Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
26.01.12, 13:12   #1 (linkki)
lollotiainen
(Vierailija)

Lihottaminen terveellisesti

Olen mitoiltani 160cm ja 48-49kg. Tunnen monia jotka ovat mitoiltaan samoja, mutta eivät näytä lähellekään yhtä laihoilta kuin minä, olen melkein luuta ja nahkaa.
Miten saisin lihotettua itseäni terveellisesti niin, että rasva kerääntyy tasaisesti KAIKKIALLE eikä pelkästään vatsan seudulle? Millainen ruokavalio olisi hyvä ja millainen liikunta siihen pitää yhdistää? Haluaisin kuitenkin lihotessani pysyä samalla kiinteänä..
  Vastaa viestiin
26.01.12, 14:56   #2 (linkki)
Samanlainen
(Vierailija)

Luuviulu onlin minäkin lapsena ja aikuisuuteenkin vielä yli nelikymppiseksi. Sitten kyllä alkoi kilot karttua ihan itsekseen. Sinua tämä tuskin lohduttaa?

Meillä on hyvin aktiivinen ruuansulatus, olemme ns. läpipaskoja.
Tärkeintä on kuitenkin, jotta on terve ja hyvinvoiva. Se näkyy päällepäin olit lihava tai laiha. Varmasti olet kuitenkin ihan kivannäköinen muiden silmissä, mutta itsensä kanssa sitä on aina ylikriittinen. Nyt jälkeenpäin kuviani katsellessa näen sen nuoren tytön ja nuoren naisen olleen kovasti nätin ja sopusuhtaisen, vaikka silloin tuntui, että luut kolisivat ja nousivat rumasti näkyviin. Ihan surettaa, jota olisinpa tajunnut tuon silloin!

Minä olin aktiivinen ja hyvin liikunnallinen, voimistelin, juoksin, hiihdin ym., mutta en kilpaillut. Se oli kivaa ja kaverini olivat yhtä vauhdikkaita. Poltin taatusti joka murusen, jonka söin.
Niin se on varmaan sinullakin. Pidät huolen, jotta syöt riittävästi ja terveellisesti. Lihottavista mössöistä elimistösi ei tykkää ja pitkän päälle se voi näkyä terveydentilassa. Jos harrastat liikuntaa kohtuullisesti, ei sen määrää tarvitse mitenkään lisätä tai muuttaa.

Lakkaa vertailemasta itseäsi muihin. Jos jatkuvasti teet sellaista, murenee itsetuntosi ja piirrät oman profiilisi vääränlaiseksi. Anorektikotkin kuvittelevat itsensä lihavaksi, vaikka olisivat miten sairaan laihoja. Sinulla on ihan varmasti lihaksia siellä missä pitääkin, ne ovat vain rakenteeltaan pitkiä ja hoikkia. Rinnat eivät voi olla suuret, jos kehossa ei ole paljon rasvaa, rinta on enimmäkseen rasvasolukkoa. Aikanaa ne kyllä hoitavat tehtävänsä erinomaisesti, vaikka nyt ovat pienet. Kunhan aikanaan lihot jopa vasten tahtoasi, ne paisuvat kyllä liikuntaa haittaaviksi mölleiksi, niinkuin minullakin (kaipaan pikkutissejäni tästä syystä).

Moni pullukka on varmasti sinulle salaa kateellinen. Nykyään ihmiset ovat enimmäkseen vähän ylipainoisia ja jos heihin itseään vertaa, kannattaa olla kiitollinen luonnostaan hoikkana pysyvästä kropasta. Ole onnellinen ja ylpeä itsestäsi. Sinä olet saanut lahjaksi terveen elimistön ja hyvän aineenvaihdunnan. Kanna itsesi hyväryhtisenä ja reippaana, liikunta pitää sinut virkeänä ja sopusuhtaisena. Sellaisena olet kaunis katsella.
  Vastaa viestiin
26.01.12, 23:17   #3 (linkki)
äiti78
(Vierailija)

Mua auttoi rento suhtautuminen elämään ja syömisiin. Pehmeyttä vartaloon tulee joillekin iän myötä. Voisin kuvitella, että juustot, kananmunat, liharuuat yms. voisi auttaa liialliseen hoikkuuteen. Itse käytän ruuan laitossa usein kermaa ja voita, tulee niin maukasta.

Tsempit ap: lle. Terveys ja hyvä olo on lopulta tärkeämpää kuin muutamat kilot sinne tai tänne. Tosin olo tuntuu naisellisemmalta ja äidillisemmältä hieman pulleampana (kuin nuorena) mun kohdalla :).
  Vastaa viestiin
27.01.12, 11:00   #4 (linkki)
Ylipainoinen
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti78 Näytä viesti

Tsempit ap: lle. Terveys ja hyvä olo on lopulta tärkeämpää kuin muutamat kilot sinne tai tänne.
Olen samaa mieltä, jos olet terve, ei syytä huoleen. Painoindeksisi (18,8) mukaankin olet normaalipainoisen rajan sisäpuolella, joten ei syytä huoleen.

Normaali paino 18,5 - 24,99
Lievä lihavuus 25,0 - 29,99

Minulla painoindeksi on n. 27. Kysyin lääkäriltäni edellisessä terveystarkastuksessa, että pitäisikö minun laihduttaa. Lääkäri vastasi, että miksi pitäisi, kun kaikki arvoni ovat ihanteelliset, syön terveellisesti ja liikunkin päivittäin. Sama pätee varmasti sinuun, miksi sinun pitäisi lihoa, jos olet terve, syöt terveellisesti ja liikut säännöllisesti.

Kovasti ei tästä vastauksesta apua taida olla, itse olen viitisen senttiä sinua pidempi ja painoin parikymppisenä myös tuon 48 kg. Silloin lääkäri kehotti, että paino saisi vähän nousta. Painoni nousi pikku hiljaa ajan myötä ja on pysynyt nykyisissä 73 kg:n lukemissa nyt muutaman vuoden. En osaa sanoa tähän syytä, osasyy taitaa olla paljon matkustelua vaativa työni, joten liikuntatottumukseni ovat yksipuolistuneet. Vaikken makeaa syökään ja pyrin syömään terveellisesti, saattaa välillä tulla sellaisia päiviä, että haukkaan pari ruisleipäviipaletta ja jonkun hedelmän jokaisella aterialla. Se ei varmasti ole se paras vaihtoehto.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 12:06   #5 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lollotiainen Näytä viesti
Olen mitoiltani 160cm ja 48-49kg. Tunnen monia jotka ovat mitoiltaan samoja, mutta eivät näytä lähellekään yhtä laihoilta kuin minä, olen melkein luuta ja nahkaa.
Miten saisin lihotettua itseäni terveellisesti niin, että rasva kerääntyy tasaisesti KAIKKIALLE eikä pelkästään vatsan seudulle? Millainen ruokavalio olisi hyvä ja millainen liikunta siihen pitää yhdistää? Haluaisin kuitenkin lihotessani pysyä samalla kiinteänä..
Minkä ikäinen olet? Nuorena on helposti varsamainen, mutta muutama vuosi lisää saattaa luonnostaan tuoda hieman naisellista pehmeyttä.

Olen samaa mieltä kuin moni muukin kirjoittaja: jos olet terve, ei ole vaarallista olla laiha eikä tarvitse yrittää väkisin itseään lihottaa. Voi tietysti olla myös niin, ettet syö tarpeeksi ja hoikkuutesi johtuu siitä. Jos syöt säännöllisesti ja niin, että saat ruuastasi myös rasvaa ja proteiinia, ei ole syytä huoleen.

Ihminen ei voi laihduttaa itseään paikallisesti, eikä myöskään lihottaa. Kilot kerääntyvät sinne, minne ne ruumiinrakenteesi mukaisesti tulevat, tasaisesti, jos olet I-mallia tai X:n muotoinen tiimalasi, alavartaloon, jos muistutat enemmän A-kirjainta ja ylös, jos hartiasi ovat isommat kuin lantio, eli olet Y.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 12:13   #6 (linkki)
Ankelika
(Vierailija)

painon lisäys

"Ihminen ei voi laihduttaa itseään paikallisesti, eikä myöskään lihottaa. Kilot kerääntyvät sinne, minne ne ruumiinrakenteesi mukaisesti tulevat, tasaisesti, jos olet I-mallia tai X:n muotoinen tiimalasi, alavartaloon, jos muistutat enemmän A-kirjainta ja ylös, jos hartiasi ovat isommat kuin lantio, eli olet Y."

Nuorempi tyttäreni on erittäin hoikka. Hän on saanut muutaman kilon painoonsa syömällä ja liikunnalla. Kai ikäkin tekee tehtävänsä.

Näyttelijät joutuvat joskus lihottamaan itsensä syömällä. Kai heiltä saat parhaat vinkit.
Terveellisyys saattaa kuitekin olla kyseenalaista.

Olisin mielelläni muutaman kilon hoikempi. Mutta istumatyö ja herkkusuupersoonani ovat ikuisena esteenä. En juo, en polta ja elän tasaista elämää. Koputan puuta, mutta olen aina ollut uskomattoman terve. Miksi siis tekisin kärpäsestä härkäsen. Terveys on suunnattoman kallis lahja.
Muutama kilo sinne tai tänne ei paljon maailmaa hetkauta. Jos näytät liian hoikalta mieti miten saisit vaatteilla lisää pulleutta.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 12:54   #7 (linkki)
Ankelika
(Vierailija)

painavaa asiaa

Antti Heikkilä lähetyksessä: Lievällä ylipainolla lisää elinvuosia - Studio55.fi - Lähipiiri voimavarana
  Vastaa viestiin
27.01.12, 14:01   #8 (linkki)
muista
(Vierailija)

että lihomiseen liittyy aina diabetesriski ja varsinkin pienikasvuinen lapsena hintelä ihminen on vaaravyöhykkeessä aikuisiän dibetekseen.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 14:43   #9 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja muista Näytä viesti
että lihomiseen liittyy aina diabetesriski ja varsinkin pienikasvuinen lapsena hintelä ihminen on vaaravyöhykkeessä aikuisiän dibetekseen.
Höpsistä, jos ihminen lihoo muutaman kilon normaalipainon sisällä, se ei lisää diabeteksen eikä minkään muunkaan taudin riskiä! Kysymyshän ei ole ehdoin tahdoin ylipainoiseksi pyrkimisestä.

Diabeteksen riskiä lisää ylipaino, etenkin keskivartalolihavuus ja vähäinen liikunta, muun muassa. Eniten taudin puhkeamiseen kuitenkin vaikuttaa perimä. Diabetesliiton sivuilla on laskureita, joiden avulla voi arvioida riskinsä.
  Vastaa viestiin
27.01.12, 21:50   #10 (linkki)
Kuntosali
(Vierailija)

Kuntosaliharjoittelu voisi auttaa, kunhan muistat syödä tarpeeksi. Netistä löytyy varmasti ohjeita oikeanlaisesta ruokavaliosta, pääsääntönä runsaasti proteiineja, ja hyvälaatuisia hiilihydraatteja ja rasvoja: maitotaloustuotteet, täysjyväleivat, -pastat, lihaa, kalaa, kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Karppaminen ei kannata, jos harrastaa runsaasti liikuntaa, ja varsinkin jos on jo muutenkin hoikka. Ei kannata yrittää lihottaa itseään pelkällä ruualla, vaan tehdä runsaasti lihaskuntoharjoituksia. Ei kannata pelätä, naiset eivät normaalilla harjoittelulla saa ylisuuria muskeleita.
  Vastaa viestiin