Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.01.12, 11:47   #1 (linkki)
ideoita kiitos
(Vierailija)

Hyviä yhdistelmiä?

Olisi kiva, jos ellit listaisivat tänne hyviä yhdistelmiä keittoihin. Eli mitkä kasvikset, yrtit tai mausteet sopivat esimerkiksi lohen, vaalean kalan, kanan, jauhelihan yms. kanssa. Myös sosekeittoihin tarvitsisin vinkkejä. Omat keittoni ovat yksinkertaisia - liha- tai kasvisliemikuutio, perunaa, porkkanaa, lanttua, lihaa tai kalaa. En keksi oikein hyviä vaihtoehtoja.
  Vastaa viestiin
25.01.12, 12:59   #2 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Parhaat omaan makuun sopivat yhdistelmat loytyvat varmasti rohkeasti kokeilemalla, mutta tassa muutamia vinkkeja:

Fenkoli sopii erittain hyvin kalakeittoon. Vaihtelua saa myos kayttamalla osaksi esim savukalaa.

Meidan suosikki broilerikeitomme on maustettu inkivaarilla, valkosipulilla ja chililla. Nesteeksi laitan noin 50/50 kanalienta ja kookosmaitoa. Kookosmaito kay hyvin myos kasvissosekeittoihin.

Keittoja tehdessa kannattaa panostaa kunnon liemeen. Jos et itse viitsi tehda lienta tai ei ole aikaa, niin kannattaa satsata laadukkaaseen jauheeseen tai liemitiivisteeseen.
  Vastaa viestiin
25.01.12, 14:16   #3 (linkki)
ideoita kiitos
(Vierailija)

Kiitos angloelli! Ehdottomasti menee sekä fenkoli että broilerikeiton vinkit kokeiluun. Inkivääriä en olekaan koskaan ruokaan käyttänyt, leivontamaustehan se Suomessa yleisesti on. Mutta kokeilen. kookosmaitoa minulla onkin. En pane pahakseni lisäohjeitakaan.
  Vastaa viestiin
25.01.12, 15:55   #4 (linkki)
iDEA
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ideoita kiitos Näytä viesti
Kiitos angloelli! Ehdottomasti menee sekä fenkoli että broilerikeiton vinkit kokeiluun. Inkivääriä en olekaan koskaan ruokaan käyttänyt, leivontamaustehan se Suomessa yleisesti on. Mutta kokeilen. kookosmaitoa minulla onkin. En pane pahakseni lisäohjeitakaan.

Broilerikeittoon sopii myös raaste hapahkosta omenasta. Kalakeittoihin laitan useasti lisäksi jonkinlaisia äyriäisiä: katkarapuja, simpukoita, kampasimpukan lihaa ym. Kalakeittoon sopii mausteeksi myös kapris. Varsiselleriä tungen melkein joka ruokaan.
Teen usein myös ns. seljankatyyppistä keittoa, johon isken hienonnettua herkkusientä, kuutioitua suolakurkkua, pilkottuja oliiveja ja melkein ihan mitä mieleen juolahtaa. Keittojen valmistamisessa en oikeastaan tunne mitään rajoja.
  Vastaa viestiin
25.01.12, 17:08   #5 (linkki)
Keittukauha
(Vierailija)

Minä rakastan pitkiä papuja on olen laittanut niitä keittoihin.

Jauhelihakeittoon olen laittanut sekaan makaroonia, vaikka se nyt ei kasvis olekaan:)

Leipäjuusto voisi sopia johonkin keittoon, ehkä ihan loppuvaiheessa lisättäväksi.

Toinen ei kasvis on riisi kanakeitossa.

Tuntuu, että keitto kuin keitto on parempaa jos lisää päälle persiljaa.
  Vastaa viestiin
25.01.12, 22:08   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Tämä keittoasia on sydäntä lähellä, sillä nytkin keitto porisee liedellä.

Tämän päivän keitto on yksi suosikeistani, vähän sellainen nyhjää tyhjästä -keitto.

Siihen laitoin:

-monta porkkanaa
-pari varsisellerin vartta
-punaista paprikaa (tuoretta ja säilöttyä)
-iso sipuli
-muutama valkosipulinkynsi
-pala inkivääriä raastettuna
-iso purkki kokonaisia italialaisia tomaatteja (with basil leaf)
-chiliä (ei ollut tuoretta, laitoin sambal oelekia)

-nesteenä valmista luomua kasvislientä ja vettä

-mausteet: mustapippuria, sellerisuolaa, hieman kuminaa, hieman oreganoa ja sweet paprika (lopussa tarkistan suolan, lisään jo tarvitaan)

-keitän lisäksi makaronia

Annostelen lautaselle keitettyä makaronia, päälle kuumaa keittoa ja hieman tuoretta basilikaa ja parmesanraastetta.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 00:09   #7 (linkki)
Keittelen liemen itse
(Vierailija)

Jostain ohjelmasta sain kerran idean pakastaa ylijäämä kasvisten osat ja keittää niistä sitten oma kasvisliemi. Mulla ainakin jää usein varsia ja kuoria (pesen tietty kasvikset ensin), tuoreyrttejä ym. kerään ne pakkaseen, ja keittelen niistä sitten liemen. Keittelen isomman määrän kerrallaan, ja pakastan liemen sopiviin rasioihin.

On tullut tosi hyviä keittoja näin, ja ilman ylimääräisiä lisäaineita. Tosin onhan niitä nykyään luomukasvistiivisteitäkin.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 06:45   #8 (linkki)
Keittukauha
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Näytä viesti
Tämä keittoasia on sydäntä lähellä, sillä nytkin keitto porisee liedellä.

Tämän päivän keitto on yksi suosikeistani, vähän sellainen nyhjää tyhjästä -keitto.

Siihen laitoin:

-monta porkkanaa
-pari varsisellerin vartta
-punaista paprikaa (tuoretta ja säilöttyä)
-iso sipuli
-muutama valkosipulinkynsi
-pala inkivääriä raastettuna
-iso purkki kokonaisia italialaisia tomaatteja (with basil leaf)
-chiliä (ei ollut tuoretta, laitoin sambal oelekia)

-nesteenä valmista luomua kasvislientä ja vettä

-mausteet: mustapippuria, sellerisuolaa, hieman kuminaa, hieman oreganoa ja sweet paprika (lopussa tarkistan suolan, lisään jo tarvitaan)

-keitän lisäksi makaronia

Annostelen lautaselle keitettyä makaronia, päälle kuumaa keittoa ja hieman tuoretta basilikaa ja parmesanraastetta.

Kuulostaapa hyvältä! Täytyy kokeilla.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 09:08   #9 (linkki)
alli
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittelen liemen itse Näytä viesti
Jostain ohjelmasta sain kerran idean pakastaa ylijäämä kasvisten osat ja keittää niistä sitten oma kasvisliemi. Mulla ainakin jää usein varsia ja kuoria (pesen tietty kasvikset ensin), tuoreyrttejä ym. kerään ne pakkaseen, ja keittelen niistä sitten liemen. Keittelen isomman määrän kerrallaan, ja pakastan liemen sopiviin rasioihin.

On tullut tosi hyviä keittoja näin, ja ilman ylimääräisiä lisäaineita. Tosin onhan niitä nykyään luomukasvistiivisteitäkin.

Tuo onkin hyvä idea. Niitähän jää paljon kaikenlaisia parsa- ja kukkakaalin kantoja, purjon rippeitä jne. Laitetaan mieleen.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 09:40   #10 (linkki)
epätietoinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittelen liemen itse Näytä viesti

Voiks ne laittaa pakastimeen ihan sellaisenaan vai pitääkö esikeittää?
  Vastaa viestiin
26.01.12, 09:59   #11 (linkki)
Liemenkeittäjä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja epätietoinen Näytä viesti
Voiks ne laittaa pakastimeen ihan sellaisenaan vai pitääkö esikeittää?

Olen laittanut ihan sellaisenaan. Mulla on iso rasia, johon heittelen räippeet pienissä, hyvin suljetuissa muovipusseissa, esim. leipäpussit tai hedelmäpussit ovat hyviä. Muovipussiin laitan siksi, että se estää jäähileen muodostumisen, ja voin valikoida mitä haluan milloinkin keitokseen laittaa. Kasvikset ja juurekset pitää tietysti pestä ensin hyvin. Keittelen yleensä reilun tunnin ja lopuksi siivilöin, ja pakastan rasioissa. Kanalientäkin olen joskus tehnyt itse, ja sekin on onnistunut hyvin. Siihenkin voi hyödyntää luut ja muut. Lihalientä en ole koskaan tehnyt, mutta samalla periaatteella sekin varmaan syntyisi.

Tässä yksi tapa. Valitan, en löytänyt suomenkielistä sivua aiheesta.

How to Make Vegetable Broth - Vegetable Broth Recipe

Tässä miten tehdään kanaliemi:

How to Make Chicken Stock | Simply Recipes
  Vastaa viestiin
28.01.12, 04:01   #12 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittukauha Näytä viesti
Kuulostaapa hyvältä! Täytyy kokeilla.
On todella hyvää, sen voi sanoa :). Keiton voit maustaa omaan makuusi sopivaksi, ja on kiitollinen lämmitettävä. Tarvitsee vain keittää uutta makaronia, tai jos edellisestä kerrasta jää yli, niin nekin käyvät.
  Vastaa viestiin