Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Kevytkeittiössä
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
12.05.08, 12:48   #1 (linkki)

Rekisteröitynyt: 05/2008
"Kevennetty" versio kääretortusta

Ajattelin keventäväni hieman kääretorttua, jonka aion leipoa tällä viikolla. Ajattelin korvata vehnäjauhot ruisjauhoilla ja puolittaa sokerin määrän. Onko sokerin puolittaminen liian radikaali ratkaisu? Onko kukaan kokeillut tällaista kevennettyä kääretorttua ja miltä se maistui?
  Vastaa viestiin
12.05.08, 12:54   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Kuulostaa radikaalilta, sillä kääretorttuhan on kevyttä muutenkin sillä siinä ei ole rasvaa, ellet laita rasvaisia täytteitä. Täysin ruisjauholla en lähtisi tekemään vaan ehkä suhteessa puolet ja puolet. 4 munan kääretortussa on vain 1,5 dl sokeria. Minä kokeilisin laittamalla sokeria 1 dl , jos haluaisin vähentää sokerin määrää.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 13:10   #3 (linkki)
:::
(Vierailija)

Minä laitan 6 munan kääretorttuun tu0n 1,5 dl sokeria, eli 4 munan torttuun tuskin tarvitaankaan kuin 1 dl. Kääretorttu on tosiaankin kevyttä itsessään, tietysti täytteestä riippuu miten kevyen taikka rasvaisen tortusta haluaa.

Eihän joulutorttujakaan ilman rasvaa tehdä.. Jos teet kääretortun ruisjauhoon vähällä sokerilla tulos voi olla jotakin muuta kuin odotettu. Käytä mieluummin vaikka puolet grahamjauhoja puolet vehnäjauhoja. Ja sokeria se 1 dl.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 13:15   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Olen nähnyt ohjeita, joissa kääretorttupohjaan laitettaisiin ruisjauhoja, mutta ne ovat vain osana ei pelkästään ruista. Ruispohjaiseen sopii puolukkasurvos makua antamaan tortun väliin.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 13:26   #5 (linkki)

Täytyy siis varmaan kokeilla laittaa vain osaksi ruisjauhoja tai grahamjauhoja. Jossain nimittäin näin vinkin, että pohjan voisi tehdä pelkästään ruisjauholla, mutta ajattelin varmistaa, että onko kukaan oikeasti kokeillut sitä :)
  Vastaa viestiin
12.05.08, 13:29   #6 (linkki)
en kokeilisi
(Vierailija)

Minäkin kokeilisin jauhoissa 50-50 suhteella, ja sokeria laittaisin sen 2/3 eli jos ohjeessa 1,5 dl niin yksi desi on varmaan hyvä määrä.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 13:32   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/makeat_leivonnaiset/kaaretortut/rukiinen_mustikkakaaretorttu/

Ehkä se onnistuisikin kokonaan ruisjauhoista, mutta sokeria tuossa on 1,5 dl.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 16:44   #8 (linkki)
ruis
(Vierailija)

tässä on

Seurassa oli ohje muinoin,olen tehnyt sitä usein ja aina on onnistunut:

4 munaa , 1dl sokeria, 1 tl leivinjauhetta ja 1½ dl ruisjauhoja.
Paista 200 asteessa 7-8 min.

väliin ja osa jää päällekin ; 250 g maitorahkaa , ½ dl sokeria, 1 tl vaniljasokeria ja 2½ dl vaahtoutuvaa kinuskikermaa, sekaan marjoja, esim puolukoita.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 17:38   #9 (linkki)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ruis
Seurassa oli ohje muinoin,olen tehnyt sitä usein ja aina on onnistunut:

4 munaa , 1dl sokeria, 1 tl leivinjauhetta ja 1½ dl ruisjauhoja.
Paista 200 asteessa 7-8 min.

väliin ja osa jää päällekin ; 250 g maitorahkaa , ½ dl sokeria, 1 tl vaniljasokeria ja 2½ dl vaahtoutuvaa kinuskikermaa, sekaan marjoja, esim puolukoita.
Kiitos paljon, täytyypä kokeilla :))

Vastaa viestiin
12.05.08, 19:58   #10 (linkki)
kaikkea sitä kuulee
(Vierailija)

Mielestäni kääretortun tekeminen ruisjauhoista ei ole mikään kevennys, enemmänkin se on jokin kieroutuma. Kuka haluaa kääretortun maistuvan rukiille!
  Vastaa viestiin
12.05.08, 20:08   #11 (linkki)
kokeiltu
(Vierailija)

Tein toissa jouluna tuon ruiskääretortun puolukka-rahkatäytteellä ja oli tosi hyvää. Kinuskikermaa en laittanut vaan Floravispiä rahkan sekaan, sokeria vähän enemmän. Puolukat kokonaisia pakastemarjoja.
Kannattaa kokeilla.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 20:20   #12 (linkki)
kaikkea sitä kuulee
(Vierailija)

Kysyn vielä, että miksi pitää väkisin koettaa tehdä jostakin esim. leivonnaisesta terveellistä? Minä ainakin teen siten, että jos katson jonkun leivonnaisen itselleni epäterveelliseksi, niin jätän sen syömättä, tai etsin itselleni sopivan vaihtoehdon. Minulla ei tule mitään pakkomiellettä alkaa muuttaa sitä "kevyemmäksi" joillakin ihan omituisilla ratkaisuilla.
  Vastaa viestiin
12.05.08, 20:27   #13 (linkki)
kyse lie...
(Vierailija)

samasta asiasta kuin muissakin innovatiivisissa ruokajutuissa. On kiva kokeilla jotain uutta ja miksi ei samantien jotain terveellisempääkin. Minä ainakin haluan maistella uusia makuja - myös makeita leivonnaisia. Joskus kokeilen tehdä niitä hiukan terveellisemmin - jos tulee hyvää, teen toisenkin kerran. Se ei lie keneltäkään pois?!
  Vastaa viestiin
12.05.08, 21:34   #14 (linkki)
samoilla linjoilla
(Vierailija)

olen samoilla linjoilla "kaikkea sitä kuulee":n kanssa. jos ruokavalio on hyvä tai edes normaali yleensä, on ihan sama silloin tällöin tehdä kääretorttu kokonaan vehnäjauhoista ja tutusta sokerimäärästä. Paljon näkyy niitä ihmisiä jotka yrittävät tehdä harkuista terveellisempiä mutta kummasti ne kilot pysyvät ja lisääntyvät vyötäröllä... valitettavan usein samojen ihmisten ruokalautasilta löytyy äärimmäisen harvoin salaatteja (tai salaatit ovat aina ylisuolattuja säilykekasviksia) tai kasvispitoisia ruokia.

tarkoituksenani ei ole väittää että te elliläiset olette näitä ihmisiä, vaan tämä oli yleinen huomio joka on ainakin omassa ystäväpiirissä huomattu. ihmiset niin helposti pettävät itseään näissä asioissa.

eli jos joka päivä lautasella on ruokaa, josta näkyy kauniita kasvisten värejä ja muutenkin on arkiruokailu hallussa, voi aivan hyvin silloin tällöin leipoa kääretortun vaikka millä herkuilla!
  Vastaa viestiin
12.05.08, 21:45   #15 (linkki)

Mikäli jonkin pystyy tekemään yhtään "terveellisemmäksi", haluan sen tehdä. Miksi ottaa suurempaa energiamäärää saman tarpeen täyttävästä annoksesta, kun on mahdollista syödä kevyempikin? Jos haluaa normikääretorttua, sitä löytyy halvalla kaupan hyllyltä. Mikäli haluaa jotain erilaista, on hyvä "perustelukin" leipoa itse. Ellei nyt ota huomioon säilytysaineita ynnä muita.

Miksei leivonnaisia voisi "keventää" ihan samalla lailla kuin normaaliakin ruokaa? Ellei se ole maustakaan pois, niin mitäänhän siinä ei silloin häviä!
  Vastaa viestiin
12.05.08, 22:33   #16 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Kasittaakseni ruis ei ole juurikaan keveampaa kuin vehna, vaikka tietysti muutoin terveellisempaa onkin. Kevyempaa tai ei, minusta tuo on kuitenkin ihan kiva kokeilu. Varsinkin puolukka- tai karpalotayte kuulostaisi kivalle. (Jostain syysta mansikkahillo ei rukiisessa kaaretortussa kuulosta kovin herkulliselle :-).) Sinansa minusta ei kuitenkaan ole mitaan valia, kuinka epaterveellisia herkut ovat, koska niita kuitenkin syodaan sen verran harvoin. Rukiinen kaaretorttu voi olla jopa parempaa kuin tavallinen.

Osittain olen samaa mielta "kaikkea sita kuulee" ja "samoilla linjoilla kanssa". Joillekin tuntuu olevan pakkomielle tehda herkuista terveellisia ja sitten niita syodaan tuplamaara. Olen huomannut, etta esim jaatelossa aito ja epaterveellinen kermajaatelo on niin paljon parempaa kuin keinotekoiset korvikkeet, etta makeanhimo tulee tyydytettya paljon pienemmalla maaralla. Joskus tuntuu,etta kevytherkuista tulee hirveasti kaloreita, ilman etta "synnista" nauttii kunnolla :-)
  Vastaa viestiin
12.05.08, 22:37   #17 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Hopsan itse asia unohtui...

Eli tein syksylla puolukkapiirakkaa niin, etta laitoin pohjaan puolet ruisjauhoja. Oli mielestani parempaa kuin pelkka vehnajauhopohja ja varmasti uusin kokeilun. Kinnostuneena odotan Qnvalottaren kaaretorttukokeilun tuloksia :-)
  Vastaa viestiin
13.05.08, 08:19   #18 (linkki)

Tulen ilmoittamaan kokeiluni jälkeen, miten kävi =P Vielä en ole päättänyt, mitä päädyn kokeilemaan. Viikonloppuna teen tortun, eli kuulolla siis viikonloppuna raportin kuulemiseksi ;)
  Vastaa viestiin
13.05.08, 08:50   #19 (linkki)
Höh
(Vierailija)

Hyväksi havaittu ohje

Olen tehnyt ruiskääretorttua tällä ohjeella ja hyvää on tullut:

3 munaa
1 1/4dl ruisjauhoja
1dl sokeria
1tl leivinjauhetta

Täytteeksi puolukkarahkaa, jossa tosin näyttää ohjeessa olevan kermaakin mukana. Senhän voi toki korvata jollain muulla. Tuo puolukkatäyte sopii tähän loistavasti.
  Vastaa viestiin
14.05.08, 10:31   #20 (linkki)
kevyt
(Vierailija)

Huomasitteko että tämä palsta on"Keytkeittiössä"?
Menkää sinne toiselle puolelle tekemään niitä raskaita herkkuja.
  Vastaa viestiin
17.05.08, 12:35   #21 (linkki)

Eli nyt on testaus käyty läpi ja leivokseni pääsi "laadunvalvonnasta" läpi ;) Mies ihmetteli aluksi kääretortun väriä, mutta uskaltautui maistamaan, vaikka olikin hieman epäluuloinen kuultuaan että olen käyttänyt ruisjauhoja =P Mies maistoi ja otti heti perään toisenkin palan. Kaikista epäluuloista huolimatta siis kannatti kokeilla, en itsekään nyt mitenkään ihmeellistä "ruisleipäfiilistä" saanut torttua maistaessani. Mielestäni kääretortun pohja maistui ihan kääretortun pohjalta, ainakin omien kieroontuneiden makuhermojeni mukaan. Laitoin myös pohjaan sokeria vain 0,75 dl, koska väliin tuli kuitenkin sokeria (ensin noin puoli desiä ja mansikkahillon mukana ties miten paljon). Eli makealta maistui! Aion vielä joskus kokeilla torttua mansikkahillon sijaan mansikkasurvoksella ja otan siitä jonkin vähemmän sokeria sisältävän version, tämä torttu oli nimittäin melkein liiankin makeaa omaan makuuni. Eli makeanhimo tällä ainakin talttuu. Ja mansikka sopi hyvin yhteen tuon ruisjauhoista tehdyn pohjan kanssa, ei siinä ollut mitään ihmeellistä =) Hieman kuivahko pohjasta tuli, mutta varmaan siksi, että käytin tuota hilloa survoksen sijaan? Eli kuivahkoa olisi varmaan ollut huolimatta siitä, millä jauhoilla pohja olisi tehty.
Tällainen kokeilu siis täällä :)
  Vastaa viestiin