| |  | | |
16.07.12, 11:38
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Syöttekö lomalla kotona vai ravintoloissa?
Muuttaako loma ruokailujanne esimerkiksi siten, että syötte enemmän/vähemmän ravintoloissa? Entä miten käy ateriarytmin?
Me syömme työaikana aina lounaat ravintoloissa. Lomalla ruokailemme lomapaikasta riippuen - jos olemme lähinnä kotona tai mökillä, laitamme ruoat itse. Jos matkustamme, syömme luonnollisesti ravintoloissa. Esimerkiksi tämän kesän kuusiviikkoisesta lomastamme olimme Euroopassa kaupunkilomalla kaksi viikkoa sekä kotimaassa hiukan toista viikkoa. Silloin söimme kaikki ateriamme ravintolassa. Loput lomasta ovat jakautuneet kodin ja mökin välille. Kotona ollessamme olemme pari kertaa käyneet torilla syömässä torikahviloissa, muuten ateriat olemme tehneet kotona.
Ateriarytmikin muuttuu hiukan. Ulkomailla aamiainen korvaa myös lounaan eli syömme yleensä vain yhden varsinaisen ravintola-aterian. Poikkeuksiakin toki on. Kotimaassakin matkaillessa käy usein samoin. Kotona emme aamiaista juurikaan syö eli heräämme päivään kahvilla ja tuoremehulla. Lounas syödään myöhään iltapäivällä ja ilta-ateria syödään sitten eteläeurooppalaiseen tapaan myöhään. Lounas on yleensä tuhdimpi, ilta-ateria salaatti tai keitto.
| |
| | |
16.07.12, 12:06
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Jos olemme mökillä, emme käy käytännössä ikinä syömässä ravintoloissa. Valmistamme pääasiassa itse pyydettyä kalaa eri muodoissa, myöhemmin kesällä ja syksyllä hyödynnämme puutarhan ja metsän antimiakin.
Jos matkustamme muualle kuin mökille lomailemaan, silloin syömme pääasiassa ravintoloissa. Jos olemme kotona, ehkä jakautuu puolet ja puolet.
Ateriarytmi muuttuu siten meilläkin, että aamulla useimmiten vain kahvia/teetä, syömme vasta lounasaikaan. Kesällä myös ateria korvautuu useasti marjoilla. Mansikoita, mustikoita ja vadelmia tulee ostettua usein.
| |
| | |
16.07.12, 12:53
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Me ruokailemme kesäaikaan enimmäkseen kotona tai ulkosalla, mutta haemme usein jonkin elementin torilta, kaupasta tai ravintolasta. Esimerkiksi aamiaiselle kipaisemme hakemassa tuoreita sämpylöitä tai lounaaksi loimulohta ja syömme sen salaatin kanssa kotona.
Talvella ruokailumme pohjautuu lähes yksinomaan itse tehtyyn.
Ravintolassa ruokailemme hyvin harvoin, lähinnä koska meillä on pientä väkeä.
| |
| | |
16.07.12, 13:16
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Eipä se paljoa muutu. Ravintolassa käyn syömässä ehkä 5-10 krt vuodessa ellei matkoja lasketa mukaan. Matkoilla on useimmiten pakkokin käydä ravintolassa kun ei ole missä ruokaa tekisi. Ulkomaan matkani on edessä vasta syyskuussa eli silloin tullaan syömään kerta/päivä ravintolassa. Lounaalla varmaan ostetaan hedelmiä tms. ja selvitään sillä.
Nyt kesällä mökkeillessä ruoka tehdään itse, saaresta olisi aika hankala lähteä ravintolaan... vähemmän on kai tullut syötyä ja enemmän liikuttua kun vaaka näyttää loman jälkeen -5 kg.
| |
| | |
16.07.12, 13:28
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja N52 Eipä se paljoa muutu. Ravintolassa käyn syömässä ehkä 5-10 krt vuodessa ellei matkoja lasketa mukaan. Matkoilla on useimmiten pakkokin käydä ravintolassa kun ei ole missä ruokaa tekisi. Ulkomaan matkani on edessä vasta syyskuussa eli silloin tullaan syömään kerta/päivä ravintolassa. Lounaalla varmaan ostetaan hedelmiä tms. ja selvitään sillä.
Nyt kesällä mökkeillessä ruoka tehdään itse, saaresta olisi aika hankala lähteä ravintolaan... vähemmän on kai tullut syötyä ja enemmän liikuttua kun vaaka näyttää loman jälkeen -5 kg. | Mitenkäs te sinne saareen olette päässeet, jos sieltä on niin hankala pois päästä?
| |
| | |
16.07.12, 14:33
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ravintolassa ilman muuta. 4 viikkoa reissun päällä eli se tietää ravintola-aterioita tai sitten toisessa lomamaassa myös sukulaisten ja tuttavien kotona, ulkosalla.
| |
| | |
16.07.12, 14:33
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Arkisin tulee syötyä 'ulkona' joka työpäivä, mutta en nyt laske noita lounasruokailuja samalla tavalla ulkonasyömiseksi kuin omalla ajalla (ja rahalla) ulkonasyömistä. Jos on kyseessä kaupunkiloma, ulkona syödään joka ilta. Aamiainen yleensä hotellilla, ja lounas menee aika kevyellä, pääpaino siis illallisella. Jossain mökillä ollessa syödään pääasiassa siellä mökillä, paitsi jos tehdään päiväreissu jonnekin muualle, niin sitten syödään yleensä jossain ulkona. Ruoka-ajankohta on mökkilomilla yleensä aikaisempi, eli iltapäivä.
Ruoka-aika siis vähän vaihtelee lomanviettotavan mukaan. Jos ollaan ihan kotona vapaalla, silloin yleensä syödään kotona. Ajankohta määräytyy vähän sen mukaan, mikä on päivän muu ohjelma.
| |
| | |
16.07.12, 14:48
|
#8 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Lomia ja lomia Arkisin tulee syötyä 'ulkona' joka työpäivä, mutta en nyt laske noita lounasruokailuja samalla tavalla ulkonasyömiseksi kuin omalla ajalla (ja rahalla) ulkonasyömistä. |
Minusta tuo on outo ajatus. Omalla ajalle ne työlounaatkin syödään - lounastuntihan ei ole työaikaa. Samoin omalla rahalla ainakin minä syön. Sitä paitsi minä syön lounaani ihan tavallisissa ravintoloissa, tosin niiden lounaslistalta. En siis syö missään työmaaruokalassa.
| |
| | |
16.07.12, 16:49
|
#10 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ap Minusta tuo on outo ajatus. Omalla ajalle ne työlounaatkin syödään - lounastuntihan ei ole työaikaa. Samoin omalla rahalla ainakin minä syön. Sitä paitsi minä syön lounaani ihan tavallisissa ravintoloissa, tosin niiden lounaslistalta. En siis syö missään työmaaruokalassa. | Minä ymmärrän mitä tarkoitettiin. On eri asia käydä lounaalla, vaikkakin samanlaisessa ravintolassa, kuin illallisella. Mutta jokainen kokee nämä asiat omalla tavallaan.
| |
| | |
17.07.12, 08:29
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lomalla syöminen jakautunee fifty-fifty kotona (mökillä) syömisen ja ravintolasyömisen välillä. Mökillä kalaa tulee tosiaan syötyä jossain muodossa lähes päivittäin, arjessa sitten vähän vieroksuu kaupan kalatiskien tarjontaa, koska on tottunut todella tuoreeseen kalaan. Puolet lomasta vietetään reissussa ja silloin ei itse tehdä mitään ruokia.
Täällä jokunen totesi lomalla kuittaavansa aamiaisen aika kevyesti. Meillä päinvastoin, eli kun kerrankin on aikaa, niin aamiaiseenkin panostetaan enemmän kuin työviikkoina ehtii. Mies juoksee lenkin ja hakee samalla lehden päätien varrelta ja minä käyn aamu-uinnilla, sen jälkeen onkin nautinto viihtyä pitkään aamiaisen kera terassilla!
| |
| | |
17.07.12, 09:03
|
#12 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Uintireissu Mitenkäs te sinne saareen olette päässeet, jos sieltä on niin hankala pois päästä? |
No, kyllä siinä aika monta tuntia menee kun lähdetään saaresta liikkeelle, ennen kuin ollaan ekojen ravintoloiden luona sitten autolla. Koko päivän retki siitä tulisi ;) Ei sieltä kyllä koskaan vielä ole lähdetty missään "käymään".
| |
| | |
17.07.12, 10:09
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllähän lomalla tulee enemmän syötyä ulkona, eli mökillä ja myös kotona ollessa syödään usein ulkona, jos vain sää sallii. Silloin kun ollaan reissussa, syödään ravintoloissa, kotona tai mökillä tehdään pääasiassa itse.
| |
| | |
17.07.12, 11:44
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Tällä lomalla on syöty vain ja ainoastaan ravintoloissa; olemme kulinaristimatkalla Ranskassa ja Espanjassa;). San Sebastianissa on enemmän Michelin tähtiä per m2 kuin missään muualla maailmassa ja niitä olemme testanneet ja hyväksi todenneet... Tänään vuorossa 3 tähteä!
Jos lomailemme kotosalla, käymme vähemmän ravintoloissa, koska "viran puolesta" niissä tulee käytyä ihan riittävästi. Kotona nautimme omalla pihalla grillailusta tai vaikka ruoka olisi keittiössä valmistettu, syömme sen ulkosalla.
| |
| | |
17.07.12, 13:07
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Ruokailut(kin) riippuvat täysin loman luonteesta. Suomen syrjäkylillä lomaillessa syödään mitä saadaan, sillä ravintoloita ei ole. Tai jos on, niin ne eivät ole kovinkaan häävejä. Itse laittamalla saa parempaa ruokaa, joskin pitää tyytyä rajoitettuihin aineksiin. Pisimmän loman vietämme Suomessa, joten ruokailemme enemmän ulkona arkielämässä kuin lomalla.
Muilla lyhyemmillä lomilla syömme aina ulkona jokaisen aterian (ns. hotelliloma).
| |
| | |
17.07.12, 20:51
|
#16 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2007 Sijainti: Häme
|
Vaikea sanoa tuleeko lomalla syötyä enemmän ravintolassa kuin arkena.
Arkena syön joka päivä lounasta jossain rvintolassa. Ravintolat vaihtelevat lounasravintoloista parempilaatuisiin sen mukaan missä olen ja menenkö edustuslounaalle, vai käynkö työkavereiden kanssa syömässä.
Lomalla kotimaan- ja ulkomaanmatkoilla syömme joka päivä ravintolassa.
Kotona lomaillessa teemme ruokaa kotona, mutta käymme välillä myös ravintolassa.
Mökillä ollessamme käymme tosi harvoin ravintoassa, sillä matkaa kunnon ravintolaan on useampi kymmenen kilometriä. Mökkeillessä saatamme tosin joskus käydä syömässä kylän ABC:lla, mutta sitä en kutsu ravintolaksi ;)
| |
| | |
18.07.12, 09:43
|
#17 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Tällä lomalla on syöty vain ja ainoastaan ravintoloissa; olemme kulinaristimatkalla Ranskassa ja Espanjassa;). San Sebastianissa on enemmän Michelin tähtiä per m2 kuin missään muualla maailmassa ja niitä olemme testanneet ja hyväksi todenneet... Tänään vuorossa 3 tähteä!
Jos lomailemme kotosalla, käymme vähemmän ravintoloissa, koska "viran puolesta" niissä tulee käytyä ihan riittävästi. Kotona nautimme omalla pihalla grillailusta tai vaikka ruoka olisi keittiössä valmistettu, syömme sen ulkosalla. | Miten ihmeessä ennätät matkoilta kommentoida ellit-palstaa? Itselleni viimeinen asia mitä lomamatkalla, kulinaristimatka tai rantaloma, tekisin, olisi roikkua tällä palstalla : ).
Riippuu lomakohteesta kuinka paljon syömme ulkona, viimeksi olimme lomalla Kanadassa, vuokrasimme mökin "keskeltä ei mitään" ja laitoimme kaikki ruuat itse, tuoretta kalaa ja hummereita sai älyttömän halvalla paikallisilta kalastajilta. Mansikat, perunat ja muutkin vihannekset ja juurekset olivat taivaallisia. Parasta ruokaa ikinä.
Kaupunkilomalla tietysti nautimme ateriat ravintoloissa. Itse suosin vaatimattomia paikkoja, joissa paikalliset syövät, ja hintataso ei päätä huimaa. Työn puolesta joutuu aina joskus syömään näihin ylihintaisiin "molecular gastronomy" -ravintoloihin, ja minusta se nyt on järjen köyhyyttä maksaa moisia hintoja omalla rahalla. Ja itse tykkään rehellisestä puhtaista raaka-aineista valmistetusta ruuasta, kaikenlaiset "piiperrykset" jätän omaan arvoonsa. Maailmassa, jossa aika monet näkevät nälkää niin en voisi mitenkään hyvällä omalla tunnolla tuhlata rahojani moiseen ökyilyyn. Jos rahaa on liikaa, niin maailmassa on monia hyviä kohteita, mihin rahansa voi lahjoittaa. No, kait sitä sisältöäkin voi joskus joutua pakolla elämäänsä ostamaan.
Kuten sanottu lomalla lomaillaan ja otetaan rennosti, työaikana sitten edustetaan näissä tähtiravintoloissa. Jos itse saan edustusruokapaikan valita, niin se on tavallisesten ihmisten lounaspaikka. No, meitä on moneksi.
| |
| | |
18.07.12, 10:09
|
#18 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Kallis ei ole aina paras Itse suosin vaatimattomia paikkoja, joissa paikalliset syövät, ja hintataso ei päätä huimaa. | Näinhän moni toimii ulkomailla ollessaan. Kääntäen: täällä ulkomaalaiset hakeutuisivat juuri näihin isoihin syöttämöihin kuten ABC:) Ja ihan käytännössäkin, näissä paikoissa usein lounaan kuitanneena, voin sanoa, että esim. nyt loma-aikaan hyvin monelle lomalaiselle ABC:et ovat nopea, edullinen ja helppo tapa ruokkia koko katras! Sama pätee soveltaen ympäri vuoden meihin työkseen reissaaviin.
Oma mieltymykseni on nykyään ihan selkeä kotiruoka. Aina kun on mahdollista ja järkevää värkkään kotiruokaa, lomallakin!
| |
| | |
18.07.12, 10:35
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Nuo ABC:t ovat valitettavasti usein se ainoa vaihtoehto. Syöttölöitähän ne ovat, eivät mitään ravintoloita, mutta jos autoileva perhe tarvitsee matkalla ruokatauon, se ABC on usein ainoa vaihtoehto, joka löytyy. Itsekin olen joutunut joskus sinne menemään, eikä se todellakaan ollut nautinto millekään aisteille. Muita vaihtoehtoja ei vaan löytynyt. ABC:t tuhoavat pienet, yksityiset yrittäjät, jotka eivät voi olla jatkuvasti auki, eivät saa tonttia valtatien varrelta, eivätkä saa pystyttää sinne edes kylttiä, jotta matkailijat löytäisivät heidät sieltä jostain sivutien varrelta!
| |
| | |
18.07.12, 10:52
|
#20 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja ABC tuhoaa Nuo ABC:t ovat valitettavasti usein se ainoa vaihtoehto. Syöttölöitähän ne ovat, eivät mitään ravintoloita, mutta jos autoileva perhe tarvitsee matkalla ruokatauon, se ABC on usein ainoa vaihtoehto, joka löytyy. Itsekin olen joutunut joskus sinne menemään, eikä se todellakaan ollut nautinto millekään aisteille. Muita vaihtoehtoja ei vaan löytynyt. ABC:t tuhoavat pienet, yksityiset yrittäjät, jotka eivät voi olla jatkuvasti auki, eivät saa tonttia valtatien varrelta, eivätkä saa pystyttää sinne edes kylttiä, jotta matkailijat löytäisivät heidät sieltä jostain sivutien varrelta! |
Eikos Suomessakin toimi yelp tai muu vastaava palvelu. Itse katson aina yelpista mista loytyisi sopiva ruokapaikka. En kayta juuri ollenkaan ketjuravintoloiden palveluja, vaan "mom and pop"- tyyppisia paikkoja. Tosin en ole Suomessa kaynyt Hesan ulkopuolella vuosikymmeniin, joten en tieda tarjonnasta. Eipa siella teiden varsilla mitaan Michelin star -ravintoloitakaan taida olla. Ulkoellin jutut minua naurattavat, aikamoista satuilua.
| |
| | |
18.07.12, 10:53
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | kotimaassa
Olen pysynyt kotinurilla lomallani. Söin aamiaiseksi kaksi Reissumies-palaa kahvin kanssa.
Kohta ajattelin tehdä munakkaan sekavihannesten kera. Iltapäivällä menen stadiin.
Teen töitä illan ja sitten taas loma maistuu.
Minullakin on tapana surffailla netissä elleissä ei väliä missä olen lomallani.
ABC-huoltaasemista on ollut juttua ellien 50+ palstalla. ET-lehti kuulema järjestää asemilla
tapaamisia yksinäisille.
Olen syönyt vain kerran ko. asemalla. Käyn joskus munkkikahveilla läheisellä Shellillä.
Kun aikoinaan mökkeilimme kävimme syömässä Hartolan Shellillä. Mukava paikka lapsiperheille.
| |
| | |
18.07.12, 11:18
|
#22 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
En oikein ymmärrä miksi Suomessa ei vielä tänäkään päivänä pystytä tarjoamaan asiakkaille hyvää ruokaa hyvistä aineksista. Aina jokin "mättää", vaikka puitteet hyvän ruuan tarjoamiselle olisi olemassa, ja oletettavasti myös hyviä raaka-aineita on kesäaikana saatavilla.
Tuntuu välillä, että ravintoloille pääasia on kustannustehokkuus (vai mikä se on), että tarjotaan ala-arvoista ruokaa, joka on vähän huitaisemalla tehty. Ei ollenkaan kiinnitetä huomiota miltä ruoka oikeasti maistuu, vaan tarjotaan jotakin mössöä ja toivotaan, että asiakkaat tyytyvät siihen. Ja ilmeisesti tyytyvät.
Olen nyt käynyt kahdessa paikallisten kehumassa ravintolassa eräässä Suomen pikkukaupungissa, ja toisessa ruoka oli huonoa ja toisessa siedettävää osittain. Mitään hyvää tuntemusta ei jäänyt. Tarjoilu oli asiallisen ystävällistä, joka välillä ehkä hieman rakoili tympeään suuntaan.
Automatkalla Suomessa ABC-asemat tuntuvat olevan pelastus nälkäkuolemalta :). Niihin on helppo mennä, saa nälkänsä sammumaan, ja matka jatkuu. Ei mitään kehuttavaa, mutta melkein aina on ollut jotakin syötävää. Niissä taas näkyy se "kustannustehokkuus" niin ilmiselvänä, että en tiedä miksi heidän ruokaansa kutsuisi. Ei ole kotiruokaa, vaan kotiruokaa muistuttavaa einesmössöä.
| |
| | |
18.07.12, 11:42
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields En oikein ymmärrä miksi Suomessa ei vielä tänäkään päivänä pystytä tarjoamaan asiakkaille hyvää ruokaa hyvistä aineksista. Aina jokin "mättää", vaikka puitteet hyvän ruuan tarjoamiselle olisi olemassa, ja oletettavasti myös hyviä raaka-aineita on kesäaikana saatavilla.
Tuntuu välillä, että ravintoloille pääasia on kustannustehokkuus (vai mikä se on), että tarjotaan ala-arvoista ruokaa, joka on vähän huitaisemalla tehty. Ei ollenkaan kiinnitetä huomiota miltä ruoka oikeasti maistuu, vaan tarjotaan jotakin mössöä ja toivotaan, että asiakkaat tyytyvät siihen. Ja ilmeisesti tyytyvät.
Olen nyt käynyt kahdessa paikallisten kehumassa ravintolassa eräässä Suomen pikkukaupungissa, ja toisessa ruoka oli huonoa ja toisessa siedettävää osittain. Mitään hyvää tuntemusta ei jäänyt. Tarjoilu oli asiallisen ystävällistä, joka välillä ehkä hieman rakoili tympeään suuntaan.
Automatkalla Suomessa ABC-asemat tuntuvat olevan pelastus nälkäkuolemalta :). Niihin on helppo mennä, saa nälkänsä sammumaan, ja matka jatkuu. Ei mitään kehuttavaa, mutta melkein aina on ollut jotakin syötävää. Niissä taas näkyy se "kustannustehokkuus" niin ilmiselvänä, että en tiedä miksi heidän ruokaansa kutsuisi. Ei ole kotiruokaa, vaan kotiruokaa muistuttavaa einesmössöä. | Olen kyllä täysin samaa mieltä. Valitettavasti todella huonoa ruokaa olen saanut myös ihan Helsingin keskustan liepeillä. Halusimme muistella vanhoja ja kävimme syömässä tunnetussa, ja kalliissa venäläisravintolassä, ja olisin halunnut itkeä: ruoka oli niin huonoa, ja lasku oli sentään satoja euroja kahdelta, jestas. Sama kokemus oli myös valkosipuliravintolassa, ei riittänyt, että ruoka oli huonoa, mutta sen lisäksi myös kylmää, ja lasku lounaasta 70 euroa. Kävimme myös kahdessä Michelin tähdillä varustettussa ravintolassa, no ruoka oli ihan jees, mutta ei mitenkään korreloinnut laskun kanssa, ja palvelu oli ihan onnetonta, jotenkin todella jäykkää ja teennäistä, ja varsinainen asiantuntemus oli todella ohutta. Nämä kokemukset ovat parin kuukauden takaa kun viimeksi Suomessa vierailimme. Loman"kruunasi" Kauppatorilta ostettu pöperö, ne kojut siinä rannassa, yök. Kylmiä pakastevihanneksia, ja todella ylisuolattua, ehkäpä jo muutamaan päivän vanhaa lohta.
Joten Suomessa aion jatkossa syödä vain itse tehtyä ruokaa, tai ihan oman äidin valmistamaan.
| |
| | |
18.07.12, 13:11
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja lomailija Olen pysynyt kotinurilla lomallani. Söin aamiaiseksi kaksi Reissumies-palaa kahvin kanssa.
Kohta ajattelin tehdä munakkaan sekavihannesten kera. Iltapäivällä menen stadiin.
Teen töitä illan ja sitten taas loma maistuu.
Minullakin on tapana surffailla netissä elleissä ei väliä missä olen lomallani.
ABC-huoltaasemista on ollut juttua ellien 50+ palstalla. ET-lehti kuulema järjestää asemilla
tapaamisia yksinäisille.
Olen syönyt vain kerran ko. asemalla. Käyn joskus munkkikahveilla läheisellä Shellillä.
Kun aikoinaan mökkeilimme kävimme syömässä Hartolan Shellillä. Mukava paikka lapsiperheille. |
Mikä on kotinuri? Onko pizzapaikka?
| |
| | |
18.07.12, 13:12
|
#25 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Ulkoelli Tällä lomalla on syöty vain ja ainoastaan ravintoloissa; olemme kulinaristimatkalla Ranskassa ja Espanjassa;). San Sebastianissa on enemmän Michelin tähtiä per m2 kuin missään muualla maailmassa ja niitä olemme testanneet ja hyväksi todenneet... Tänään vuorossa 3 tähteä!
Jos lomailemme kotosalla, käymme vähemmän ravintoloissa, koska "viran puolesta" niissä tulee käytyä ihan riittävästi. Kotona nautimme omalla pihalla grillailusta tai vaikka ruoka olisi keittiössä valmistettu, syömme sen ulkosalla. |
se nälkä lähtee!!
| |
| | | | |