Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.01.07, 16:46   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 09/2006
juureksia kaveriksi

Hei.

En oikeastaan tiedä aiemmin syöneeni (vaikka jossain ruokalaeväissä näin on mahtanut käydä..) palsternakkaa ja selleriä, vaan eilen niitä ystävän tekemässä porokeitossa nautin soseutettuna. Ennakkoluulot kyseisiä tuotteita kohtaan on olleet sen verran suuret, että en ole niitä itselleni koskaan ruoanvalmistukseen hankkinut. Entäs te muut? Onkohan niille muita hyviä käyttökohteita kuin keitot..?
  Vastaa viestiin
04.01.07, 09:32   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Palsternakkaa olen käyttänyt hyvin vähän, mutta selleri on mainio juures. Se antaa hyvän maun esim. liha- ja kasvispasteijan täytteeseen, samoin se sopii raasteena esim. mureketaikinaan.
  Vastaa viestiin
04.01.07, 11:34   #3 (linkki)
essu!
(Vierailija)

Palsternakka valittiin vuoden kasvikseksi muistaakseni jokin vuosi sitten.
Se on hyvää uunijuuresten seassa ja olen paistanut ohuita tikkuja pannulla ruuan koristeeksi.
  Vastaa viestiin
04.01.07, 12:06   #4 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Kiitos vinkeistä essu!
  Vastaa viestiin
03.05.07, 07:37   #5 (linkki)
Niema
(Vierailija)

Juureskimara

Kypsennän uunissa kerralla paljon erilaisia juureksia - myös palsternakkaa ja selleriä -
yhdessä paksuhkoiksi 'tikuiksi' pilkottuina ruoaksi. Korvaan näillä esim. perunan. Laitan
juurekset isoon vuokaan, päälle oliiviöljyä,sitruunanmehua,hieman vettä, suolaa, pippuria ja esim. oregaanoa. Uuni noin +180 ja kypsymisaika noin 40min-1h - riippuu juuresten määrästä ja siitä miten ohuiksi olet ne pilkkonut. Todella ihanaa! Ja maku on vielä parempi seuraavana päivänä. Kokeilkaa ihmeessä. Helppoa ja hyvää!
  Vastaa viestiin
03.05.07, 17:50   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Palsternakan mausteeksi kay hyvin hunaja ja sinappi. Leikkaa palstenakka paloiksi pituussuunnassa ja voitele oljylla. Kypsenna palat uunissa lahes kypsiksi ja sivele sitten hunaja-sinappiseoksella. Jatka kypsentamista viela noin 10 minuuttia. Hunaja-sinappiseokseen olen laittanut puolet hunajaa ja puolet sinappia. Tuo riippuu tietysti kuinka voimakasta sinappia kaytat. Itse olen kayttanyt mietoa taysjyvasinappia.

Keitoista tykkaan palsternakka-omenakeitosta. Jos teen pikaruokaa, niin maustan sen valmiilla currytahnalla. Jos taas on enemman aikaa, niin teen kunnolla eli paahdan kardemumman, kuminan ja korianterin pannulla. Useimmiten kaantyy pikaruokapuolelle :-)

Vastaa viestiin
06.05.07, 16:55   #7 (linkki)

Spagettikastikkeeseen

Raasta runsaasti molempia ja myös porkkanaa ja sipulia. Vaikka kevytruoasta puhutaan, niin kuullota silti öljytilkassa, valitset kuitenkin sen rasvattoman paistijauhelihan. Runsaasti tomaattimurskaa ja yrttejä, anna porista pannulla vaikka tunti, jos on aikaa. NAM NAM
  Vastaa viestiin
07.06.07, 09:57   #8 (linkki)
TML

Palsternakkaa pastaan

Minä pidän kovasti sekä palsternakasta että selleristä.

Palsternakkaa lisään usein pastaan:
- laita pasta kiehumaan normaalisti
- pese ja kuori palsternakka ja vuole lastuiksi perunankuorimaveitsellä tai juureskuorijalla
- Kun pastan keittoaikaa on jäljellä 3-4 minuuttia, lisää palsternakkasuikaleet pastan joukkoon

-> ohuenohuet siivut ehtivät kypsyä sopiviksi tuosa reilussa kolmessa minuutissa.

Niin ja makaronilaatikkoon raastan usein palsternakkaa joukkoon.
  Vastaa viestiin
04.09.07, 19:18   #9 (linkki)
KKK__
(Vierailija)

juureskimarasta

Juureskimara kuulostaa hyvältä, mitähän muita juureksia voisi lisätä kuin em. palsternakkaa ja selleriä sekä esim. porkkanaa, lanttua? Olisikohan punajuuri hyvää?
  Vastaa viestiin
04.09.07, 21:53   #10 (linkki)
??
(Vierailija)

Varmasti punajuuri sopii hyvin. Uunissa paahdetut punajuurilohkot ainakin ovat herkkua.
  Vastaa viestiin
05.09.07, 12:30   #11 (linkki)

??:lle

Maustatko noita punajuurilohkoja mitenkaan? Etsin uusia maustevariaatioita punajuurille ja siksi kiinnostaa :-)
  Vastaa viestiin