Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
25.07.07, 14:36   #1 (linkki)
kokkimestari.
(Vierailija)

Uunilohi - terveellistä ja tosihyvää

Tämä ilman mitään kermoja tai juustoja tai rasvoja,ja todella hyvää! Lohi on rasvainen kala, ei tarvitse mitään lisärasvausta..

Eli

lohta
suolaa
sitruunamehua
tilliä

Laitat lohen uunipellille leivinpaperin päälle, tee sellainen "kuppi" jotta mehu ei leviäisi kalan ympäriltä pitkin peltiä. Laita kalan päälle mehu, sitten suolaa+tilliä haluamasi määrä. Uuniin tunniksi 175 asteeseen, ja valmista tulee. Suolan käytön opit kokemuksenmukaan, aloita varovasisesti.
  Vastaa viestiin
25.07.07, 14:56   #2 (linkki)
kyllä vain
(Vierailija)

Olet ihan oikeassa, lohi ei todellakaan tarvitse peitokseen kermoja ja vastaavia. Tuo tunnin paistoaika tuntuu kuitenkin hiukan pitkältä, itse pidän normaalisti 20 - 30 minuuttia.
  Vastaa viestiin
25.07.07, 15:13   #3 (linkki)
??
(Vierailija)

Paistoaika riippuu kalan koosta. Ap:n ohjeesta ei selviä, onko hänellä kokonainen lohi vai file. Kokonaiselle tunti voi olla aika sopiva paistoaika, fileelle riittää alle puoli tuntia.

Muuten olen samaa mieltä - maukas, rasvainen lohi ei paljon kaipaa ylimääräistä.
  Vastaa viestiin
25.07.07, 15:28   #4 (linkki)
Juu sorry!
(Vierailija)

Olet oikeassa ??, reagoinpa liian nopeasti, minä ajattelin pelkästään filettä!
  Vastaa viestiin
25.07.07, 15:30   #5 (linkki)
??
(Vierailija)

Niinpä me useimmat ;) En minä ainakaan ole kokonaista kalaa paistanut vuosiin. Fileestäkin riittää pienelle perheelle hyvin.
  Vastaa viestiin
25.07.07, 15:40   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Lohi ei tosiaan välttämättä kaipaa lisää rasvaa, mutta kyllä lohi smetana-hunaja-suolakurkku-kastikkeella tai sesamöljyllä on vaan hyvää sekin. Erityisesti merilohi.
  Vastaa viestiin
26.07.07, 08:21   #7 (linkki)
ap.
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä vain
Olet ihan oikeassa, lohi ei todellakaan tarvitse peitokseen kermoja ja vastaavia. Tuo tunnin paistoaika tuntuu kuitenkin hiukan pitkältä, itse pidän normaalisti 20 - 30 minuuttia.
Olen todennyt tuon tunnin olevan paras aika paksuhkolle FILEELLE, joku 500 g palalle.
  Vastaa viestiin
26.07.07, 08:22   #8 (linkki)
ap vielä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä vain
Olen todennyt tuon tunnin olevan paras aika paksuhkolle FILEELLE, joku 500 g palalle.
Miten te muuten, te jotkut, saatte 1/2 tunnissa sen köntin kypsäksi, tai sitten on tosi pieni pala? Mulla todella tuo 500-600 g pala.
  Vastaa viestiin
26.07.07, 08:47   #9 (linkki)
??
(Vierailija)

Kyllä minun uunissani puolen kilon file paistuu puolessa tunnissa. Eihän puolikiloinen kovin iso ole. Mutta asteitakin laitan yleensä 200 - ehkä ero tulee siitä.
  Vastaa viestiin
26.07.07, 09:21   #10 (linkki)
Marsaliin
(Vierailija)

Lohi on hyvää jos se aitoa merilohta eikä kasvatettua ja lääkittyä. Oletin aiemmin että norjalainen lohi on merilohta, mutta sekin on kasvatettua. En osta enää lohta.
  Vastaa viestiin

26.07.07, 09:23   #11 (linkki)
??
(Vierailija)

Kurjahan se, että se on kasvatettua. Minä kuitenkin pidän lohesta sen verran paljon, että kaikesta huolimatta syön sitä - jopa kirjolohta.

Eettiset näkökohdat on fiksua ottaa huomioon, mutta kaikessa ei siihen pysty. Pidän myös broilerista (syön vähän punaista lihaa) enkä mielelläni söisi tehotuotettua, mutta kun sitä luomua ei Suomesta saa. Joku muukin tuntui sitä jossain ketjussa kaipaavan.
  Vastaa viestiin
26.07.07, 22:17   #12 (linkki)
Satumarja
(Vierailija)

Lohenkasvatuksessa, tai siinä, ettei kasvatettu lohi maistu, ei oel kyse etiikasta vaan siitä että kasvatet lohet saavat elinaikanaan aikamoisen määrän antibiootttia... siitä syystä ei se kala maistu. Sehän on "keinokalaa"..., merilohi on ok, samoin siika, kuha jne.
  Vastaa viestiin
05.10.07, 19:02   #13 (linkki)
eräs kala
(Vierailija)

Pyh ja pah, kyllä se smetana- tai aurajuustokermakuorrute paremmalta maistuu kuin pelkkä lohi. Rasvaton on hyvää - my arse. Onneksi rasva on terveellistä ;)
  Vastaa viestiin
06.10.07, 09:12   #14 (linkki)
Marsaliin
(Vierailija)

Merilohta saa aika harvoin ja kasvatettu ei oikein innosta. Olin juuri Brysselissä ja ravintolassa sain lohta joka oli höyrykypsytetty, ilman mitään kermoja, kasviksia lisäkkeenä. Kala oli kiinteätä ja lohen maku erottui. Hyvää!Joudun ottamaan aina laktoosittoman ja gluteenittoman version, muilla seurueen jäsenillä oli pikkasen poikkeava vesrio lohesta.
  Vastaa viestiin
06.10.07, 14:19   #15 (linkki)
nirsoparsa
(Vierailija)

Suosikkini

Monenlaista on tullut kokeiltua. Mielestäni smetanaa pitää kyytipoikana olla. Esimerkiksi tältä keskustelupalstalta löytämäni linkki löytää aika hyviä ohjeita:
http://www.makuhaku.fi/
  Vastaa viestiin
21.01.08, 14:02   #16 (linkki)
hyyh
(Vierailija)

Miksi se uunilohi pitää aina paistaa rutikuivaksi kokkareeksi tunnin paistoajalla sellaisenaan? Kalan pilaamista sellainen, maistuu valjulle puurolle.
  Vastaa viestiin
21.01.08, 14:05   #17 (linkki)
MariK3
(Vierailija)

On kummallista, että Suomessa etenkin lohikalat pilataan kypsentämällä niitä liian pitkään. Itse suosin ranskalaistyylistä kypsyysastetta, joka tuo lohen oman maun esiin.
  Vastaa viestiin
21.09.08, 14:13   #18 (linkki)
lohen ystävä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kokkimestari.
Tämä ilman mitään kermoja tai juustoja tai rasvoja,ja todella hyvää! Lohi on rasvainen kala, ei tarvitse mitään lisärasvausta..

Eli

lohta
suolaa
sitruunamehua
tilliä

Laitat lohen uunipellille leivinpaperin päälle, tee sellainen "kuppi" jotta mehu ei leviäisi kalan ympäriltä pitkin peltiä. Laita kalan päälle mehu, sitten suolaa+tilliä haluamasi määrä. Uuniin tunniksi 175 asteeseen, ja valmista tulee. Suolan käytön opit kokemuksenmukaan, aloita varovasisesti.
Noin miekii teen. ja on hyvää. Juuri parasta aikaa on lautasella reseptisi mukaan tehtynä.

Vastaa viestiin
21.09.08, 15:34   #19 (linkki)
annima1
(Vierailija)

Uunilohi & lohkoperunat

Laita uunipellille leivinpaperi. Laita lohifile siihen. Mausta suolalla sekä sitruunapippurilla.
Lisäksi laita pellille perunalohkoja, jotka maustat: paprikajauheella.
paista 200¤c uunissa 35 minuuttia. Tarjoile valkokastikkeen sekä punajuuriviipaleiden kera.
  Vastaa viestiin
21.09.08, 16:11   #20 (linkki)

Rekisteröitynyt: 08/2008
Tämä ei ole uunilohi, mutta uudessa Glorian ruokalehdessä on ihana Aurajuustolla täytetty savustettu lohi -ohje. Isoon lohifileeseen tehdään viiltoja ja sinne Aura-viipaleita ja sitten savustetaan. Taatusti täytyy olla hyvää. En ole vielä tehnyt, kun minulla ei ole kaupungissa mahdollisuutta savustaa enkä ole ehtinyt maalle.

Varmaan toimisi samoin myös uunissa?
  Vastaa viestiin

21.09.08, 19:36   #21 (linkki)
roza
(Vierailija)

Laittakaapa lohifile foliopaperille, kaatakaa pullosta thaimaalaista makea-tulista kastiketta päälle (en muista kastikkeen nimeä), sulkekaa folio ja paistakaa noin 200 asteisessa uunissa kypsäksi, noin puoli tuntia riippuen kalan paksuudesta.

Ai niin, suolaa tietty pitää laittaa, ainakin minä laitan. Helppoa ja hyvää.
  Vastaa viestiin
21.09.08, 20:33   #22 (linkki)
Tiuhtixx
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marsaliin
Lohi on hyvää jos se aitoa merilohta eikä kasvatettua ja lääkittyä. Oletin aiemmin että norjalainen lohi on merilohta, mutta sekin on kasvatettua. En osta enää lohta.

Norjalainen lohi siis oli hyvää niin kauan, kunnes kuulit sen olevan kasvatettua? Eli maussa ei oikeasti ole mitään eroa?
  Vastaa viestiin
22.09.08, 10:14   #23 (linkki)
ReetuPetteri
(Vierailija)

Rapea pinta namia

Minä tykkään tehdä maalla lohta paistamalla lohipalat muurikassa rapeapintaisiksi. Mausteeksi ei tarvitse kuin ripaus suolaa. Laitan muurikkaan pienen nokareen voita ja lorauksen rypsiöljyä ja siinä paistelen lohipaloja. Nam! Samalla menetelmällä paistettiin viikonloppuna isoja ahvenenkörrejä. Nam-nam!
  Vastaa viestiin
22.09.08, 10:22   #24 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Kamalampaa en tiedä kuin rasvainen lohikala rasvassa paistettuna.
  Vastaa viestiin
22.09.08, 10:26   #25 (linkki)
Kamalaa
(Vierailija)

Miten sinä valmistat lohen, Jx?
  Vastaa viestiin