| |  | | |
15.03.08, 10:11
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Hernekeitto
Asun nyt omillani haluan tehdä Hernekeittoa, ensimmäistä kertaa...mutta, en saa ketään nyt puhelimeen siis kyselen täältä.
Tyhmiä kysymyksiä nyt ehkä kysyn mutta, pitäisi tietää, laitan sianlihaa keittoon, eli pitääkö se sian liha keittää erikseen? ja sitten myöhemmin heitän ne lihapalat sinne hernekeiton sekaanko?
Miksi kysyn? no, kun jos keittää lihaa niin, lihastahan lähtee aina sellaista harmaata vaahtoa eikö vain?
Sitten vielä toinen kysymys, olen liiotellut herneet yli yön, täytyykö minun nyt heti alkaa keittää ne herneet vai voinko ottaa rennosti ja alkaa vasta siinä klo 11- 12 toista välillä keittää soppaa?
siis voisko joku soppa expertti neuvoa? :)
| |
| | |
15.03.08, 10:48
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Lihan voit laittaa sinne sekaan herneiden kanssa samaan aikaan, kun vaahtoa syntyy, kuori se pois.
Liotetut herneet voi keittää koska sinulle sopii kunhan et niitä vuorokautta kauemmin liota, alkavat käydä ja itää
Laita levy pienelle kun alkaa kiehua, onnea yrityksellesi.
| |
| | |
15.03.08, 10:51
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Hernekeittoa keitetään useita tunteja - mitä pidempään sen parempi eli herneet kannattaa laittaa kiehumaan hyvissä ajoin. Lihat voi ensin ruskistaa uunissa ja lisätä sitten herneiden joukkoon kiehumaan. Ruskistaminen antaa hyvää makua keitolle.
Jo et halua ruskistaa lihaa, voit kiehauttaa sen toisessa kattilassa ja kuoria vaahdon pois. Yhdistä sitten lihat ja herneet ja anna niiden sitten kiehua yhdessä kypsäksi. | |
| | |
15.03.08, 11:09
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
paljon kiitoksia vinkeistä! :)
| |
| | |
15.03.08, 12:14
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä niistä herneistäkin syntyy vaahtoa, miksi käyttää kahta kattilaa.
| |
| | |
15.03.08, 12:38
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) | S R :lle
Joo,keitin vähäksi aikaa herneitä nyt justis heitin lihat palaisina sekaan
noh, keitto kiehunee nyt :)
Pitikö sinne heittää vielä sipulia? en oikein pidä sipulista, muistaakseeni mummin hernekeitossa oli vain herneitä ja lihaa hiukan meiramia ja sitten sinapin kera. olipa hyvää :)
Itse en oikein tykkää jos hernenkeiton seassa on esm. lanttua tai porkkanaa tai perunaa, tai mitä kaikkea jotkut sinne mielensä mukaan tietysti heittää jos haluaa . Haluan ihan tavallisen hernekeiton, mielestäni se on kaiken parasta sinapin kanssa.
siis onko pakko laittaa sipulia??
| |
| | |
15.03.08, 13:31
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei tietenkään ole pakko laittaa sipulia, ainakaan minä en laita. Ei mihinkään ruokaan tarvitse välttämättä laittaa sipulia jos ei halua (ellei sipuli ole pääraaka-aine ruuassa) :) Itse en laita sipulia juuri mihinkään ruokaan (vaikka kovasti tykkään) ja hyvin maistuu silti. Itsehän omassa keittiössäsi määräät mitä ruokiisi laitat. Toivottavasti rokka maistuu :)
| |
| | |
15.03.08, 13:32
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei sipulia tarvitse laittaa, minäkään en sitä aina laita, varsinkaan jos lastenlapset tulevat käymään, kuten nyt hiihtolomalla. Laitan joskus porkkanaakin, mutta sekään ei perinteiseen hernekeittoon kuulu.
Söin täällä pohjanmaalla hernekeittoa jossa oli lihana jauhelihaa, ja seassa paljon porkkanaa, oli sakeaa ja harmaata, en oikein pitänyt.
| |
| | |
15.03.08, 14:16
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kyllä rokka taitaa onnistua, hyvin menee kiehuu aikansa :)
Joo , eräs Belgiasta kotoisin tuttuni tekee aina hernesoppaa perunan/ porkkanan/ ja makkaran kera, kaikki kehui sitä soppaa mutta, ei mulle mennyt alas , ja kamalan paksua jäi lusikkaan kiinni, oli kuin sementtiä :///
Tykkään itsekin vain ihan sellaisesta vanhanaikaisesta simpelistä hernekeitosta ,sinapin kera se on todella kaiken parasta kun tuollainen hernekeitto jossa on porkkanaa lanttua ja jopa perunaa.... uaghhh... i am sorry i dont like ;)) | |
| | |
15.03.08, 14:46
|
#10 (linkki)
| | (Vierailija) | Niinpä niin
Makuasioista ei voi kiistellä.
Eihän me olla niinkuin Uuno Turhapuro, jolle laitettiin hyvää ruokaa, mutta salvia puuttui, niin etti labradorinnoutajakaan voinut sitä syödä.
Ihan hyvin voi hernesoppaa syödä ilman sipulia, kyllä se hyvää on. | |
| | |
15.03.08, 15:31
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Unohtui mainita, että laitan tarjolle sipulia raaka-hakkeluksena, varsinkin jos sitä en keittoon laita. Se on yllättävän hyvää. Raaka sipuli perunamuusissa on taas kauhistus minulle.
| |
| | |
17.03.08, 12:39
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tässä helppo tapa hernekeittoon:
Liota herneet yön yli tai ainakin 6-8 tuntia. Laita herneet ja pari sipulia kiehumaan (nehän voi ottaa pois keitosta antavat kuitenkin makua). Lisää 2 lihaliemikuutiota ja paloittele joukkoon rasvatonta savukinkkua pieninä palasina (leikkele). Anna kiehua vajaa pari tuntia ja lisää lopuksi suola ja meirami. Tämä ohje on helppo ja rasvaton silti erittäin maukasta. Yksi naapuri antoi mulle tän ohjeen ja olen antanut tän eteenpäin monelle. Itse teen keittoa aina kilosta kuivattuja herneitä ja 700 gr leikkelesavukinkkua + pari sipulia (voihan ne jättää poiskin).
| |
| | |
17.03.08, 12:54
|
#13 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Paras hernekeitto tulee savupotkasta. Lisäksi tarvitaan vain herneitä, vettä ja suolaa + sinappia lautaselle. Yön yli liotetuista herneistä keitto syntyy alle 2 h ja liottamattomista keittäessä aikaa menee noin r eilut 3 h.
| |
| | |
17.03.08, 13:04
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Minun hernekeittooni tulee normaalisti jauhelihaa ja porkkanoita, mutta jos teen savupotkasta (miehen suosikki), silloin käytän kypsää lihaa. Hernekeittoon en pane sipulia, mutta lautaselle sitten sinappia ja raakaa sipulia hakkeluksena.
| |
| | |
17.03.08, 13:28
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Minä laitan hernekeittoon myös jauhelihaa, paitsi joulun jälkeen kinkunjämät. Sipulia laitan kyllä, lihalientä ja sinappia. Liotan herneet yön yli ja keittelen n. kolmisen tuntia pienellä lämmöllä.
| |
| | |
17.03.08, 13:33
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Paras hernekeitto tulee savupotkasta. Lisäksi tarvitaan vain herneitä, vettä ja suolaa + sinappia lautaselle. Yön yli liotetuista herneistä keitto syntyy alle 2 h ja liottamattomista keittäessä aikaa menee noin r eilut 3 h. | Minä keitän liotetuistakin herneistä soppaa ainakin 3 tuntia. Meillä pidetään sellaisesta hernekeitosta, jossa herneet ovat todella kypsiä ja pehmeitä, ei sellaisista juuri ja juuri kypsistä.
| |
| | |
17.03.08, 13:36
|
#17 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja JE12 Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Paras hernekeitto tulee savupotkasta. Lisäksi tarvitaan vain herneitä, vettä ja suolaa + sinappia lautaselle. Yön yli liotetuista herneistä keitto syntyy alle 2 h ja liottamattomista keittäessä aikaa menee noin r eilut 3 h. | Minä keitän liotetuistakin herneistä soppaa ainakin 3 tuntia. Meillä pidetään sellaisesta hernekeitosta, jossa herneet ovat todella kypsiä ja pehmeitä, ei sellaisista juuri ja juuri kypsistä. | Siis teillä pidetään sosekeiton tyylisestä hernekeitosta? Meillä herneet ovat kypsiä (ei juuri ja juuri kypsiä vaan kypsiä) alle 2 h, jos herneet on laitettu illalla likoamaan ja seuraavana iltapäivänä keitetään keitto.
| |
| | |
17.03.08, 13:40
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2008 Sijainti: Hämeen rajamailla
|
Minä olen tehnyt välillä hernekeiton siten, että käytän lihana jauhelihaa ja jauhettua palvikinkkua.
Jauhan palvikinkun yleiskoneen lihamyllyllä.
Tulee hyvän makuinen keitto.
Mausteena käytän suolan ja pippurin lisäksi meiramia.
| |
| | |
17.03.08, 15:42
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
Savupotkasta tulee rasvainen keitto, mutta kenties joku tykkää rasvaisesta. Helpoin tapa kuitenkin on tehdä keitto palvikinkusta. Jos keittoa 3 tuntia keittää niin on kyllä sosekeittoa.
| |
| | |
17.03.08, 20:03
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei , kiitos kaikille vinkeistä ja ihanista resepteistä :)
Herne keitto onnistui hyvin, söin justis viimisen annoksen sinapin kera ja oli hyvää :)
But but... laitoin sekaan sian lihaa mutta, noukkisin lihat lautasesta pois kun en oikein tykkää sianlihasta mutta, maunvuoksi kuuluu laittaa lihaa eikö?
Mutta, ajattelin seuraavan kerran tehdä ilman sian tai muuta lihaa, kai voin valmistaa hernekeittoa ilman lihaakin? vai onko pakko laittaa jotakin lihaa tuon erikoisen maun vuoksi?
| |
| | |
17.03.08, 21:26
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hernekeittoon ei ole pakko laittaa lihaa, minä teen aina kasvishernekeittoa. Herneitä, sellerinvartta, sipulia, porkkanaa ja mausteita. Siinä se.
| |
| | |
17.03.08, 23:41
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hernekeittoon voi saada lihan makua lihaliemikuutiosta, jos ei halua lisätä lihaa syystä tai toisesta.
Yhden henkilön helppo hernekeittoateria tulee purkkikeitosta, kun sitä maustaa lihaliemikuutiolla ja/tai muilla mausteilla sekä lisää palvilihaa tai ruskistettua jauhelihaa.
Eihän purkkikeitto ole kotikutoisen veroista, mutta menettelee "kikkailemalla"....
| |
| | |
18.03.08, 08:05
|
#23 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Liisa O Savupotkasta tulee rasvainen keitto, mutta kenties joku tykkää rasvaisesta. | Ei se, minkä kerroin olevan mieheni suosikkia eli savupotkasta tehtyä, ole kyllä yhtään rasvaista - ehkä olen väärässä tuon kanssa, että se on juuri savupotkaa, kenties se onkin jotakin muuta, savustettu lihankimpale kuitenkin, jota saamme välillä suoraan yhdeltä maatilalta - sillä keittoon pannaan ihan pelkkää lihaa, kaikki näkyvä rasva poistetaan siinä vaiheessa, kun liha leikataan sopiviksi kappaleiksi. En pidä mistään rasvaisesta enkä läskisestä ruoasta.
| |
| | |
18.03.08, 08:09
|
#24 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Etelä-Suomi
|
Olen ostanut joskus kaupasta savuluita. Savustettuja luita, joissa on vielä hiukan lihaa. Tulee ihana savun maku hernariin, lisäksi olen pannut sitten kinkkua tms.
Ja kyllä minäkin olen soppaa useamman tunnin keitellyt, vaikka olenkin liottanut herneet. Meilläkin pidetään sopasta, jossa herneet alkavat olla hajonneita.
| |
| | |
18.03.08, 08:47
|
#25 (linkki)
|
|
Sen verran harvoin (1 - 2 kertaa vuodessa) teen hernekeittioa, että teen sen savupotkasta paitsi joulun jälkeen, jos teen niin käytän siihen kinkun tähteitä. Savunmakuinen hernekeitto ei ole mitenkään erityisen rasvaista.
| |
| | | | |