| |  | | |
27.01.12, 23:00
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
| Superfoods
Mitkä ovat sinun "superfoodisi" juuri nyt?
Minun ovat:
-avokadot
-mustikat
-appelsiinit (ja muut sitrushedelmät)
-tomaatit
-porkkanat
-pinaatti
-kaura
-inkivääri
-valkosipuli
-rasvaton jugurtti
| |
| | |
28.01.12, 00:07
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ai, onko noiden nimi nykyään "sjuperfuud?" Itselleni nuo ovat aina olleet terveellistä arki- ja miksei välillä juhlaruokaakin. Noin ne nimet muuttuvat ihmeellisiksi, kun on välillä käyty ahmimassa roska-, pika-, prosessoitua-, eines- ja ties mitä teollista ruokaa !
En voi muuta kuin nauraa ja ihmetellä teitä aivopestyjä sjuperfuuttaajia!
| |
| | |
28.01.12, 01:37
|
#3 (linkki)
|
|
Niitähän ne ovat, terveellisiä jokapäiväisiä ruokia! Näitä ahmitaan kotikeittiössä, ja missä vaan.
Arjaliisa saa aivan vapaasti edelleenkin jatkaa roska-, pika-, prosessoitua-, eines- ja ties mitä teollisten ruokien ahmintaa.
| |
| | |
28.01.12, 18:56
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Niitähän ne ovat, terveellisiä jokapäiväisiä ruokia! Näitä ahmitaan kotikeittiössä, ja missä vaan. |
No mutta miksi sitten pitää käyttää tuollaista termiä, "superfoods"? Löytyykö suomesta vastinetta tälle? Ja miksi yleensä listata, jos kerran ovat tavallisia jokapäiväisiä ruokia?
| |
| | |
28.01.12, 23:03
|
#5 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kohteliaasti kysyn No mutta miksi sitten pitää käyttää tuollaista termiä, "superfoods"? Löytyykö suomesta vastinetta tälle? Ja miksi yleensä listata, jos kerran ovat tavallisia jokapäiväisiä ruokia? | Kohteliaasti vastaan, että miksi pitää ruveta vänkäämään asiasta, joka mitä ilmeisemmin ei henkilöä kiinnosta ollenkaan, tai josta ei tiedä mitään. Jos suomalaista termiä ei ole olemassakaan, niin se ei kuitenkaan tarkoita että asiaa tai ilmiötä ei olisi muualla tunnettu. Itse kukin voi vaikka keksiä oman termin jos se tuntuu paremmalta ja oikeammalta.
| |
| | |
28.01.12, 23:15
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
- Maca-jauhe
- camu-camu, acai- tai goji-marjat
- karpalot
- puolukat
- mustaherukkamehu
Aamuiseen hedelmäpirtelöön (pohjana banaani tai avocado ja omena tai päärynä ) sekoitan milloin mitäkin. Lopuksi lisää chia-siemeniä ja rusinoita.
Viimeksi olen korvannut rusinat taatelilla tai viikunoilla.
| |
| | |
28.01.12, 23:24
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Kohteliaasti vastaan, että miksi pitää ruveta vänkäämään asiasta, joka mitä ilmeisemmin ei henkilöä kiinnosta ollenkaan, tai josta ei tiedä mitään. Jos suomalaista termiä ei ole olemassakaan, niin se ei kuitenkaan tarkoita että asiaa tai ilmiötä ei olisi muualla tunnettu. Itse kukin voi vaikka keksiä oman termin jos se tuntuu paremmalta ja oikeammalta. |
Kyllä se vänkääminen taitaa nyt olla Texasista lähtöisin... En epäile asian tai ilmiön olemassaoloa, mutta ihmettelen tätä termiä. Mitä tämä "superfoods" siis tarkoittaa? Pelkkä suora suomennos kun ei selitä mistä kohkataan. Ihan kiva että kerrot mitä siellä rapakon takana tapahtuu, mutta pliis, avaa vähän noita termejä, edes muutamalla lauseella. Ei luulisi vievän liikaa aikaa.
| |
| | |
29.01.12, 01:30
|
#8 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kohteliaasti kysyn Kyllä se vänkääminen taitaa nyt olla Texasista lähtöisin... En epäile asian tai ilmiön olemassaoloa, mutta ihmettelen tätä termiä. Mitä tämä "superfoods" siis tarkoittaa? Pelkkä suora suomennos kun ei selitä mistä kohkataan. Ihan kiva että kerrot mitä siellä rapakon takana tapahtuu, mutta pliis, avaa vähän noita termejä, edes muutamalla lauseella. Ei luulisi vievän liikaa aikaa. | Älä viitsi :). Google auttaa, jos ei muut.
| |
| | |
29.01.12, 03:58
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Oma listani:
-mustikat
-karhunvatukka
-parsakaali
-pavut, vihreät ja mustat
-lohi
-pinaatti
-avokadot
-tomaatit
-omenat
-kananmunat
-pähkinät
-valkosipuli
-rahka
Näitä syön vähintään kerran pari viikossa. Parsakaali, marjat, tomaatit ja pähkinät kuuluvat liki jokaiseen päivään, ja valkosipuli melkein kaikkeen.
Muutenkin syön todella reilusti kasvikunnan tuotteita, punaista lihaa harvemmin ja kanaa muutaman kerran viikossa, kalaa ehkä kolmesti viikossa. Ja vihreää teetä useampi kupillinen päivässä. Punaviiniä pari kertaa kuussa, ja kerran tai kaksi kuukaudessa ihan mitä ikinä mieli tekee: viimeaikona se on ollut hummerileipä (lobster roll). En syö ollenkaan valmisruokia kotona. Sairastui muutama vuosi sitten, ja sitä myöten olen muuttanut ruokavaliota entistä terveellisemmäksi. Kyläpaikoissa tosin syö mitä tarjotaan.
| |
| | |
29.01.12, 08:43
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) |
Aloittaja kysyi sinun terveysvaikutteisia elintarvikkeitasi. Minun listaani ei paljon sellaisia kuulu. Mutta katson kalan syömisen hyvin terveelliseksi, samoin salaatit, kananmunan, maitotaloustuotteet, suklaa, marjat, sienet, sipuli, omenat, mandariinit.
Teollisesti valmistetut lihatuotteet voisivat olla sitten epäterveellisiä, samoin liika rasva, vaalea leipä, limsat, siiderit, leivonnaiset.
Luomua en arvosta, koska se on vain viljelymenetelmä ja tavallaan luomutuotteet ovat niukat ja kiduttamalla kasvatettuja.
| |
| | |
29.01.12, 09:06
|
#11 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja superwoman - Maca-jauhe
- karpalot
- puolukat
- mustaherukkamehu
Aamuiseen hedelmäpirtelöön (pohjana banaani tai avocado ja omena tai päärynä ) sekoitan milloin mitäkin. Lopuksi lisää chia-siemeniä ja rusinoita.
Viimeksi olen korvannut rusinat taatelilla tai viikunoilla. | Kertoisitko mitä olvat maca-jauhe, camu ja acai sekä chia siemenet? Goiji marjoja olen maistanut.
| |
| | |
29.01.12, 09:08
|
#12 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Terveyselli Oma listani:
-mustikat
-karhunvatukka
-parsakaali
-pavut, vihreät ja mustat
-lohi
-pinaatti
-avokadot
-tomaatit
-omenat
-kananmunat
-pähkinät
-valkosipuli
-rahka
Näitä syön vähintään kerran pari viikossa. Parsakaali, marjat, tomaatit ja pähkinät kuuluvat liki jokaiseen päivään, ja valkosipuli melkein kaikkeen.
Muutenkin syön todella reilusti kasvikunnan tuotteita, punaista lihaa harvemmin ja kanaa muutaman kerran viikossa, kalaa ehkä kolmesti viikossa. Ja vihreää teetä useampi kupillinen päivässä. Punaviiniä pari kertaa kuussa, ja kerran tai kaksi kuukaudessa ihan mitä ikinä mieli tekee: viimeaikona se on ollut hummerileipä (lobster roll). En syö ollenkaan valmisruokia kotona. Sairastui muutama vuosi sitten, ja sitä myöten olen muuttanut ruokavaliota entistä terveellisemmäksi. Kyläpaikoissa tosin syö mitä tarjotaan. | Viestin kellonajasta päätellen asut maassa, jossa on hyvin saatavilla karhunvadelmia. Olisipa niitä täälläkin niin helposti ja kohtuuhinnalla saatavilla. Luonnonvaraisesti täällä ne eivät kasva, mutta ainakin muutamassa muussa Euroopan maassa olen niitä luonnonvaraisesti nähnyt kasvavan. Erittäin herkullinen marja.
| |
| | |
29.01.12, 13:20
|
#13 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Luonnonvaraisesti täällä ne eivät kasva, mutta ainakin muutamassa muussa Euroopan maassa olen niitä luonnonvaraisesti nähnyt kasvavan. Erittäin herkullinen marja. |
Koska Jx on nähnyt karhunvaapukoita kasvavan luonnonvaraisina, niitä siis kasvaa luonnonvaraisia. Mutta onko Jx nähnyt niitä marjoja myös tarhattavan? Jos ei ole nähnyt, ei niitä sitten tarhatakaan.
| |
| | |
29.01.12, 14:50
|
#14 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Figaani Koska Jx on nähnyt karhunvaapukoita kasvavan luonnonvaraisina, niitä siis kasvaa luonnonvaraisia. Mutta onko Jx nähnyt niitä marjoja myös tarhattavan? Jos ei ole nähnyt, ei niitä sitten tarhatakaan. | Tiedän, että niitäkin voi siis kasvattaa, kuten kasvatetaan puutarhavadelmia, mutta Suomessa kasvukausi on liian lyhyt niiden kasvattamiseen, ellei sitten joku kasvata niitä kasvihuoneessa.
| |
| | |
29.01.12, 15:15
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Tiedän, että niitäkin voi siis kasvattaa, kuten kasvatetaan puutarhavadelmia, mutta Suomessa kasvukausi on liian lyhyt niiden kasvattamiseen, ellei sitten joku kasvata niitä kasvihuoneessa. |
Ei pidä paikkansa. Jo edesmennyt isoisäni kasvatti niitä Länsi-Suomessa kymmeniä vuosia, avomaalla. Tarvitaan vain lämmin paikka, joka on tuulelta suojassa.
| |
| | |
29.01.12, 15:29
|
#16 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Viestin kellonajasta päätellen asut maassa, jossa on hyvin saatavilla karhunvadelmia. |
Eihän kellonajasta voi päätellä mitään :) Ihminen voi olla vuorotöissä, muuten vain hereillä, kipeä, erilaiset rytmit omaava, tulossa baarista. Ei kaikki nuku kello 22-7.
| |
| | |
29.01.12, 15:48
|
#17 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Ei pidä paikkansa. Jo edesmennyt isoisäni kasvatti niitä Länsi-Suomessa kymmeniä vuosia, avomaalla. Tarvitaan vain lämmin paikka, joka on tuulelta suojassa. | Länsi-Suomessa ehkä onkin lämpimämpää kuin täällä Uudellamaala tai pohjoisempana Suomessa.
| |
| | |
29.01.12, 15:55
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Länsi-Suomessa ehkä onkin lämpimämpää kuin täällä Uudellamaala tai pohjoisempana Suomessa. |
sinä katsoit aiheelliseksi kirjoittaa: "mutta Suomessa kasvukausi on liian lyhyt niiden kasvattamiseen"?
| |
| | |
29.01.12, 16:01
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Länsi-Suomessa ehkä onkin lämpimämpää kuin täällä Uudellamaala tai pohjoisempana Suomessa. | Pohjois-Suomessa ei varmaan menesty, mutta kyllä karhunvatukka on I-II-vyöhykkeellä menestyvä kasvi, eli (I) Ahvenanmaa, Lounais- ja etelärannikko Helsingistä-Raumalle ja (II) Porista Savonlinnaan.
| |
| | |
29.01.12, 16:03
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) | | |
| | |
29.01.12, 16:10
|
#21 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vink vink Jx | Hyvin huonosti sitä kuitenkin on saatavilla ja jos joskus jossain kaupassa on niin ulkomailta tuotua kalliilla hinnalle eli lähes 4 euroa 250 g tai riittääköhän tuo, ettei vain olisi vieläkin kalliimpaa.
| |
| | |
29.01.12, 17:28
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
ulkomailta ei kannata vadelmia ostaa, niiden tautiriskin takia. Jos ovat viljeltyjä ja kasteltuja likavedellä. Siis ainakin itä-Euroopassa on näin.
| |
| | |
29.01.12, 19:45
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Viestin kellonajasta päätellen asut maassa, jossa on hyvin saatavilla karhunvadelmia. Olisipa niitä täälläkin niin helposti ja kohtuuhinnalla saatavilla. Luonnonvaraisesti täällä ne eivät kasva, mutta ainakin muutamassa muussa Euroopan maassa olen niitä luonnonvaraisesti nähnyt kasvavan. Erittäin herkullinen marja. | Asun USAssa, ja täällä tuoreita marjoja saa ympäri vuoden, tosin aika kalliita ne täälläkin ovat talvella. Karhunvatukat taitavat olla suurimmaksi osaksi kasvatettuja, samoin kuin mustikat. Joskus löytyy myynnistä luonnonmustikkaakin, mutta harvemmin tuoreena, pakasteena saa tietysti aina. Suomessa käydessä tulee syötyä myös paljon hilloja (lakkoja), sukulaiset ovat kovia marjastamaan.
| |
| | |
30.01.12, 10:43
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja superwoman - Maca-jauhe
- karpalot
- puolukat
- mustaherukkamehu
Viimeksi olen korvannut rusinat taatelilla tai viikunoilla. | Minä olen vähän allerginen koko "superfood" -termille, koska sitä käytettiin Suomessa aluksi juuri superwomanin mainitsemien jauheiden, pähkinöiden ja kuivattujen marjojen mainostamiseen.
Sen sijaan, että ostaisin kaukaa rahdattua kuivattua marjaa, uskon kotimaisiin marjoihin. Näin talvella ostan ne pakasteena kaupasta. Eniten menee mansikoita, mutta taloudessa käytetään myös mustikoita, puolukoita ja sen verran mustia viinimarjoja kuin omista pensaista saa. Lakka jää herkutteluhetkiin, se on ostettuna sen verran kallista.
Tomaattia syön päivittäin ympäri vuoden, se on kasviksista ykkössuosikkini. Kalaa syön myös paljon, söisin enemmänkin jos voisin, mutta kotona en voi kalaa laittaa niin usein kuin haluaisin, koska Perheenjäsen ei ole kalaruokiin yhtä ihastunut kuin minä.
Parsakaalia käytän jonkin verran, samoin muita kaaleja ja sipulia. Pähkinöitä käytän leivissä ja syön välipalana lähes päivittäin.
Ruisleipä olisi leivistä terveellisintä, mutta sitä syön aika vähän, ehkä pari näkkileivän palaa päivässä tulee syödyksi.
| |
| | |
30.01.12, 10:47
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ai niin:
Yksi syömisen perusperiaatteista minulla nykyisin on myös, etten suostu syömään MITÄÄN pelkästään siksi, että se on terveellistä. Jos se ei ole hyvää, saa minun puolestani olla.
Tämä periaate tuli juuri tuon "superfood" -muodin yhteydessä, kun eräs ystäväni innostui syömään erityisesti sellaisia ruoka-aineksia, joita hän piti superterveellisinä. Tosin syömisestä samalla katosi nautinto, koska hän ei pitänyt juuri minkään käyttämänsä aineen mausta. Minusta siinä ei ollut mitään järkeä, joten otin omaksi ohjenuorakseni päinvastaisen.
Täysin optimaaliseen ruokailuun on sitä paitsi ihan turha pyrkiäkään, se tekee syömisestä liian tiukkapipoista ja stressaavaa, sanoo "ravitsemusguruni" Patrik Borg, ja uskon häntä mielelläni.
| |
| | | | |