Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti
 
Työkalut Hae ketjusta
17.03.08, 10:12   #1 (linkki)
terveyttä kasviksista
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Tavallinen (keltainen) sipuli superterveellistä !

Sipuleilla on pitkään katsottu olevan terveydellisiä vaikutuksia, mutta tieteellinen todistusaineisto on olut vähäistä.
Nyt italialaisessa Mario Negrin instituutissa Milanossa on kansainvälinen tutkijaryhmä osoittanut, että keltainen sipuli vähentää syövän riskiä. Ryhmä vertasi ravintotottumuksia kahdessa italialaisessa ja sveitsiläisessä ryhmässä. Ensimmäisessä ryhmässä oli 10 000 syöpäpotilasta ja tisessa ryhmässä 15 000 tervettä ihmistä.
Keltainen (tavallinen) sipuli vähensi kaikkien syöpätyyppien riskiä, mutta aivan erityisesti suun ja nielun syöpää (84%). Myös valkosipulilla oli jonkin verran suojaavaa vaikutusta. Tutkijat arvelevat, että tulokseen vaikuttavat ehkä eniten sipulin rikkiyhdisteet, mutta myös sipulin flavonoidit voivat olla tärkeitä.

84% vähennys suu- ja nielusyövissä, uskomatonta. Raaka sipuli tulee kuulumaan tästä lähin jokapäiväiseen ruokaani.
  Vastaa viestiin
17.03.08, 11:09   #2 (linkki)
aina sipulia syönyt
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Silti syöpäsairaudet tulevat lisääntymään entisestään. Emme vain voi kaikkia asioita muuttaa.
  Vastaa viestiin
18.03.08, 21:28   #3 (linkki)
puolikiloa päivässä
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Ajatella jos kaikki ihmiset söisivät sipulin päivässä ja kourallisen parsakaalia ym. kaalia, paprikaa, kylmäpuristettua oliiviöljyä, viinirypäleitä ja mahdollisesti vielä kourallisen mustikoita, mustaherukoita ja pinaattia sekä pähkinöistä muutaman kupillisen vihreää teetä. Kuinka paljon vähemmän syöpää olisikaan, ja sydän- ja verisuonitauteja, silmäsairauksia ym?
  Vastaa viestiin
24.03.08, 21:15   #4 (linkki)
ekoisti-elli
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Tuollaista ei-lähiruoan määrää vaan ei maapallon ekologia kestä, joten toivottavasti laadukkaiden tuoretuotteiden syöntiä harrastaa jatkossakin vain pieni, fiksu eliitti. Tyhmät eineksenpuputtajat mahdollistavat sen, että maapallo ei ole polvillaan meidän pienen joukon elitismin edessä ;)
  Vastaa viestiin
03.05.08, 22:16   #5 (linkki)
no jo ohi vippas
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ekoisti-elli
Tuollaista ei-lähiruoan määrää vaan ei maapallon ekologia kestä, joten toivottavasti laadukkaiden tuoretuotteiden syöntiä harrastaa jatkossakin vain pieni, fiksu eliitti. Tyhmät eineksenpuputtajat mahdollistavat sen, että maapallo ei ole polvillaan meidän pienen joukon elitismin edessä ;)
Tuolaisia terveysruokia kun ihmiset söisivät niin maapallo nimenomaan kestäisi, niillä korvattaisiin se junttien syömä eläinvalkuaispitoinen roskaruoka joka maailmaa kuluttaa. Miljoonat naudat, siat ja broilerit kuluttavat paljon, paljon enemmän ympäristöä kuin kasvikset, oliivipuut, teepensaat jne. Sitten kun niitä vielä joudutaan pakkaamaan ihan toiseen tapaan kuin kasviksia ja suuri osa menee vielä hampulilais, pizza ja kevab-paikkoihin jossa se pakataan jos jonkinlaiseen paperiin, pahviin, styroksiin ym. Oliivituotanto ei takuulla kuluta samalla tavalla ympäristöä ja sen kuljetuskaan ei kuluta samoin kuin brasilialainen härkä, uuden seelannin lampaanliha, euroopasta kinaan ja takaisin rahdatut kalapuikot ym. kalavalmisteet sekä katkaravut. Kun kasvis otetaan maasta se pitää melko nopeasti kuljettaa määränpäähän, ei Kiinan kautta.
Veikkaan että tupakan, ylipainon ja ympäristömyrkkyjen lisäksi suurin tekijä ihmisen terveyden kannalta on terveellinen ruoka. Itse syön päivittäin höyrytettyjä kaaleja ja porkkanoita, sipuleja raakana, tomaatteja ja pyrettä, vihreää teetä ja kausittain mahdollisuuksien mukaan marjoja, omenoita ym. hedelmiä sekä yrttejä.
  Vastaa viestiin
27.05.08, 11:00   #6 (linkki)
ykstissinen
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Ikävä kertoa mutta...

Sairastuin vakavasti ja sairaalassa tapasin muitakin kohtalontovereita. Yksi heistä oli todellinen sipulin ystävä ja oli myös tiedostanut sipulin terveysvaikutukset. Siitä huolimatta hänelle tuli rintasyöpä ja usko meni. Kuten itseltänikin. Ajatelkaa, olen esim. usean vuoden ajan kuljettanut työmaalle itsetekemääni puhdasta ja terveellistä kotiruokaa siksi, että pidin työmaaruokalan ruokaa epäterveellisenä ja vähäravinteikkaana hiilarimössönä. Nyt istun tässä koneella ilman tukkaa ja toista tissiä... mutta toisaalta "terveet" elämäntavat ovat ehkä auttaneet minua selviämään syöpähoidoista ilman suurempia ongelmia.
  Vastaa viestiin
11.06.08, 20:30   #7 (linkki)
terve elintapa
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ykstissinen
Sairastuin vakavasti ja sairaalassa tapasin muitakin kohtalontovereita. Yksi heistä oli todellinen sipulin ystävä ja oli myös tiedostanut sipulin terveysvaikutukset. Siitä huolimatta hänelle tuli rintasyöpä ja usko meni. Kuten itseltänikin. Ajatelkaa, olen esim. usean vuoden ajan kuljettanut työmaalle itsetekemääni puhdasta ja terveellistä kotiruokaa siksi, että pidin työmaaruokalan ruokaa epäterveellisenä ja vähäravinteikkaana hiilarimössönä. Nyt istun tässä koneella ilman tukkaa ja toista tissiä... mutta toisaalta "terveet" elämäntavat ovat ehkä auttaneet minua selviämään syöpähoidoista ilman suurempia ongelmia.
Otan osaa, mutta tuskin se sipulista johtui. Vaikka sipuli vähentäisi syöpiä 99,99% niin silti jotkut sitä käyttävät sairastuisivat. Sipuli muiden terveysruokien tapaan vain vähentää riskiä sairastua, ei poista riskiä. Mitä huonoja tapoja ystävälläsi oli, syy voi olla joku niistäkin tai sitten vain huono tuuri. Voithan saada sipulipalan mukanakin jonkun säteilevän hiukkasen joka aiheuttaa syövän, sattumalle ei voi mitään, vaikka todennäköisyys sairastua vähenee huomattavasti.
  Vastaa viestiin
13.06.11, 07:32   #8 (linkki)
fotari
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Sipuli

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja puolikiloa päivässä Näytä viesti
Ajatella jos kaikki ihmiset söisivät sipulin päivässä ja kourallisen parsakaalia ym. kaalia, paprikaa, kylmäpuristettua oliiviöljyä, viinirypäleitä ja mahdollisesti vielä kourallisen mustikoita, mustaherukoita ja pinaattia sekä pähkinöistä muutaman kupillisen vihreää teetä. Kuinka paljon vähemmän syöpää olisikaan, ja sydän- ja verisuonitauteja, silmäsairauksia ym?
Näiden lisäksi kun jättää viljat ja paljon omega-6 rasvahappoa sisältävät kasvisöljy pois ja tilalle voi, niin terveenä pysyy. Tietenkin luomuliha, kala ja kasvikset muutoin ruokavaliossa.
  Vastaa viestiin
14.06.11, 12:17   #9 (linkki)
Keltavuokko kirjautumatta
(Vierailija)
 
Viestejä: -
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja fotari Näytä viesti
Näiden lisäksi kun jättää viljat ja paljon omega-6 rasvahappoa sisältävät kasvisöljy pois ja tilalle voi, niin terveenä pysyy. Tietenkin luomuliha, kala ja kasvikset muutoin ruokavaliossa.
Mikään ruokavalio ei estä sairastumista, koska sairastumiseen on paljon muitakin syitä kuin ruoka. Myös liikkuvat ja tupakoimattomat ihmiset voivat sairastua vakavasti.

Tällä en tarkoita, ettei kannattaisi liikkua, lopettaa tupakointi ja syödä terveellisesti, vaan haluan muistuttaa, että ei ole olemassa takuuvarmaa tapaa välttyä sairauksilta omilla toimillaan, valitettavasti.

Terveysasioista ja -tutkimuksesta kirjoitettaessa harvemmin tuodaan esiin sitä, mikä on sairastumisen todennäköisyys yleensä, kerrotaan vain, miten tutkimustuloksen mukaan jokin asia lisää tai vähentää todennäköisyyttä x prosenttia. Jos johonkin tautiin sairastuu vaikkapa joka sadastuhannes ihminen, todennäköisyys on silloin 0,001 %. Kun jokin riskitekijä vaikkapa kaksinkertaistaa tämän todennäköisyyden, mahdollisuus saada tauti on silti edelleen vain yksi viidestäkymmenestätuhannesta eli 0,002 %.

Perimällä on suuri vaikutus esimerkiksi syövän ja sydäntautien syntyyn. Suurin osa suomalaisista kuolee jompaan kumpaan näistä, vaikka elämäntavat olisivat kuinka esimerkilliset. Elämäntavoilla voi vaikuttaa ehkä siihen, kuinka terveenä ja toimintakykyisenä pysyy elämäntaipaleen loppupuolella.
  Vastaa viestiin
14.06.11, 20:56   #10 (linkki)
 
Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Viestejä: 1035
Juuri näin. Hyvä kirjoitus Keltavuokolta.

Vasta oli jossakin ohjelma (Harvard University professor), jossa asiaa käsiteltiin. Tämä tutkija/professori oli sitä mieltä, että nykypäivänä ihmisille on syntynyt harhainen käsitys, että ruoka yksistään voi sairastuttaa ihmisen tai pitää terveenä. Näinhän ei ole, mutta huonoilla ja epäterveellisillä elämäntavoilla (huumeet, alkoholin suurkulutus, nälkiintyminen, vähäravinteinen ruoka, täysi liikkumattomuus jne) voi saada vakavia seurauksia aikaan.
  Vastaa viestiin