Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.01.12, 11:24   #26 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Nuo Keltavuokon viestit vastaavat 100% minun mielipiteitani. Minakaan en koskaan syo mitaan vain sen takia, etta se on terveellista. Onneksi pidan monista terveellisista ruuista :-) En myoskaan nae mitaan tarvetta menna aarimmaisyyksiin: varsinkin ohjelmat, joissa ylipainoisten pikaruokaddiktien entinen ruokavalio vaihdetaan ruohomehuun, saavat karvani pystyyn. On ikavaa, jos ruoka nahdaan vain rasvoina, hiilihydraatteina ja proteiineina. Minulle ruualla on myos suuri psyykkinen ja sosiaalinen merkitys.

Monet eksoottiset marjat myos epailyttavat. Esim goji-marjat tanne tulevat paaosin Kiinasta ja monta eraa on jaanyt tullin laboratorioihin. En osaa luottaa Kiinasta tuotuihin elintarvikkeisiin ja sikalaisten viranomaisten valvontaan.
  Vastaa viestiin
30.01.12, 11:37   #27 (linkki)
Elämäntapa
(Vierailija)

Noudatan terveellistä ruokakulttuuria, jonka alkulähde on kiinalaisessa ravintoterapiassa.
Ravintoterapia on osana päivittäisessä terveyden ylläpidossa sekä kulkee käsi kädessä maanläheisen lääketieteen kanssa. Tietyt yrtit, mausteet, viljat, kasvikset, juurekset, hedelmät, pavut ja palkokasvit, pähkinät ja siemenet ovat ympärivuotista ja päivittäistä terveellistä ravintoa. Länsimaissa hyödynnetään suhteellisen paljon kiinalaisen ravintoterapian hyväksi havaittuja ravintoaineita kuten esimerkiksi karpalo (virtsavaivoihin), mustikka (näkökykyyn), selleri (nesteenpoistoon), sitruuna (sammksen hoitoon, pahoinvointiin), valkosipuli (luonnon antibiootti) jne listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.
  Vastaa viestiin
30.01.12, 20:19   #28 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Mukavaa kun aloitukseni poiki hieman keskustelua. Toivottavasti kenenkään aikomus ei ollut vihjailla että minun, keskustelun aloittajan, suhtautumiseni ruokaan ja syömiseen olisi pakkomielteistä ja stressaavaa. Se on kaukana siitä, sillä olen kaikkiruokainen, mutta tunnustettava on, että olen myös valikoiva ruokien suhteen.

Mieluisinta minulle on tuoreista ja hyvistä aineksista tehty kotiruoka, ja toinen erittäin tärkeä asia on ravintoloissa ruokailu. Sitä tulee harrastettua ajoittain hyvinkin usein ja hyvin erilaisissa ravintoloissa. Viikonloppuna kävimme kiinalaisessa (kasvistäytteisiä dumplingseja alkuruuaksi, sweet and sour chicken valkoisen riisin kanssa ja Sichuan-style asparagus) ja toisena päivänä pihviravintolassa (söin alkusalaatin, grillattua lohta ja uuniperunan voin kanssa, mies söi pihvin samoin lisukkein, jaoimme jälkiruuan, apple pie jäätelön kanssa).

Rakastan tuoretta ruokaa, einekset ei ole oikein minun mieleeni. Suomessa syön valmiita verilettuja ainakin kerran käydessäni, samoin nakkeja syön, ne ovat niin hyviä.

Olen heikkona hyvään leipään, ja pääasiassa syön itse tehtyä ruisleipää ja sämpylöitä, sekä näkkäriä silloin tällöin. Ostoleipää syön hyvin harvoin, paitsi tietenkin Suomessa käydessäni syön kaupat tyhjäksi rieskasta ja kaikista erilaisista ruisleivistä :).

Nyt teen itselleni lounaaksi salaatin (valmista salaattisekoitusta, tomaattia, avokadoa, appelsiinisiivuja, oliiveja ja fetajuustoa) ja smoothien. Illalliseksi ajattelin tehdä joko kaalikeittoa tai kaalipataa.

Lisäys:

Minua on myös aika mahdotonta saada syömään sellaista mistä en pidä (ei edes terveyssyillä), mutta kyläpaikoissa en kieltäydy mistään, vaan syön sitä mitä on tarjolla ja kiittelen aina. Mutta kun itse voin valita, niin valitsen tietenkin sen itselleni maistuvimman vaihtoehdon.

Lisäys 2:
http://photobucket.com/kaikkeahyvaa

Ed. kuvalinkissä tämän päivän lounas-salaatti, kastike ja smoothie. Avokado oli mennyt huonoksi, joten laitoin salaattiin raastettua porkkanaa. Muutakin hyvää tarjolla :).

Viimeinen muokkaaja Strawberry Fields; 31.01.12 04:40.
  Vastaa viestiin
31.01.12, 09:07   #29 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Näytä viesti
Toivottavasti kenenkään aikomus ei ollut vihjailla että minun, keskustelun aloittajan, suhtautumiseni ruokaan ja syömiseen olisi pakkomielteistä ja stressaavaa.

Minua on myös aika mahdotonta saada syömään sellaista mistä en pidä (ei edes terveyssyillä), mutta kyläpaikoissa en kieltäydy mistään, vaan syön sitä mitä on tarjolla ja kiittelen aina. Mutta kun itse voin valita, niin valitsen tietenkin sen itselleni maistuvimman vaihtoehdon.
En missään nimessä tarkoittanut sinua tuolla Patrik Borg -viittauksellani. Se tuli vain mieleen, kun ajattelin terveellistä syömistä yleensä. Siinäkin kun voi mennä liiallisuuksiin, kuten Pöperöproffa-blogista voi lukea (toiseksi ylin teksti, otsikolla "Liian hyvä syöminen").

Pöperöproffa

Olen samaa mieltä myös kyläsyömisestä, jos ei terveydellisiä esteitä ole, kylässä syödään mitä tarjolla on eikä ruveta nirsoilemaan.
  Vastaa viestiin
31.01.12, 09:18   #30 (linkki)
tomaattipää
(Vierailija)

Superfood nyt on vaan nimi ja sille ei oikein suomalaista vastinetta kai ole vielä keksitty. Turha siitä on kenenkään loukkaantua tai ottaa itseensä ;)

Meidän superfoodeja tällä hetkellä ainakin nämä:

avokadot
omput
tyrnimehu
maca-jauhe
mustikka
pähkinät
acai
granaattiomena
raakakaakao
viherjauhe
vihreä tee
  Vastaa viestiin
31.01.12, 10:20   #31 (linkki)
Entäs
(Vierailija)

Olisiko terveysvaikutteinen ruoka hyvä vastine superfoodille?
  Vastaa viestiin
31.01.12, 13:51   #32 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Entäs Näytä viesti
Olisiko terveysvaikutteinen ruoka hyvä vastine superfoodille?
"Terveysvaikutteinen" on kärsinyt inflaation kaiken maailman "mahajugurttien" vyöryessä markkinoille. Sanaa on käytetty liikaa markkinointiterminä, mikä on minusta hämärtänyt sanan alkuperäista tarkoitusta.

Pienen googlailun avulla selvisi, että "luonnostaan" terveellinen ruoka-aine niin kuin tässä keskustelussa mainitut marjat, kalat, pähkinät ja kasvikset, ei olekaan "terveysvaikutteinen", vaan sanaa käytetään pelkästään tutkimuksen ja teollisuuden toiminnan tuloksena aikaansaadusta terveellisyydestä. Esimerkkeinä mainitaan ksylitolipurkka ja kasvistanolia sisältävä margariini.
  Vastaa viestiin
31.01.12, 15:27   #33 (linkki)
tomaattipää
(Vierailija)

Minun mielestäni tuo superfood on ihan hauska nimi ja jos sen välttämättä haluaa suomenkielellä, niin miksi emme sanoisi ihan reilusti "superruoka":)

Terveysvaikutteisesta tosiaan tulee mieleen kaikenmaailman activiat sun muut lisäainepommit.
  Vastaa viestiin
31.01.12, 23:29   #34 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2012
Itsellä "superfoodeja" on tuoreet ja kuivatut hedelmät (joissa ei ole lisättyä sokeria), marjat, ja erilaiset teet (ei pussitee), joita tulee maustettua inkiväärillä ja intiaanisokerilla. Kannattaa kokeilla. :)
01.02.12, 09:38   #35 (linkki)
Vanha Edam
(Vierailija)

Johan on goji-marjat!

"Superfood" on hyvin selvästi elintarviketeollisuuden markkinointikeino. Terveysruokaa on toki hyvä syödä, mutta on eri asia, onko järkevää kauhoa suuhunsa kaukaa rahdattuja marjoja ja hedelmiä, joissa on vaarallisen paljon myrkkyjäämiä. Hyvänä esimerkkinä käyvät Suomeen tuodut kiinalaiset goji-marjat, joista löytyi kaikenlaista epäterveellistä, jopa vaarallista.

Terveellinen ruokavalio on kokonaisuus, ei yksittäisen ruoka-aineksen tuote. Liikkuakin pitää muistaa päivittäin.

Täällä on tullut lunta, ja sää on vienosti pakkasen puolella. Paikalliseen talviruokavalioon kuuluu kalaa, papuja, kasviksia ja hieman lihaa. Olen haudutellut lammaspatoja silloin tällöin. Yrttiset papu- ja kasviskeitot lämmittävät ihanasti. Lasillinen paikallista punaviiniä kuuluu asiaan.
  Vastaa viestiin
01.02.12, 14:41   #36 (linkki)
tomaattipää
(Vierailija)

>>Terveysruokaa on toki hyvä syödä, mutta on eri asia, onko järkevää kauhoa suuhunsa kaukaa rahdattuja marjoja ja hedelmiä, joissa on vaarallisen paljon myrkkyjäämiä.<<

Siksipä kannattaakin katso, että nauttimasi "superruoka" on "certified organ" :)
  Vastaa viestiin
01.02.12, 14:43   #37 (linkki)
tomaattipää
(Vierailija)

korjaan...

Siis, tietysti: certified organic :)
  Vastaa viestiin
01.02.12, 19:45   #38 (linkki)
Pöperö
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tomaattipää Näytä viesti
Superfood nyt on vaan nimi ja sille ei oikein suomalaista vastinetta kai ole vielä keksitty. Turha siitä on kenenkään loukkaantua tai ottaa itseensä ;)

Meidän superfoodeja tällä hetkellä ainakin nämä:

avokadot
omput
tyrnimehu
maca-jauhe
mustikka
pähkinät
acai
granaattiomena
raakakaakao
viherjauhe
vihreä tee
Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta eikö liikaa antioksidantteja voi aiheuttaa päinvastaisen tuloksen eli hapetusreaktion elimistöön?
  Vastaa viestiin
02.02.12, 18:28   #39 (linkki)
tomaattipää
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pöperö Näytä viesti
Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta eikö liikaa antioksidantteja voi aiheuttaa päinvastaisen tuloksen eli hapetusreaktion elimistöön?
Pöperö: nuo listallani olevat foodit eivät ole lisäravinteita tai purkista otettuja synteettisia vitamiineja, ne ovat ruokaa.
  Vastaa viestiin
02.02.12, 20:00   #40 (linkki)
Do diin
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tomaattipää Näytä viesti
Pöperö: nuo listallani olevat foodit eivät ole lisäravinteita tai purkista otettuja synteettisia vitamiineja, ne ovat ruokaa.

Superfoodeja, niiden kautta voit tosiaan saada liikaa antioksidantteja, jo vihreä tee pelkästään sisältää paljon niitä, miksi lappaat jokaista vielä erikseen?

Eating too many superfoods 'can harm health by overdosing on antioxidants' | Mail Online
  Vastaa viestiin
02.02.12, 21:06   #41 (linkki)

Syömällä tuoreita ja ravinnerikkaita elintarvikkeita voi saada liikaa hyviä aineita? No ei voi, sanoohan sen järkikin.
Eri asia on jos mättää kaikkia tehtaissa tehtyjä kemiallisia lisäravinteita ym. purkista, silloin voi saada vaikka mitä haitallista elimistöönsä.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 07:37   #42 (linkki)
Kohtuus
(Vierailija)

Lainaus:
Syömällä tuoreita ja ravinnerikkaita elintarvikkeita voi saada liikaa hyviä aineita? No ei voi, sanoohan sen järkikin.
Eri asia on jos mättää kaikkia tehtaissa tehtyjä kemiallisia lisäravinteita ym. purkista, silloin voi saada vaikka mitä haitallista elimistöönsä.

Kyllä jossain kasviksissa ja hedelmissä on tietyt raja-arvot syömisen suhteen, enkä tarkoita nyt lisäaineiden takia. Tiedätteko todella mitä nämä teidän superfoodinne oikein sisältää? Sopiiko ne suomalaiseen perimään, ihminenhän ei ole vain nykyajan tuote, vaan kantaa perimässään myös ruokavaliotaan esi-isiltään.Kuinka paljon luolamies käytti aikaansa metsästääkseen suerfoodeja, marjoja, hedelmiä, kaakaopapuja ja gojimarjoja? Käytännössä niiden olisi pitänyt syödä koko ajan, myös kylmäkausi. Jostain syystä tulee mieleen aina entinen työkaveri, söi superterveellisesti lounaansa ja kauhisteli meidän muiden syömistä, agressiivinen syöpä vei kesäloman aikana terveen naisen, joka ei tupakoinut, ei käyttänyt alkoholia eikä vaarallisia rasvoja.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 10:11   #43 (linkki)
tomaattipää
(Vierailija)

>>entinen työkaveri, söi superterveellisesti lounaansa ja kauhisteli meidän muiden syömistä, agressiivinen syöpä vei kesäloman aikana terveen naisen, joka ei tupakoinut, ei käyttänyt alkoholia eikä vaarallisia rasvoja<<

Ja jutun pointti oli? Se on ihan höpöhöpö-juttua, että syömällä "liikaa" marjoja (vaikka jauheenakin), hedelmiä tai vihanneksia (toki nämä kannattaa hommata luomuna) ajaa itsensä ennenaikaiseen hautaan ;)

Jokaisen kannatta syödä siten, että voi hyvin. Muiden syömisistä ei kannata huolta kantaa. Kumma juttu, että aina kun tulee puhetta terveelliseksi väitetystä tai pidetystä ruokavaliosta, niin heti on joku huolissaan ja tietää jonkun joka kuoli vaikka söi kuinka terveellisesti.

Tiedän minäkin miehen, joka oli ketjupolttaja koko aikuisikänsä eikä kuintenkaan kuollut keuhkosyöpään.

Ai niin, ja superfoodieni listalta jäi puuttumaan ainkin valkosipuli ja inkivääri.
  Vastaa viestiin
03.02.12, 18:55   #44 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kohtuus Näytä viesti
Kyllä jossain kasviksissa ja hedelmissä on tietyt raja-arvot syömisen suhteen, enkä tarkoita nyt lisäaineiden takia. Tiedätteko todella mitä nämä teidän superfoodinne oikein sisältää? Sopiiko ne suomalaiseen perimään, ihminenhän ei ole vain nykyajan tuote, vaan kantaa perimässään myös ruokavaliotaan esi-isiltään.Kuinka paljon luolamies käytti aikaansa metsästääkseen suerfoodeja, marjoja, hedelmiä, kaakaopapuja ja gojimarjoja? Käytännössä niiden olisi pitänyt syödä koko ajan, myös kylmäkausi. Jostain syystä tulee mieleen aina entinen työkaveri, söi superterveellisesti lounaansa ja kauhisteli meidän muiden syömistä, agressiivinen syöpä vei kesäloman aikana terveen naisen, joka ei tupakoinut, ei käyttänyt alkoholia eikä vaarallisia rasvoja.
Minulla on "suomalainen perimä" enkä ole mikään luolamies, mutta syön sellaisia ruokia jotka tuntuvat itselleni sopivan parhaiten, ja jotka maistuvat minulle. Olisin varmasti kuollut jo ikävystymiseen :), jos pelkästään suomalaista ruokavaliota (?) olisi pitänyt noudattaa. Jokainenhan meistä kuolee, toiset vanhuuttaan, ja toiset saattavat sairastua tappavaan sairauteen missä iässä tahansa. Onnettomuuskin voi viedä hengen.

Minusta on aika mukavaa jo sekin, että voin valita mitä syön. Voin valita ne itselleni parhaiten maistuvat ruokatarvikkeet. On ihmisiä jotka eivät voi valita, ja on ihmisiä joilla ei edes ole ruokaa joka päivä. Joskus on ollut itselläkin tilanne että ei ole voinut valita, on pitänyt syödä mitä on ollut, ja sekin on riittänyt ja pitänyt hengissä.

Ihan tyhmää spekulaatiota tuollainen "syöpä vei terveellisesti syövän naisen". Aina se on se entinen työkaveri, melko mystinen hahmo, kun se on niin monessa mukana :).

Lisäys:

Minä ainakin tykkään syödä sellaisia tuoretuotteita jotka kasvavat maassa tai puussa. Eikö se ole aika luonnollista, luonnosta otetaan se mitä se tarjoaa ihmiselle ruuaksi. Tykkäänhän minä syödä korvapuustejakin, ja tiikerikakkua, mutta ne eivät kasva puussa, mutta ovat kuitenkin itse tehtyjä ;).

Ajatelkaapa suomalaisia metsämarjoja. Niitä ei ole manipuloitu millään aineilla, siellä ne kasvavat villin luonnon keskellä. Se on aarre ihmisille, sieltä saa ilmaiseksi ammentaa luonnon tarjoamat herkut.

Viimeinen muokkaaja Strawberry Fields; 03.02.12 19:46.
  Vastaa viestiin
04.02.12, 13:58   #45 (linkki)
Asiasta ja ohi
(Vierailija)

Lainaus:

Ihan tyhmää spekulaatiota tuollainen "syöpä vei terveellisesti syövän naisen". Aina se on se entinen työkaveri, melko mystinen hahmo, kun se on niin monessa mukana :).
Niin, harvemmin kuollut tai vakavasti sairastunut voi itse tulla kirjoittamaan. Minulla tämä "melko mystinen hahmo" on äitini, hän on aina elänyt erittäin terveellisesti, esim. syönyt pääasiassa oman tilan tuotteita, vieläpä aina luomusti kasvatettuja, ei ole koskaan polttanut eikä käyttänyt alkoholia ja silti hän sai kaksi aivohalvausta alle 60-vuotiaana. Hän ei itse pysty tulla tätä kirjoittamaan, sillä hän on täysin autettava, eikä osaa enää esimerkiksi kirjoittaa tai lukea.

Mutta se siitä. Minäkin ihmettelin tuota superfood-termiä, kun siihen ensimmäistä kertaa törmäsin. Sitten minulle kerrottiin, että ne ovat juuri näitä maceja ja gogeja. En sitten enempää aiheeseen perehtynyt. Ilahdutti lukea aloituksestasi, että superfoodia on ihan tavalliset, terveelliset ruoka-aineet, joita varmasti valtaosa käyttää päivittäin. Meillä esimerkiksi syödään paljon marjoja, vihanneksia, valkosipulia ja hedelmiä. Eineksiä emme käytä lainkaan. Syyt tähän ovat, että ne ovat mielestämme mauttomia, kalliita ja täynnä lisäaineita.
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku