Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Keittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
18.08.12, 13:17   #1 (linkki)
nuukailija
(Vierailija)

Keittiökoneiden ja -välineiden ikä?

Miten kauan keittiökoneenne ovat kestäneet, niinkuin hella, jääkaappi, pakastin, astianpesukone, mikro yms? Ostatteko uuden jo ennen "pamahtamista", vai vaihdatteko kun ikä tuntuu tulleen täyteen ja jotain pikkuvikaa ilmenee?

Entä keittiövälineet kuten kattilat, pannut, padat, lautaset, lasit, kupit jne? Odotatteko, että teflon alkaa halkeilla ja ruuat tarttuvat kiinni, vai meneekö vaihtoon esim 5 vuoden välein? Entä onko käytössä lohkeilleita astioita?

Minä olen nuuka ja odotan kyllä, että kone lakkaa totaalisesti toimimasta. Astianpesukoneessa on useita ohjelmia, ja kun yksi lakkaa toimimasta, käytän toista kunnes sekin sammuu ja sitten kolmatta jne. Hellani on jo "väsähtänyt" eli uuni paistaa epätasaisesti (käännän paistopellin pari kertaa paiston aikana, jolloin lopputulos on ihan hyvä) ja levytkin tuntuvat kuumenevan jo tosi hitaasti (keitän kuitenkin sillä ja varaudun pitempiin keittoaikoihin).

Lasit heitän pois kun niihin tulee lohkeamia mutta kahvimukeja minulla on arkikäytössä vielä pienten lohkeamien jälkeenkin. Teflonpannunikin on jo ainakin 15 vuotta vanha, ei se pinta ole lohkeillut, mutta kyllähän ilman rasvaa siihen tarttuu kiinni.
  Vastaa viestiin
18.08.12, 19:46   #2 (linkki)
Maija, Boston
(Vierailija)

Muutimme meille uuteen taloon noin 5 vuotta sitten ja silloin keittiö remontoitiin, ja kaikki koneet ovat säilyneet hyvässä kunnossa, joten tuskin koneita vaihdetaan seuraavaan 10-15 vuoteen, jollei joku mene sitten rikki. Keittiokoneet olivat 30-40 vuotta vanhoja, joten keittiöremontti oli pakko tehdä ennen muuttoa. Ostimme aika kalliit kodinkoneet, joten jos tulee jotain pikkuvikaa, niin ensin tietysti yritämme korjata/korjauttaa.

Kattilat ja paistinpannut (all clad ja le creuset) ovat noin 10-25 vuotta vanhoja, ostettu periaatteella, että kestävät lopun ikää ja ovatkin vielä ihan kuin uusia. Ainoastaan yksi paistinpannu, jossa on tarttumaton pinnote ( Scanpann) uusitaan tarvittaessa, nykyinen kolmisen vuotta vanha, ja käytän sitä ainoastaan munien paistoon, joten on hyvässä kunnossa. Teflon- pannuja ei meillä ole.

Astiat ovat myös 15-25 vuotta vanhoja (klassikoita, teemaa ja paratiisia) ja sama periaate, ajatuksena pitää lopun ikää, muutamia lisäkappaleita olen ostanut silloin kun tullut uusia malleja esim. isompia kuppeja ja pari rikki mennyttä olen korvannut uudella. Samoin haarukat ja veitset, näillä mennään lopun elämää.

Japanilaiset käsintiskittavat kokkiveitset teroitetaan tarvittaessa ja ikää niilläkin on jo reilut 20 vuotta. Muutamia veitsiä, joita ei voi teroittaa uusitaan tarvittaessa esim. iso leipäveitsi. 5 vuotta terä kestää, joskus pidempäänkin.

Pienkoneet ovat kaikki aika uusia, vanhat annettiin lapsille mukaan kun kotoa lähtivät, ja hemmotteltiin itseämme uudella Vitamixilla, ja yleiskoneella.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että uutta hankitaan vain, jos vanha menee rikki, mutta jos markkinoille tulee jotain todella mullistavaa, niin varmaan me se sitten ostetaan, jos se lisää mukavuutta olennaisesti. Olemme mieheni kanssa haaveilleet pesukoneesta, joka ei käytä vettä ollenkaan, (luin jutun, että sellainen on kehitteillä) koska sitten voisimme siirtää pyykkihuoneen ilman putkitöitä.

Tilasimme juuri muutaman LED lampun, joita voi säädellä iphonesta, ilman, että vaihtaa valokatkaisijaa. Jos toimivat, niin ovat kyllä tosi hyödyllisiä, eli kyllä me seurataan mitä tapahtuu, vaikka ei ihan nuoria enää ollakkaan.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 09:26   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Uusia ostetaan, kun vanha menee totaalisesti rikki (kuten mikroaaltouuni). Hellankin jouduin uusimaan muutamia vuosia sitten, kun uuninluukun kädensija meni rikki eikä sitä voinut enää korjauttaa. Just huomasin, että lettupannu on niin huonokuntoiseksi mennyt että ehkä pitäisi alkaa etsimään uutta.

Kattilat uusitaan, kun pinta on mennyt niin huonoksi, ettei niitä voi enää käyttää. Teräs kattilat kestävät onneksi vuosikymmeniä (minulla on käytössä yli 20 v. kattila) ja tefloniset kestävät vähemmän aikaa ja niitä uusitaan tarvittaessa. Pari teflon kattilaa on kohta uusimisiässä.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 10:06   #4 (linkki)
Anni
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Uusia ostetaan, kun vanha menee totaalisesti rikki (kuten mikroaaltouuni). Hellankin jouduin uusimaan muutamia vuosia sitten, kun uuninluukun kädensija meni rikki eikä sitä voinut enää korjauttaa. Just huomasin, että lettupannu on niin huonokuntoiseksi mennyt että ehkä pitäisi alkaa etsimään uutta.

Kattilat uusitaan, kun pinta on mennyt niin huonoksi, ettei niitä voi enää käyttää. Teräs kattilat kestävät onneksi vuosikymmeniä (minulla on käytössä yli 20 v. kattila) ja tefloniset kestävät vähemmän aikaa ja niitä uusitaan tarvittaessa. Pari teflon kattilaa on kohta uusimisiässä.
Ja kaikki tuo heitetään sekajätteisiin.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 10:36   #5 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Anni Näytä viesti
Ja kaikki tuo heitetään sekajätteisiin.
Gasum vei vanhan hellan pois samaan hintaan, kun toi uuden tilalle.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 10:47   #6 (linkki)
niinpä niin niin
(Vierailija)

Lainaus:
Gasum vei vanhan hellan pois samaan hintaan, kun toi uuden tilalle.

Mutta mikro lensi sekajätteisiin ja varmaan nuo pannut ja kattilatkin.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 11:04   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin niin Näytä viesti
Mutta mikro lensi sekajätteisiin ja varmaan nuo pannut ja kattilatkin.
Mihin autoton ja kortiton muualle ne laittaisi. En minä taksilla ala roskia mihinkään kuskaamaan eikä ole sellaiseen rahaakaan.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 11:29   #8 (linkki)
niinpä
(Vierailija)

Lainaus:
Mihin autoton ja kortiton muualle ne laittaisi. En minä taksilla ala roskia mihinkään kuskaamaan eikä ole sellaiseen rahaakaan.

Mutta onneksi taloyhtiö on rikas ja kustannukset voi jakaa kaikille osakkaille.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 11:33   #9 (linkki)
Ceres
(Vierailija)

Lainaus:

Luonto kiittää itsekästä, omaan napaan tuijottavaa maan asukasta.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 11:52   #10 (linkki)
Autoton, kortiton...
(Vierailija)

Lainaus:
...voi
A. Viedä ongelmajäteautoon
B. Pyytää autollista kaveria kuskaamaan sortti-asemalle.
C. Viedä vanhan mikron kauppaan samalla kun hakee uuden.

Jx, millä sait sen uuden mikron kotiin?
  Vastaa viestiin

19.08.12, 12:21   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Autoton, kortiton... Näytä viesti
...voi
A. Viedä ongelmajäteautoon
B. Pyytää autollista kaveria kuskaamaan sortti-asemalle.
C. Viedä vanhan mikron kauppaan samalla kun hakee uuden.

Jx, millä sait sen uuden mikron kotiin?
A eipä ole täällä näkynyt
B asuu yli 30 kilometrin päässä tulisi liian pitkä lenkki.
Enpä olisi jaksanut kantaa enkä usko, että olisivat ottaneet sitä sinne liikkeeseen. Turhaa olisin kantoapulaisella kannattanut.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 12:27   #12 (linkki)
Sylviana
(Vierailija)

Lainaus:
Enpä olisi jaksanut kantaa enkä usko, että olisivat ottaneet sitä sinne liikkeeseen. Turhaa olisin kantoapulaisella kannattanut.
Mitenkä tuo C-kohta? Lensikö uusi uuni itsestään keittiöösi?

Kohdasta B sen verran, että voisit ystävystyä alakerran rouvan kanssa ja viedä kierrätystavarat hänen kanssaan hänen autollaan asiaankuuluviin kierrätyspisteisiin. Palkkioksi riittäisi kakkukahvituokio konehuoneessasi.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:15   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Sylviana Näytä viesti

Kohdasta B sen verran, että voisit ystävystyä alakerran rouvan kanssa ja viedä kierrätystavarat hänen kanssaan hänen autollaan asiaankuuluviin kierrätyspisteisiin. Palkkioksi riittäisi kakkukahvituokio konehuoneessasi.
Ei ole mitään halua ystävystyä ihmisen kanssa, joka ei kaikin ajoin edes tervehdi, jos vahingossa samaan aikaan liikutaan. Tässä huoneesa, jossa tämä kone on en tarjoa kenellekään kahvia tai mitään muutakaan. Muut tämän rapun asukkaan tervehtivät kohteliaasti toisia asukkaita ja toinen seinänaapuri ja vastapäinen naapuri ovat erittäin mukavia. Toista seinänaapuria, joka on melko uusi en oikein tunne, kun hyvin harvoin samaan aikaan liikutaan. Aika ujon sorttinen ja vähäpuheinen.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:16   #14 (linkki)
vain yksi ystävä?
(Vierailija)

Lainaus:

Onko sinulla vain yksi autollinen ystävä? Miten lähes viisikymppinen koko elämänsä samassa kaupungissa asuva on voinut ystävystyä vain yhden ihmisen kanssa. Oletko jotenkin vaikea luonne, vai oletko niin vaativa ihmissuhteissasi?
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:16   #15 (linkki)
uupuu
(Vierailija)

Lainaus:
Ei ole mitään halua ystävystyä ihmisen kanssa, joka ei kaikin ajoin edes tervehdi, jos vahingossa samaan aikaan liikutaan. Tässä huoneesa, jossa tämä kone on en tarjoa kenellekään kahvia tai mitään muutakaan.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:19   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vain yksi ystävä? Näytä viesti
Onko sinulla vain yksi autollinen ystävä? Miten lähes viisikymppinen koko elämänsä samassa kaupungissa asuva on voinut ystävystyä vain yhden ihmisen kanssa. Oletko jotenkin vaikea luonne, vai oletko niin vaativa ihmissuhteissasi?
Helsingissä pärjää hyvin ilman autoa, joten autottomia ovat Helsingin tuttavani. Edellisen mikroni naapuri kuskasi pois, kun satuin kysymään neuvoa häneltä josko kone olisi korjauskelpoinen tai ei. Naapuriltakaan ei aina viitsi joka asiaan neuvoa ja apua pyytää vaikka ne vastapäiset naapurit aivan ihania ihmisiä ovatkin. Samaa ikäluokkaa olemme.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:25   #17 (linkki)
ei näköjään pärjää
(Vierailija)

Lainaus:
Helsingissä pärjää hyvin ilman autoa, joten autottomia ovat Helsingin tuttavani. Edellisen mikroni naapuri kuskasi pois, kun satuin kysymään neuvoa häneltä josko kone olisi korjauskelpoinen tai ei. Naapuriltakaan ei aina viitsi joka asiaan neuvoa ja apua pyytää vaikka ne vastapäiset naapurit aivan ihania ihmisiä ovatkin. Samaa ikäluokkaa olemme.

Eipä kovin hyvin pärjää, kun pitää mikro heittää sekajätteeseen eli syyllistyä ympäristörikokseen.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:34   #18 (linkki)
ei vaivaksi
(Vierailija)

Lainaus:

Niin, olisi nyt toki liikaa pyytää apua naapurilta joka kymmenen vuoden välein.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:39   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ei vaivaksi Näytä viesti
Niin, olisi nyt toki liikaa pyytää apua naapurilta joka kymmenen vuoden välein.
Vähän useammin olen joutunut pyytämään apua valitettavasti, kun on paljon asioita, joita en itse pysty tai osaa tehdä. Onneksi olen sattunut saamaan niin hyvät vastapäiset naapurit, ettei tarvitse hävetä avun pyytämistä. Ovat vain noin 10 v. asuneet naapureinani. Muuttaessani tähän oli aivan eri naapurit.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 13:50   #20 (linkki)
uupuu
(Vierailija)

Lainaus:
Vähän useammin olen joutunut pyytämään apua valitettavasti, kun on paljon asioita, joita en itse pysty tai osaa tehdä. Onneksi olen sattunut saamaan niin hyvät vastapäiset naapurit, ettei tarvitse hävetä avun pyytämistä. Ovat vain noin 10 v. asuneet naapureinani. Muuttaessani tähän oli aivan eri naapurit.

Vastaa viestiin

19.08.12, 14:45   #21 (linkki)
varastoon odottamaan
(Vierailija)

Lainaus:

Minäkin olen autoton ja ajokortiton. Minä varastoin rikkimenneet isot tavarat + muut ongelmajätteet ja kuljetan ne sitten kerralla, kun sattuu joku autollinen ystäväni käymään. Laittavatko kaikki sinun autottomat ystäväsi ongelmajätteensä sekajätteisiin? Sehän on ympäristörikos. Aika rikollisessa jengissä taidat liikkua :)
  Vastaa viestiin
19.08.12, 15:11   #22 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja varastoon odottamaan Näytä viesti
Minäkin olen autoton ja ajokortiton. Minä varastoin rikkimenneet isot tavarat + muut ongelmajätteet ja kuljetan ne sitten kerralla, kun sattuu joku autollinen ystäväni käymään. Laittavatko kaikki sinun autottomat ystäväsi ongelmajätteensä sekajätteisiin? Sehän on ympäristörikos. Aika rikollisessa jengissä taidat liikkua :)
Minulla ei ole suuria varastotiloja, kun asun kerrostalossa.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 15:16   #23 (linkki)
varastoon odottamaan
(Vierailija)

Lainaus:
Minulla ei ole suuria varastotiloja, kun asun kerrostalossa.

Kerrostalossa minäkin asun, mutta onhan sentään kaikilla jokin kellarikomero/-varasto ja meillä ainakin myös kookas vaatehuone. En voisi kuvitella heittäväni sekajätteeseen sinne selvästi kuulumattomia tavaroita. Mieluummin sitten varastoin vaikka sängyn alle odottamaan poisvientiä. Vastuutonta tuollainen toiminta, että ei lajittele oikein jätteitään.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 15:19   #24 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja varastoon odottamaan Näytä viesti
Kerrostalossa minäkin asun, mutta onhan sentään kaikilla jokin kellarikomero/-varasto ja meillä ainakin myös kookas vaatehuone. En voisi kuvitella heittäväni sekajätteeseen sinne selvästi kuulumattomia tavaroita. Mieluummin sitten varastoin vaikka sängyn alle odottamaan poisvientiä. Vastuutonta tuollainen toiminta, että ei lajittele oikein jätteitään.
Ole onnellinen, että sinulla on isot varastot ja vaatehuoneet. Minulla ei ole vaatehuonetta ja vinttikomerokin on täynnä tavaraa, jota harvoin tarvitaan eikä sinne mahdu varastoimaan roskia.
  Vastaa viestiin
19.08.12, 15:24   #25 (linkki)
varastoon odottamaan
(Vierailija)

Lainaus:
Ole onnellinen, että sinulla on isot varastot ja vaatehuoneet. Minulla ei ole vaatehuonetta ja vinttikomerokin on täynnä tavaraa, jota harvoin tarvitaan eikä sinne mahdu varastoimaan roskia.

Eikö sinulla todellakaan omatunto yhtään kolkuta tuosta ympäristörikoksesta? Jos ei, olet vielä vastuuttomampi. Millaisen esimerkin lapsesi sinusta saavatkaan? Eikö meidän jokaisen pitäisi kantaa huolta ympäristöstä?
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku