| |  | |
01.02.08, 19:39
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Oikeasti kevyet kala-, liha-, broileri-, keitto-, laatikko-, salaatti- ym. ruokaohjeet
Täällä löytyy kaiken maailman ohjeita, muka kevyitä ja terveellisiä, mutta ne sisältävät kaiken maailman keinotekoisia lisukkeita ja kevyttuotteita joissa on käytetty kaiken maailman paskaa.
Haluaisin tehdä oikeasti terveellistä ruokaa perusraaka-aineista ja mausteista, ilman kevytrasvoja, kevytmajoneeseja, kevytmehuja, kevytrasvoja, keinotekoisia makeutusaineita.
Miten esimerkiksi valmistaa hyvän makuista uuniseitiä, kalaa, uunibroileria ym. Tai miten yleensä maustaa edelliset että ne maistuvat hyviltä ilman kevytkastikkeita, yrteillä, mausteilla (ei suolamausteseoksilla kuitenkaan vaan mausteilla), kylmäpuristetuilla kasvisöljyillä jne.
Miten tehdä hyviä pastoja tai lasagnea, makaronilaatikkoa täysjyväpastasta(täysjyvälasagne-spagetti-makaroni-kuviopasta) ilman epäterveellisiä lihaliemikuutioita, kevytrasvoja ym. pelkästään peruselintarvikkeista, kylmäpuristetuista öljyistä, mausteista/yrteistä ja pienestä määrästä suolaa.
Puhumattakaan peruna- ja bataatti-, täysjyväriisi- tai täysjyväcouscousruuista ilman rasvoja ja kastikkeita.
Purkista tai säilykkeestä voi ottaa tomaattimurskaa, ananaspaloja omassa mehussaan tai hyvälaatuisia vaaleita tonnikalanpaloja vedessä, rasvatonta maitoa- ja piimää, maustamatonta jogurttia ja maitorahkaa sekä raejuustoa, mutta ei mitään makeutettuja (sokerilla tai keinomakeutusaineilla) tai lisäaineilla pilattuja tuotteita.
Miten tehdä esim. kaalilaatikko tai kaalikääryleet niin että ne ovat herkullisia, mutta niissä ei ole kiillotettua riisiä tai siirappia? Miten maustaa tai tehdä pelkistä yrteistä(valkosipuli ym.)/kp-öljystä/mausteista herkullinen marinadi broilerille?
Itse tiedän vain muutaman terveellisen ja maistuvan ruokaohjeen:
*Rosolli
*Tonnikala/kirjolohi/broilerisalaatti jossa vihanneksia, palkokasveja, kananmunaa, täysjyväpastaa ja kp-oliiviöljyä
*Täytetyt paprikat joissa täysjyväriisiä tai täysjyväcouscousia sekä herkkusieniä ja alle 10% naudan paistijauhelihaa tai broileria tai tonnikalaa
*Uunihaudutettu kirjolohi ja uunikasvikset
*Uunihaudutetut broilerin rintapalat ja uunikasvikset
*Täysjyvälasagne-makaronipaistos tonnikalasta, broilerin rintapaloista tai alle 10% naudan
*Täysjyväpasta tomaattikastikkeella jossa kasviksia ja paistijauhelihaa
paistijauhelihasta jossa seassa kasviksia(kukka/parsakaali/porkkana/sipuli/valkosipuli) ja mahdollinen juusto raejuustoa.
*Täysjyväcouscous ja sen kanssa broilerin rintafileet sekä kasvikset
*Broileri-kasviswokki
Eli makoisia ruokia, joihin ei ole käytetty valmiskastikkeita, fondieita, liha/kala/kasviskuutioita, kevytrasvoja, vaan ainoastaan vähärasvaisia peruselintarvikkeita, yrttejä, kylmäpuristettua öljyä, balsamicoa, suolaa ja erillismausteita ilman paakkuuntumisen ym. estoaineita.
Laittakaapa siis terveellisä ja herkullisia perusruokaohjeita (naudan paisti(jauhe)liha, broilerin rintapala/filee, sei, silakka, kirjolohi, tonnikalanpalat vedessä, pasta, perunaruoka, couscous, kratiini, keitto, laatikko, salaatti ym.). | |
| | |
01.02.08, 22:48
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä teen joka päivä terveellisiä ruokia monipuolisista, tuoreista raaka-aineista,ihan perustarpeista. Minulle perustarpeita ovat kasvikset (kasvisliemi,ei kuutiosta), kala, liha, mausteet, yrtit, pasta, riisi, viljatuotteet, oliiviöljy ja maitotaloustuotteet. Oikeasti en ymmärrä mikä on sinulla ongelmana. Reseptejä (jos niitä kaipaat) löytyy joka paikasta, kirjoista, lehdistä ja varsinkin netistä ja ne on aina helppo muokata omaa makua tai vaatimustasoa vastaaviksi.
| |
| | |
02.02.08, 13:03
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ohjeissa on lähes aina jotain ruokakermoja tai kasvisrasvasekoitteita, liha/kala/kana/kasvisliemikuutioita, rasvaisia juustoja, valmiskastikkeita, vehnäjauhokastikkeita ja suuruksia, kevysmajoneeseja ym. Aivan liian kaloripitoista minulle. Voihan noita ohjeita soveltaa ja laittaa erityisen kevyitä juustoja vaikka lasagneen, mutta siloin maustemäärät ja yleensä mausteet pitää laittaa erimäärin, jotta saisi edelleen maukasta ruokaa. Tälläisiä erittäin kevyiden lasagnejen tai makaronipaistosten ohjeita, jotka on tehty täysjyvälasagnelevyistä/makaronista ei paljon ole. Esim. raejuustolla korvattu lasagne ei maistu läheskään yhtä maukkaalta kuin rasvaisista juustoista tehty, saako sen jotenkin hyväksi? Miten saada esim. maustamattomat broilerin suikaleet maustettua niin että ne maistuvat herkullisilta, ilman kaupan limaisia ja kaikkea paskaa sisältäviä marinadeja? Pelkkä suola ja pipurirouhe ei makua vielä herkulliseksi tuo. Curry ym. broilerimausteet taas sisältävät paakkuuntumisenestoaineita ym. ja suurimmalta osalta suolaa. Ostan mielummin mausteet erillisinä, ilman säilöntäaineita ja suolaa. Myös kasvisten esim. kasviskratiinien ym. joukkoon ohjeissa heitetään lähes aina jotain kasvisrasvasekoitteita ym. eikö kratiineja ym. voi tehdä jotenkin kevyemmin, siten että ne kuitenkin maistuvat herkullisilta? Juurekset, kaalit, munakoisot, kesäkurpitsat, tomaatti, sienet, herneet, peruna, bataatti raaka-aineina ja valmistettuna ja maustettuna siten ettei ruuasta tule kaiken maailman sekoitteilla tai jauhoilla kaloripommeja. Vaikkapa kukkakaalin yleinen maustamisohje on että päälle heitetään joku kastike tai margariinia ym. siinä menee se kevyys. Eikö kukkakaalia saa marinoitua jotenkin kevyesti, että siitä tulisi niinkin herkullista? | |
| | |
02.02.08, 13:39
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin mistä tahansa "paskasta" voi itse muuntaa terveellistä. Yleensä ne ihmiset, jotka ovat asiasta kiinnostuneita, myös vievät tätä ideaa eteenpäin kaikessa elämässään.
| |
| | |
02.02.08, 13:44
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Luulen että sinulla on taitoa ja tietoa tehdä noita terveellisiä ruokia, mutta tosiasia on että niistä ei saa niin hyviä kuin noilla kaloripitoisilla lisäyksillä.
Itse höyrytän paljon, vihanneksia voi höyryttää samalla kertaa monta lajia kun laittaa hitaammin kypsyvät ensin. Sitten vaan yrttejä maustamaan. Minulla on sitruuna ylitse muiden. Myös kala on hyvää höyrytettynä, sitruunalla ja ripauksella suolaa maustettuna.
Kokeilepa höyrytettyä kukkakaalia marinadissa jossa on hieman vettä, sitruunamehua, hieman hunajaa, suolaa ja mieleistäsi yrttiä (persiljaa, tilliä, minttua)
Hyväksytkö soijan ruuanlaitossa?
Kaikki siemenet ja pähkinät antavat makua ruokaan. Olen tehnyt myös ns elävää ravintoa, kasvattanut ituja ym. Se voisi olla sinulle mitä etsit.
| |
| | |
02.02.08, 20:40
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Keittojahan voi tehdä vaikka mitä ilman mitään "lisäyksiä", mutta keitossahan on aina liemi ja mikä se sitten on, niin on ruuanlaittajan oma valinta. Se voi olla pelkkä vesi (ei kilokaloreita), se voi olla itse tehty kasvis-, kala- tai lihaliemi (ei lisättyjä kilokaloreita), se voi olla maito (rasvaton-, kevyt-, täysmaito). Tällä periaattellahan voi tehdä vaikka minkälaisia keittoja, kasvis, kala, liha, papu, herne...Mausteilla ja yrteillä saa makua.
Maustamattomat broilerinsuikaleet ovat helppo valmistaa, hieman tarvitaan öljyä padan (pannun, wokin) pohjalle, kummennetaan öljy, suikaleet pataan, paistellaan öljyssä, lisätään mieleisiä kasviksia (sipuli, porkkana, paprika, parsakaali, kukkakaali, keräkaali, sienet...), hieman silputtua chiliä, valkosipulia, tuoretta inkivääriä +muita mausteita (esim. juustokuminaa, korianteria, mustapippuria, suolaa jne.) oman maun mukaan. Tuoreita ananaspaloja ja ananaksen mehua pannulle sekä kasvislientä, lopuksi liemen voi suurustaa vesi/perunajauhoseoksella. Lopuksi voi vielä lisätä tuoreita yrttejä.
| |
| | |
02.02.08, 22:22
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meni mullakin kauan, ennen kuin tajusin, että ainoastaan hyla-kuohukermaa tai kookoskermaa, jossa ei ole E407, voin käyttää ilman vatsavaivoja - ei siis edes luomukermaa enää:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/karrageeni.htm
| |
| | |
03.02.08, 16:51
|
#8 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Tuli mieleen ajatus, joka ei siis ole arvostelua eikä moite ap:lle, vaan toteamus. Olet ilmeisesti tekemässä jonkinlaista ruokaremonttia. Mainitset monta kertaa sanaa "herkullinen". Entiset ruokasi olivat herkullisia, nyt niistä ei saa sitä millään. Viehän se aikansa, ennenkuin kuin pääset eroon noiden tuomittujen aineiden mausta, ja sopeudut uusiin.
Yrteissä ei ole minusta mitään herkullista - ne voivat olla vain pikantteja, virkistäviä, jännittäviä. Lasagnessa mauton raejuusto ei korvaa muuta juustoa, vaikka mitä tekisi. Kaalikääryleissä ei pitäisi olla ongelmaa. Siirappia ei ole pakko laittaa.
Nimim. SR sanoi mitä itsekin ajattelin: sinulla on tietoa ja taitoa, mutta nyt alkuun puuttuu se entinen herkullisuus. Mitä se sitten? Moni täällä pitää herkullisena tillissä ja sitruunassa pyöriteltyjä seitipaloja uunissa, esimerkiksi. Minusta taas ne eivät ole ollenkaan herkullisia.
Jos sinulla on aikaa ja pakastin, tee itse fondisi ja maustekastikkeesi - se auttaa ainakin vähän.
| |
| | |
03.02.08, 17:05
|
#9 (linkki)
|
|
Lisään: ymmärrän että pulinani saattoi mennä aivan metsään, mutta tulipa lähetettyä.
| |
| | |
03.02.08, 17:16
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja S R Luulen että sinulla on taitoa ja tietoa tehdä noita terveellisiä ruokia, mutta tosiasia on että niistä ei saa niin hyviä kuin noilla kaloripitoisilla lisäyksillä.
Itse höyrytän paljon, vihanneksia voi höyryttää samalla kertaa monta lajia kun laittaa hitaammin kypsyvät ensin. Sitten vaan yrttejä maustamaan. Minulla on sitruuna ylitse muiden. Myös kala on hyvää höyrytettynä, sitruunalla ja ripauksella suolaa maustettuna.
Kokeilepa höyrytettyä kukkakaalia marinadissa jossa on hieman vettä, sitruunamehua, hieman hunajaa, suolaa ja mieleistäsi yrttiä (persiljaa, tilliä, minttua)
Hyväksytkö soijan ruuanlaitossa?
Kaikki siemenet ja pähkinät antavat makua ruokaan. Olen tehnyt myös ns elävää ravintoa, kasvattanut ituja ym. Se voisi olla sinulle mitä etsit. | Olen itsekin höyryttänyt Hackmanin kerroskattilassa kasvikset jo monen vuoden ajan jolloin niissä säilyvät ravinteet huomattavasti paremmin kuin vedessä liottamalla. Varsinkin peruna, kaalit, porkkanat, kesäkurpitsat, pavut ja herneet valmistaa helpoiten höyryttämällä kattilan höyrytysosassa. Tuo onkin ehkä käytetyin kapine keittiössä. Kalaa en ole höyryttänyt, kerropa hieman tarkemmin kuinka pitkään niitä pitää höyryttää ja mistä näkee että ovat valmiita, vaan eivät liian kypsiä jolloin ravintoaineet katoavat? Mitä kaloja olet häyryttänyt (pakasteseitä, kirjolohta, silakkaa)?
Kyllä soijakin käy (tofu, soijajauho- ja rakeet, -maito)
Itsekin olen hieman sitä mieltä ettei ruuasta saa niin herkullista ilman kaloripommeja esim. kermaa, rasvaisia juustoja, rasvalevitteitä, mutta tietenkin toivon että ainakin lähes yhtä herkullisia mutta terveitä ruokalajiohjeita löytyisi. Kiitos sinulle näistä. | |
| | |
03.02.08, 21:09
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen höyryttänyt siikaa ja lohta, kaikkia kaloja voi höyryttää.
Minulla on Tupperwar mikrohöyrytinkin mutta olen käyttänyt useimmiten kerroskattilaa. Samaan astiaan olen laittanut vihanneksia, mm vihreitä papuja ja herneitä.
Parsakaali kestää hieman kaemmin kypsyä kuin nämä ,samoin porkkana.
Kyllä sen näkee kun on kypsää, muutama minuutti menee, kattilassa kauemmin , ehkä 5-6 min. Kokeile, ei voi mennä pilalle eikä palaa.
Huomenna aion itsekin taas höyryttää kalaa, katson ajan tarkemmin.
| |
| | |
04.02.08, 18:50
|
#12 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Sitähän sanotaan, että uuteen makuun tottuminen vie n. 20 maistamiskertaa. Sama pätee varmaan siihenkin, että vanhat tutut ruoat alkavat maistua hyviltä kevyinä versioina. Itse olen vuosien myötä saavuttanut tuon tilanteen ja nykyään monet normaaliohjeella tehdyt rasvaiset ruoat tuntuvat ja maistuvat jotenkin liian raskailta ja tunkkaisilta. Syön siis nykyään mieluummin niitä omia kevytversioitani. Kannattaa varmaan opetella myös tekemään ihan uusia ruokia, niin ei ole ennakko-odotuksia siitä mille niiden pitäisi maistua.
| |
| | |
04.02.08, 20:00
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kevytruokaohjeita peruselintarvikkeista:
Tee laatikoita ja pastoja joissa kasviksia ja kevyttä alle 10% naudanlihaa tai alle 10% paistijauhelihaa tai broilerin rintafileitä, tonnikalanpaloja(vedessä), kirjolohta. Käytä täysjyväspagettia, täysjyvälasagnelevyjä, täysjyvämakaronia ja täysjyvänauhalasagnea tai täysjyväkuviopastoja. Lasagnen ja makaronipaistosten joukossa on siis lihan/kalan lisäksi kukkakaalia, parsakaalia, herkkusieniä, porkkanaa, sipulia, valkosipulia, tomaattia, paprikaa, kesäkurpitsaa, purjoa, munakoisoa jne. mieltymysten mukaan. Mausteina mustapippurirouhe, suola tai mineraalisuola, oregano, basilika jne. Lisäksi purkki tomattimurskaa tai paseerattua tomaattia ja kylmäpuristettua oliiviöljyä. Samoja lisukkeita mieltymyksen mukaan myös pastakastikkeeseen joka on tehty paseeratusta tomaatista. Jos haluat käyttää juustoa, niin raejuustoa sekaan, tai alle 10% kovaa juustoa raasteena kohtuullisesti.
Oikein maustamalla näistä saa herkullisia ruokia. Myös pelkistä edellä mainituista kasviksista saa erinomaisen kasvislasagnen, kasvismakaronipaistoksen tai pastakastikkeen. Varsinkin parsa- ja kukkakaali ja porkkana antavat hyvän pohjan. Chilipaprikanpalat antavat tarvittaessa tulisuutta ruokaan.
Wokit ovat myös herkullisia, eli vähärasvaisia lihanpaloja tai broilerinrintafileitä ja paljon kasviksia, paprikoita, herneitä, papuja, sipulia, purjoa, valkosipulia ym.
Erinomaisen tulisen kebab-kastikkeen saat tölkillisestä paseerattua tomaatti, johon hieman suolaa ja 1/4 tl cayannepippuria (jos vielä hieman lisämakua haluat niin laita muutama rkl sinappia ja 1-2rkl ketsuppia). Sopii itsetehdyn pitakebabin, rullakebabin, wrappien, pizzan kastikkeeksi.
Pitakebab, rullakebab, wrappi, pizzapohjaohjeena seuraava:
- 7 dl durumvehnäjauhoa
- 1/2 palaa tuorehiivaa
- 3 dl vettä
- 1/2 tl suolaa
- 1-3 rkl kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyä
Sekoita haalea vesi ja hiiva, lisää jauhot, suola ja öljy. Anna kohoa peitettynä 20-30 min. Kauli 5-6 pitaleipää (n. 15 cm halkaisija/ohuehkoja) tai 1-2 rullakebabia, muutamia wrappeja tai 2 pizzapohjaa.
Paista 220 asteen uunissa noin 5 minuuttia. Pitaleivissä lyö uuniluukku kiinni muutaman kerran, pullauttaa pitaleivät ilmaviksi, joka auttaa leikkaamista auki. Ota pois ennen kuin ruskistuvat pinnalta ja kovettuvat. Leikkaa pitaleivät auki lämpiminä.
Edellisten jauhelihatäytteeksi paista 10% naudan paistijauhelihaa, jonka joukkoon hyvin silputtu sipuli, haluttaessa murskattua valkosipulia, alle 1/2 tl mustapippurirouhetta ja alle 1/2 tl suolaa (n. 400g jauhelihaan).
Tai maustamattomia broilerin rintafileesuikaleita jotka paistettu ja maustettu suolalla, mustapippurirouheella ja mahdollisesti valkosipulilla.
Laita pitaleipään, rullakebabiin, wrappiin naudanjauhelihaa/broilerinrintafileitä, niiden päälle kebab-kastiketta ja sen jälkeen runsaasti salaatinpaloja, kurkkusiivuja tai suikaleita, erivärisiä paprikanpaloja, tomaattisuikaleita, pepperoneja sekä raakaa sipulia renkaina tai silppuna (keltasipuli tai salottisipulia ym).
Erinomaisen hyvää tulista ruokaa jossa suurin osa vihanneksia
Pizzalle kebab-kastikkeen päälle naudan paistettua paistijauhelihaa tai broilerin rintafileita tai tonnikalanpaloja(vedessä), jossa sipulia, mustapippuria sekä suolaa (kuten kebabissa). Lisäksi tomaattisiivuja, paprikanpaloja, herkkusieniä, ananaspaloja, kuorittuja katkarapuja, ruokasimpukoita ja haluttaessa valkosipulia.
Raejuustoa tai alle 10% kovia juustoja raasteena kohtuullisesti. Osa laittaa juuston päälle ja osa oikeaoppisesti kastikkeen jälkeen ennen lisukkeita. Päälle vielä pizzamaustetta, provencelaista mausteyrttiseosta tai pelkästään oreganoa ja basilikaa.
Uuniin noin kymmeneksi minuutiksi. | |
| | |
05.02.08, 12:03
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Ruuista saa kevyitä, kun jättää kermat pois ja liiat rasvat. Jos johonkin ruokaan kermaa tarvitaan voi sen tilalla käyttää kasvisrasvasekotteita, joissa on mahdollisimman pieni rasvaprosentti esim 5 % tai nythän on tullut se uusi, jossa sitä on vain 2 %.
| |
| | |
05.02.08, 12:54
|
#15 (linkki)
|
|
Ap ei tainnut haluta juuri noita kasvisrasvasekoitteita, joissa on tiettyjä lisäaineita. Itse käytän niitä, mutten ei kotona yhtään, mistä voisin tarkistaa.
| |
| | |
05.02.08, 15:34
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen täysin samoilla linjoilla ap:n kanssa. Minäkin haluan syödä ruokani oikeasti kevyenä ilman keinotekoisia mössöjä. Ne eivät voi olla ihmiselle hyväksi. Ja toisaalta, mitä vähemmän E-aineita, sitä parempaa elimistölle. Itselläni on ärtynyt paksusuoli eikä se siedä mitä tahansa. | |
| | |
05.02.08, 16:07
|
#17 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Minulla oli tänään eväänä kasvispaistos, jonka aamulla tein nopsasti pannulla. Paistoin pienessä määrässä öljyä valmiiksi höyrytettyä parsakaaliseosta, sipulia, valkosipulia ja herkkusieniviipaleita. Laitoin sekaan paseerattua tomaattia, mausteina vähän suolaa ja valkopippuria. Ihan hyvälle maistui, ja kevyttäkin on :)
Tähän voi laittaa lihapuoltakin sekaan, broilerin suikaleita tai vaikka seitä, jota olenkin itse joskus laittanut. On ruokaisampaa. Ei se kerma aina ole välttämätöntä, vaikka kieltämättä hyvää on. Toivotaan että hyviä ohjeita tulee paljon!
| |
| | |
05.02.08, 19:36
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minäkään en ole koskaan käyttänyt ruuanlaitossa näitä kevyt"kermoja" enkä käytä tavallisiakaan, paitsi poikkeustilanteissa. Tuoreista perustarpeista tehty ruoka ei kaipaa mitään keinotekoisia lisukkeita.
| |
| | |
06.02.08, 08:03
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Ongelma? Minäkään en ole koskaan käyttänyt ruuanlaitossa näitä kevyt"kermoja" enkä käytä tavallisiakaan, paitsi poikkeustilanteissa. Tuoreista perustarpeista tehty ruoka ei kaipaa mitään keinotekoisia lisukkeita. | Hyvin harvoin meilläkään kermaa tai sen kaltaisia tuotteita ruokiin laitetaan. Kiusauksiin käytän ruokakermaa. En ole kermaisten ruokien ystävä.
| |
| | |
06.02.08, 19:05
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin, siis onhan ruokia joihin se kerma kuuluu, kuten kermaperunat, kermakakku jne. Kerma on kermaa ja voi on voita, ei niitä mikään voita.
| |
| | |
07.02.08, 12:56
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Entäpä jos syöt vaikkapa lasagnea vain silloin tällöin? Jos et halua tinkiä juustosta (mielestäni kyllä ruoanlaitossa 17 % maistuu ihan hyvälle) etkä halua paistetusta jauhelihasta kaataa irtoavaa rasvaa pois, niin kauhean paljoa et voi sitä keventää. Jos siis syöt sitä esim. kerran kahdessa kuukaudessa, niin et sinä siitä liho.
Oleellista ylipäätään on se, mitä syöt arkisin. Läheskään kaikkiin ruokiin ei tarvitse laittaa kermalorauksia. Makaronilaatikonkin voi tehdä lihaliemeen. Moniin liha- ja kasvispatoihin käy tomaattimurska eikä niihinkään tarvitse laittaa maitotuotteita.
Lihaakaan ei ole pakko käyttää hirmuisia määriä eikä paistaa suuressa rasvamäärässä, vaan lisätä kasvisten osuutta. Monessa liharuoassa riittää, että ruskistat vain kevyesti pienessä rasvamäärässä ja sitten haudutat loppuun. Kalakin on herkullista esim. uunissa haudutettuna.
Itse ostan broileria aina maustamattomana. Esimerkiksi oliiviöljyyn sekoitettuna suolaa, valkopippuria ja vaikka ripaus paprikajauhetta on ihan hyvää. Myös kuivattu persilja ja ruohosipuli ovat vakioyrttejä lähes joka ruoassa. Minäkin peräänkuulutan tottumisen merkitystä. Jos et halua käyttää esim. curryä, niin onko kielto ehdoton (voisitko laittaa vain vähän curryä?) vai voisitko harkita totuttelevasi jonkun muun makuun tai käsittääkseni mausteitakin saa jostakin luomuversioina, joten voisit etsiä sellaisia. Minusta lihan ei tarvitse ollakaan kovin voimakasta, vaan sen oma maku saa tulla esiin. Esimerkiksi lisäkkeenä sipulinen ja valkosipulinen kasvislisäke tuo omaa aromiaan kokonaisuuteen.
Minulla ruokailussa on kompromissiperiaate. Jos teen vaikkapa valkosipuliperunoita, niin kyllä minä kaadan siihen purkillisen kuohukermaa, mutta meillä valkosipuliperunoita syödäänkin vain pari kertaa vuodessa. Arkisin syödään kevyesti esim. salaatteja ja keittoja.
| |
| | |
07.02.08, 17:13
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässäpä muutama resepti...
(!!!Suosittelen tutustumaan aasialaisiin resepteihin, ne ovat maukkaita ja niissä ei paljon kermoja käytetä! Monessa toki on mausteita joita suomessa saa vain säilöntäaineissa uitettuna mutta ainahan voi valita toisen reseptin!!!)
Ensin oma lempparini: Perunamuusi ja tonnikala.
Tee perunamuusi omaan tapaasi ja sekoita siihen purkki tonnikalaa. Nam! Itse käytän muusissa maitoa, suolaa, valkopippuria ja voita.
Silakasta saa herkkuruokia etikkaliemessä kypsyttämällä! Tässä yksi esimerkki:
Himosilakat
1 kg silakkafileitä
1 kkp etikkaa
2 kkp vettä
1 rkl suolaa
Liemi:
1 kkp sokeria
3½ kkp vettä
1 kkp etikkaa
1 rkl suolaa
sipulia
murskattuja maustepippureita (n ½ kkp)
tilliä
Sekoitetaan etikka, vesi ja suola. Silakkafileitä liotetaan pari tuntia seoksessa ja valutetaan sitten hyvin.
Keitetään liemi ja kaadetaan se fileiden päälle.
Pannaan kylmään maustumaan.
Valmista 1-2 päivän kuluttua.
Tulinen katkarapupannu
300g katkarapuja
2 tl öljyä
1 valkosipulinkynsi
1 tlk tomaattimurskaa
suolaa
ripaus cayennepippuria
1 sipuli
Kuumenna öljy pannussa. Lisää hienonnettu sipuli sekä murskattu valkosipulinkynsi. Kypsennä kunnes sipulit ovat läpikuultavia. Lisää tomaattimurska ja pippuri. Keitä noin 15 minuuttia. Lisää katkaravut seoksen joukkoon ja kuumenna seos. Mausta suolalla. Tarjoile riisin kera.
Ratatouille
1 pienehkö kesäkurpitsa
2 (eriväristä) paprikaa
1 isohko sipuli
1 tölkki tomaattimurskaa
valkosipulia
reilusti basilikaa
Pilko kasvikset paksuiksi suikaleiksi. Kuullota ne pannulla öljytilkassa. Lisää tomaattimurska ja kypsennä kannen alla hauduttaen. Mausta maun mukaan basilikalla ja valkosipulilla. Tarjoa esimerkiksi lisäkkeenä tai perunasoseen tai riisin kanssa.
Vihertävät kalafileet
2 nahatonta kuhaa tai siikaa
ripaus suolaa ja pippuria
3 rkl persiljaa
2 rkl auringonkukansiemeniä
2 tl sitruunan raastettua kuorta
rypsiöljyä paistamiseen
Sekoita lautasella keskenään hienonnettu persilja, rouhitut siemenet ja sitruunan raastettu kuori. Mausta kalafileet ripauksella suolaa ja pippuria. Kääntele fileet persilja-siemenseoksessa ja paista kohtalaisella lämmöllä pariminuuttia kummaltakin puolelta. tarjoa liskkeenä esim. grillattua tomaattia, kasviksia ja ruisleipää.
Lihamakaronilaatikko
400 g makaroneja (esim. kaura+makaroni)
1 kpl sipulia
500 g naudan paistijauhelihaa
HUOM! Voit korvata osan lihasta esim. herne-maissi-paprika-sekoituksella tai sienillä.
0,5 tl valkopippuria
Liemi:
8 dl rasvatonta maitoa
3 kpl kananmunaa
0,25 tl suolaa
0,5 tl paprikajauhetta / valkopippuria
Keitä makaronit kypsiksi pakkauksen ohjeen mukaan. Lisää joukkoon lusikallinen juoksevaa kasviöljyvalmistetta, jotta makaronit pysyvät irtonaisina. Ruskista hienonnettu sipuli ja jauheliha paistokasarissa. Mausta pippurilla. Sekoita jauhelihaseos makaronin joukkoon. Levitä seos voideltuun uunivuokaan. Sekoita muna-maidon ainekset keskenään ja kaada vuokaan. Paista uunissa 200 °C:n lämpötilassa noin tunnin ajan. Tarjoa liha-makaronilaatikko raikkaan salaatin kanssa.
Grillattu broileri
1 broileri, maustamaton
2 rkl voita
rosmariinia
mustapippuria
2 rkl oliiviöljyä
suolaa
Huuhtele broileri kylmällä vedellä myös sisältä ja kuivaa talouspaperilla huolellisesti. Sido lintu narulla niin, että koivet ovat yhdessä. Hiero mausteet linnun pintaan sekä sisälle. Tee koipiin muutamat viillot veitsellä, jotta lintu kypsyy tasaisesti samassa ajassa rintafileiden kanssa. Nosta lintu voideltuun paistokasariin. Paista 200°C uunissa noin 1 tunti, kypsäksi ja rapeaksi ja sivele paiston aikana voi-öljyseoksella. Anna broilerin vetäytyä 10-15 minuuttia ennen kuin poistat narut ja paloittelet broilerin.
Käytä mihin vaan kanaruokaan esim. voileipiin, salaatteihin, keittoon, pastoihin.
Jauheliha-juuressoselaatikko
1/2 bataatti (150 g)
5 perunaa
2 porkkanaa
300 g paistijauhelihaa
1 sipuli
1/2 paprika
suolaa
mustapippuria
1 tl öljyä
Pese, kuori ja lohko bataatti, porkkanat ja perunat, keitä ne kypsiksi. Survo soseeksi ja lisää hiukan keitinvettä, jotta soseesta tulee sopivan löysää.
Kuori ja hienonna sipuli. Paloittele paprika. Ruskista jauheliha, hienonnettu sipuli ja paprika öljyssä pannulla ja sekoita bataatti-perunasoseen joukkoon. Kaada seos uunivuokaan ja kypsennä uunissa 200 asteessa noin 35 minuuttia.
Kevyt perunasalaatti
4 keskikokoista keitettyä perunaa, esim. Bintjeä
1 maustekurkku
1 punainen paprika
1 tlk ananaspaloja
1 prk (200 g) Valio raejuustoa
Kastike
1 prk (200 g) Valio Bulgarian ruokajogurttia
1 rkl sinappia
1/2 tl suolaa
1/4 tl mustapippurirouhetta
Kuutioi perunat, maustekurkku ja paprika. Valuta ananaspalat. Kerrostele ainekset salaattikulhoon. Sekoita kastike ja tarjoa salaatin kanssa. Voit myös sekoittaa kastikkeen salaatin joukkoon.
| |
| | |
02.03.08, 18:51
|
#23 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja kevytruokaa Kevytruokaohjeita peruselintarvikkeista:
Pitakebab, rullakebab, wrappi, pizzapohjaohjeena seuraava:
- 7 dl durumvehnäjauhoa
- 1/2 palaa tuorehiivaa
- 3 dl vettä
- 1/2 tl suolaa
Sekoita haalea vesi ja hiiva, lisää jauhot, suola ja öljy. Anna kohoa peitettynä 20-30 min. Kauli 5-6 pitaleipää (n. 15 cm halkaisija/ohuehkoja) tai 1-2 rullakebabia, muutamia wrappeja tai 2 pizzapohjaa.
Paista 220 asteen uunissa noin 5 minuuttia. Pitaleivissä lyö uuniluukku kiinni muutaman kerran, pullauttaa pitaleivät ilmaviksi, joka auttaa leikkaamista auki. Ota pois ennen kuin ruskistuvat pinnalta ja kovettuvat. Leikkaa pitaleivät auki lämpiminä.
Edellisten jauhelihatäytteeksi paista 10% naudan paistijauhelihaa, jonka joukkoon hyvin silputtu sipuli, haluttaessa murskattua valkosipulia, alle 1/2 tl mustapippurirouhetta ja alle 1/2 tl suolaa (n. 400g jauhelihaan).
Tai maustamattomia broilerin rintafileesuikaleita jotka paistettu ja maustettu suolalla, mustapippurirouheella ja mahdollisesti valkosipulilla.
Laita pitaleipään, rullakebabiin, wrappiin naudanjauhelihaa/broilerinrintafileitä, niiden päälle kebab-kastiketta ja sen jälkeen runsaasti salaatinpaloja, kurkkusiivuja tai suikaleita, erivärisiä paprikanpaloja, tomaattisuikaleita, pepperoneja sekä raakaa sipulia renkaina tai silppuna (keltasipuli tai salottisipulia ym).
Erinomaisen hyvää tulista ruokaa jossa suurin osa vihanneksia
Pizzalle kebab-kastikkeen päälle naudan paistettua paistijauhelihaa tai broilerin rintafileita tai tonnikalanpaloja(vedessä), jossa sipulia, mustapippuria sekä suolaa (kuten kebabissa). Lisäksi tomaattisiivuja, paprikanpaloja, herkkusieniä, ananaspaloja, kuorittuja katkarapuja, ruokasimpukoita ja haluttaessa valkosipulia.
Raejuustoa tai alle 10% kovia juustoja raasteena kohtuullisesti. Osa laittaa juuston päälle ja osa oikeaoppisesti kastikkeen jälkeen ennen lisukkeita. Päälle vielä pizzamaustetta, provencelaista mausteyrttiseosta tai pelkästään oreganoa ja basilikaa.
Uuniin noin kymmeneksi minuutiksi.
| Pitakebab, rullakebab, wrappi, pizzapohjaohjeena seuraava:
- 7 dl durumvehnäjauhoa
- 1/2 palaa tuorehiivaa
- 3 dl vettä
- 1/2 tl suolaa
Onnistuisiko tuo pita-kebab, rulla-kebab, wrappi, pizzapohjaohje siten että durumvehnän tilalle laitettaisiin täysjyvägrahamjauhoa, joka on 100% täysjyvävehnää? Näiden leipomusten kun ei tarvitse kauheasti noustakaan. Jos taikinan saisi vielä täysjyväksi niin tuo kebab-wrappi-pizza olisi todella terveellistä syötävää, olettaen että naudan liha on alle 10%, ja juusto on alle 10% kovaa juustoa tai raejuustoa.
Paseerattu tomaatti tai tomaattipyree on meinaan myös oikea terveyspommi, eli täynnä lykopeenia tomaateista tiivistettynä. Kunhan ottaa tuotteita, joissa ei ole lisätty mitään säilöntäaineita tai happamuudensäätöaineita. Paseeratuissa tomaattitetroissa ei ole yleensä tomaatin lisäksi kuin hieman suolaa, ja tomaattipyre on vain tiivistettyä tomaattia. Tomaattimurskasäilykkeissä sen sijaan saattaa olla happamuudensäätöaineita mm. Sitruunahappoa. | |
| | |
02.03.08, 19:07
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja danzigg Entäpä jos syöt vaikkapa lasagnea vain silloin tällöin? Jos et halua tinkiä juustosta (mielestäni kyllä ruoanlaitossa 17 % maistuu ihan hyvälle) etkä halua paistetusta jauhelihasta kaataa irtoavaa rasvaa pois, niin kauhean paljoa et voi sitä keventää. Jos siis syöt sitä esim. kerran kahdessa kuukaudessa, niin et sinä siitä liho.
Oleellista ylipäätään on se, mitä syöt arkisin. Läheskään kaikkiin ruokiin ei tarvitse laittaa kermalorauksia. Makaronilaatikonkin voi tehdä lihaliemeen. Moniin liha- ja kasvispatoihin käy tomaattimurska eikä niihinkään tarvitse laittaa maitotuotteita. | Lihaliemeen tuksin aloittaja haluaa koskea, sillä ne ovat nimenomaan sitä sontaa jonka sisältöä on vaikea tietää, tuleeko se jostain prioni-lehmästä. Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja danzigg Lihaakaan ei ole pakko käyttää hirmuisia määriä eikä paistaa suuressa rasvamäärässä, vaan lisätä kasvisten osuutta. Monessa liharuoassa riittää, että ruskistat vain kevyesti pienessä rasvamäärässä ja sitten haudutat loppuun. Kalakin on herkullista esim. uunissa haudutettuna. | Liha ja kala kyllä paistuu omassa rasvassa, ei siihen tarvita rasvoja lisätä. Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja danzigg Itse ostan broileria aina maustamattomana. Esimerkiksi oliiviöljyyn sekoitettuna suolaa, valkopippuria ja vaikka ripaus paprikajauhetta on ihan hyvää. Myös kuivattu persilja ja ruohosipuli ovat vakioyrttejä lähes joka ruoassa. Minäkin peräänkuulutan tottumisen merkitystä. Jos et halua käyttää esim. curryä, niin onko kielto ehdoton (voisitko laittaa vain vähän curryä?) vai voisitko harkita totuttelevasi jonkun muun makuun tai käsittääkseni mausteitakin saa jostakin luomuversioina, joten voisit etsiä sellaisia. Minusta lihan ei tarvitse ollakaan kovin voimakasta, vaan sen oma maku saa tulla esiin. Esimerkiksi lisäkkeenä sipulinen ja valkosipulinen kasvislisäke tuo omaa aromiaan kokonaisuuteen. | curryssa ongelma on siinä mitä tuo mausteseos itse asiassa sisältää mausteyrttien lisäksi, eli paakkuuntumisenestoaineita, lisäaineita ja suurta määrää suolaa. Kannattaa katsoa mitä curry sisältää ja tehdä sekoitus itse. Tulee paljon halvemmaksi. Tai voi ostaa sellaisesta liikkeestä jossa mausteseosten joukkoon ei laiteta kaiken maailman myrkkyjä. Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja danzigg Minulla ruokailussa on kompromissiperiaate. Jos teen vaikkapa valkosipuliperunoita, niin kyllä minä kaadan siihen purkillisen kuohukermaa, mutta meillä valkosipuliperunoita syödäänkin vain pari kertaa vuodessa. Arkisin syödään kevyesti esim. salaatteja ja keittoja. | Olen nähnyt usein valkosipuliperunaohjeita joissa on vettä tai rasvatonta maitoa kerman sijaan. Maustat vain hieman enempi mausteilla ja suolalla. Yleensä valkosipulikermaperunat ovat eri asia kuin valkosipuliperunat. Valkosipuliperunaohjetta voi muunnella mm. lisäämällä perunasiivujen tai lohkojen joukkoon valkosipulin lisäksi tai sijaan sipulisiivuja/silppua ja kirjolohta, silakkaa, broileria tai naudan alle 10% paistijauhelihaa/suikaleita. Herkkusienetkin sopivat perunan kanssa, tietenkin myös kukka- ja parsakaali sekä porkkanapalat. Myös kuorineen siivutetut tai lohkotut perunat sopivat kuorittujen sijaan. | |
| | |
29.03.08, 14:41
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kaalilaatikon teen niin että raastan tai suikaloin kaalin ja sipulin ja lykkään kiehumaan hetkekis.Mausteita maun mukaan.Liotan soijarouheen mausteliemessä. Pehmenneet kaali-sipulit uunivuokaan ja soijarouhe sekaan. Kananmunaa. Uunissa pari tuntia.
Saman voi tehdä hapankaalista.Ei tartte tietenkään enää keittää sitä.
| |
| | | | |