| Rasvojen käyttö
Olen luullut syöväni ekstra terveellisesti. Syön kasvispainotteisesti ja lähes rasvatonta lihaa. Leivälle en ole rasvaa laittanut, vaan kasviksia (salaatinlehtiä, kurkun- tai tomaatinviipaleita tai paprikarenkaita). Lihani olen paistanut kuivalla pannulla. Salaattini olen syönyt ilman kastikkeita (joskus olen pirskottanut päälle sitruunamehua tai viinietikkaa). Juustoa syön ani harvoin arjessa, pelkästään lähes rasvatonta raejuustoa.
Nyt juuri ravitsemussuunnittelijaksi valmistunut ystäväni sanoo, että saan ihan liian vähän rasvaa. Hän sanoo, että päivittäisestä energiantarpeesta pitäisi rasvasta tulla vähintään 25 prosenttia (tai jotain sinnepäin, en tarkalleen muista prosenttia). Ruokavalioni on siis ollut siltä osin ihan metsässä. Nyt minun pitää opetella laittamaan leivälleni rasvaa (ystäväni suositteli Ulkoellinkin vinkkaamaa sekoitusta voista, öljystä ja vedestä tai vähintään 60 prosenttia rasvaa sisältävää kasvimargariinia), laittamaan pannulle lihaa paistettaessa tilkan öljyä, samoin salaattiin.
Kaikki muut varmaan ovat tienneet tämän. Minä olen mennyt rasvattomuuden lankaan joskus. Onneksi hän sentään antoi tunnustusta runsaasta ja monipuolisesta kasvisten ja marjojen käytöstäni.
|