| |  | | |
18.01.07, 20:10
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Pizzapohja hapantaikinasta
Onnistuuko pizzapohja hapantaikinasta? Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon paistaessa?
| |
| | |
19.01.07, 10:13
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
En tekisi tuollaisesta taikinasta pizzaa. Jo välttämättä haluat tehdä niin se on sitten jotain muuta kuin pizzaa enemminkin jotain piirakkaa tuo olisi.
| |
| | |
19.01.07, 10:22
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Joo, sun pizzat tiedetään... Nehän ne vasta piiraita ovat kun on pohjaa ja paistoaikaa runsaasti.
| |
| | |
19.01.07, 10:25
|
#4 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx:lle Joo, sun pizzat tiedetään... Nehän ne vasta piiraita ovat kun on pohjaa ja paistoaikaa runsaasti. | Etpä ole niitä koskaan maistanut, joten et voi sanoa niistä mitään. Juu ja täytettä on ainakin enemmän, kuin kaupan pakaste versioissa ja pizzerioiden pizzoissa.
| |
| | |
19.01.07, 10:37
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Hapatettu taikina tuntuu minustakin pizzan kohdalla erikoiselta, mutta jos haet sillä terveellisempää pohjaa, voi minun mielestäni muitakin jauhoja kuin valkoista vehnää käyttää. Itse heitän useimmiten taikinaan myös kaurahiutaleita, joskus olen tehnyt grahamjauhoista kokonaan, ruisjauhojakin olen joskus laittanut. Tiedän, että joku riemastuu moittimaan, ettei tuo ole enää pizzaa, mutta luotan italialaismammojen alkuperäiseen ideaan: pizza tehdään aineksista, joita kotona sattuu olemaan.
| |
| | |
19.01.07, 10:41
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Fiia Hapatettu taikina tuntuu minustakin pizzan kohdalla erikoiselta, mutta jos haet sillä terveellisempää pohjaa, voi minun mielestäni muitakin jauhoja kuin valkoista vehnää käyttää. Itse heitän useimmiten taikinaan myös kaurahiutaleita, joskus olen tehnyt grahamjauhoista kokonaan, ruisjauhojakin olen joskus laittanut. Tiedän, että joku riemastuu moittimaan, ettei tuo ole enää pizzaa, mutta luotan italialaismammojen alkuperäiseen ideaan: pizza tehdään aineksista, joita kotona sattuu olemaan. | Laitetaanhan Italiassakin pizzataikinaan esim. keitettyä perunaa tai juustoraastetta (ks. tämän palstan aiempi pizzakeskustelu). Silti italialaiset kutsuvat niitä pizzoja pizzoiksi. Ruisjauhot antavat varmasti taikinaan maullista syvyyttä. | |
| | |
19.01.07, 11:00
|
#7 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx En tekisi tuollaisesta taikinasta pizzaa. Jo välttämättä haluat tehdä niin se on sitten jotain muuta kuin pizzaa enemminkin jotain piirakkaa tuo olisi. | Minä en tekisi pizzaa, jossa on käytetty pelkkää tomaattipyreetä oikean tomaattikastikkeen tilalta ja jotain emmentalia mozzarellan sijasta. Ja hirveitä espanjalaisia kumioliiveja oikeiden italialaisten oliivien sijasta. Ja purkkiherkkusieniä (kiinalaisia!) tuoreiden (metsä)sienten tilalta. Juuri tuollaisia epäpizzoja sinäkin syöt "pizzoina" suomalaisissa pizzerioissa.
Hapantaikina kuulostaa kiinnostavalta. Täytyykin kokeilla. Tuli mieleen, että voiko hapantaikinasta paistaa pizzettoja. Kuka tietää? Siis todella tietää eikä vain luule. | |
| | |
19.01.07, 11:50
|
#8 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja pizzataru Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx En tekisi tuollaisesta taikinasta pizzaa. Jo välttämättä haluat tehdä niin se on sitten jotain muuta kuin pizzaa enemminkin jotain piirakkaa tuo olisi. | Minä en tekisi pizzaa, jossa on käytetty pelkkää tomaattipyreetä oikean tomaattikastikkeen tilalta ja jotain emmentalia mozzarellan sijasta. Ja hirveitä espanjalaisia kumioliiveja oikeiden italialaisten oliivien sijasta. Ja purkkiherkkusieniä (kiinalaisia!) tuoreiden (metsä)sienten tilalta. Juuri tuollaisia epäpizzoja sinäkin syöt "pizzoina" suomalaisissa pizzerioissa.
Hapantaikina kuulostaa kiinnostavalta. Täytyykin kokeilla. Tuli mieleen, että voiko hapantaikinasta paistaa pizzettoja. Kuka tietää? Siis todella tietää eikä vain luule. | No siksipä en pizzaa syö ravintoloissa juuri koskaan enkä ainakaan sellaisissa, joissa emmentalia juustona käytetään. Sieniä eikä oliiveja pizzastani löydy. Kokona käytän yleensä sitä valion mozzarellaraastetta ja jos oikein todella hyvää haluan niin ostan lisäksi aitoa mozzarella. Olen kerran eräässä ravintolassa saanut sellaista pizzaa jossa oli puoli senttiä emmentalia päällä ja sen pizzan syönnin jälkeen kyllä oli paha olo. Enpä sitten siihen kuppilaan toistakertaa pizzalle mennytkään oli se sen verran pahan makuista. | |
| | |
19.01.07, 12:03
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
eipä voi muuta sanoa. Mitäs sun pizzasta sit oikein löytyy?
Itse laitan tuoreita herkkusieniä, oliiveja, punasipulia, sinihomejuustoa, tonnikalaa ja mitä nyt milloinkin sattuu olemaan. Ja valkosipulia tietysti paljon!
| |
| | |
19.01.07, 12:07
|
#10 (linkki)
|
Alkuperäinen kirjoittaja no voih! eipä voi muuta sanoa. Mitäs sun pizzasta sit oikein löytyy?
Itse laitan tuoreita herkkusieniä, oliiveja, punasipulia, sinihomejuustoa, tonnikalaa ja mitä nyt milloinkin sattuu olemaan. Ja valkosipulia tietysti paljon! | Sipulia eikä valkosipulia koskaan. Riippuu siitä mitä pizzaa olen tekemässä. Jos olen tekemässä tonnikala pizzaa niin siihen tulee tomaattimurkaa, oreganoa, tonnikalaa, katkarapuja ja juustoa. Näitä kaikkia reilusti ja juustona tuota aiemmin mainitsemaani juustoa ja sitäkin reilusti.
| |
| | |
19.01.07, 12:10
|
#11 (linkki)
|
|
Lisäys vielä edelliseen. Kinkku pizzassa on kinkkua ja ananasta sekä juustoa + tomaattimurskaa ja oreganoa jne. Oreganon laitan pizzaan aina ennen uuniin laittamista sillä näin tehden tulee hyvät tuoksut ja pizza maistuu paremmalta kuin sellainen, johon se laitetaan vasta jälkeenpäin.
| |
| | |
19.01.07, 12:39
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mistähän tuo kuivatun oreganon lisääminen suomalaisiin pizzoihin oikein on peräisin. Italiassa ei kukaan tee noin. Toinen juttu on sitten tuo ällö ananas. Mistähän sellaiset pizzat ovat peräisin? Ja tomaattimurska? Oikeaa mausteista tomaattikastiketta sen olla pitää kuten Italiassa.
Onko kukaan muuten syönyt missään suomalaisessa pizzeriassa oikeaa pizza Margheritaa, siis sellaista jossa on tomaattikastiketta, tuore-mozzarellaa (ei Valion kummallista "mozzarellaa") ja tuoreita basilikalehtiä?
Entä se hapantaikinan paistaminen pizzetoiksi? Eikö kukaan tiedä?
| |
| | |
19.01.07, 12:45
|
#13 (linkki)
|
|
Suomalaisista pizzerioista ei oikeaa margheritaa saa. Olen Napolissa saanut hyvää margheritaa sanoisiko jopa herkullista margheritaa. Kyllä ainakin niissa pizzoissa joita minä olen italiassa syönyt on ollut oreganoa pizzassa.
| |
| | |
19.01.07, 12:52
|
#14 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Kyllä ainakin niissa pizzoissa joita minä olen italiassa syönyt on ollut oreganoa pizzassa. | Nyt en oikein ymmärrä enkä oikein ymmärrä. | |
| | |
19.01.07, 12:54
|
#15 (linkki)
|
|
Viimeinen pizzassa sana tuli tuohon ihann turhaa. Oletpa sinä huono ymmärtämään tekstiä ylimääräisen sanan vuoksi.
| |
| | |
19.01.07, 13:08
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
Voisitteko antaa neuvoja tähän hapantaikinapizzakysymykseen eikä takertua aidanseipääseen? Kiitos.
| |
| | |
19.01.07, 13:18
|
#17 (linkki)
|
|
Miksi haluat tehdä hapantaikinapiirakkaa? Vastaa sinä ensin tuohon kysymykseen.
| |
| | |
19.01.07, 13:30
|
#18 (linkki)
| | (Vierailija) |
Mitä väliä sillä on miksi hän haluaa tehdä pohjan hapantaikinasta?? Yhtä lailla sinulta voisi kysyä miksi et laita sipulia pizzaasi.
Älä vastaa kun et osaa.
| |
| | |
19.01.07, 13:34
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Parhaitenhan ap saat vastauksen kokeilemalla. Toisaalta jos ajattelee, miltä hapanleipä maistuu, tuntuu, että se hyvinkin sopii pohjataikinaksi. Maukashan siitä varmasti tulisi.
Miten muuten kokoatte pizzanne, hyvät ellit? Minä laitan pohjan päälle tietysti ensin itsekeitetyn tomaattikastikkeen (siten siitä saa mieleistään varmasti), sen päälle väännän myllystä hiukan mustapippuria ja valkosipulia (tuore on tietysti parempi, mutta laiskoina hetkinä pyöräytän myllystä) ja oreganoa. Sitten kevyesti juustoraastetta (tunnustan käyttäväni usein ihan polar-juustoakin), täytteet (mielialan mukaan, mutta aina jotain kasvista mukana eli punasipulia, tuoreita sieniä, paprikaa, aurinkokuivattua tomaattia tms.) ja vielä päällimmäiseksi juustoraastetta.
| |
| | |
19.01.07, 13:37
|
#20 (linkki)
|
|
Minä käytän pizzaani tomaattimuskaa en keittele sitä ennen käyttöä mitenkaaä. Useimmiten ripottelen oreganoa tomaattimurskan päälle ja sitten muut täytteet ja vasta lopuksi juustoa. Laitan oreganoa hieman lisää ennen juuston laittamista.
| |
| | |
19.01.07, 13:41
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Meillä syödäänkin sitten pitsaa eikä pizzaa. Täytteenä milloin mitäkin, suomalaisen perinteen mukaan. =oD
Ja päällä, hui kauhistus, emmentalia. Se kun maistuu meidän suussamme parhaimmalta.
Ja elämääkin on pitsojen ulkopuolella, ettei tarvitse hienostella raaka-aineilla, sanoilla ja väkerryksillään. . .
Rentouttavaa viikonloppua.
| |
| | |
19.01.07, 13:47
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Minä käytän pizzaani tomaattimuskaa en keittele sitä ennen käyttöä mitenkaaä. Useimmiten ripottelen oreganoa tomaattimurskan päälle ja sitten muut täytteet ja vasta lopuksi juustoa. Laitan oreganoa hieman lisää ennen juuston laittamista. | Kylläpä tulee vetistä pitsaa, jos käyttää pelkkää tomaattimurskaa. Keitäpä kunnon tomaattikastike, niin saatat huomata eron. Sen kastikkeen voi maustaa oreganolla. Pizzan päälle sitä ei sirotella kuin Kestilässä. Siellä leivotaan vielä vanhan ajan paksuja pitsoja. | |
| | |
19.01.07, 13:50
|
#23 (linkki)
|
|
Minä yleensä valutan osan nesteestä pois. Meillä pidetään mehevistä pizzoista eikä yritetäkään tehdä samanlaisia, kuin pizzerioiden pizzat. Tämä ei johdu siitä, ettenkö osaisi tehdä ohutta kuivaa kakkaraa, jota pizzaksi useimmat nimittävät. Pidän oreganon mausta pizzassa, joten käytän sitä. En tiedä mitä käyttävät Kestilässä ei siellä taida edes pizzerioita olla, kun on tietääkseni pieni kyläpahanen.
| |
| | |
19.01.07, 14:02
|
#24 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 10/2006 Sijainti: pohjois-pohjaamaalla
|
On pizzeria..
| |
| | |
19.01.07, 14:07
|
#25 (linkki)
|
|
No, jos näin on niin ei se varmaankaan ole siellä montaa vuotta vielä ollut vai miten?
| |
| | | | |