle ketään leipuria kestilästä tunnen vain erään leipurin joka on pohjanmaalta kotoisin. Tunnen kyllä erään ihmisen, joka on kestilästä kotoisin, muttei kuitenkaan leipuri. Kyllä minä tiedän, että eri paikkakunnilla tehdään asioita eritavalla, mutta täällä on koko ajan kyseenalaistettu, ettei sellaista paksua rieskaa ole koskaan kukaan missään tehnyt, mutta kun minulle on sitä ihan vartavasten tehty vanhan reseptin mukaan ja tekijä oli tuo nyt jo entinen leipuri. Kyseisen tapaista rieskaan on aikoinaan tehty hänen kotipitäjässään ja myös sen kestilässä asuneen ihmisen kotona hänen lapsuudessaan. Siis kyse kahdesta eri ihmisestä, jotka molemmat ovat asuneet eri paikkakunnilla pohjanmaalla ja kertoneen syöneensä paksua rieskaa. Voiko tätä tämän selvemmin enää kirjoittaa. Tämähän on, kun rautalangasta taivuttaisi, kun ette joko ymmärrä tai halua ymmärtää asiaa. |
Sinä olet se, joka ei halua ymmärtää. Siis kuten viestissäni totesin, Pohjois-Pohjanmaalla on tehty ainakin kolmenlaista rieskaa: ohutta, paksua ja rasvarieskaa. Sinä väitit eräässä viestissäsi, ettei siellä ole ohutta tehty lainkaan. Samassa viestissäsi väitit, etteivät savolaiset osaa leipoa rieskaa lainkaan. Sekin ihme väite, tuskin tunnet kaikkia savolaisi ja takuuvarmasti sielläkin on paljon leipoistaitoisia ihmisiä.
| |
| | |
13.01.12, 16:56
|
#58 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kouluruoat eivät olleet 50-60-luvulla kovinkaan kaksisia - ainakaan maasedulla. Tärkeintä oli, että ruokaa oli tarjolla - se oli todella tärkeä ateria monille lapsille.
Ainakin vielä 60-luvun alussa ruoat olivat pääasiassa keittoja, puuroja ja vellejä. Parhaimpia olivat hernekeitto ja lihakeitto. Vellit olivat vähemmän suosittuja. Puuro ja mehukeitto kelpasi kaikille. Silloin ei juurikaan ruoan kanssa "konstailtu" - pitkät koulumatkat pyöräiltiin, käveltiin tai hiihdettiin, joten nälkä oli ja ruoka maistui. 60-luvun lopulla ruoat monipuolistuivat ja tarjolla oli myös maitoa, leipää ja sulatejuustokolmioita.
Verilettuja tai -palttua ei meidän koulussamme ollut tarjolla. Kotona tehtiin teurastuksen jälkee veripalttua, jota meillä Etelä-Savossa kutsuttiin leppärieskaksi.
Lopetakaa nyt ihmeessä tuo Jx:n kiusaaminen - ei tätä
| |
| | |
13.01.12, 17:15
|
#59 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja tuo ei ole perinneruokaa vaan sen kalliolaisen kansakoulun erikoisruoka. Ei tuollaista missään muualla taatusti ole kellekään syötetty. Sehän on kuivaa kuin mikä ja sinä hitsi vie väität että se olisi joku pohjalainen perinneruoka. Kallio on yhtä kaukana Pohjanmaasta kuin itä on lännestä. niin on ne ruoatkin.
Veripalttumokkapala??? Vertako mokkapalassa??? No sen uskon että siellä kulmilla on veri saattanut lentää....
kuolen nauruun, pakko lopettaa ja unohtaa nuo hullutuksensa!!! | et petä meitä etkä sitten kuolekaan
| |
| | |
13.01.12, 17:30
|
#60 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja missäpäin noin on tehty? Ei ainakaan Pohjois-pohjanmaalla. |
Lapissa aika yleinenkin kouluruoka tuo veripalttu, kuten verilätytkin silloin 70-luvulla. Rössypottua olen nähnyt nyt Oulun seudulla asuessani tehtävän sekä veteen että maitoon, vesi tosin yleisempi. Niin ja on kuivempaa ja vetisempää versiota tullut vastaan. Onpa sitä kuulemma ollut kouluruokana jopa Lapissa aikoinaan, ihan oululaisella nimellä, ei tosin omalla suunnallani, onneksi.
Tämä ruokapalsta olisi mielenkiintoinen, mutta kun ette osaa kuin mylviä Jx:lle kuin idiootit, ei tätä kovin usein jaksa selata. Harmi, todella. Jos jonkun kommentit nyt eivät aina just miellytä, ei aikuinen ala mylviä vastaan. Tämä on kuin ala-asteen välitunti, tämä palsta. Ihan kakaramainen!
Huh, huh.
Ja niin paljon rikkautta kun elämään voisi tuoda sekin, että samasta ruoasta on eri versioita. Mutta kun ei...
Uuvuttavaa luettavaa, eikä suinkaan eniten Jx:n osalta.
| |
| | |
13.01.12, 17:42
|
#61 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Annan tälle palttua! Tämä ruokapalsta olisi mielenkiintoinen, mutta kun ette osaa kuin mylviä Jx:lle kuin idiootit, ei tätä kovin usein jaksa selata. Harmi, todella. Jos jonkun kommentit nyt eivät aina just miellytä, ei aikuinen ala mylviä vastaan. Tämä on kuin ala-asteen välitunti, tämä palsta. Ihan kakaramainen!
Huh, huh.
| Olen niin samaa mieltä! Harvoin enää viitsin täällä kirjoitella.
Mutta tuosta veripaltusta: Juuri tuollaista Jx:n kuvailemaa veripalttua tarjottiin myös Länsi-Suomessa ja puolukkahillon kanssa syötiin.
Kouluaikojen herkkuruokaa en enää muista, mutta ehdoton inhokki oli Helmi-velli. Vieläkin muistan, kuinka ne "helmet" luiskahtivat alas kurkusta... Tillilihasta en myöskään pitänyt, mutta myös minulle oli kotona opetettu, että kaikkea tarjolla olevaa ruokaa voi syödä vaikkei kaikesta pitäisikään.
| |
| | |
13.01.12, 19:04
|
#62 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Itse en oikein hyvin muista kansakoulunaikaisia ruokia, mutta ilmeisesti nekin ovat maistuneet. Keskikouluaikaiset (peruskoulu) ruuat ovat jääneet ikuisesti mieleeni, sillä ne olivat kauttaaltaan hyviä. Uunikala, verirössy, keitot, kanaviillokki, tilliliha, ja jopa maksalaatikkoa opin syömään.
Meillä kotona tehtiin myös veripalttua ja verilettuja. Veripaltusta keitettiin rössypottua (veteen) ja mummu keitti rössyä ja maitoa. En tiedä sen ruuan nimeä, mutta rössypottua se ei ollut, koska siinä ei ollut pottuja. Se oli minun lempiruokaani. Mummu keittikin aikamoisia erikoisuuksia, kuten juustokeittoa. Siinä oli hampaiden välissä nitiseviä juustokokkareita (vähän kuin raejuustoa) ja maito (hera) liemi. Sekin oli minun lempiruokaa lapsena.
Palviluuvelli (keitto) oli myös ihanaa.
Valikoin yleensä hyvin tarkkaan mitä syön, mutta en osaa oikein sanoa mitään inhokkia. Ehkä jonkinlaista kutjuista lihaa voisin inhota.
Oletan myös, että valmista veripalttua on lämmitetty paistinpannulla. Mikroaaltouuneja ei ollut, eikä välttämättä edes sähköuuneja.
| |
| | |
13.01.12, 19:31
|
#63 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Itse en oikein hyvin muista kansakoulunaikaisia ruokia, mutta ilmeisesti nekin ovat maistuneet. Keskikouluaikaiset (peruskoulu) ruuat ovat jääneet ikuisesti mieleeni, sillä ne olivat kauttaaltaan hyviä. Uunikala, verirössy, keitot, kanaviillokki, tilliliha, ja jopa maksalaatikkoa opin syömään.
Meillä kotona tehtiin myös veripalttua ja verilettuja. Veripaltusta keitettiin rössypottua (veteen) ja mummu keitti rössyä ja maitoa. En tiedä sen ruuan nimeä, mutta rössypottua se ei ollut, koska siinä ei ollut pottuja. Se oli minun lempiruokaani. Mummu keittikin aikamoisia erikoisuuksia, kuten juustokeittoa. Siinä oli hampaiden välissä nitiseviä juustokokkareita (vähän kuin raejuustoa) ja maito (hera) liemi. Sekin oli minun lempiruokaa lapsena.
Palviluuvelli (keitto) oli myös ihanaa.
Valikoin yleensä hyvin tarkkaan mitä syön, mutta en osaa oikein sanoa mitään inhokkia. Ehkä jonkinlaista kutjuista lihaa voisin inhota.
Oletan myös, että valmista veripalttua on lämmitetty paistinpannulla. Mikroaaltouuneja ei ollut, eikä välttämättä edes sähköuuneja. | Mainitsemaasi juustokeittoa tehtiin ternimaidosta - se oli tosiaankin aika erikoista, mutta muistelen en olleen ihan hyvää. Samoin ternimaidosta tehtiin uunijuustoa, jota syötiin ainakin meillä maidon ja kanelin kera.
| |
| | |
13.01.12, 19:38
|
#64 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja TuulaI Mainitsemaasi juustokeittoa tehtiin ternimaidosta - se oli tosiaankin aika erikoista, mutta muistelen en olleen ihan hyvää. Samoin ternimaidosta tehtiin uunijuustoa, jota syötiin ainakin meillä maidon ja kanelin kera. |
Muistan mummon puhuneen ja tehneenkin "punaista heraa". Ternimaito keitettäessä muuttui punertavaksi ja meni kokkareiseksi. En tiedä, mitä hän siihen laittoi. Hyvää se oli kuten uunijuustokin.
| |
| | |
13.01.12, 19:40
|
#65 (linkki)
| | (Vierailija) | Mulla 50-luvulla
syntyneenä kouluruoka oli puuroja ja keittoja, lauaintaisin puuron kanssa saatiin näkkärin päälle joitain siivuja juustoa tai lauantaimakkaraa.
Uskoisin, että tänä aikana kouluruoka on parempaa. Joillekin jopa välttämätöntä köyhyyden ja perheen jonkinasteisen avuttomuuden vuoksi.
En osaa sanoa mitään tämän ajan kouluruuan laadusta, mutta osalle se on kaiketi välttämätön osa elämää ja siten sen laadun pitäisi olla hyvää. Niin pitkään kuin siihen on mahdollisuus mahdollisesti tulevasta talouslamasta huolimatta.
| |
| | |
13.01.12, 19:57
|
#66 (linkki)
| | (Vierailija) |
Strawberry Fields taitaa olla omilta kotikonnuiltani lahtoisin. Meilla kotona ja mummon luona syotiin myos veripalttua ja -lettuja, tehtiin rossypottuja, kaikki tuo tehtiin alusta asti kotona, paistettiin pirtin isossa uunissa. Ja kun veripalttu tuli uunista paalle kaadettiin vahan voisulaa ja herkuteltiin.
Juhannuksen aikaan mummo keitti juhannusjuustoa, ternimaidosta tuota samaista juustokeittoa, uskomattoman hyvaa, "makiaajuustoa" sanoi mummo. Mummo teki myos juustoleipaa paistaen sita avotulella.
Tuulan mainitsema uunijuusto on myos tuttua mummon luota.
Mutta alkuperaiseen aiheeseen palatakseni..
Ala-asteella meilla oli koulussa oma keittaja, luokkakaverini aiti, joka teki tosi hyvaa perusruokaa. Oma suosikkini oli pinaattikeitto, silakkalaatikko ja pehmyttakin pehmyempi mannapuuro. Opettaja soi luokan kans samassa poydassa, samaa ruokaa meidan kanssa.
Ylaasteaikana muutin toiselle paikkakunnalle, kouluruoka tuli isosta keittiosta ja maku oli sen mukainen. Muistan kun eka kerran uudessa koulussa ollessani oli keitettyja perunoita, just ja voi ei! niita kumipottuja.
Lukiossa oli stten jo vapaampaa koko ruokahomma, tosin silloinkin soin joka paiva "oikeeta"ruokaa, pelkalla leivalla en parjannyt kuinkaan.
~~
Oululaisten rossypottua voi tehda vaikka ohjeella joka loytyy taalta: Rössypottu on Oulun ylpeys
ja sille joka kyseli josko tuota rossya, veripalttua, viela tehdaan, esim Kylmäsen tuotelistalta loytyy.
| |
| | |
13.01.12, 20:34
|
#67 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TuulaI Mainitsemaasi juustokeittoa tehtiin ternimaidosta - se oli tosiaankin aika erikoista, mutta muistelen en olleen ihan hyvää. Samoin ternimaidosta tehtiin uunijuustoa, jota syötiin ainakin meillä maidon ja kanelin kera. | Mummu teki tämän juustokeiton tavallisesta maidosta, eikä se ollut sitä juhannusjuustoa, jota käsittääkseni keitetään tuntikausia. Raahen seudulla sitä tehtiin.
Uunijuustoa meillä tehtiin ternimaidosta. Muistaako kukaan kun Oulussa Kauppakadulla olevasta Hovi-Hallista sai uunijuustoa? Ostin aina kun olin täältä Oulussa käymässä. Sitä kauppaa ei enää ole, ja en tiedä saako uunijuustoa enää mistään. Kotona tehdään vieläkin uunijuustoa jos on jostakin saatu ternimaitoa.
| |
| | |
13.01.12, 20:38
|
#68 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Mummu teki tämän juustokeiton tavallisesta maidosta, eikä se ollut sitä juhannusjuustoa, jota käsittääkseni keitetään tuntikausia. Raahen seudulla sitä tehtiin.
Uunijuustoa meillä tehtiin ternimaidosta. Muistaako kukaan kun Oulussa Kauppakadulla olevasta Hovi-Hallista sai uunijuustoa? Ostin aina kun olin täältä Oulussa käymässä. Sitä kauppaa ei enää ole, ja en tiedä saako uunijuustoa enää mistään. Kotona tehdään vieläkin uunijuustoa jos on jostakin saatu ternimaitoa. | Ainakin silloin tällöin olen nähnyt Isokadun Anttilan alakerran ruokakaupassa. Muistaakseni siellä. Muistaakseni tuota. Ainakin jotain paistettua ternimaitojuttua, sellaista 'mössöä' (positiivisessa mielessä, ihan hyvää!)
| |
| | |
13.01.12, 20:44
|
#69 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Huteroaivoinen Ainakin silloin tällöin olen nähnyt Isokadun Anttilan alakerran ruokakaupassa. Muistaakseni siellä. Muistaakseni tuota. Ainakin jotain paistettua ternimaitojuttua, sellaista 'mössöä' (positiivisessa mielessä, ihan hyvää!) | Enpä ole osannut sitä sieltä edes etsiä, kiitos vinkistä!
| |
| | | | |