Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
02.02.12, 17:00   #1 (linkki)
Hajamielinen
(Vierailija)

Hassuja mokia

Tulipa mieleen tuosta toisen ketjun nimestä "Vahingossa", että mitä hullua olette onnistuneet hajamielisyyksissänne tekemään keittiössä? Vai uskaltaako kukaan muu kuin minä tunnustaa olevansa joskus hajamielinen? :)

Minä sain tänään viime hetkellä pysäytettyä kädenliikkeeni, kun olin ryhtymässä lappamaan kahvijauhetta lusikalla keittimen vesisäiliöön suodattimen sijasta.

Viime viikolla kuvittelin täyttäväni äitini luona vajaata vehnäjauhopurkkia. Hänellä on keittiössä sellainen pieniin vehnäjauhotarpeisiin meinattu jauhopurkki, iso pussi on ylähyllyllä hankalammin otettavissa, kun sitä tarvitseekin harvemmin. Olin kuitenkin juuri leiponut hänelle leivonnaisia, joihin tulee myös perunajauhoa, ja niinpä pöydällä sattui olemaan kaksi samanlaista punakantista vajaata jauhopurkkia; hän kun säilyttää perunajauhotkin purkissa.

No, nyt on sitten toisessa purkissa alla perunajauhoa ja päällä vehnäjauhoa. Hohhoijaa.
Sekaleivonnaisia tiedossa siis jatkossakin.

Tänään otin pakastimesta sulamaan rasian, jossa oli täytekakun jämä. Ei ole löytynyt vielä muutaman tunnin haeskelulla, joten kai minä sitten olen vienyt sen ulos postilaatikkoon, kaupan kassalle tai jotain...
  Vastaa viestiin
02.02.12, 19:00   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2010
Minä olen aika usein ollut laittamassa käytettyjä astioita jääkaappiin tiskikoneen sijasta. Kahvimuki sieltä on joskus tainnut löytyäkin. :) Syksyllä laitoin muffinssitaikinaan vahingossa tuplamäärän sokeria, aika erikoisia tuli mutta syötiin kuitenkin. Kakkupohjasta on joskus unohtunut leivinjauhe, marjapiirakan olen saanut uuniin asti kun olen löytänyt sulatetun rasvan mikrosta...

Kaikki köksän tunneilla tapahtuneet mokat ovat tietysti ihan oma tarinansa, suurinta osaa en enää muistakaan, mutta ensimmäinen mokkapalayritelmä ei unohdu. Kukaan ei tiedä mitä tapahtui, mutta taikina oli sellaista jöötiä ettei pellille meinannut levitä ja kuorrute suunnilleen samaa sarjaa.
  Vastaa viestiin
02.02.12, 19:16   #3 (linkki)
Hajamielinen
(Vierailija)

No minulle tuli kotitaloustunnilla kertaoppi jauhetusta mustapippurista, joka oli minulle outoa: varmuuden vuoksi panin sitä keittoon aika rutkasti. Samoin työparini, joka ei hoksannut minun jo panneen keittoon pippuria. Siihen aikaan tuliset ruoat eivät vielä olleet Suomessa kovin yleisiä, mutta meillä ainakin tuli harjoiteltua vastaisen varalle.
  Vastaa viestiin
05.02.12, 17:48   #4 (linkki)
Luumu
(Vierailija)

Myös minulla on joskus unohtunut sulatettu rasva kuivakakkutaikinasta, huomasin kun kakku oli jo uunissa. Lisäsin sitten vielä sekaan ja kakusta tuli ihan ok, mutta erilainen kuin tavallisesti, esim. rouhesuklaa suli tasaisesti taikinan sekaan.

Kerran laiton punakaalia broilerikeittoon - keitosta tuli metkan värinen ja esim. broileripalat värjääntyivät sinertäviksi.

Sukulaisille sattunutta: Kalkkuna oli uunissa odottamassa juhlailtaa, mutta uuni muistettiin laittaa päälle vasta kun vieraat jo tulivat. Kalakeittoa varten keitetty liemi meni siivilöintivaiheessa viemäriin, kun siivilän alle unohtui laittaa astia. Samoin kävi viinalle, jossa boolia varten varatut marjat olivat vetäytymässä - puoliso luuli sulamisvedeksi ja kaatoi pois.
  Vastaa viestiin
05.02.12, 20:11   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2006
Joskus nuorempana tein lihamakaronilaatikkoa - unohdin jauhelihan;).
Taaperolle tarjosin viiliä kanelin kanssa ja ihmettelin, kun lusikallisen jälkeen hän alkoi huutaa, vaikka yleensä se oli herkkua; sama toistui, kunnes älysin itse maistaa... Olin laittanut kanelin sijaan cayennepippuria!

Tuttavalle sattunutta: jouluvieraat lupasivat tuoda joululohen ja toivatkin, mutta jouluillalliselle saapuvat vieraat toivat graavatun lohen sijaan umpijäässä olevan parikiloisen kalan...
  Vastaa viestiin
05.02.12, 21:47   #6 (linkki)
suola
(Vierailija)

Minä laitoin kerran sokerin sijasta suolaa kakkutaikinaan. Vuokaan kaataessani taikinaa roiskahti kädelle ja nuolaisin sitä. Onneksi en ehtinyt paistaa ja onneksi oli vielä tarpeita toiseen taikinaan.

Kahviksi keitän usein pelkkää vettä tai sitten suodattimessa kahvia, mutta ei vettä. Kerran oli iso joukko vieraita ja monenlaisia ruokia jääkaapissa. Kun ruokailu oli lopussa ja aloin laittaa tähteitä jääkaappiin, löysin sieltä vielä kolmea eri ruokaa, jotka oli tarkoitus tuoda tarjolle. Nykyään mies tarkistaa jääkaapin ja kysyy pariin kolmeen kertaan, että onko varmasti kaikki tarjottava pöydässä.
  Vastaa viestiin
06.02.12, 02:13   #7 (linkki)
nni
(Vierailija)

Tein juustokakkua, jonka juustomassaa varten vaahdotin munanvalkuaisia ennen kermaa. Päätin laittaa valkuaisvaahdon tiskialtaaseen pois tieltä kermanvaahdotuksen ajaksi ja tiskasimpa samalla vatkaimen vatkausosat- valkuaisvaahdon päällä tietenkin. Uusiksi meni :)
  Vastaa viestiin
06.02.12, 12:20   #8 (linkki)
no kirjautumatta
(Vierailija)

siivet paloi

keittiössä oli sininen savu ja hornetin siivet mustana, hyvä ettei leivinpaperi syttynyt.
  Vastaa viestiin
06.02.12, 12:35   #9 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Minulla sattui viikonloppuna lahelta piti -tilanne. Meilla on joskus aikoinaan tullut myslipakettien mukana joukko muovisia sailytysrasioita ja niita kaytetaan niin jauhojen, kaurahiutaleiden kuin pesupulverinkin sailytykseen. Nappasin poydalta rasian mukaani ja lahdin tayttamaan pesukonetta ja vasta ensimmaisen kauhallisen laitettuani huomasin, etta ne olivatkin pikapuurohiutaleita. Olisi varmaan pesukone ollut kivassa kunnossa, jos olisin alkanut silla puuroa keittelemaan!

Kerran keittelin kannamunia ja unohdin, etta kattilaan pitaa laittaa vettakin!

Appiukko puolestaan paistoi broileria uunissa. Kuvitteli laittaneensa sen paistopussiin, mutta se olikin pakastepussi. Kary oli melkoinen.
  Vastaa viestiin
10.02.12, 09:08   #10 (linkki)
Tuleva flunssaton
(Vierailija)

Eipä sitten tule flunssaa, C-vitamiinilisäys on kunnossa!

Piti laittamani marjakiisseliin erilaisia pakastimen jämiä, ja kuvittelin heittäväni sinne myös pienen minigrip-pussillisen punaherukoita. Tosin hieman ihmettelin, miksi niin pieni erä on pakastettu, mutta heitin jäisenhuuruisesta pussista marjat kuitenkin sekaan.

Vasta ruokapöydässä puraistessani tajusin, että pihlajanmarjojahan ne. Vähän karvaita kyllä.
  Vastaa viestiin
14.05.12, 17:15   #11 (linkki)
umpi tollo
(Vierailija)

Kerran kotitalouden tunnilla hajamielisyyksissäni keitin tuplamäärän riisiä ja paniikissa piilotin roskakorin pohjalle, ei ole ainakaan vielä tullut opettaja valittamaan eikä toivottavasti tulekkaan. :)

Kerran kotitaloudestä tuli kotiin läksyksi pullataikina. Tottakai minä valopää luin ohjeet ja otin suolan ja sokerin pöydälle. Sokerin eteen laitoin vahingossa kulhon johon taikinan tein joten kun ohjeessa käskettiin lisätä 3dl sokeria, otin purkista 3dl suolaa, ja kun taikina oli paisunut ja olin alkamassa korjaamaan tarpeita takaisin paikoilleen, tajusin että sokeripussi oli avaamattomana pöydän kulmalla ja suolaa pitkin pöytää. Siinä sitten taikina roskikseen ja uutta taikinaa väsäämään. Kyllähän siinä loppupäivä vierähti :D
  Vastaa viestiin