| |  | | |
23.01.12, 15:05
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Kananmunien säilyvyys?
Oli unohtunut jääkaapin hyllyn takaosaan 12 kpl munakenno, jossa on päiväys 16.1.2012. Vieläkö uskallan käyttää ne?
| |
| | |
23.01.12, 15:10
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ellei aivan ihmettä ole tapahnut, niin varmasti. Olen käyttänyt 2 - 3 viikkoa "vanhojakin" kananmunia.
Varmimmin tiedät, että munat ovat kunnollisia, kun käytät ne paistettuina/ruoanvalmistuksessa, eli et keitettyinä. Kun kuoren rikkoo, huomaa pilaantuneen munan paitsi hajusta, myös koostumuksesta. Jos muna on pilallinen, haisee se hirveältä ja lisäksi keltuainen lässähtää valkuaisen sekaan. Kunnollisessa kananmunassa keltuainen pysyy (suht koht) koossa.
| |
| | |
23.01.12, 19:25
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja auttakaa Oli unohtunut jääkaapin hyllyn takaosaan 12 kpl munakenno, jossa on päiväys 16.1.2012. Vieläkö uskallan käyttää ne? | Ei kananmunia säilytetä jääkaapissa. Huoneenlämpö riittää.
| |
| | |
23.01.12, 19:29
|
#4 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja mitä ihmettä Ei kananmunia säilytetä jääkaapissa. Huoneenlämpö riittää. | Kai jokainen saa munansa säilyttää missä haluaa.
| |
| | |
23.01.12, 19:56
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Kokojyväviljaa
Ajatelkaapas, että amerikkaliset ihmiset saavat eniten kokojyväviljaa pop-corneista ! Tämä on täysin totta, se oli yhdessä ruotsalaisessa ruoka-ohjelmassa. Minä itse olen syönyt lapsesta lähtien vain tummaa leipää ja etupäässä ruisleipää. Kun opiskelin Englannissa 90-luvulla, niin en suostunut syömään vaaleita kolmioleipiä, vaan kävin hakemasssa aina leipomosta tummaa leipää
Ei ole mikään ihme, että Amerikassa on valtavan lihavia ihmisiä, he kun syövät hampurilaisia ja pizzaa ja juomat paljon limsoja ja ties mitä.
| |
| | |
23.01.12, 20:08
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruisleivän ystävä Ajatelkaapas, että amerikkaliset ihmiset saavat eniten kokojyväviljaa pop-corneista ! Tämä on täysin totta, se oli yhdessä ruotsalaisessa ruoka-ohjelmassa. Minä itse olen syönyt lapsesta lähtien vain tummaa leipää ja etupäässä ruisleipää. Kun opiskelin Englannissa 90-luvulla, niin en suostunut syömään vaaleita kolmioleipiä, vaan kävin hakemasssa aina leipomosta tummaa leipää
Ei ole mikään ihme, että Amerikassa on valtavan lihavia ihmisiä, he kun syövät hampurilaisia ja pizzaa ja juomat paljon limsoja ja ties mitä. | Popcornissa saattaa olla jopa enemmän kuitua kuin ruisleivässä :). Eniten kuitua on kuitenkin kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa, erityisesti pavuissa ja linsseissä. Jos siis haluaa enemmän kuitua ruokavalioon, niin ne kannattaa ottaa kasviksista.
| |
| | |
23.01.12, 20:48
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ruisleivän ystävä Ajatelkaapas, että amerikkaliset ihmiset saavat eniten kokojyväviljaa pop-corneista ! Tämä on täysin totta, se oli yhdessä ruotsalaisessa ruoka-ohjelmassa. Minä itse olen syönyt lapsesta lähtien vain tummaa leipää ja etupäässä ruisleipää. Kun opiskelin Englannissa 90-luvulla, niin en suostunut syömään vaaleita kolmioleipiä, vaan kävin hakemasssa aina leipomosta tummaa leipää
Ei ole mikään ihme, että Amerikassa on valtavan lihavia ihmisiä, he kun syövät hampurilaisia ja pizzaa ja juomat paljon limsoja ja ties mitä. |
kuinka tämä liittyy kananmunien säilyvyyteen?
| |
| | |
24.01.12, 08:09
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kiitos (asiallisista) vastauksista. Tein illalla uunimunakkaan - pläjäytin koko satsin pellille (toki hiukan vatkasin kulhossa, laitoin sekaan muutaman ruokalusikallisen kermaa sekä reippaasti mustapippuria myllystä), päälle pakasterasiallinen (olisko ollut pari desiä) persiljaa, pari paprikaa paloiteltuna, punasipulia pannun kautta käytettynä ja kourallisen juustoraastetta. Hyvää tuli ja viimeiseen muruun perhe pisteli poskeensa salaatin kera.
| |
| | |
24.01.12, 11:53
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) | Kananmunien säilytyksestä.
Kananmunat säilyvät kyllä parhaiten jääkaapissa. Jos askin kääntää aina sillon tällöin (noin viikottain) ympäri "katolleen", keltuainen ei painu pohjaan, jolloin säilyvyysaika pitenee entisestään. Vanhetessaan munat joko pilaantuvat (minkä usein voi haistaa jo kuoren läpikin, sillä haju on todella voimakas ja etova) tai vähitellen kuivuvat, jolloin niitä ei enää kannata käyttää. Milloin tämä vanheneminen tapahtuu, on yksilöllistä ja myös säilytyksestä riippuvaa. Jos kuori on ehjä, munat saattavat hyvinkin olla käyttökelposisa jopa monta kuukautta leimassa olevan päiväyksen jälkeen. Rikkinäiseen kuoreen pääsee heti bakteereja, ja se pilaantuu hyvin nopeasti, joten niitä ei kannata käyttää, ellei tiedä kuoren rikkoutuneen ihan äskettäin.
Nenä on paras munan kunnon määrittelijä, kunnossa oleva muna ei haise pahalta (kuivunut munakaan ei haise, mutta se on jo yleensä tarttunut kuoreen kiinni).
Mikäli on aihetta epäillä munien tuoreutta, ne kannattaa aina rikkoa yksi kerrallaan vaikkapa kuppiin, ennenkuin lisää ne muiden ainesten joukkoon. Jos esim. taikinaan pääsee yksikin mätämuna, on koko satsi käyttökelvoton.
Kuorimaton keitetty muna (jälleen ehjäkuorinen) säilyy jääkaapissa "avaamattomana" vähintään viikon, vaikka tummuukin keltuaisen ympäriltä usein (mikä ei toisaalta ole kuin esteettinen haitta). Kuorittu muna kuivuu parissa vuorokaudessa, halkaistuna vielä nopeammin. Nenä auttaa tässäkin määrittelemään kunnon (ja huonoksi mennyt keitetty muna muuttuu vetiseksi ja pehmeäksi).
| |
| | |
24.01.12, 12:39
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olenkin ihmetellyt, miksi kennoa pitää muljauttaa ympäri silloin tällöin? Kiitos selityksestä, loogiselta tuntuu...
| |
| | |
24.01.12, 14:13
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
keltuainen painua pohjaan, vai meneekö keltuainen pohjaan, kun rikkoo kananmunan lasiin?
En ole ainakaan koskaan nähnyt sen painuvan pohjaan.
| |
| | |
24.01.12, 14:31
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | Keltuainen ja painovoima.
Jos kananmunaa säilyttää tarpeeksi kauan samassa asennossa, sen sisus pyrkii painovoiman vaikutuksesta painumaan alaspäin. Usein muodostuu jopa ilmaonkalo kuoren ja kalvon väliin, kun koko sisus painuu alaspäin (jonka huomaa esim painaumana valkuaisessa, kun keitetyn munan kuorii). Valkuainen menettää myös vähitellen vettä, jolloin sen määrä luonnollisesti vähenee, joka toki saattaa olla tämän painumisen osasyynä.
Kananmunassa on toki jänteet keltuaisesta kumpaankin päähän munaa, joiden tehtävänä on juuri pitää keltuainen paikallaan. Nämä jänteet tosin eivät ilmeisesti jaksa loputtomiin vastustaa painovoimaa, jos muna on samassa asennossa liian kauan?
Vanhemmissa, kääntämättä jääneissä munissa saattaa siis keltuainen olla jopa liimaantuneena pohjan kuoreen kiinni. Tätä voi itsekukin hyvin kokeilla kotonaan, jos haluaa. :)
P.S. Linnutkin kääntävät säännöllisesti munia hautomisen aikana pesässään, joskin tämä on selitetty lämmön tasaisemmalla jakaantumisella, että kummatkin puolet saavat lämpöä. Mutta ehkäpä keltuaisen pysyminen keskellä on tämänkin toiminnan osaselityksenä?
| |
| | |
24.01.12, 17:33
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kananmunan säilyvyys
Kananmunapakkauksessa on mainittu parasta ennen -päivämäärä. Vaikka kananmuna on tuoretuote, se säilyy usein hyvänä päivämäärän jälkeenkin.
Munat säilyvät parhaiten
viileä- tai jääkaapissa (n. 12 - 14 astetta)
tasaisessa lämpötilassa
omassa pakkauksessa
tylppä pää ylöspäin
Lämpötilan vaihtelut heikentävät munien säilyvyyttä. Pakkaus vähentää munasta ilmakanavien kautta tapahtuvaa hiilidioksidin ja veden haihtumista ja estää vieraiden hajujen ja makujen siirtymistä ympäristöstä muniin.
Pahimpia maku- ja hajuvirheitä munille aiheuttavat savustetut tuotteet esim. meetvursti, purjo ja tilli. Myös sipuleista ja hedelmistä voi siirtyä vieraita maku- ja hajutekijöitä muniin.
Koko EU:n alueella säilyvyysajaksi lasketaan 28 päivää muninnasta. Ehjä ja oikein säilytetty muna säilyy pidempäänkin.
Tuoreen, rikotun munan tunnistaa kiinteästä valkuaisesta, joka ympäröi keltuaisen korkeana. Munan vanhetessa valkuainen vetistyy ja leviää laajemmalle. Tuore, rikkomaton muna vajoaa vesiastian pohjaan eikä hölsky heilutettaessa. Pilaantuneen kananmunan tunnistaa parhaiten kuitenkin epämiellyttävästä hajusta.
Kananmunat ovat turvallista syötävää. Lisää tietoa kananmunan turvallisuudesta on laatu ja turvallisuus -osiossa.
| |
| | |
24.01.12, 19:07
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kana Kananmunan säilyvyys
Kananmunapakkauksessa on mainittu parasta ennen -päivämäärä. Vaikka kananmuna on tuoretuote, se säilyy usein hyvänä päivämäärän jälkeenkin.
Munat säilyvät parhaiten
viileä- tai jääkaapissa (n. 12 - 14 astetta)
tasaisessa lämpötilassa
omassa pakkauksessa
tylppä pää ylöspäin | olla mainittavaa hyötyä kanamunien kääntelemisestä, koska ei niitä kaupan pakkauksiakaan koskaan käännellä. Munat säilytetään tylppä pää ylöspäin, koska munissa on ilmakupla, joka nousee munan yläosaan. Kun ilmakupla on munan tylpässä päässä, niin ilmakupla asettautuu laajemmalle pinnalle kuin se asettuisi terävämmässä päässä. Kun ilmakupla on laajempi, niin se estää keltuaisen koskettamisen kuoreen, mikä tapahtuisi todennäköisemmin terävässä päässä, jos se olisi ylöspäin.
Luulen, että keltuainen nousee ylös sen vuoksi, että haudottaessa se ei olisi kiinni pesän kylmemmässä osassa, eli maassa. Sitten myöhemmin, kun poikanen on alkanut kehittyä, niin silloin on merkitystä munan kääntelemisellä.
Kananmunat säilytetään kaupassa "huonelämpötilassa" ja kotona suositellaan jääkaappia, mutta jos kanamunan säilyttää koko ajan 18 asteessa, niin se säilyy aivan hyvin ja vielä kääntelemättä. Mutta on jokaisen oma asia miten munansa säilöö, ei ole mitään väliä säilytyspaikalla, kun han ei tee niin, että säilyttää osan ajasta pöydällä ja taas hetken jääkaapissa.
| |
| | |
24.01.12, 21:15
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen käyttänyt omasta jääkaapistani kananmunia, joiden "parasta ennen" oli ollut kuukautta aikaisemmin. Toki rikoin ne siinä vaiheessa yksitellen lasiin, jos vaikka seassa olisi ollut pilaantunut. Ei ollut.
Ketjussa joku kuvaili myös munien kuivumista, kerran tai kaksi olen saanut myös semmoisen kananmunan, en muista mikä siinä oli päiväyksen ja käyttöpäivän ero.
Kananmunat olen säilyttänyt jääkaapissa (kiinteässä kylmiössä säilytin silloin kun oli sellainen). Lämpötilan vaihtelut ja tärinä kuulemma pahinta kananmunille, siksi olen aina heittänyt jääkaapeista pois ne muoviset munakotelot, ja pidän kananmunat myyntipakkauksessa ylimmällä hyllyllä, joka on jääkaapin lämpimin hylly.
| |
| | |
25.01.12, 08:32
|
#16 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Minä säilytän kananmunat jääkaapin ovessa olevissa koteloissa enkä edes koskaan tiedä jääkaappiin laiton jälkeen mikä niiden parasta ennen päivämäärä on. Enpä muista koska viimeksi on täytynyt pilaantunut kananmuna pois heittää. Ehkä kierto on sen verran nopeaa, ettei tälläistä pääse käymään. Ostan yleensä niitä 10 kappaleen pakkauksia ja niitäkin vain yhden kerrallaan.
| |
| | |
25.01.12, 09:45
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) | kananmunista...
Olen joskus rikkonut kananmunia, joissa on kaksi keltuaista.
Kun asun yksin ostan kuuden munan pakkauksia. Tulee niin vähän käyttöä kananmunille.
Huomasin äsken netistä mokkapalojen ohjeen. Ajattelin soveltaa ohjetta niin, että laitan paloille
porkkanakakun kuorrutusen. On vielä juustoa jäljellä porkkakakkuleipomisen jäljiltä.
Kai jossain päin maailmaa löytyy mätiä kananmunia, koska niitä on iät ja ajat heitetty mielenosoituksissa.
| |
| | |
25.01.12, 09:49
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ostatteko muuten kananmunat hinnan vai laadun perusteella? Kelpaako teille häkkikanaloiden munat, vai ostatteko vapaan kanan tai luomumunia?
Minä en vuosikymmeniin ole suostunut ostamaan häkkikanaloiden munia. Kävin joskus sellaisessa suurkanalassa ja näky oli niin surullinen, että maksan mitä vain kun tiedän kanojen saaneen tepastella kunnon tiloissa.
Luomumunat 6 kpl maksaa jotain 2,50 euroa eikä se mielestäni ole liikaa. Käytän munia suht vähän, koska en leivo.
| |
| | |
25.01.12, 09:52
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Häkit ovat kiellettyjä Suomessa ja ulkomailla niitä on vielä käytössä, joten jos puolasta tuotaisiin munia Suomeen , niin ne olisivat hyvin todennäköisesti häkkikanalasta,
| |
| | |
25.01.12, 09:54
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ankelika Olen joskus rikkonut kananmunia, joissa on kaksi keltuaista.
| Miksi rikoit niitä?
| |
| | |
25.01.12, 10:13
|
#21 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja häkkikana Häkit ovat kiellettyjä Suomessa ja ulkomailla niitä on vielä käytössä, joten jos puolasta tuotaisiin munia Suomeen , niin ne olisivat hyvin todennäköisesti häkkikanalasta, |
Kyllä niitä vielä Suomessakin on. Siirtymäaika nääs....
| |
| | |
25.01.12, 10:47
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kaksonen Miksi rikoit niitä? | Vaikkei kysymys ole minulle vastaan vastakysymyksellä: syötkö sinä kananmunat kuorineen ?
| |
| | |
25.01.12, 11:17
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) | syntymäpäiväkakku Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kaksonen Miksi rikoit niitä? | Leivoin silloin tyttäreni syntymäpäiväkakun. Hän täytti kaksi vuotta. Tapaus on tallessa videolla.
Esittelen siinä kulhossa olevia "kaksoiskeltuaisia."
Perhetuttu nimitti munat Tsernobyl-muniksi. Elettiinhän reaktorin jälkeistä aikaa.
Noin vuosi sitten taas sama juttu. Olen kai aiemminkin kirjoittanut aiheesta ja saanut asiaan
selvityksen. Mutta hauska yhteensattuma se oli.
| |
| | |
25.01.12, 12:21
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Elmo49 Vaikkei kysymys ole minulle vastaan vastakysymyksellä: syötkö sinä kananmunat kuorineen ? | Rikotko sinä sitten kakkuun kanamunat? Miksi syöt ne kuorineen?
| |
| | | | |