Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
03.08.07, 12:36   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Rasvaa terveellisesti

Jos naiselle suositellaan keskimäärin 60g rasvaa päivässä, niin mistä te tiedätte, että saatte tarpeeksi rasvaa?

Harrastan itse vähärasvaista ruokavaliota. Nyt olen syönyt muutaman ruokalusikallisen auringonkukansiemeniä päivässä. Kalaa syön harvoin, koska siitä tulee kämppään niin karsea haju (huono excuse, I know..). Pitäiskö sitten alkaa syömään kalaöljykapseleita? Saako niillä riittävästi rasvaa?

*hukassa*
  Vastaa viestiin
07.08.07, 11:47   #2 (linkki)
samma här
(Vierailija)

hukassa

Täällä toinen, joka on ihan "pihalla" noiden hyvien rasvojen kanssa.

En ole millään dietillä tms., mutta yritän syödä terveellisesti. Vaikeinta on juuri (hyvien) rasvojen kanssa... Käytän leivänpäällä kevyt Beceliä ja ruuanlaitossa kotimaista rypsiöljyä, mutta epäilen, että syön liian vähän hyviä rasvoja. Kalaa syön kyllä, mutta vähemmän kuin suositellaan (2krt/viikko?). Olen kuullut, että ruokalusikallinen juuri esim. rypsiöljyä päivässä vaikka puuron kanssa olisi ok määrä. En tiedä, onko?
  Vastaa viestiin
29.08.07, 09:32   #3 (linkki)
Juustomainen tuote
(Vierailija)

Nykyisin saa juustomaisia tuotteita, jotka on ihan juustopaketin näköisesti pakattu. Itse käytän Julia-17%, jossa on pelkästään rypsiöljyä rasvana. Ihan hyvääkin kun makuun tottuu.
  Vastaa viestiin
04.09.07, 19:59   #4 (linkki)
kevyttä please
(Vierailija)

samma härille

Sinähän syöt nimenomaan hyvälaatuista rasvaa jos käytät Beceliä ja rypsiöljyä. Voisit käyttää olivi (neitsyt) öljyä vaikka salaatin päälle. Jos ei tykkää kalan hajusta, osta tonnikalaa vedessä ja syö salaatin kanssa tai laita leivän päälle.
  Vastaa viestiin
09.10.07, 17:47   #5 (linkki)
fitness-neito
(Vierailija)

Itse käytän vähärasvaisia tai rasvattomia maitotaloustuotteita (maito/Gefilus-piimä/rasvatonmaustamatonjogurtti/maitorahka/kevytjuustot) ja lihakin on mahdollisimman rasvatonta (broilerinrinta/file,alle7%naudanliha,alle3%täyslihaleikkeet(broil eri/kalkkuna/nauta),kala, sekä kanamuna muutaman päivässä. Eli rasvaa on saatava, mutta en MISSÄÄN NIMESSÄ ota sitä pöytälevitteistä, joissa on huonolaatuista rasvaa, leivän päällä käytän munaa, täyslihaleikkeitä ja vihanneksia, ne riittävät.
Rasvan otan sen sijaan KYLMÄPURISTETUISTA kasvisöljyistä, joista parhaat ovat neitsyt oliiviöljy (2rkl/pvä) ja vehnänalkioöljy(1tl/pvä). Lisäksi käytän soijalesitiinirakeita (2tl-1rkl/pvä) ja omega-3 kalaöljyä (10ml eli 2tl/pvä) vahva nestemäinen Vitamar omega-3 + ADE (EPA 1300mg DHA 1000mg/10ml).
Rypsiöljyä en käytä koska se vääristää omega3/6 suhdetta. Sen sijaan oliiviöljy sisältää omega-7 rasvahappoja jotka eivät kilpaile omega-3:n kanssa.

Juon lisäksi useamman litran puhdasta vettä päivässä ja käytän lisäravinteita. Lähinnä seuraavia olen käyttänyt viimeisen vuoden ajan kuuriluontoisesti tai vuorotellen tuotteiden välillä: Mivitotal Plus/Flex, Bio-Strath, Gerimax Extreme (Ginseng&Ruusunjuuri&Guarana), Tonalin CLA, Kreatiini, heraproteiini+malto.

Juon myös vihreää teetä jauhemuodossa ja syön 2-4 valkosipulinkynttä päivässä paloina nieltynä etteivät haise hengityksessä.

Ulkoilen, kuntoilen ja lepään hyvin ja olo on erinomainen ja energinen.
  Vastaa viestiin
09.10.07, 18:16   #6 (linkki)
??
(Vierailija)

Et kai sentään tarkoittanut syöväsi muutaman kananmunan päivässä? Keltuaisessahan on runsaasti huonoa rasvaa.
  Vastaa viestiin
09.10.07, 23:00   #7 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Keltuaistahan pidettiin ennen oikeana kolesterolipommina, mutta onko se uusimpien tutkimusten mukaan sitä enää? Taitaa olla liian mutkikas asia meikäläisen arvioitavaksi.
  Vastaa viestiin
10.10.07, 18:22   #8 (linkki)
fitness-neito
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ??
Et kai sentään tarkoittanut syöväsi muutaman kananmunan päivässä? Keltuaisessahan on runsaasti huonoa rasvaa.
Ei se ole huonoa, vaan kananmunassa on runsaasti lesitiiniä, jossa fosfolipidejä, eli noita aivovitamiineja. Lesitiini estää kolesterolin haittavaikutukset tehokkaasti, niin että niitä voi (ilman kolesterolin kerääntymisvikaa geenissä) syödä ainakin muutaman keltuaisineen päivässä. On meinaan hyvää valkuaiskoostumukseltaan ja nimenomaan keltuaisen kanssa, jota ilman aminohappokoostumus huononee. Omasta mielestä muna on hyvää ja kuuluu päivittäiseen ruokavalioon leivän päälle ja salaatteihin.
  Vastaa viestiin
11.10.07, 16:21   #9 (linkki)
megamaija
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fitness-neito
Itse käytän vähärasvaisia tai rasvattomia maitotaloustuotteita (maito/Gefilus-piimä/rasvatonmaustamatonjogurtti/maitorahka/kevytjuustot) ja lihakin on mahdollisimman rasvatonta (broilerinrinta/file,alle7%naudanliha,alle3%täyslihaleikkeet(broil eri/kalkkuna/nauta),kala, sekä kanamuna muutaman päivässä. Eli rasvaa on saatava, mutta en MISSÄÄN NIMESSÄ ota sitä pöytälevitteistä, joissa on huonolaatuista rasvaa, leivän päällä käytän munaa, täyslihaleikkeitä ja vihanneksia, ne riittävät.
Rasvan otan sen sijaan KYLMÄPURISTETUISTA kasvisöljyistä, joista parhaat ovat neitsyt oliiviöljy (2rkl/pvä) ja vehnänalkioöljy(1tl/pvä). Lisäksi käytän soijalesitiinirakeita (2tl-1rkl/pvä) ja omega-3 kalaöljyä (10ml eli 2tl/pvä) vahva nestemäinen Vitamar omega-3 + ADE (EPA 1300mg DHA 1000mg/10ml).
Rypsiöljyä en käytä koska se vääristää omega3/6 suhdetta. Sen sijaan oliiviöljy sisältää omega-7 rasvahappoja jotka eivät kilpaile omega-3:n kanssa.

Juon lisäksi useamman litran puhdasta vettä päivässä ja käytän lisäravinteita. Lähinnä seuraavia olen käyttänyt viimeisen vuoden ajan kuuriluontoisesti tai vuorotellen tuotteiden välillä: Mivitotal Plus/Flex, Bio-Strath, Gerimax Extreme (Ginseng&Ruusunjuuri&Guarana), Tonalin CLA, Kreatiini, heraproteiini+malto.

Juon myös vihreää teetä jauhemuodossa ja syön 2-4 valkosipulinkynttä päivässä paloina nieltynä etteivät haise hengityksessä.

Ulkoilen, kuntoilen ja lepään hyvin ja olo on erinomainen ja energinen.
Oijoi, tulipa tuodda edellä vähän outoa asiaa! Käykääpä katsomassa Finelin sivuilta noista rasvoista. Oliiviöljy ei ole mitenkän suositeltavampaa! Kylmäpuristettu rypsiöljy tai pellavaöljy ovat paljon parempia omegojem lähteitä. Ja jos kiinnittää huomiota ravinnon rasvan laatuun ja panostaa siihen että saa tarvitsemansa suoraan ravinnosta, ei tarvitse napsia sitä kapseleista.
Ja mihin perustat väitteesi että pöytärasva on pahasta? Tutkipa levitteiden sisältöjä. Monet niistä ovat korkealaatuisia ja suositeltavia juuri niiden rasvahappokoostumuksen vuoksi.
  Vastaa viestiin
11.10.07, 19:07   #10 (linkki)
fitness-neito
(Vierailija)

Olen lukenut rasvoista kymmenisen vuotta. Oliiviöljy ja nimenomaan kylmäpuristettu neitsyt-olliviöljy on erittäin terveellistä (luepa vaikka Välimeren/Kreikkalaisesta ruokavaliosta), lisäksi sen sisältämät omega-9 rasvahapot eivät kilpaile omega-3 (EPA/DHA) rasvahappojen kanssa, kuten omega-6 rasvahapot tekevät. Saamme omega-6 rasvahappoja yleensä muutenkin liikaa, joten rypsiöljyn sijaan otan vehnänalkioöljyä ja soijalesitiinia ja vahvaa nestemäistä Vitamar omega-3 kalaöljyä.
Pöytärasva sisältää raffinoituja rasvoja ja kylmäpuristetut taas "puhtaita" rasvalähteitä, lisäksi pöytälevitteet sisältävät rypsiölyä, joka lisää omega-6 määrää entisestään. Margariinitehtailijat suosittelevat pöytälevitteitä, terveellisesti syövä käyttää perusravintoaineita eli kylmäpuristettuja kasvisöljyjä, eikä teollisia valmisteita.
Muut rasvanlähteet ovat ravinnosta, mutta lesitiiniä ja kalaöljyjä ei niistä saa tarpeellisia määriä vaikka ruokavalioon kala ja soijakin kuuluvat. Näin fitness-bodaajana lesitiini vähentää rasvaa (joka voi tuntua oudolta) ja lisäksi estää huonon kolesterolin kerääntymistä, ja sillä on muitakin merkittäviä tehtäviä kuten myös omega-3 kalaöljyillä. Pellavansiemenöljy ei korvaa laadullaan ja oemga-3 määrillään kalaöljyä millään.
  Vastaa viestiin
18.10.07, 08:09   #11 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Välimeren keittiössä myös monet muut asiat vaikuttavat, ei pelkästään tuo oliiviöljy. Esim. siellä syödään kasviksia huomattavasti enemmän kuin meillä.

Tutkiskelin ravitsemustieteen kirjaa rasvojen osalta. Oliiviöljyn rasvahappokoostumus on huonompi kuin rypsiöljyn. esim:

kylmäpuristettu rypsiöljy sisältää tärkeää omega-3 eli alfalinoleenihappoa 10000 mg/100 g
kun taas kylmäpuristettu oliiviöljy sisältää alfalinoleenihappoa 544 mg /100 g
  Vastaa viestiin
18.10.07, 09:00   #12 (linkki)
??
(Vierailija)

Minäkin olen kuullut ravitsemusasiantuntijoiden vakuuttavan, että rypsiöljy on jopa parempaa kuin oliiviöljy. Täällä vain ei uskalla sellaista tietoa levittää, koska on ilmeisen junttia käyttää rypsiöljyä. Uskallankohan tunnustaa, että minä käytän ;)
  Vastaa viestiin
18.10.07, 10:15   #13 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Minä käytän monenlaisia öljyjä: kylmäpuristettua rypsiöljyä melkein kaikkeen ruoanlaittoon, tavallista rypsiöljyä paistamiseen (vaikka käytän kyllä tuota kylmäpuristettuakin paistamiseen) ja leivonnaisiin joihin en halua sitä kylmäpuristetun rypsin pähkinäistä makua, neitsytoliiviöljyä joskus salaatille ja joihinkin leivonnaisiin, pellavaöljyä 2 tl/pv kalaöljykapseleiden tilalla, ja seesami- sekä pähkinäöljyä aasialaiseen ruoanvalmistukseen ja wokkaamiseen. :)
  Vastaa viestiin
24.10.07, 10:10   #14 (linkki)
b&s
(Vierailija)

Rypsiöljyn ja pellavansiemenöljyn ALA (alfalinoleenihappo) muuttuu elimistössä huonosti EPA ja DHA rasvahapoiksi. ALA:lla on tärkeitä tehtäviä, mutta sen määrän ei tarvitse ja pidä olla suuri, vaan suurimman osan Omega-3:sta pitää olla EPA ja DHA rasvahappoja joita saa vain kalasta tai kalaöljyistä.

Rypsiöljystä tulee sen sijaan liikaa omega-6 rasvahappoja, ja sen käyttöä tulisi rajoittaa. Mielummin vehnänalkioöljyä 1tl joka toinen päivä ja joka toinen päivä vehnänalkio-pellavansiemenölyä 2tl, jota löytyy yhdistelmävalmisteena.
Extra Virgin oliiviöljyä ruuanlaittoon rypsärin sijaan ilman muuta. Muutamia ruokalusikallisia voi käyttää päivässä.

Lukekaa vaikka bodaajien keskustelupalstoista, he ovat parhaiten perillä rasvoista ja ravinnosta yleisemminkin, pakkotoisto.com on hyvä sivusto.
  Vastaa viestiin
24.10.07, 10:13   #15 (linkki)
b&s
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja eevuska
Minä käytän monenlaisia öljyjä: kylmäpuristettua rypsiöljyä melkein kaikkeen ruoanlaittoon, tavallista rypsiöljyä paistamiseen (vaikka käytän kyllä tuota kylmäpuristettuakin paistamiseen) ja leivonnaisiin joihin en halua sitä kylmäpuristetun rypsin pähkinäistä makua, neitsytoliiviöljyä joskus salaatille ja joihinkin leivonnaisiin, pellavaöljyä 2 tl/pv kalaöljykapseleiden tilalla..
Saat aivan liikaa omega-6 rasvahappoja ja omega 3/6 suhde on pahasti vääristynyt. Kaiken lisäksi pellavansiemenöljyn ALA (alfalinoleenihappo) muuttuu elimistössä huonosti EPA ja DHA rasvahapoiksi. ALA:lla on tärkeitä tehtäviä, mutta sen määrän ei tarvitse ja pidä olla suuri, vaan suurimman osan Omega-3:sta pitää olla EPA ja DHA rasvahappoja joita saa riittävästi vain kalasta tai kalaöljyistä.

Vastaa viestiin
31.10.07, 09:43   #16 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

No voit olla tuota mieltä :), mutta ehkä uskon ravitsemusterapeuttia ja sitä mitä olen ravitsemustieteestä opiskellut enemmän, kuin anonyymejä keskustelupalstoja. Olen käynyt rasva-asiat läpi laillistetun ravintoterapapeutin kanssa jokunen vuosi sitten. Koska syön kalaa n 3 x viikossa en tarvitse esim. kalaöljykapseleita.
  Vastaa viestiin
31.10.07, 15:59   #17 (linkki)
b&s
(Vierailija)

Olen ammattiurheilija (bodyfitness) jolle ravintoasiat ovat erittäin tärkeitä. Olen opiskellut ravitsemustiedettä 15 vuotta ja tavannut monia ravintoterapeutteja.
On hyvä että syöt kalaa, itse käytän noin kolmen viikottaisen kala-aterian lisäksi omega-3 kalaöljyä, no me ammattiurheilijat tarvitsemmekin enemmän ravintoaineita suuren kulutuksen ja optimaalisen ravitsemuksen takia. Omega-3:6 suhteen takia suosittelen että omega-6:den määrää vähentäisit.
  Vastaa viestiin
28.03.08, 12:51   #18 (linkki)
Elma70
(Vierailija)

Hei,
löysin tällaisen ketjun viime vuoden lopulta ja ajattelin ottaa asian taas esille. Vajaa vuosi sitten sain "terveysherätyksen" ja olen sen jälkeen tiputtanut painoa 15 kg, pyrkinyt syömään mahdollisimman terveellisesti ja liikkumaan useamman kerran viikossa (salilla käyn kolmesti viikossa ja kävely/hölkkälenkillä pari-kolme kertaa viikossa). Pyrin syömään mahd. vähärasvaista ruokaa, eli käytän rasvattomia maitovalmisteita, vähärasvaista lihaa ja valmistan ruoan yleensä keittämällä tai uunissa hauduttamalla ilman ylimääräistä rasvaa. Leivän päällä en käytä mitään levitettä, sillä pidän ainoastaan voin ja Oivariinin mausta (minusta kaikenmaailman Keijut ja Becelit maistuvat suorastaan kamalille). Oivariinissa taitaa olla liikaa "kovia" rasvoja, joten olen jättänyt sen käytön kokonaan pois.

Tiedän, että rasvat ovat elimistölle välttämättömiä ja minun tulisi varmaankin lisätä hyvälaatuisia rasvoja ruokavaliooni, mutta en oikein tiedä, mitä, miten ja kuinka paljon. Yksi iso ongelma on myös se, että en voi pahan allergian takia syödä lainkaan kalaa enkä myöskään käyttää puhtaimpiakaan kalaöljyvalmisteita.

Mitä öljyjä ja kuinka paljon minun siis kannattaisi käyttää / vrk? Tai mitä pähkinöitä kannattaa syödä ja kuinka paljon? Millä voisin yrittää korvata tuota kalansyönnin puutetta?

Kiitos asiantuntevista neuvoista jo etukäteen.
  Vastaa viestiin
03.02.09, 20:46   #19 (linkki)
nettisivut
(Vierailija)

katsokaa

www.kiloklubi.fi

Löytyy kaikki tarpeellinen tieto :)
  Vastaa viestiin