Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.07.12, 14:43   #1 (linkki)
Sticky
(Vierailija)

Tahmeat muoviastiat, apua?

Mistä johtuu, että jotkut muovipurkit ja muovikulhot ovat tahmeita? Kaikki muoviastiani eivät ole tahmeita, mutta osa purkeista ja kulhoista pysyy tollasina vaikka miten niitä liottaisin, harjaisin ja tiskaisin uudestaan ja uudestaan.
Onko koko muovin koostumukselle tapahtunut jotain? Eli onko koko materiaali pilaantunut? Heitänkö pois? Ei siis luulisi enää johtuvan liasta tai rasvasta kun muutkaan purkit eivät ole tahmeita.
  Vastaa viestiin
05.07.12, 20:10   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Kokeile tiskata käsin Fairylla.
  Vastaa viestiin
06.07.12, 18:40   #3 (linkki)
mnb
(Vierailija)

Noin käy jos kitsastelee pesuaineen kanssa rasvaisia muoveja tiskatessa tai jos antaa rasvan muhia muoviastoissa useita päiviä ennen tiskausta. Myös pelkässä vedessä tai liian laimeassa pesuaineliuksessa liottamalla saa muovin ja rasvan reagoimaan keskenään. Kokeile vielä konetiskiainetta tai pyykinpesuainetta. Jos tahmeus ei lähde niillä niin ei lähde millään muullakaan.
  Vastaa viestiin
10.08.12, 07:41   #4 (linkki)
Rätti kehiin
(Vierailija)

Tarpeeksi kuumaa vettä ja paljon Fairya ja pesu rätillä ei harjalla (esim. puhtalla kuituliinalla)
  Vastaa viestiin
10.08.12, 15:27   #5 (linkki)
Kone
(Vierailija)

Tiskaus tiskikoneessa, jos ei ole, niin konepesuainetta hiukan kuumaan veteen ja tiskaus hanskat kädessä.
  Vastaa viestiin
10.08.12, 15:36   #6 (linkki)
jos englantia osaat...
(Vierailija)

How to Clean Sticky Plastic | Cleaning Guides
  Vastaa viestiin
10.08.12, 20:48   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Minä heittäisin pois tuollaiset muoviastiat. Olenkin luopunut jo lähes kaikesta muovista keittiössä, paitsi joitakin hyvälaatuisia muovikulhoja olen jättänyt käyttöön. Ostin kerran ison pakkauksen muovirasioita (made in china), ja ne olivat alkujaankin erikoisen "öljyisiä" ja liukkaita, eivätkä ne edes pesussa puhdistuneet. Palautin ne kauppaan.
  Vastaa viestiin
10.08.12, 21:57   #8 (linkki)
Maija, USA
(Vierailija)

Minulla on säilytykseen Rubbermaid BPA-free muovirasioita, ja edes tomaattikastike ei värjää, pesen tiskikoneessa ja ovat kuin uusia vaikka ovat olleet jonkin aikaa jo käytössä.

Tahmeat muoviastiat kannattaa heittää pois (tai kierrättää, riippuen muovista).
  Vastaa viestiin
11.08.12, 07:32   #9 (linkki)
tupperware
(Vierailija)

Minun tupperwaren kulhon kansi tuli tahmeaksi, kun se oli pitkään oman kulhonsa ja isomman kulhon välissä (siis kulhot oli sisäkkäin ja se kansi siellä välissä). Pesemällä sitä tahmeutta ei saa pois.

Jokin kemiallinen reaktio?

Oon nyt laittanut talouspaperia väliin, jotta tahmeus ei leviä, jos edes leviää, mutta ällöttävä se on.
  Vastaa viestiin
11.08.12, 08:31   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maija, USA Näytä viesti
Minulla on säilytykseen Rubbermaid BPA-free muovirasioita, ja edes tomaattikastike ei värjää, pesen tiskikoneessa ja ovat kuin uusia vaikka ovat olleet jonkin aikaa jo käytössä.

Tahmeat muoviastiat kannattaa heittää pois (tai kierrättää, riippuen muovista).
Netin mukaan mainitsemiasi muoviastioita ei myydä euroopassa.
  Vastaa viestiin

Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku