Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
06.05.07, 17:17   #1 (linkki)
mielikuvitus jumissa
(Vierailija)

Mitä välipalaksi?

Mitä syötte välipalaksi? Tuntuu, että syön aina leipää, hedelmiä tai jogurttia/viiliä? Varmasti on muitakin käteviä välipaloja, mutta mitä?
  Vastaa viestiin
07.05.07, 10:54   #2 (linkki)
niin, en
(Vierailija)

nyt ala kertoa välipaloja, en niitä edes nauti kovinkaan usein.
  Vastaa viestiin
07.05.07, 11:12   #3 (linkki)
No yes...
(Vierailija)

Hienoja vinkkejä annoit "niin, en".

Salaatit käyvät mielestäni välipalaksi mielestäni mainiosti!
  Vastaa viestiin
07.05.07, 12:32   #4 (linkki)
väli-pala
(Vierailija)

Hurjaa uusavuttomuutta jos ei edes välipalaa osaa itselleen järkätä!
  Vastaa viestiin
07.05.07, 13:11   #5 (linkki)
aloittaja
(Vierailija)

Voi voi, anteeksi, että kysyin sitä, mitä muut syövät välipalaksi! Luulin, että sellaistakin saa kysyä! Osaan tehdä moipuolista ruokaa, joten minua ei varmasti voi uusavuttomaksi kutsua, mutta VÄLIPALOJEN keksimiseen ei tunnu mielikuvitukseni riittävän. Enhän minä kysynyt siis ohjeita siitä, mitä aineksia panna leivän päälle tai salaattiin tai mitä sekoittaa luonnonjogurtin sekaan, vaan ideoita siitä, mitä MUUT syövät välipalaksi.
  Vastaa viestiin
07.05.07, 13:31   #6 (linkki)
ajatuksia
(Vierailija)

Eipä minun mielestäni ole mitenkään uusavutonta kysyä vinkkejä siitä, mitä voisi syödä - tai jos on, niin valtaosa tämän palstan keskusteluista ovat uusavuttomien löpinää. Tässä ihan muutama esimerkki vastaavanlaisista ideoiden kaipailusta, jotka on poimittu tästä etusivun viesteistä:

"Nyt kaipaisin paljon erilaisia vinkkejä, mitä voi laittaa ruis-eväsleivän väliin".

"Mitäs tilaisin yöllä rilliltä kun kotiudun paarista? makkaraperunat?"

"Mitä aiotte laittaa ruokaa tänä viikonloppuna, hyvät ellit?!"

"Ostin kyseistä tuorejuustoa suolakeksien päälle laitettavaksi. No, eihän juustosta kulunut kuin pieni osa. Mihin ruokaan juuston voisi käyttää?".

Pidän sellaisesta välipalasta, että sekoitan tonnikalaa ja raejuustoa keskenään ja maustan "sössön" sitruunapippurilla!
  Vastaa viestiin
07.05.07, 14:42   #7 (linkki)
väli-palasta
(Vierailija)

Välipala ei ole varsinainen ruoka eli jos aletaan rustaamaan salaatteja, ne on jo ruokia, ei mitään välipalaa. Sössöt ovat hirveitä!! Sopiva välipala on esim. hedelmä ja viili/jogurtti.
  Vastaa viestiin
07.05.07, 15:49   #8 (linkki)
Katajainen rekisteröitymättä
(Vierailija)

Muutamia usein syömiäni välipaloja:

1. Hedelmä ja jugurtti. Yhdessä (sekoitettuna) tai erikseen. Täällä Italiassa alkaa olla jo mansikka-aika, joten viime aikoina olen vetäissyt välipalaksi usein kupillisen mansikkaviipaleita (voi maustaa sokerilla ja sitruunalla jos haluaa) ja laittanut siihen kastikkeeksi kreikkalaista jugurttia tai sitten ihan tavallista kookos- tai sitruunajugurttia. Myös hedelmäsalaattiin saa vaihtelua, kun syö sitä tänään raakana ja huomenna jugurttiin sekoitettuna.

2. Leipää ja kananmuna. Yhdessä tai erikseen. Jos tykkää väkerrellä, niin leivistä saa vaikka kuinka hienoja ja hyviä. Jos ei, niin vähempikin riittää. Suosikkini tällä hetkellä kunnon ruisnäkkileipä, jota syön välillä ihan pelkästäänkin.

3. Puuro. Kaura-, hedelmä-, neljän viljan-, manna-, mansikkavispi- jne. Esim. puolikas annos ja sen kaveriksi hedelmä.

Lisäksi tuli mieleen smoothiet, erilaiset ruokaisat marja- ja hedelmäjuomat tai pirtelöt.
  Vastaa viestiin
08.05.07, 13:20   #9 (linkki)
jeppejeejee
(Vierailija)

Minun yleisimmät välipalat:
- leipä tai karjalanpiirakka, kylmä tai lämmin, täytteitä vaihdellen
- puuro, niitäkin on erilaisia
- mysliä tai muroja maidon tai jugurtin kera
- jugurttia, viiliä
- hedelmää
- kiisseliä, mehukeittoa

Ruokaisampana välipalana vaikkapa salaatti tai munakas.
  Vastaa viestiin
08.05.07, 13:36   #10 (linkki)
aloittaja
(Vierailija)

Kiitoksia vinkeistä! Salaatti tosiaan muistuttaa enemmänkin kokonaista ateriaa, mutta miksei sitäkin voi vähän ottaa välipalaksi. Panen usein tonnikalasalaattiin raejuustoa, joten tuo tonnikala-raejuustoyhdistelmä voisi olla ihan hyvä tai miksei raejuusto pelkästään. Kananmunaakin sellaisenaan voisi ajatella, smoothiet, pikapuurot ja mehukeitot ovat loistava ajatus, myös myslikin käy varmasti välipalaksi.

Nyt saan vaihtelua leipä/jogurtti/hedelmä-välipalalistaani!
  Vastaa viestiin

09.05.07, 13:47   #11 (linkki)
vauvan ruoka
(Vierailija)

Nämä hedelmäiset vauvan ruokapurkit Piltti ja muut ovat mainioita välipaloja :)
  Vastaa viestiin
09.05.07, 14:00   #12 (linkki)
yök!
(Vierailija)

Sorry vaan mutta aikuinen syö vauvanruokaa! Ei ikinä!
  Vastaa viestiin
09.05.07, 14:20   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja yök!
Vähän samaa mieltä kanssasi. Aikoinaan maistoin noita hedelmä- ja marjasoseita, kun lapselle syötin eivätkä ne juuri mitään maistuneet eli olivat aika vetisen makuisia. No pienillehän (alle 1 v.) ei saa kovin vahvoja makuja antaakan.
  Vastaa viestiin
09.05.07, 14:22   #14 (linkki)
aikuinen.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja yök!
"yök"-sana ei pitäisi kuulua aikuisen sanavarastoon, alle kouluikäinen saattaa joskus sanoa niin.
Tällä palstalla on henkilöitä, jotka ovat iältään aikuisia, mutta älyltään alle teini-ikäisiä.
  Vastaa viestiin
09.05.07, 20:45   #15 (linkki)

Rekisteröitynyt: 04/2007
välipalaa

minun välipalani on useinmiten tällainen: Jogurttiin sekoitan ruokalusikallisen mysliä. Sekä juomaksi lasillinen raikasta vettä.
  Vastaa viestiin
09.05.07, 21:11   #16 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Vauvanruokaako välipalaksi!!!

Valitettavasti tuo vauvanruoan syönti ei ole mitenkään harvinaista. Tiedän nuoria aikuisia, jota syövät silloin tällöin suurimpana herkkunaan vauvan purkkiruokaa - eikä pelkästään marjasoseita, vaan ihan jotain liha-kasvismössöä. Heille on todennäköisesti syötetty purkkiruokaa koko lapsuus, joten siitä on jäänyt ruokamuisto, jota täytyy silloin tällöin elvyttää.
Toki minullakin on joitakin lapsuuden herkkuja, joita silloin tällöin kaipaan ja toki valmistankin, mutta minun ikäpolveni ei onnekseni ehinyt vielä tähän purkkiruokabuumiin, vaan olemme ihan tavallisella kotiruoalla kasvatettuja.
  Vastaa viestiin
09.05.07, 22:25   #17 (linkki)
terveellisiä
(Vierailija)

Vauvan hedelmäsoseita suorastaan suositellaan kohonneista sokeriarvoista kärsiville.
Esim persikkasose kakun välissä ja puuron päällä on hyvää.
Monet huonohampaiset vanhukset syövät myös vauvanruokia.
  Vastaa viestiin
09.05.07, 22:27   #18 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2007
hedelmäiset vauvansoseet

Hedelmää sisältävät vauvanruuat ovat meilläpäin suosittuja välipaloja opiskelijoiden keskuudessa. Yksi purkki maksaa täälläpäin halvimilaan vain 13 senttiä, joten on edullinen välipala. Minäkin olen joskus ottanut töihin välipalaksi aurinkoista tai paratiisisosetta. Menee kyllä mulla alas harvoin syötynä ja on kätevää eväsmuonaa, koska säilyy lämpimässäkin. Jotkut käyttävät esim. aprikoosi- ja päärynäsosetta leivonnassa.
  Vastaa viestiin
10.05.07, 07:21   #19 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Pakko ottaa kantaa tähän vauvanruoka-keskusteluun. Olen kohta 3-kymppinen nainen ja syön lähes viikottain lasten hedelmäsoseita. Minulle ei ole koskaan syötetty niitä lapsena, "löysin" ne vasta aikuisiässä. Mielestäni hedelmäsoseet ovat erittäin käteviä välipaloja, säilyvät lämpimässä ja ovat edullisia, ja mielestäni vielä ihan hyviäkin. Usein välipala joutuu lojumaan kassissa useita tunteja, eikä mieleeni tulisi syödä lämmintä jogurttia, joten otan silloin kotoa piltin mukaan. En ole aiemmin törmäännyt tälläiseen ajatteluun, ettei aikuiset saisi syödä niitä... Vähän sama vissiin, kun aikuiset eivät saisi juoda maitoa...
  Vastaa viestiin
10.05.07, 10:47   #20 (linkki)
Liisa 50
(Vierailija)

Minä syön usein välipalaksi raejuustoa ja sekoitan siihen marjoja (pakkasesta). Hedelmäsalaattia teen myös tosi usein tai sitten kuorin ja pilkon juureksia ja nakertelen niitä. Pähkinät ja mantelit ovat myös hyviä ja terveellisiä. Jugurtin sekaan sekoittelen myös usein hedelmäpaloja tai marjoja lisäksi. Hapankorput ja niiden päälle kevytjuustolevitettä ja paprikaa/kurkkua/tomaattia/basilikaa ym. Mahdollisuuksia on monia. Erilaiset raasteet ovat myös hyviä ja niihin voi sekoittaa marjoja tai hedelmiä esim. ananasta omassa mehussaan tai hedelmäcoctailia omassa mehussaan. Teen usein parin päivän annoksen.
  Vastaa viestiin