Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
08.04.08, 08:07   #51 (linkki)
piimis
(Vierailija)

onks ne nää??
2 munaa
2 dl sokeria
2 dl piimää
5 dl vehnäjauhoja
1½ tl soodaa
Riko munien rakenne rikki, lisää joukkoon muut aineet.
Sekoita joukkoon muut aineet joukkoon nopeasti tasaisesti.
Nosta ruokalusikalla nokareita kuumaan öljyyn (180asteeseen).
Anna kypsyä kauniin ruskeiksi.
Munkeista tulee muodoltaan epätasaisia.
Nosta munkit reikäkauhalla lautaselle talouspaperin päälle, sokeroi ne lämpiminä.
Pikamunkit maistuvat parhaimmilta haalean lämpiminä.

Näitä äiti teki joskus, siis sillon kun vielä paisteli munkkei.
  Vastaa viestiin
08.04.08, 08:14   #52 (linkki)
Jep.....
(Vierailija)

taitavat olla. Ainakin ohje tuntuu tutulta. On muuten hyviä!
  Vastaa viestiin
08.04.08, 13:46   #53 (linkki)
Liisa O
(Vierailija)

Paras tapa on laittaa munkkien sisään omenasosetta tyllalla. Mutta lämmitä sosetta hieman mikrossa ennen laittoa, sillä ei oo kiva syödä tuoreita munkkeja jos hillo on jääkaappikylmää. Jos laitat hillon ennen paistamista niin usein hillo tursuaa ulos munkista rasvan joukkoon ja rasva rupee räiskymään.
  Vastaa viestiin
08.04.08, 15:17   #54 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Jonkunlaisen satsin teen hillomunkkeja, omenasose lieneekin helpoin saada ruutattua munkkeihin. Meillä mitä todennäköisimmin mies syö niitä sitä mukaa kun valmistuvat :)
  Vastaa viestiin
08.04.08, 18:43   #55 (linkki)
Lady XL
(Vierailija)

Ai että, pitäisköhän leipasta vapuksi munkkeja... Nyt rupesi tekemään mieli, kun niistä niin puhutaan!
Yhteishyvässä oli jännät rahkamunkit. Niitä voisi kokeilla.
  Vastaa viestiin
08.04.08, 19:01   #56 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Lady XL, olisiko mahdollista saada noiden rahkamunkkien resepti tänne, olen joskus sellaisia maistanut (pieniä pyöryläisiä) ja olivat hyviä.

Munkkeja leivon muutaman kerran vuodessa pienen satsin kerrallaan ja taikina on muuten samanlainen kuin tavallinen pullataikina, mutta sokeria ja rasvaa käytän hieman vähemmän.

Minulle aivan ehdoton apuväline munkinpaistossa on öljymittari josta näkee öljyn oikean paistolämpötilan, ilman sitä munkkien paistaminen olisi (ainakin minulle) aika hankalaa. Öljyn oikea lämpötila on ehdottoman tärkeää jotta tulee hyviä munkkeja. Minulla on sellainen mittari joka laitetaan padan kylkeen "roikkumaan" ja siitä voi koko ajan seurata öljyn lämpötilaa.
  Vastaa viestiin
08.04.08, 19:20   #57 (linkki)
Lady XL
(Vierailija)

Klikkaa itsesi tuonne allaolevaan linkkiin niin näet ohjeen.
Ohje näyttää olevan melko rasvainen ja sokeripitoinen, mutta täyte kiinnosti. Taikinaan ei siis tullut rahkaa. Sorry, kun en huomannut sanoa.
http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/leivonnaiset_q_/fi_FI/sitruunaiset_rahkamunkit/
  Vastaa viestiin
08.04.08, 20:28   #58 (linkki)

Kiitos, Lady! Mitä herkkupaloja, täytyy joskus kokeilla! Olen joskus syönyt vastaavia, mutta niissä rahka taisi olla taikinassa.
  Vastaa viestiin
08.04.08, 22:15   #59 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Espoo
Jos sinulla

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields
Lady XL, olisiko mahdollista saada noiden rahkamunkkien resepti tänne, olen joskus sellaisia maistanut (pieniä pyöryläisiä) ja olivat hyviä.

Munkkeja leivon muutaman kerran vuodessa pienen satsin kerrallaan ja taikina on muuten samanlainen kuin tavallinen pullataikina, mutta sokeria ja rasvaa käytän hieman vähemmän.

Minulle aivan ehdoton apuväline munkinpaistossa on öljymittari josta näkee öljyn oikean paistolämpötilan, ilman sitä munkkien paistaminen olisi (ainakin minulle) aika hankalaa. Öljyn oikea lämpötila on ehdottoman tärkeää jotta tulee hyviä munkkeja. Minulla on sellainen mittari joka laitetaan padan kylkeen "roikkumaan" ja siitä voi koko ajan seurata öljyn lämpötilaa.
on keraaminen liesitaso, niin voit heittää rasvaa lämpötilaa mittaavat vekottimet roskikseen.
Keraamisella liedellä lämpötilavaihtelu on minimaalinen ja huomaat kyllä silmämääräisesti tarkemmin jos munkki kuhisee öljyssä liian vauhdikkaasti. Eihän munkinpaisto mitään laboratoriohommaa sentään ole. Kun öljymäärä paistokattilassa alkaa vähentyä, lämpötila vastaavasti alkaa nousta. Sehän on ihan normaali fysiikan lain mukainen muutos.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 02:25   #60 (linkki)

Höpsis, kun kerran olen tuon apuvälineen hankkinut, niin siitä en luovu. On se vaan tehnyt munkkien paistamisen niin helpoksi kun ei enää tarvitse arvuutella öljyn oikeata lämpötilaa. Silläkään ei ole väliä millä hellalla niitä munkkeja paistaa kun mittari antaa aina sen oikean lämpötilan.
  Vastaa viestiin

09.04.08, 07:48   #61 (linkki)
donitseja
(Vierailija)

Tekeekö kukaan donitseja vapuksi? Ne vasta maukkaita ovat. Tosin yltiörasvaisia mutta kuten joku sattuvasti sanoi, eihän niitä joka päivä syödä.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 07:57   #62 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja donitseja
Tekeekö kukaan donitseja vapuksi? Ne vasta maukkaita ovat. Tosin yltiörasvaisia mutta kuten joku sattuvasti sanoi, eihän niitä joka päivä syödä.
En ole koskaan tehnyt, mutta tänä vuonna pitäisi kuulemma kokeilla niiden tekemistä.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 08:31   #63 (linkki)
odeviiskasi
(Vierailija)

Mitä eroa on munkilla ja donitsilla, paitsi muoto?
  Vastaa viestiin
09.04.08, 08:39   #64 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja odeviiskasi
Mitä eroa on munkilla ja donitsilla, paitsi muoto?
Taikina.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 08:39   #65 (linkki)
odeviiskasi
(Vierailija)

..Ja millä tavalla se taikina?
  Vastaa viestiin
09.04.08, 08:40   #66 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Tälläisen ohjeen löysin esimerkiksi munkkien ja donitsien erosta.

Donitsit
Ainekset
2 munaa
1 dl sokeria
1 dl maitoa
1 dl kuohukermaa
50 g margariinia sulatettuna
7 dl vehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
1 tl vanilliinisokeria
Kypsentämiseen: rypsiöljyä
Kuorrutus:
2 dl tomusokeria
1 dl kaakaojauhetta
4 rkl vettä
Pinnalle:
strösseleitä
Valmistus
1. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi.
2. Lisää vaahtoon vuorotellen kermamaito ja keskenään sekoitetut kuivat aineet.
3. Lisää lopuksi sulatettu, jäähtynyt rasva. Anna taikinan seistä noin 20 minuuttia.
4. Ripottele pöydälle reilusti jauhoja ja kauli siinä taikina noin 1 - 1 1/2 cm:n paksuiseksi levyksi. Ota levystä juomalasilla pyöreitä kakkuja. Tee pienemmällä muotilla tai sormella reikä keskelle.
5. Kypsennä donitseja padassa tai paksupohjaisessa kattilassa noin 180-asteisessa öljyssä molemmilta puolilta pari minuuttia.
6. Nosta donitsit reikäkauhalla talouspaperin päälle valumaan.
6. Sekoita kuorrutusaineet keskenään. Jos kuorrutus tuntuu paksulta, lisää tilkka vettä.
7. Valuta kuorrutus donitseille ja ripottele pinnalle strösseleitä ennen kuin kuorrutus kovettuu. Jollet halua tehdä suklaakuorrutusta, voit ripotella donitsien päälle tomusokeria ja kanelia.

Lähde: reetta.net

Vastaa viestiin
09.04.08, 08:47   #67 (linkki)
odeviiskasi
(Vierailija)

En kyllä tuosta vielä sitä keksi, muuta kuin se että niitä kutsutaan donitseiksi ja niissä on reikä keskellä, mutta mitä eroa tuolla on leivinjauheella kohotettuun munkkiin?
  Vastaa viestiin
09.04.08, 08:50   #68 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja odeviiskasi
En kyllä tuosta vielä sitä keksi, muuta kuin se että niitä kutsutaan donitseiksi ja niissä on reikä keskellä, mutta mitä eroa tuolla on leivinjauheella kohotettuun munkkiin?
Olet kai sinä joskus kaupasta donitseja ostanut ja maistanut. Taikinahan on aivan erillaista.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 08:51   #69 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lisäys vielä. Minä en ole leivinjauheella kohotettuja munkkeja koskaan maistanut saatikka tehnyt. Pika eli lusikkamunkitkin teen hiivalla. Kuten edellä aiemmin kirjoitin donitseja en ole itse koskaan tehnyt, mutta tänä vuonna suunnitelmissa olisi kokeilla. Saa nyt sitten nähdä tuleeko kokeiltua.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 09:22   #70 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Jos omistaa sellaisen hauskan donitsiapuri-laitteen, voi tehdä löysästä taikinasta donitseja.

Donitsit
n. 12 kpl
2 munaa
0,5 dl sokeria
0,25 tl suolaa
2 rkl öljyä tai juoksevaa margariinia
3,75 dl vehnäjauhoja
4 tl leivinjauhetta
1 tl jauhettua kardemummaa
1 dl maitoa
Paistamiseen
1 l rypsiöljyä

Vatkaa munia hiukan, lisää sokeri, suola ja öljy. Sekoita jauhot ja kardemumma keskenään ja lisää maidon kanssa taikinaan. Lisää maitoa tarvittaessa. Laita taikina donitsiapuriin. Turskauta kuumaan öljyyn (lähellä öljyn pintaa) donitsirenkaita laitteen painketta vapauttaen. Paista kauniin ruskeiksi. Nosta donitsit reikäkauhalla talouspaperin päälle valumaan. Sokeroi tai koristele lhaluamallasi tavalla.
  Vastaa viestiin

09.04.08, 10:13   #71 (linkki)
odeviiskasi
(Vierailija)

Olen ostanut donitseja Arnold's donutsista ja olen ostanut donitseja myös USA:ssa. Kyllä ne ovat olleet hiivataikinaan tehtyjä. Toki olen nähnyt myös leivinjauheella kohotettuja donitseja, mutta niin olen nähnyt ns. pikamunkkejakin.

Mielestäni donitsit ovat munkkeja, joissa on reikä keskellä. Ne voi kohottaa joko hiivalla tai leivinjauheella.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 10:21   #72 (linkki)
??
(Vierailija)

Ainakin minun ohjeellani tehden donitsit ovat paitsi todella rasvaisia myös ikäänkuin kakkutaikinamaisia. Ne siis "murtuvat" samalla tavoin kuin kakut eivät ole pullamaisia. Vaikea selittää. Sitä paitsi edellisen kerran olen tehnyt niitä viimeksi noin 10 vuotta sitten, joten en edes tarkkaa ohjetta voi antaa.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 10:23   #73 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ??
Ainakin minun ohjeellani tehden donitsit ovat paitsi todella rasvaisia myös ikäänkuin kakkutaikinamaisia. Ne siis "murtuvat" samalla tavoin kuin kakut eivät ole pullamaisia. Vaikea selittää. Sitä paitsi edellisen kerran olen tehnyt niitä viimeksi noin 10 vuotta sitten, joten en edes tarkkaa ohjetta voi antaa.
Tuollaisiksi minäkin donitsit miellän ja juuri tuon tapaisia minua on pyydetty täksi vapuksi tekemään. Maistakaa esim sellaisen valmistajan donitseja kuin Kulopää niin huomaatte ettei ole kyse samasta tuotteesta ollenkaan. Munkkirinkilä ja donitsi ovat kaksi eri leivonnaista vaikka näyttävät hieman samalta.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 10:26   #74 (linkki)
??
(Vierailija)

Donitsit ainakin minä teen myös pienempinä. Tai siis tein - vuosiin meillä ei ole itsetehtyjä munkkeja syöty, valitettavasti.
  Vastaa viestiin
09.04.08, 10:26   #75 (linkki)
Foodie-lady Espoosta

Juu, jenkkilän donitsit on minusta samoja kuin meidän munkkirinkilät. Donitsi on rakenteeltaan kakkumaisempi, mureneva ja kuivempi.
  Vastaa viestiin