Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
23.11.07, 00:11   #1 (linkki)
mantelilastu
(Vierailija)

Kevyet jouluherkut

Kerättäisikö tähän hyviä vinkkejä keveämpiin jouluruokiin ja vaikkapa pikkujouluherkkuihin. Itse glögin ystävänä tein tänään jälkkäriksi kevytglögistä kiisseliä, 1 litraan glögiä 5 rkl perunajauhoja suurustukseksi ja sekaan vielä mm. vaniliasokeria ja piparimausteita ( ilman maustelisäyksiä on tosi miedosti glögin makuista) ja oli oikein maittavaa, etenkin kun päälle laittoi lusikallisen vaahdotettua kevytvanillaa.

Toinen juttu jota aloin tekemään, oli jouluiset "leivokset", tosi helposti osittain valmisjutuista. Tän voisi tehdä isona torttunakin vuokaan, mutta tein nyt silikonisiin vuokiin yksittäisiksi annoksiksi. Pohjaksi murskattuja piparkakkuja ja kevytmargariinia (ei tarvi paljoa) sekä kaapista löytynyt mantelijauhopussin loppu. Keskelle kaupan valmis puolukka-vaniljamousse rasvattomaan maitoon tehtynä -> pakkaseen jähmettymään. Sitten päälle glögistä liivatteella tehtyä hyytelöä (tähän taas saa laittaa lisäksi piparimausteita). Jos ei halua pakastaa ( tulee kyl ihanan jäädykemäistä pakkasessa) niin sen moussenkin voi vaikka hyydyttää.

Tämmöisiä tänään, olisiko kellään ohjetta kevyempiin joulutorttuihin, rahkapohjaisena vaikka? Puolukka-karpalo- sorbetti kevyenä maistuisi myös ym ym. Kevyt piparkakkujäädyke?
  Vastaa viestiin
23.11.07, 14:32   #2 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Minun reseptini kevyempään jouluun on yksinkertaisesti kohtuus torttujen, piparien ja muiden leivonnaisten ja makeisten syönnissä ja alkoholin juonnissa.

Meillä syödään joulunakin lautasmallin mukaan, eli puolet lautasesta täytetään kasviksilla. Jälkiruuat ovat hedelmiä tai hedelmä- ja marjapohjaisia.

Jossain lehdessä oli jälkiruokaohje, jossa rahkaan sekoitettiin luumusosetta (vauvanruokaa) ja olisikohan ollut munanvalkuaisia tai vaahtoutuvaa vaniljakastiketta, makeutetaan maun mukaan.
  Vastaa viestiin
23.11.07, 14:36   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Jouluruuista saa kevyempiä, kun kerman tilalla laatikoissa käyttää maitoa. Minä olen tehnyt laatikot aina näin enkä kerman kanssa. Kohtuudella muita herkkuja eikä liikaa suklaata. Tärkeintä ei ole se mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä vaan se mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä.
  Vastaa viestiin
26.11.07, 13:26   #4 (linkki)
ssh
(Vierailija)

Marjahyytelöt ovat kevyitä. Aivan ihana lämmin salaatti syntyy porkkanasta, punasipulista, rusinoista, balsamicosta ja fariinisokerista. Paahdetut kasvikset
käyvät mielestäni hyvin jouluun, kun valitsee jouluisia mausteita niihin. Kanan ja kalkkuna on tietty kevyempää, mutta meillä ei kyllä joulua ole ilman kinkkua. Nipistän sitten jostain muualta. Paras jouluruoka on tietenkin ruisleivän päällä vastapaistettua kinkkua siivu, sinapilla. Nam!!!
  Vastaa viestiin
08.12.07, 08:14   #5 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2007
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Jouluruuista saa kevyempiä, kun kerman tilalla laatikoissa käyttää maitoa. Minä olen tehnyt laatikot aina näin enkä kerman kanssa. Kohtuudella muita herkkuja eikä liikaa suklaata. Tärkeintä ei ole se mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä vaan se mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä.

Tätä minäkin pidän hyvänä keinona, eli vaihtaa perinteisiin jouluherkkuihin kerman ja voin tilalle kevyemmät tuotteet. Voin määrää voi hyvin vähentää ja sen tilalla käyttää esim. juoksevaa margariinia (sydänystävällisempää). Kevytkermojakin löytyy tänä päivänä moneen junaan, ellei halua rasvatonta maitoa käyttää.

Itse olen huomannut, että jälkiruuat ehkä vaativat eniten pohdiskelua. Entinen luumukreemi (keitettyjä ja soseutettuja luumuja kermavaahdon kanssa) on minulle ehdoton herkku ollut aina. Siitä sovelsin seuraavanlaisen variaation: kuivatut luumut liotetaan ja keitetään soseeksi, jäähdytetään. Sose sekoitetaan maitorahkaan ja sose notkistetaan rasvattomalla maidolla. Mausteeksi sokeria ja ripaus kanelia. Tuolla ohjeella on tullut ihan hyvää ja perhekin on tykännyt :)
  Vastaa viestiin
08.12.07, 11:29   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Luumurahka

Olen jo herkutellut luumurahkalla ja tein siitä mielestäni erittäin maukkaan kevytversion seuraavasti:
1 purkki rahkaa (62 kcal/100g)
saman verran Ingmanin rasvatonta vaniljajugurttia (40 kcal/100 g)
1-1,5 dl luumusosetta =tortuntäytettä (149 kcal/100 g)
1 rkl sokeria tai maun mukaan
1 tl vaniljasokeria
1rkl konjakkia
Sekoita ja anna maustua hetki jääkaapissa ennen herkuttelua.
  Vastaa viestiin
10.12.07, 11:34   #7 (linkki)
Hyvin sanottu : )
(Vierailija)

Lainaus:
Tärkeintä ei ole se mitä syö joulun ja uuden vuoden välillä vaan se mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä.
  Vastaa viestiin
10.12.07, 12:27   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Sehän on ihan totuus. Ei jouluna tarvitse olla dietillä vaan sitten uuden vuoden jälkeen voi taas vyötä kiristää ja laskea niitä kaloreita sinne seuraavaan jouluun saakka. Minäkin ajattelin ostaa jouluksi jotain hyvää ulkolaista suklaata vaikka arkenan pyrinkin kävelemään kaupassa mahdollisimman nopeasti suklaa hyllyjen ohi vaikka suklaan ystävä olenkin.
  Vastaa viestiin
10.12.07, 12:29   #9 (linkki)
??
(Vierailija)

Kyllä kerran viikossa pitää pieni herkkuhetki olla ympäri vuoden! Eli muuttaisin tuota vanhaa sanontaa siten, että tärkeintä on se mitä syöt arkena!
  Vastaa viestiin
10.12.07, 13:24   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ??
Kyllä kerran viikossa pitää pieni herkkuhetki olla ympäri vuoden! Eli muuttaisin tuota vanhaa sanontaa siten, että tärkeintä on se mitä syöt arkena!
Voihan sitä pienen herkuttelun sallia per viikko itselleen, jos se ei mene överiksi. Minä kuitenkin olen tuon suklaan kanssa nimenomaan tehnyt niin, etten syö sitä joka viikko, mutta kuitenkin useimmin kuin vain jouluna. Tämä sopii minulle sillä ulkolainen suklaa on heikkouteni.
  Vastaa viestiin
10.12.07, 13:27   #11 (linkki)
voihan sitä jos ei mene överiksi
(Vierailija)

Jos joku muu tekee toisella tapaa, niin anna tehdä. Minä ainakin syön suklaata silloin kun sitä tekee mieli, enkä ole ylipainoinen.
  Vastaa viestiin
02.01.08, 13:01   #12 (linkki)
rea-listi
(Vierailija)

[viesti moderoitu]
  Vastaa viestiin
11.12.08, 14:59   #13 (linkki)
VäPu
(Vierailija)

Minäkin kaipailisin kevyempiä joulutorttuja! On suuri intohimoni ja yhdestä tulee vain vihaiseksi=) Taikinaehdotuksia?
  Vastaa viestiin
11.12.08, 15:01   #14 (linkki)
ehkä ...
(Vierailija)

rahkavoitaikina olisi kevyempi kuin pelkästä rasvasta ja jauhoista tehty.
  Vastaa viestiin
18.12.08, 01:23   #15 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2008
Ulkolaisia sokerittomia suklaita saa Suomestakin

Lainaus:
Sehän on ihan totuus. Ei jouluna tarvitse olla dietillä vaan sitten uuden vuoden jälkeen voi taas vyötä kiristää ja laskea niitä kaloreita sinne seuraavaan jouluun saakka. Minäkin ajattelin ostaa jouluksi jotain hyvää ulkolaista suklaata vaikka arkenan pyrinkin kävelemään kaupassa mahdollisimman nopeasti suklaa hyllyjen ohi vaikka suklaan ystävä olenkin.
Ulkolaisia sokerittomia suklaita www.sokeriton.fi palvelussa - just niin, niillä on valikoimissa lähes 30 suklaasorttia ja kaikki sokerittomia! Eli ulkolainen suklaa + sokerittomana = tosihyvää ja kuitenkin vähän kevyempää, testattu on!
  Vastaa viestiin
18.12.08, 09:19   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja namihiiri
Lainaus:
Ulkolaisia sokerittomia suklaita www.sokeriton.fi palvelussa - just niin, niillä on valikoimissa lähes 30 suklaasorttia ja kaikki sokerittomia! Eli ulkolainen suklaa + sokerittomana = tosihyvää ja kuitenkin vähän kevyempää, testattu on!
Eikä toimi tässäkään kohtaa.

Vastaa viestiin
18.12.08, 12:05   #17 (linkki)

Rekisteröitynyt: 12/2008
Lainaus:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja namihiiri
Lainaus:
Eikä toimi tässäkään kohtaa.
Toimisiko tämä linkki nyt? http://www.sokeriton.fi
  Vastaa viestiin
18.12.08, 12:30   #18 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Toimii.
  Vastaa viestiin
18.12.08, 13:45   #19 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2007
Keskustelua siistitty - ei aleta kinaamaan.
  Vastaa viestiin
20.12.08, 17:51   #20 (linkki)
2 neuvoa
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mantelilastu
Kerättäisikö tähän hyviä vinkkejä keveämpiin jouluruokiin ?
Kaikki alkoholi pois niin jää kalorit kertymättä ja voi hyvällä omallatunnolla popsia pipreita, kakkuja ja muita herkkuja, ruoista puhumattakaan!

Lisäksi hyvä konsti taitaa olla laittaa vyö kireälle eli ei kertakaikkiaan mahdu määräänsä enempää.
  Vastaa viestiin
20.12.08, 17:52   #21 (linkki)
rahkapuuroa herkuksi..
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko
Jossain lehdessä oli jälkiruokaohje, jossa rahkaan sekoitettiin luumusosetta (vauvanruokaa) ja olisikohan ollut munanvalkuaisia tai vaahtoutuvaa vaniljakastiketta, makeutetaan maun mukaan.
Varmaan on kevyttä, tarkoitan että jos tuota tarjoat vieraalle, ei ainakaan hän pääse lihomaan. Harva meinaan tuollaista puuroa suuhunsa panee! Vitsinkö heitit..
  Vastaa viestiin
29.12.08, 12:42   #22 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rahkapuuroa herkuksi..
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko
Varmaan on kevyttä, tarkoitan että jos tuota tarjoat vieraalle, ei ainakaan hän pääse lihomaan. Harva meinaan tuollaista puuroa suuhunsa panee! Vitsinkö heitit..
Väitän, että et erota valkuais-rahkaseosta kermavaahto-rahkaseoksesta. Olisi ehkä pitänyt mainita, että ne valkuaiset vatkataan kovaksi vaahdoksi ennen sekoittamista, ja myös vaniljakastike vatkataan, että siitä tulee "ilmavampaa".

Koostumus on ihan sama, ja luumusose tai vaikka soseutetut marjat on se osa, joka antaa maun jälkiruualle. En käsitä, mikä siitä puuron tekee. Vaahtoutuvasta vaniljakastikkeesta tulee makuakin, jos käyttää valkuaisia, pitää maustaa reilummin (sokerilla, vaniljasokerilla tai makeutusaineella).

Kuka sitäpaitsi on vieraista mitään puhunut? Minä olen luumu- ja marjarahkani syönyt ihan itse, ja hyvältä maistui, ja tuntuu maistuvan miehellekin. Vauvansoseet maistuvat hyviltä myös viilin päällä - niissä ei ole liikaa sokeria, vaan ne maistuvat aidoilta hedelmiltä ja marjoilta.
  Vastaa viestiin