Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
20.01.12, 20:04   #1 (linkki)
Pottu poikineen
(Vierailija)

Perunaruokia

Hei! Kellari on täynnä perunoita, kaverit toivat tuliaisena maalta. Mitäpä niistä laittaisi, että saisi niitä mahdollisimman paljon käytettyä? Keitettyinä, muussina, mitä muuta?
  Vastaa viestiin
20.01.12, 20:47   #2 (linkki)
Pottua maalta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pottu poikineen Näytä viesti
Hei! Kellari on täynnä perunoita, kaverit toivat tuliaisena maalta. Mitäpä niistä laittaisi, että saisi niitä mahdollisimman paljon käytettyä? Keitettyinä, muussina, mitä muuta?
Raasteperunapihvit lisukkeeksi
Kuori perunat ja raasta. Lisää esimerkiksi (raasta) sipulia ja porkkanaa. Kananmuna, korppujauhoja, mausteita ja tee sopiva taikina. Paista pannulla pihvimäisiksi molemmin puolin. Voit laittaa taikinaan niitä makuja mistä pidät mutta peruna, muna ja ripaus korppujauhoja sekä mausteet on perusmassa.
Valkosipuli tai sipuliperunat paistinpannulla.
Kuori perunat ja tee niistä mahdollisimman ohuita viipaleita. Sipulia ja valkosipulia, suolaa lopuksi, inan mustaapippuria. Pannulle öljyä ja hauduttelemaan. Voit laittaa myös uuniin ja lisätä esim juustoa tai ruokakermaa, jolloinka saat perinteiset valkosipuliperunat.
Viimeisessä HS kuukausiliitteessä oli perunasta jokin speciaali ohje.
Muusista saat lihaperunasoselaatikon kun ruskistat jauhelihan ja lisäät joukkoon. Hetkeksi uuniin.
Perunamuusia voit käyttää myös sämpylöissä pohjataikinana sekä perunarieskaa syntyy näppärästi.
Purjo-perunasosekeitto, kalakeitto, lihakeitto, makkarakeitto.
Peruna-lanttu-porkkana uunivuoka. Ohje on sama kuin bataatti-porkkana uunivuoassa. Googlettamalla löydät tarkempia ohjeita.
  Vastaa viestiin
20.01.12, 20:54   #3 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Perunatietoutta ja reseptejä kaikille perunoista pitäville!

Potatoes Goodness Unearthed | Potato Recipes, Nutrition & Other Facts
  Vastaa viestiin
22.01.12, 14:20   #4 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Lainaus:

Tee vaikka lohkoperunoita uunissa - ovat hyvä sellaisenaan dippikastikkeen kera tai pihvin tms. lisäkkeenä. Lohko perunat ensin pitkittäin halki ja sitten vielä kolmeen/neljään osaan perunan koosta riippuen. Pyörittele öljyssä ja mausta pippureilla/yrteillä ja suolalla - valmiita seoksiakn on saatavana, mutta en itse pidä niistä - kokeiltu on:)
Paista uunipellillä nin 30-40 min. Lisää usein joukkoon punasipulilohkoja, valkosipulinkynsiä, porkkanaa, palsternakkaa jne..

Muita perunarukia: Perunarösti, perunalaatikko, peruna-purjokeitto, uuniperunat jne...
Perunasta on moneksi:)
  Vastaa viestiin
23.01.12, 11:04   #5 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Laatikkoja, joko viipaleista tai muussista tehtyjä. Lihaperunasoselaatikko syntyy helposti muusista ja ruskistetusta jauhelihasta, raa'an perunan viipaleista taas tulee hyvä lohilaatikko esimerkiksi Markus Maulavirran ohjeella. Tosin ohjeen voi- ja kermamääriä olen hieman pienentänyt, hyvää tulee niinkin. Voit käyttää joko tuoretta, savu- tai graavilohta.

Peruna sopii moniin keittoihin. Pääaineksena se on mm. purjo-perunakeitossa, jonka teen yleensä kuudesta isosta perunasta, yhdestä tavallisesta sipulista ja yhdestä isosta tai kahdesta keskikokoisesta purjosta. Ainekset pilkotaan kiehumaan kasvisliemeen, soseutetaan, kun ovat pehmenneet ja maustetaan maun mukaan (mustapippuri, timjami, kerma, erilaiset juustot). Myös muihin kasvissosekeittoihin voi käyttää perunaa.

Kiinteä peruna sopii paremmin keittoihin, joissa palojen on tarkoitus pysyä soseutumatta ja laatikoihin, joihin se käytetään viipaleina. Muussiin ja sosekeittoihin puolestaan sopii paremmin jauhoinen lajike.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 11:09   #6 (linkki)
Pottunokka
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TuulaI Näytä viesti
Tee vaikka lohkoperunoita uunissa - ovat hyvä sellaisenaan dippikastikkeen kera tai pihvin tms. lisäkkeenä. Lohko perunat ensin pitkittäin halki ja sitten vielä kolmeen/neljään osaan perunan koosta riippuen. Pyörittele öljyssä ja mausta pippureilla/yrteillä ja suolalla - valmiita seoksiakn on saatavana, mutta en itse pidä niistä - kokeiltu on:)
Paista uunipellillä nin 30-40 min. Lisää usein joukkoon punasipulilohkoja, valkosipulinkynsiä, porkkanaa, palsternakkaa jne..

Muita perunarukia: Perunarösti, perunalaatikko, peruna-purjokeitto, uuniperunat jne...
Perunasta on moneksi:)
Lohkoperunoita minäkin teen usein, mutta en kyllä noin kauaa pidä uunissa. Pikaruokaa siis meillä. Ehkä paistan kuumemmassa, ihan pellillä, hyvin kypsyvät ja ruskistuvat paljon lyhyemmässä ajassa. Perunaahan voi käyttää myös leivonnassa monin eri tavoin. Monikäyttöinen raaka-aine.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 12:31   #7 (linkki)
Lisää
(Vierailija)

Pahoittelut, jos mainitsen monta (jo ehkä useampaankin kertaan) mainittua. Yritän kuitenkin löytää uusia.

- hasselbackan perunat
- röstiperunat
- perunalaatikot ja kiusaukset vaikka minkä kanssa (juuri teimme hirvenlihasta, sopivia kavereita ovat myös mm. jauheliha, lihasuikaleet, kala, broileri ja kasvikset)
- kerma-, valkosipuli- tai esim. aurajuustoperunat
- perunasalaatti
- klapsakka
- perunaletut
- perunarieskojen raaka-aineeksi/karjalanpiirakan täytteeksi
  Vastaa viestiin
23.01.12, 12:41   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lisää Näytä viesti
Pahoittelut, jos mainitsen monta (jo ehkä useampaankin kertaan) mainittua. Yritän kuitenkin löytää uusia.

- hasselbackan perunat
- röstiperunat
- perunalaatikot ja kiusaukset vaikka minkä kanssa (juuri teimme hirvenlihasta, sopivia kavereita ovat myös mm. jauheliha, lihasuikaleet, kala, broileri ja kasvikset)
- kerma-, valkosipuli- tai esim. aurajuustoperunat
- perunasalaatti
- klapsakka
- perunaletut
- perunarieskojen raaka-aineeksi/karjalanpiirakan täytteeksi
Mitä on klapsakka? Googlesta ei löytynyt tietoa.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 12:50   #9 (linkki)
luulisin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti

Minun käsittääkseni se on eräänlaista perunavelliä eli perunamuusin tähteistä tehtävää, maidolla jatkettua. voin olla väärässä.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 12:53   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja luulisin Näytä viesti
Minun käsittääkseni se on eräänlaista perunavelliä eli perunamuusin tähteistä tehtävää, maidolla jatkettua. voin olla väärässä.
Kiitos tiedosta.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 12:59   #11 (linkki)
nn
(Vierailija)

Lainaus:
Reseptit > ruokaohje: Klapsakka - Kotikokki.net
Klapsakka : resepti ja ruokaohje | Reseptiohjeet reseptien ystäville
Tässä pari ohjetta lisääkin löytyy, kun viitsii hakea.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 15:13   #12 (linkki)
Lisää-nimim.
(Vierailija)

Täällä jo ehdittiinkin vastata, että mitä mainitsemani klapsakka on. Se on juuri perunavelliä. Lapsena tätä tarjottiin usein flunssan aikana. Itse tehdyt (lämpimät) sämpylät täydentävät klapsakkaruokahetken.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 15:18   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lisää-nimim. Näytä viesti
Täällä jo ehdittiinkin vastata, että mitä mainitsemani klapsakka on. Se on juuri perunavelliä. Lapsena tätä tarjottiin usein flunssan aikana. Itse tehdyt (lämpimät) sämpylät täydentävät klapsakkaruokahetken.
Missäpäin Suomea perunavellistä käytetään tuollaista nimitystä?
  Vastaa viestiin
23.01.12, 15:24   #14 (linkki)
Lisää-nimim.
(Vierailija)

Lainaus:
Missäpäin Suomea perunavellistä käytetään tuollaista nimitystä?

Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, joskin äitini suku oli kotoisin Vaasan seudulta, ja äidiltäni olen sanan oppinut.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 15:47   #15 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lisää-nimim. Näytä viesti
Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, joskin äitini suku oli kotoisin Vaasan seudulta, ja äidiltäni olen sanan oppinut.
Kiitos vastauksestasi.
  Vastaa viestiin
23.01.12, 15:56   #16 (linkki)
tuttu on
(Vierailija)

Minä olen pääkaupunkiseudulta ja kyllä minulle on klapsakka tuttu sana ja ruoka. Äitini on Hämeestä, ehkä sieltä tullut sitten.
  Vastaa viestiin
12.03.12, 21:53   #17 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Lainaus:
Kermaperunaa, valkosipuliperunaa, lohkoperunaa, itse tehtyjä ranskalaisia, perunamuussia, paistettuja perunalättyjä (eli paistettua perunamuussia) pinaattiperunamuussia, perunapiirakoita, perunasose-nakkivuokaa, perunasose-jauhelihavuokaa, kasvispataa (perunaa ja kasviksia pataa, vettä ja mausteita joukkoon ja 1-2 tuntia muhia uunissa ja liharuokien lisäkkeenä tarjolle)...
  Vastaa viestiin
12.03.12, 23:24   #18 (linkki)
EP
(Vierailija)

Lainaus:
Kiitos vastauksestasi.

On ihailtavaa, miten Jinx jaksaa tehdä vuodesta toiseen näitä etnologisia nojatuolitutkimuksiaan.
  Vastaa viestiin
13.03.12, 07:59   #19 (linkki)
klapsakka
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja EP Näytä viesti
On ihailtavaa, miten Jinx jaksaa tehdä vuodesta toiseen näitä etnologisia nojatuolitutkimuksiaan.

Sehän siinä vain on, että jos asia tulee puolen vuoden päästä uudelleen esiin, hän on taas yhtä suu ymmyrkäisenä.
  Vastaa viestiin
13.03.12, 22:48   #20 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Lainaus:

Miten niin ei löytynyt, perinneruoka ja reseptikin löytyy Kotikokki-sivulta?!
  Vastaa viestiin
13.03.12, 22:50   #21 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
^Hups, sorry, muutkin olivat jo ehtineet vastata.:)
  Vastaa viestiin