Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
22.11.07, 22:01   #1 (linkki)
täysjyvä
(Vierailija)

100% täysjyvävehnäleipä -kuulostaa hyvältä

http://www.taysjyvavehna.fi/

"VAASAN on leiponut ensimmäisenä Suomessa vehnäleivän, joka on leivottu kokonaan, eikä vain osaksi täysjyväviljasta. Siksi VAASAN TÄYSHYVÄT 100% täysjyvävehnä-leivässä on ennennäkemättömän paljon hyvinvoinnillesi tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita, hyviä hiilihydraatteja ja kuituja. Aloita tutustuminen 100% täysjyvävehnään."

Kuulostaa erittäin hyvältä leivästä kun harvassa täysjyväruisleivässäkään on edes yli 50% täysjyvää, no täysjyväruislimpuissa sentään?

Mitä täysjyväleipiä te muuten käytätte ja katsotteko kuinka paljon leivän jauhoista on täysjyvää? Itse olen käyttänyt Reissumiestä ja Real-leipää, joskin niidenkin täysjyväpitoisuus on hieman yli 50%.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 08:57   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Kaura 100 on hyvää leipää.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 10:03   #3 (linkki)
tietotoimisto
(Vierailija)

Vaasan uudessa terveysleivässä sydämelle vaarallista transrasvaa

Lainaus:
http://www.ravitsemusjaterveys.fi/vaasan-uudessa-terveysleivassa-sydamelle-vaarallista-transrasvaa.html#comment-3103
"Leipomo Vaasan & Vaasan on tuonut markkinoille uuden Vaasan Täyshyvät 100 % täysjyvävehnäleivän. Leipomo itse kertoo tämän leivän olevan terveellistä. Seuraavassa pari lainausta lehdistötiedotteesta:

Haluamme kehittää suomalaisten ruokailutottumuksia entistä terveellisempään suuntaan. Tarjoamme kuluttajille ensimmäisenä Suomessa sataprosenttisesti täysjyvävehnästä leivottuja, terveellisiä ja herkullisia vaaleita leipiä.

jopa kaksi ja puoli miljoonaa suomalaista pitää terveellisyyttä tärkeänä kriteerinä leivän ostopäätöstä tehdessään

Vilkaisu valmistusaineksiin ei kuitenkaan tue terveellisyysväitettä. Leipään on lisätty sydämelle vaarallista teollista transrasvaa eli osittain kovetettua kasvirasvaa. Tätä ei tietenkään kerrota leivän markkinoinnissa. Transrasvan käyttö lisää huomattavasti sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Lisäksi leivässä on useita lisäaineita: sorbiinihappoa, rasvahappojen mono- ja diglyseridejä sekä natriumstearoyyli-2-laktylaattia, jota valmistetaan kemiallisesti maitohaposta ja steariinihaposta.

Mitä tästä opimme? Ainakin sen, ettei kannata luottaa valmistajan omaan tiedotukseen omasta tuotteestaan."

Ikävä kyllä tämäkin terveysleipä osoittautui hieman epäterveeksi. Vaasan & Vaasan voisi ottaa tiedosta vaarin ja poistaa transrasvan ja lisäaineet, todennäköisesti ei vaikea tai makua muuttava operaatio. Leipähän on hyvän makuista ja mielellään sitä söisi täysjyväruisleipien ja täysjyvälimppujen rinnalla jos epäterveelliset aineet poistettaisiin.

Vastaa viestiin
28.11.07, 12:17   #4 (linkki)
en tykkää
(Vierailija)

niistä viipaleleivistä, jotka on paperipussissa. Liian vähän suolaa ja maistuu vanhoille jauhoille. Siis mauttomia. Niistähän oli kehumainoskin.
  Vastaa viestiin
30.11.07, 09:35   #5 (linkki)
pullamössösukupolvi
(Vierailija)

Leivässä pitää ollakin vähän suolaa. Ihan maukas leipä tuo on. Jos on tottunut suunnilleen pullavapitkoa syödä leiväksi niin totuttelu vie aikansa.
  Vastaa viestiin
04.12.07, 09:52   #6 (linkki)
MN45
(Vierailija)

http://www.uotilan.fi/m_100.html
  Vastaa viestiin
05.12.07, 13:57   #7 (linkki)
en tykkää
(Vierailija)

Minä en ole pullamössösukupolvinen. Olen normaalipainoinen n.50 rouva. Minä taas pidän ohraviipale-, Ruispalat- Kaurapalat-leivistä. Mutta niistä Vaasan kokojyväviipaleista en tykkää, joita kehutaan mainoksissa. Joissakin on kovia jyviä, et meinaa hammas haljeta. Kerta riitti, en enää osta.
  Vastaa viestiin
06.12.07, 10:47   #8 (linkki)
pakko saivarrella
(Vierailija)

Pullamössösukupolveen kuuluvana n. kolmekymppisenä on kyllä pakko kysyä ed. rouvalta, että kuinka se muka sukupolveen liittyy millaisesta leivästä tykkää? Itse syön vähintään 70%:sti ruisleipää - onko se sitten tyypillinen pullamössösukupolven leipävalinta?
  Vastaa viestiin
10.12.07, 11:54   #9 (linkki)
en tykkää
(Vierailija)

Minä käsitän pullomössöisen olevan pullalla syötetty läskikasa ja siihen en kuulu.
  Vastaa viestiin
11.12.07, 13:04   #10 (linkki)
pahoja
(Vierailija)

Nuo Vaasan Täyshyvät = Täyspahat.
  Vastaa viestiin
16.12.07, 06:52   #11 (linkki)
paksutar+++
(Vierailija)

Minä käytän luomu jälkiuunileipää.
  Vastaa viestiin
28.12.07, 10:07   #12 (linkki)
Hyvää paahdettuna
(Vierailija)

mutta muuten raakaa mössöä. Leivän pitää olla kunnolla paistettu.
  Vastaa viestiin