Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
25.06.07, 17:55   #1 (linkki)
mielenkiinnosta kyselen
(Vierailija)

levite leivälle?

Kenties tämä on hassu kysymys, mutta mikä näistä on pitkällä tähtäimellä suotuisinta "leivänmeheyttäjää": margariini, tuorejuusto, sulatejuusto vaiko salaattikastike? :D Tietty noissa on montaa erilaista ja eri rasvapitoisuutta, mutta noin niinkuin yleensä?

Minun maalaisjärjelläni rasva on silkkaa rasvaa ja noitten muitten pitäisi siksi olla hiukan terveellisempiä, mutta toisaalta salaattikastikkeessakin on sokeria ja mitä lie kaikkia muita aineita...
  Vastaa viestiin
25.06.07, 19:44   #2 (linkki)
??
(Vierailija)

Kevytmargariini olisi mielestäni keveintä - juustot vähärasvaisinakin ovat ns. kovia rasvoja. Salaatinkastiketta en miellä leivän päälliseksi.
  Vastaa viestiin
25.06.07, 20:26   #3 (linkki)
mielenkiinnosta kyselen
(Vierailija)

salaatinkastike leivällä = lurpsis! riippuu tietenkin yhdistelmästä...
  Vastaa viestiin
06.07.07, 13:04   #4 (linkki)
greenleaf
(Vierailija)

Terveellistä rasvaa

Kevyestä ruokavaliosta on tapana jättää kaikki ylimääräinen rasva pois. Elimistö tarvitsee kuitenkin hyvää rasvaa mm. polttaakseen rasvaa. Suosittelenkin, että laitat leivälle sellaista margariinia, jossa on vähintään 30% kasviöljyä. Ja tätä sitten leivälle reilusti väh. 4 tl päivässä tai vastaavasti puhdasta ruokaöljyä esim. ruokaan 2 tl päivässä!
  Vastaa viestiin
09.07.07, 17:56   #5 (linkki)
Pimatsukka
(Vierailija)

Mulla kuivuu kroppa ja naama jos siirryn noihin kevytrasvoihin. Niinpä sitte teen ihka aidosta voista leivänpäällisrasvan. Eli n. puolet voita ja puolet rahkaa (itse tykkään siitä ehrnbergin tms rahkasta), ja sitte mausteita. Hyvää :)
  Vastaa viestiin
12.07.07, 08:24   #6 (linkki)
Minkä nimistä rahkaa?
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pimatsukka
Mulla kuivuu kroppa ja naama jos siirryn noihin kevytrasvoihin. Niinpä sitte teen ihka aidosta voista leivänpäällisrasvan. Eli n. puolet voita ja puolet rahkaa (itse tykkään siitä ehrnbergin tms rahkasta), ja sitte mausteita. Hyvää :)
Mitä tuo mainitsemasi rahka on ja missä sitä myydään? Ihan vieraalta kuulostavaa se on.
  Vastaa viestiin
12.07.07, 09:51   #7 (linkki)
sirpaP
(Vierailija)

Pimatsukka taitaa tarkoittaa Ehrmannin rahkaa. Se on saksalaista, jota saa niin S- kuin K-marketeista. Sen voi hyvin korvata suomalaisella rahkalla.
  Vastaa viestiin
12.07.07, 10:00   #8 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Rekisteröitynyt: 06/2006
Joskus 20 v sitten oli muotia tehdä itse kevytleviettä, johon tuli voita, rypsiöljyä ja vettä. Muistan tehneeni sitä myös siten että korvasin osan vedestä rahkalla. Eihän se kovin kevyttä ollut, mutta kevyempää kuin sen ajan muut levitteet.
Ap:lle: suosi leviettä jossa on mahdollsimman paljon pehmeitä rasvoja (ei siis myöskään kovetettuja kasvirasvoja!) Lue jokupäivä kaupan rasvatiskillä pakkausten tuoteselosteet ja valitse mieleisesi. Itse olen tykästynyt becel 35:een. Siis en tarkoita sitä pro aktive-beceliä, vaan ihan tavallista.
  Vastaa viestiin
12.07.07, 10:18   #9 (linkki)
??
(Vierailija)

Tuosta Becel 35:sta minäkin eniten pidän. Se oli myös HS:n "suuressa rasvatestitssä" parhaaksi luokiteltu rasvakoostumukseltaan.

Muistatko eevuska, että silloin tehtiin myös kevytsalaattikastiketta lisäämällä kaupan kastikkeeseen vettä ja hiukan mausteita ;) Nyt olen siirtynyt kastikkeettomiin salaatteihin - korkeintaan pirskottelen sitruunanmehua tai öljyä ja viinietikkaa vähän lautaselle.
  Vastaa viestiin
16.07.07, 19:26   #10 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Tzaziki (vai miten kirjoitetaankaan) on hyvää leivänpäällä ja vähärasvaista.
  Vastaa viestiin
19.07.07, 01:05   #11 (linkki)
voita ei mikään voita
(Vierailija)

Käytössä voi ja majoneesi. Voi on parhaimmillaan leivällä paksusti ja paljaaltaan. Majoneesia sitten niihin, joihin tulee muutakin, kermajuustoa ja olutmakkaraa.
  Vastaa viestiin
19.07.07, 10:05   #12 (linkki)
??
(Vierailija)

Kevytkeittiö ei ehkä ole paras paikka hehkuttaa voita, majoneesia, kermajuustoa ja olutmakkaraa - sinänsä hyviä kaikki, mutta eivät todella mitään kevyttuotteita. Tietenkin jos voita vain sipaisee leivälle, ei se kevytruokavalioa kaada.

Tsatsiki (kirjoitan ihan suomalaisittain) ei kreikkalaisella reseptillä tehtynä hirveän vähärasvaista ole. Ainakin minun Kreetalta aikanaan ostaman keittokirjan mukaan siihen käytetään kunnon jogurttia, ei mitään kevytversiota ja lisätään myös öljyä.

Silti tiltu on oikeassa: minäkin jätän tuon öljyn pois ja teen suomalaisesta maustamattomasta jogurtista, jolloin se todella on kevyttä ja sopii hyvin myös leivän päälle.
  Vastaa viestiin
08.08.07, 20:31   #13 (linkki)
voita ei mikään voita
(Vierailija)

Ajatus, että mainitsemani tuotteet eivät kuulu keveyteen, ei ole niin yksinkertainen. Kerrottakoon, että olen nykyisin neljä kiloa kevyempi (BMI 22). Vaihdoin siis esim. kevytsulatejuuston ja kalkkunaleikkeen noihin edellämainittuinin. Viilinkin vaihdoin kermaviiliin ja kahviin laitan kuohukermaa. Painomuutosten perusteella olen keventänyt, vaikka yleinen mielipide on todennäköisesti päinvastainen
  Vastaa viestiin
14.08.07, 13:41   #14 (linkki)
Leivan maku esille
(Vierailija)

Meille leipa maistuu parhaimmalle kun siihen ei levita rasvoja paalle. Rasvaa on jo leikkeleissa ja juustoissa. Muuten kaytamme leivan paalla oliivioljya, esim. aamuisin paahtoleivalle tai valipalalla. Tuore leipa(viela lammin) ja siihen tilkka oliivioljya maistuu ihanalle.
  Vastaa viestiin
14.08.07, 14:47   #15 (linkki)
iida k.
(Vierailija)

rasvaa laihduttajalle

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja greenleaf
Kevyestä ruokavaliosta on tapana jättää kaikki ylimääräinen rasva pois. Elimistö tarvitsee kuitenkin hyvää rasvaa mm. polttaakseen rasvaa. Suosittelenkin, että laitat leivälle sellaista margariinia, jossa on vähintään 30% kasviöljyä. Ja tätä sitten leivälle reilusti väh. 4 tl päivässä tai vastaavasti puhdasta ruokaöljyä esim. ruokaan 2 tl päivässä!
Hei.
Osaatko selittää tarkemmin sitä, miten rasva polttaa rasvaa? Eräs kaveri on kovalla laihiksella ja välttää kaikkea rasvaa. Mielestäni hänen pitäisi huitenkin nauttia jonkin verran rasvaa, mutta enpäs vaan osaa perustella tarpeeksi pätevästi...
  Vastaa viestiin
17.08.07, 16:01   #16 (linkki)
swanholm
(Vierailija)

fetavalkosipulilevite

Nimeltämainitsemattoman painonpudotusjärjestön keskustelufoorumilta lainattu:

1 rasia kevytlevi 30% tai oivariinia, kuin vaan
1 rasia fetakuutiota 3% muusattuna
muutama valkkarinkynsi puristettuna

sekoitetaan, jäähdytetään ja nautitaan kaikenlaisen leivän päällä!

Vastaa viestiin
25.08.07, 20:14   #17 (linkki)
Tsemppi
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja _tiltu
Tzaziki (vai miten kirjoitetaankaan) on hyvää leivänpäällä ja vähärasvaista.
Niin on, ihan älyttömän hyvää! Lidlin versiossa on noin 8% rasvaa. Ei se ole paljon verraten johonkin 20-40% tuorejuustoon tai levitteeseen, vaikka laittaisi sitä kolminkertaisen määrän .
  Vastaa viestiin
28.08.07, 11:12   #18 (linkki)
kookosöljy?
(Vierailija)

Eikös kookosöljyn pitäisi olla erityisen hyväksi? En ole sitä mistään löytänyt, joten vielä o kokeilematta.

Itse laitan useimmiten kevyttä raejuustoa tai rypsiöljyä leivän päälle silloin harvoin kun sitä syön. Pehmeämmän leivän kanssa juokseva öljy ei käy, mutta tiivistä ruisleipäähän kevytkeittiössä vain syödäänkin ;)
  Vastaa viestiin
28.08.07, 11:50   #19 (linkki)
Enpä tiedä
(Vierailija)

Kookosöljystä en osaa sanoa, mutta kookosrasva muuten ei käsittääkseni kovin hyvää ole. Sitä neuvotaan välttämään.
  Vastaa viestiin