Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
09.01.07, 11:33   #1 (linkki)
Tuusannuuska
(Vierailija)

Linssit

Mitä eroa on punaisilla ja vihreillä linsseillä?
  Vastaa viestiin
09.01.07, 12:31   #2 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Rekisteröitynyt: 06/2006
lyhyesti: kypsymisaika ja ulkonäkö!
Punaisista saat helpommin mössöä, ne kypsyvät nopeammin.
  Vastaa viestiin
09.01.07, 15:00   #3 (linkki)
Virvilöinen
(Vierailija)

Tarkka vastaus

Tarkasti: Punaiset linssit ovat kuorittuja vihreitä linssejä. Tämän vuoksi punaiset linssit kypsyvät nopeammin ja hajoavat pienemmiksi keitettäessä.
  Vastaa viestiin
09.01.07, 20:33   #4 (linkki)
lude
(Vierailija)

mutta mitä ovat sitten keltaiset ja ruskeat linssit??
  Vastaa viestiin
10.01.07, 14:26   #5 (linkki)
vesikirppu vaan
(Vierailija)

Joillekin keltaiset linssit luovat kirkkaamman ympäristön ja tunteen paremmasta näkemisestä, vaikka linssit absorboivat valoa vähentäen ympäristön kirkkautta. Toisaalta ruskeat linssit parantavat kontrasteja, mutta saattavat vääristää värejä.
  Vastaa viestiin
10.01.07, 21:06   #6 (linkki)
Tuusannuuska
(Vierailija)

Lisäke

Kiitos informaatiosta kaikille. Voisinko siis tehdä vaikka vihreistä linsseistä lisäkkeen aterialle (side dish), jos pysyvät koossa paremmin. Sellaiset intialaistyyppiset ruoat yleensäkin kiinnostavat.
Ohjeita olen nähnyt ruskeille linsseille, mutta tavallisessa marketissa on vain punaisia(joita olen tähän mennessä käyttänyt) ja vihreitä. Toisaalta minua on moitittu, että katselen maailmaa ruusunpunaisten linssien läpi...
  Vastaa viestiin
11.01.07, 10:26   #7 (linkki)
riitta28
(Vierailija)

Minkälaista lisäkettä ajettelit tehdä? Rupesi kiinnostamaan...
  Vastaa viestiin
11.01.07, 10:34   #8 (linkki)
Virvilöinen
(Vierailija)

Joidenkin intialaisten ruokien lisukkeeksi sopii riisin tilalta kuiva moong dal:

150 g keltaisia moong dal -linssejä
suolaa
hyppysellinen kurkumaa
1/4 tl jauhettua korianteria
1/4 tl jauhettua juustokuminaa
1/4 tl chilijauhetta
1/4 tl jauhettua kuivaa mangoa
1/4 tl voita tai ruokaöljyä

Kuumenna pienessä kattilassa 2,5 dl vettä kiehuvaksi ja lisää moong dal. Kuumenna kiehuvaksi ja lisää suolaa. Keitä, kunnes kaikki vesi on haihtunut. Säädä lämpö hyvin alhaiseksi ja aseta liedelle paistolevy tai paistinpannu ja sen päälle linssikattila. Hauduta n. 20 minuuttia.

Laita kuuma dal kulhoon ja ripottele pinnalle yksitellen jauhetut hausteet. Kuumenna voi tai öljy ja kaada se mausteiden päälle. Peitä kulho kannella muutaman sekunnin ajaksi.
  Vastaa viestiin
13.01.07, 17:39   #9 (linkki)
Lentil
(Vierailija)

Maussakin eroa

Vihervä linssi maistuu toiselle kuin punainen linssi. Siltikin, molemmat ovat ihanan makusia ja suosittelen monipuolista käyttöä=)
  Vastaa viestiin
17.01.07, 20:43   #10 (linkki)
Tuusannuuska
(Vierailija)

Tätä sitten tein

Sorry, enkuksi on respti. Oli siis aivan älyttömän hyvää... Ja sipulia laitoin.
Garlic Baghaar Ki Tamatar Ka Daal
Ingredients:
5 cloves garlic, peeled and minced
1 medium-large tomato, peeled and minced (maybe remove some of the seeds)
1 cup lentils; sorted, washed and drained
2 cups water
2 dime-size slices of peeled ginger root
pinch of good curry powder
3/4 tsp. salt
1 Tbs. lemon juice, fresh squoze
olive oil for frying, maybe 3 or 4 Tbs.

Method:
I peeled my tomato by loosening the skin with a blowtorch since I don't have a gas stove. Worked like a charm, except for the one black spot . Use whatever method you prefer.

In a heavy, wide 2.5 quart (or so) sauce pan, heat the oil and saute' the garlic until it just starts to turn tan. Add the tomatoes, reduce heat a little, and cook for 5 or more minutes; the tomato should break down into nearly a paste.

Add the lentils and water, and stir. Add the ginger slices and pinch of curry powder (or hot powder for another variation) and stir. Cook until the water is all absorbed and the lentils areas tender as you like, this could be anywhere from 30 min. to an hour. Stir once in a while. Near the end, stir in the salt and lemon juice.

Serve with buttered basmati rice and a vegetable; I did spiced green beans. And a nice bread or cracker like pooris or chapatis or papadum to round it out.

Bon apetit, Sahib! (Next time I fry some onion with the garlic, too!)
  Vastaa viestiin
18.01.07, 08:34   #11 (linkki)
Kv standardi
(Vierailija)

Käytätkö mittana kuppeja? Ehkä myös unsseja ja gallonoita? Oletko kuullut kansainvälisestä metrisestä järjestelmästä?
  Vastaa viestiin
25.01.07, 15:41   #12 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Voi sinua Kv :) Mitä väliä vaikka Tuusannuuska käyttäisikin tuossa ohjeessa kuppeja!? Samahan se on mikä on mittana, kun ainesuhteet pysyy samana!
  Vastaa viestiin
25.01.07, 21:11   #13 (linkki)
Tuusannuuska
(Vierailija)

Baghaar Ki Tamatar Ka Daal

Juu, tämän ohjeen kaivoin netistä, se ei ole omani. Ja tuo cup-mitta selviää kyllä netistä. Mä olen asunut USA:ssa ja mulla on Pyrexin mitta, jossa on kupit ja litrat rinnakkain. Maito ja bensa hahmottuu hyvin gallonoissakin ja barbie-nukke on jalan mittainen. Mä opin nuo mitat, kun lapsoseni opetteli niitä koulussa. Ja he muuten opettelivat myös metreihin konversion!
Pahoittelin reseptin alussa, että se on enkuksi. Kaikki eivät osaa yhtä hyvin sitä. Mutta aina voi pyytää jotain tuttua vaikka kääntämään, jos kiinnostuu.
Tuo ruoklajin nimi voi olla vaikka tamilia tai bengalia, en tiedä. Mutta ohjeella tuli aivan taivaallisen hyvää sapuskaa.
Olen lähdössä muuten Intiaan ensi kuussa. Siksikin tämä linssi-innostus. Mä voin vaikka viikonloppuna kääntää ja muuttaa nuo mittayksiköt Suomessa käytettäviin.
  Vastaa viestiin
26.01.07, 13:18   #14 (linkki)
supisupi
(Vierailija)

Tuon tapaisia ruokia tehdään ainakin Keralassa.

Mihin ruokiin käytät gallonoittain bensaa? Loimulohta amerikkalaisittain?
  Vastaa viestiin
26.01.07, 17:51   #15 (linkki)
leene
(Vierailija)

Tuusannuuskalle

Ei häiritse yhtään vaikka reseptit ovat cup-mittoina. Eikä häiritse muutenkaan elämässä esim. pintit, quartit, gallonat, tuumat, jalat, jaardit, unssit jne.
  Vastaa viestiin
27.01.07, 12:02   #16 (linkki)
meetwursti
(Vierailija)

Minua henkilökohtaisesti häiritsevät kaiken maailman cupit ja gallonat. Miksei käytetä universaalia metristä järjestelmää?
  Vastaa viestiin
27.01.07, 12:52   #17 (linkki)
Balkan
(Vierailija)

Eipä se taidakaan olla ihan niin universaali järjestelmä, kun kerran muitakin mittoja ihan yleisesti käytetään...
  Vastaa viestiin
27.01.07, 18:32   #18 (linkki)
Paris metrique
(Vierailija)

Kuppeja ja gallonoita käytetään itsepintaisesti vain USA:ssa, vaikka maa on liittynyt Pariisin sopimukseen metrisistä mitoista. Sopii kuvaan; jenkit luulevat olevansa maailman napa.
  Vastaa viestiin
27.01.07, 21:24   #19 (linkki)

Jenkkien matala koulutustaso koko väestön huomioonottaen aiheuttaa vaikeuksia kuppienja, gallonoiden ja muiden muuntamisessa. Ehkä tätä asiaa ei pidetä niin tärkeänä, on tärkeämpääkin.
  Vastaa viestiin
27.01.07, 21:25   #20 (linkki)

.. siis kuppien, gallonoiden...
  Vastaa viestiin
28.01.07, 10:45   #21 (linkki)
kupit, gallonat
(Vierailija)

Totta kai USA:lla on tärkeämpiäkin asioita kuin kupit ja gallonat, esim. Irakin miehittäminen öljynsaannin turvaamiseksi.
  Vastaa viestiin