Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
23.05.08, 10:21   #1 (linkki)
Avuton ellikkä
(Vierailija)

Apua, miten oikea lihakeitto tehdään?

Mies toivoi oikeaa lihakeittoa. Mä olen tehnyt vain jauhelihasta ja oon nyt ihan öönä. Millaista lihaa, kinkkua, karjalanpaistilihoja vai mitä? Miten se pitää käsitellä ennen keittoon laittamista? Ei varmaan raakoina paloina laiteta. Jauhelihan olen paistanut ensin mikrossa mutta miten kokonainen lihapala? Mausteet ja kasvikset varmaan kelpaa silleen kuin jauhelihakeittoonkin, oon aina laittanut sipulia ja porkkanaa ja yhden liemikuution. Auttakaa hyvät ellit.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:27   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lihakeittoon laitetaan naudan keittolihaa/naudan lapaa. Lihat pilkotaan ja laitetaan kiehumaan veteen, johon laitetaan suolaa ja kokonaisia maustepippureita. Lihaa keitetään kunnes se on kypsää tai lähes kypsää. Tämän jälkeen keittoon lisätään keittojuureksia ja perunoita. Keiton annetaan kiehua kunnes kaikki on sopivan kypsää.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:29   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

keiton voi tehdä myöskin näin

Maukas lihakeitto
6 annosta 500 g keittolihaa 1,5 l vettä 2 tl suolaa 10 maustepippuria 1 laakerinlehti 1 sipuli 3 porkkanaa 250 g lanttua 100 g juuriselleriä 1 palsternakka 6 - 8 keskikokoista kiinteää perunaa suolaa tai 1 lihaliemikuutio, tarvittaessa PInnalle hienonnettua persiljaa Huuhdo liha kylmässä, juoksevassa vedessä. Nosta liha kattilaan ja kaada päälle kylmä vesi. Kuumenna vesi vähitellen kiehuvaksi ja kuori pois samalla pinnalle syntyvää vaahtoa. Lisää suola, laakerinlehti ja pippurit sekä kuorittu ja paloiteltu sipuli. Keitä lihaa hiljalleen 1–1 1/2 tuntia. Pese, kuori ja paloittele porkkanat, lanttu, selleri, palsternakka ja perunat. Nosta lihapala liemestä ja lisää liemeen ensin porkkana, sitten lanttu, selleri ja palsternakka. Lisää vähän myöhemmin perunalohkot. Poista lihasta mahdollinen luu ja leikkaa liha annospaloiksi. Anna keiton kiehua, kunnes kasvikset ovat kypsiä. Lisää paloitellut lihanpalat sekä tarvittaessa vettä. Anna keiton kiehahtaa. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa suolaa tai yksi liemikuutio. Ripottele pinnalle lopuksi persiljasilppua. Tarjoa höyryävä keitto ruisleivän kera.Teksti: Katri Schröder
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:30   #4 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

http://sekasoppa.vuodatus.net/blog/279828

Tuoltakin löytyy hyvä ohje.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:30   #5 (linkki)
kas tässä eräs ohje
(Vierailija)

Resepti

Maukas lihakeitto
6 annosta 500 g keittolihaa 1,5 l vettä 2 tl suolaa 10 maustepippuria 1 laakerinlehti 1 sipuli 3 porkkanaa 250 g lanttua 100 g juuriselleriä 1 palsternakka 6 - 8 keskikokoista kiinteää perunaa suolaa tai 1 lihaliemikuutio, tarvittaessa PInnalle hienonnettua persiljaa Huuhdo liha kylmässä, juoksevassa vedessä. Nosta liha kattilaan ja kaada päälle kylmä vesi. Kuumenna vesi vähitellen kiehuvaksi ja kuori pois samalla pinnalle syntyvää vaahtoa. Lisää suola, laakerinlehti ja pippurit sekä kuorittu ja paloiteltu sipuli. Keitä lihaa hiljalleen 1–1 1/2 tuntia. Pese, kuori ja paloittele porkkanat, lanttu, selleri, palsternakka ja perunat. Nosta lihapala liemestä ja lisää liemeen ensin porkkana, sitten lanttu, selleri ja palsternakka. Lisää vähän myöhemmin perunalohkot. Poista lihasta mahdollinen luu ja leikkaa liha annospaloiksi. Anna keiton kiehua, kunnes kasvikset ovat kypsiä. Lisää paloitellut lihanpalat sekä tarvittaessa vettä. Anna keiton kiehahtaa. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa suolaa tai yksi liemikuutio. Ripottele pinnalle lopuksi persiljasilppua. Tarjoa höyryävä keitto ruisleivän kera.
Ja keittoliha voi olla esim possua tai nautaa. Ei paistia vaan esim. lapaa. Ja tietysti myös poton tai hirven lapaa. Ohjeita on varmaan jokaiseen makuun 100 eri tapaa, muttta tämän kaavan mukaan minä teen keittoni. Helppo tehdä sinänsä mutta vie hieman aikaa.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:32   #6 (linkki)
sama ohje
(Vierailija)

Siis ei possun lihaa ja poto on poroa. JX löysi nähtävästi saman ohjeen kuun minä
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:33   #7 (linkki)
Minun ohje
(Vierailija)

Jauhelihan paistaminen mikrossa oli minulle uutta, olen aina paistanut sen paistinpannussa!

Mutta lihakeiton teen siten, että panen kattilaan naudan ulkopaistia noin puoli kiloa ja kylmää vettä noin 1,5 litraa. Panen lihan kiehumaan ja poistan reikäkauhalla pintaan nousevan "hyhmän". Kun tuota "hyhmää" ei enää nouse, lisään kokonaisia maustepippureita (noin 10 - 15), laakerinlehden, pari sipulia pilkottuna ja suolaa teelusikallisen/liemikuution.

Liha saa kypsyä hiljalleen, aikaa menee noin tunnista kahteen. Kun liha on kypsää, otan sen jäähtymään ja panen kattilaan perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, lanttua ja purjoa tai jos laiskottaa, niin pari pussillista valmiita keittojuureksia. Kun nämä kiehuvat, leikkaan lihan palasiksi ja lisään sen keittoon loppuvaiheessa.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:34   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sama ohje
Siis ei possun lihaa ja poto on poroa. JX löysi nähtävästi saman ohjeen kuun minä
Tuon huomasin minäkin. Laitoin muutaman netistä löytämäni ohjeen oman ohjeeni lisäksi, jos tuo minun ohjeeni oli ap:lle liian ylimalkainen.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:43   #9 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Myös karjalanpaistilihat sopivat vallan hyvin. Mummoni aikoinaan teki karjalanpaistin tähteistä ihanaa lihasoppaa. Perunoiden ja normijuuresten lisäksi hän laittoi tilliä, joka voi kuulostaa omituiselta, mutta hyvää se oli :)
Itse teen sopan keittolihasta tai paistista. Paloittelen ja keittelen lihoja, maustepippureita ja laakerinlehteä pari tuntia, jonka jälkeen laitan potut, juurekset, lihaliemen ja suolan. Kun perunat ovat kypsiä, laitan lopuksi persiljaa.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 10:47   #10 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Jauhelihakeittoa tehdessä jauhelihan voi ruskistaa siinä samassa kattilassa missä keiton teet ei sitä tarvitse mikrossa kypsentää. Ruskistat jauhelihan ja lisäät vettä, mausteita, kasviksia ja perunat ja annat kiehua kunnes keitto on kypsää.
  Vastaa viestiin

23.05.08, 11:13   #11 (linkki)
totta on että
(Vierailija)

Kyllä jauheliha ehtii kypsyä monta kertaa siinä ajassa kuin perunat. Ei sitä tarvitse mikrossa erikseen kypsentää.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 12:17   #12 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Oikeassa keittolihassa on luuta, tai jos ei ole, sitä voi pyytää erikseen. Liemen maku tulee nimittäin siitä.

Minä teen lihakeittoon ensin pohjan keittämällä naudanlapaa tai muuta sopivaa lihaa sipulilla, kokonaisilla pippureilla, suolalla ja laakerinlehdellä maustetussa liemessä. Liha saa kiehua ihan rauhassa vähintään tunnin, puolitoista niin, että se on varmasti mureaa.

Seuraavaksi siivilöin liemen ja pilkon siihen juurekset ja perunat. Niiden kypsyessä siivoan lihasta pois kaiken, mikä ei ole varsinaista lihaa (tässä olen ihan neuroottinen, lapsuudenkodissani nimittäin myös tehtiin lihakeitto karjalanpaistin tähteistä, ja siinä sopassa ei lihasta ollut jäljellä juuri muuta kuin jänteet). Kun kasvikset ovat kypsiä, lisään keittoon pilkotun lihan.

Jauhelihaa ei itse asiassa tarvitse välttämättä kypsentää ollenkaan keittoon erikseen. Sen voi palastella keiton pintaan kiehumaan, ja se kypsyy siinä muutamassa minuutissa.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 12:25   #13 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Meilläkin tehdään joskus karjalanpaistin tähteistä lihakeittoa ja ainakin meidän mielestä se on hyvää. Tosin meidän keitossa on kyllä ihan hyviäkin lihapaloja vielä tuossa vaiheessa jäljellä.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 12:26   #14 (linkki)
odeviiskasi
(Vierailija)

Teen ihan samoin kuin Keltavuokko. Sen verran lisäisin, että alussa keiton pinnalle nouseva vaahto kannattaa kuoria pois.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 12:28   #15 (linkki)
mistä vaan
(Vierailija)

Ei lihakeittoa tarvi tehdä pelkästään naudanlihasta.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 12:30   #16 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mistä vaan
Ei tarvitse, mutta useimmiten ihmiset kuitenkin sen siitä tekevät. Lisäksi lihakeiton voi tehdä mm. lampaanlihasta, poronlihasta hirvenlihasta.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 13:14   #17 (linkki)
Liisa O
(Vierailija)

Lihakeittoon ehdottomasti luullista lihaa, sillä luusta tulee juuri se hyvä ja kirkas liemi. Enpä viitsit paistia käyttää lihakeittoon. Maku ei ole yhtä hyvä. Porsas ei myöskään ole mitään lihakeittolihaa.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 13:22   #18 (linkki)
Keltavuokko
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja odeviiskasi
Teen ihan samoin kuin Keltavuokko. Sen verran lisäisin, että alussa keiton pinnalle nouseva vaahto kannattaa kuoria pois.
Välttämätöntä se ei ole, vaahto ei esimerkiksi sisällä mitään terveydelle vaarallista tms. Liemestä saa sillä tavalla kirkkaampaa, mutta makuun se ei vaikuta.

Vastaa viestiin
23.05.08, 13:26   #19 (linkki)
Minun ohje
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja odeviiskasi
No vaahtoahan se on tosiaan "oikeasti" se "hyhmä", jota kehotin kuorimaan pois ; ) Hassua miten yksinkertainenkin asia voi olla tulematta mieleen välillä.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 13:44   #20 (linkki)
mistä vaan
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mistä vaan
Ei tarvitse, mutta useimmiten ihmiset kuitenkin sen siitä tekevät. Lisäksi lihakeiton voi tehdä mm. lampaanlihasta, poronlihasta hirvenlihasta.
Olen ihminen ja tunnen monia IHMISIÄ, jotka tekevät lihakeittoa mm. lampaan lihasta. Todella harvoin yleensä lihakeittoa tehdään meillä mutta myös lampaasta, possun lihasta jne. Mitä lie tuo poronliha hirvenliha, ovat eri eläimiä kuitenkin.
  Vastaa viestiin

23.05.08, 14:59   #21 (linkki)
Meidän äiti
(Vierailija)

...tekee lihakeiton usein uunissa paistetusta luisesta lihasta (lampaasta, naudasta tai jopa porsaasta). Siis maustetut lihat (pinnalle suolaa ja pippuria, ehkä paprikajauhettakin) laitetaan uunipellille ja paistetaan kypsäksi. Sen jälkeen ne laitetaan sipulilla, maustepippureilla ja laakerinlehdelle maustettuun veteen kiehumaan hetkeksi. Seuraavaksi lihat otetaan pois, liemi siivilöidään ja sinne lisätään juureksia ja perunaa. Juuresten kypsyessä lihat "perkataan" eli luut, läskit ja muut vastaavat pois ja varsinainen liha paloitellaan. Tulee muuten aivan ehdottomasti parasta keittoa näin.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 18:39   #22 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Minäkin haluan sotkeutua tähän. Ap:n mies toivoi oikeaa lihakeittoa, ja ilmeisesti perinteistä.Totta kai voi tehdä vaikka mistä lihasta, mutta kyllä se oikeastaan luulllisesta naudasta tehdään, kuten edelläkin moni tekee. Hyviä ohjeitä!
  Vastaa viestiin
23.05.08, 21:09   #23 (linkki)
asteri ei kirj.
(Vierailija)

Anteeksi edelliset kirjoitusvirheet.
Eikähän se luu niin vättämätöntä ole - luussa kun ei ole mikään makua vaan siihen kiinnittyvissä sidekudoksissa ja jonkin verran ydinluussa. Luuttomastakin naudasta tulee maukas keitto, vaan ei paistista.
  Vastaa viestiin
23.05.08, 22:56   #24 (linkki)
lihakeiton kaveri
(Vierailija)

Kyllä minäkin ymmärrän perinteisen lihakeiton niin, että se tehdään naudasta. Toki lihakeitoksi voi kutsua kaikkia maailman keittoja joissa on käytetty esim. nautaa, porsasta, broileria, lammasta yms. eri muodoissaan. Ymmärtääkseni ap etsi kuitenkin tätä kotoista suomalaista lihasoppaa, joka perinteisessä mielessä tehdää naudan lavasta/keittolihasta.

Myös meillä kotona lihakeitto on tätä perinteistä naudan kokolihakeittoa, mutta tässäkin on poikkeuksia: aviomieheni kotona lihakeitoksi kutsuttiin myös jauhelihakeittoa, mikä minun oli vielä kymmenen vuotta sitten vaikea sulattaa! Nyt onneksi ymmärrän että jos toiveena on lihakeittoa, niin se tarkoittaa keittoa jossa on käytetty jauhelihaa.
  Vastaa viestiin
29.05.08, 14:42   #25 (linkki)
poroa
(Vierailija)

hirveä

Meillä on jatkuvasti pakkasessa poroa ja hirveä, Mieheni metsästää ja tilaamme joka vuosi puolikkaan poroa Lapista. Ihan hyvä lihakeitot niistä tulee, Maku on tietenkin vahvempi .- Ja ihania potkapatoja valmistan
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku