Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.07.08, 15:21   #26 (linkki)
Liisa O
(Vierailija)

Lohikeitto, kesäkeitto, mämmi, lihaperunasoselaatikko, makaronilaatikko, maksalaatikko, keitetyt perunat (=yleensä ulkomailla ei syödä perunoita pelkästään keitettynä vaan jossain muussa muodossa).
  Vastaa viestiin
01.06.11, 17:21   #27 (linkki)
maailmanmatkaaja
(Vierailija)

Se on totta, että Suomessa leipävalikoima on huikea. Löytyy erilaisia ja erimakuisia leipiä joka lähtöön. Ulkomailla usein leipävalikoima on pienempi ja makuvaihtoehtoja on vähemmän. Lähes kaikki leivät ovat vaaleita, kokojyvä, graham yms. leivät ovat harvassa. Toki juttu on niin, että suomessa syödään usein "pussitettua" ja valmiiksi siivutettua leipää, kun taas ulkomailla tuoretta leipää saa joka kadunkulmasta, mikä on ihanaa :)

Itse olen tehnyt ulkomailla "suomalaista ruokaa" : uunilohta, uunijuureksia, perunamuusia, tai juuri keittoja. Myös karjalanpiirakoita.. todella vaikeaa kyllä keksiä mitkä olisivat todellisia suomalaisia ruokia.. Riisipuuroakin tehdään ulkomailla, ainoastaan vain makeana versiona..

Mustikkapiirakkaa on tehnyt kovasti mieli, mutta marjavalikoima on todella huono... :(
  Vastaa viestiin
02.06.11, 10:48   #28 (linkki)
Aniitta
(Vierailija)

Mitä on pottumaito? Perunaa ja maitoa siis ilmeisesti, mutta missä muodossa?

Itselleni on epäselvää myös sellaiset kuin väskynäsoppa ja klimppisoppa. Ja piimävelli. Tällaisista ruuista saa usein lukea vanhoista suomalaisista kirjoista, mutta mitä ihmettä ne oikein on?

Ruisleipä on suomalaista leipää, todella, meisän lisäksemme sitä syödään ilm. vain Venäjällä, missä se on vielä parempaa kuin meillä. Valitettavasti lisäaineetonta, luonnollisesti valmistettua leipää, niin vaaleata kuin tummaakaan, ei saa kaupoista. Kotileipomoista kenties ja tietysti sitten itse tekemällä.

Kyllä kai kuorineen keitetyt perunat ja ruskea kastike ovat sitä varsinaista suomalaista perusruokaa.
  Vastaa viestiin
02.06.11, 20:04   #29 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aniitta Näytä viesti

Itselleni on epäselvää myös sellaiset kuin väskynäsoppa ja klimppisoppa. Ja piimävelli. Tällaisista ruuista saa usein lukea vanhoista suomalaisista kirjoista, mutta mitä ihmettä ne oikein on?

Ruisleipä on suomalaista leipää, todella, meisän lisäksemme sitä syödään ilm. vain Venäjällä, missä se on vielä parempaa kuin meillä. Valitettavasti lisäaineetonta, luonnollisesti valmistettua leipää, niin vaaleata kuin tummaakaan, ei saa kaupoista. Kotileipomoista kenties ja tietysti sitten itse tekemällä.

Kyllä kai kuorineen keitetyt perunat ja ruskea kastike ovat sitä varsinaista suomalaista perusruokaa.
Perunamaito on uusia perunoita ja maitoa keitettynä keitoksi ilman lisukkeita eli toisin sanoen kuin kesäkeittoa, mutta ilman vihanneksia. Tämän paremmin sitä ei varmaankaan voi selittää. Väskynä- ja klimppisoppa eivät ole minulle tuttuja ollenkaan.
  Vastaa viestiin
02.06.11, 21:58   #30 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Väskynäsoppa tarkoittaa luumuista tehtyä soppaa.
Klimppisoppa on lihakeittoa, jossa on jauhoista ja perunoista tehtyjä klimppejä keiton seassa. Linkki selventää asiaa: Reseptit > ruokaohje: Satakuntalainen klimppisoppa - Kotikokki.net

Viimeinen muokkaaja outi58; 02.06.11 22:18.
  Vastaa viestiin
02.06.11, 22:22   #31 (linkki)
pohjanmmaalla
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Näytä viesti
Väskynäsoppa tarkoittaa luumuista tehtyä soppaa.
Klimppisoppa on lihakeittoa, jossa on jauhoista ja perunoista tehtyjä klimppejä keiton seassa. Linkki selventää asiaa: Reseptit > ruokaohje: Satakuntalainen klimppisoppa - Kotikokki.net

Pohjanmaalla klimppisoppa on lihakeitto, jossa perunan sijaan on jauhoista, maidosta ja mausteista tehtyjä klimppejä, ei välttämättä perunaa lainkaan.
  Vastaa viestiin
02.06.11, 22:25   #32 (linkki)
pottumaito
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Perunamaito on uusia perunoita ja maitoa keitettynä keitoksi ilman lisukkeita eli toisin sanoen kuin kesäkeittoa, mutta ilman vihanneksia. Tämän paremmin sitä ei varmaankaan voi selittää. Väskynä- ja klimppisoppa eivät ole minulle tuttuja ollenkaan.

Pottumaidolla voidaan tarkoittaa myös kuppikastiketta eli kahvikuppiin laitetaan pohjalle suolaa, sipulia (raakana) ja voita. Päälle kaadetaan kuuma maito. Uusia perunoita "kastellaan " tässä seoksessa eli otetaan pikkulusikkaan peruna ja koukataan maustetun maidon kautta suuhun. Se ei siis välttämättä ole keittoa.
  Vastaa viestiin
02.06.11, 23:25   #33 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Näytä viesti
Pottumaito (maitoperunat) keitetään mieluimmin "vanhoista" ja vähän jauhoisemmasta perunalajikkeesta. Minun mielestäni näin parasta.
  Vastaa viestiin
03.06.11, 07:03   #34 (linkki)
no

Rekisteröitynyt: 02/2007
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pottumaito Näytä viesti
Pottumaidolla voidaan tarkoittaa myös kuppikastiketta eli kahvikuppiin laitetaan pohjalle suolaa, sipulia (raakana) ja voita. Päälle kaadetaan kuuma maito. Uusia perunoita "kastellaan " tässä seoksessa eli otetaan pikkulusikkaan peruna ja koukataan maustetun maidon kautta suuhun. Se ei siis välttämättä ole keittoa.
Tuota pitää kehitellä, minulle uusi idea, kiitos.
  Vastaa viestiin
03.06.11, 09:05   #35 (linkki)
Aniitta
(Vierailija)

Kiitos. Ei ole tuollainen perunamaito minulle tuttua ollenkaan.

Venäjällä reissatessa olen saanut monesti siellä yksityiskodeissa perunaruokaa, jota aina ihmettelen, miten se oikein on tehty. Siis keitettyä perunaa paloina jonkinlaisen sakean maidon seassa, siis vähän kuin perunaa maitokastikkeessa, mutta se maito ei ole niin kastikemaista kuin meillä ja sitä on vain vähän, siis niin kuin perunat olisi vain pyöritelty siinä. Ihmettelen aina, että keitetäänkö ne perunapalat siinä maidossa vai lisätäänkö se maito myöhemmin. Ei ole kielitaito kummallakaan puolella rittänyt selvittämiseen. Uunissa sitä ei ole valmistettu vaan keittämällä, sen verran olen nähnyt. Hyvää joka tapauksessa.

Tuli vain mieleeni, että tuo "pottumaito" voisi olla jotain tuollaista, mutta ei ollut.

Onkohan talkkunaa missään muualla kuin Suomessa? Se oli lapsuuden kesäherkkua, joko maidon tai piimän kanssa. Nythän siitä on yritetty kehitellä kaikenlaisia talkkunasmoothieita sun muita erikoisuuksia, mutta kyllä se reilu talkkunavelli kuitenkin parasta on. On vaan niin mahdottoman täyttävää ja turvottavaa, että ei viitsi paljon sitä lusikoida. Ostan kuitenkin joka kesä pienen pussin talkkunajauhoja ja kermaviilin kanssa sitä sitten nautiskelen. Mahtavaa!

Ennen muinoin mummolassa jälkiruokana oli aina talkkunavelliä. Miten sitä silloin pystyikin syömään vielä raskaan alkuruuan päälle, luulisi että olisi maha haljennut. Taisi olla rautaiset mahat ihmisillä vielä siihen aikaan, kuusikymmenluvulla.
  Vastaa viestiin
03.06.11, 09:13   #36 (linkki)
Etelä-Pohjanmaalta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aniitta Näytä viesti

Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, ja väittäisin, että viimeiset mainitsemasi ovat juuri eteläpohjalaisia perinneruokia. Väskynä on tosiaan luumu ja klimppisoppa on lihakeittoa, johon ei tule perunoita, kuten jo todettiinkin.

Piimävelliä ei taidettu vielä "avata"? Piimävelli on ehkä maailman paras ruoka ;) Siihen tulee vettä, piimää, riisiä, klimppejä, rusinoita, siirappia ja leipäjuustokuutioita.

Minä käsittäisin pottumaidolla maitoperunat, joita meillä kotona tehtiin vain uusista perunoista. Ruoka on soppaa, jossa on maitoa, uusia perunoita ja sipulia. Itse en siitä koskaan pitänyt, kaipaan maitopohjaiseen keittoon muutakin, kuten esim. kalaa ja kasviksia, jolloin kyseessä ei tietysti ole enää maitoperunat :)
  Vastaa viestiin
03.06.11, 10:58   #37 (linkki)
Typillistä
(Vierailija)

Tässä jotiakni typilsiä suolamaisa roukia:

Kalaa ja vakokastiketta
Paistettua tuskaa
Ruohoripuliperunoita
Mummonliha pullia
Välilihapihivi
Jättipäivän pizza
  Vastaa viestiin
03.06.11, 13:58   #38 (linkki)
tt
(Vierailija)

Talkkunaa on ainakin Virossa, olikohan nimeltään kama.
  Vastaa viestiin
03.06.11, 19:46   #39 (linkki)
HeVi
(Vierailija)

Toinen juttu on se, jos tarjoaa isommalle ulkomaalaisporukalle "perinteista" suomalaista ruokaa. Kovin usen haksahdetaan A.Stubbin tapaan tekemaan menu ruokalajeista, jotka itse miellamme Suomalaiseksi Gourmeeksi tyyliin konjakilla liekitetyt poronfile pihvit ja hillajaadykkeet.

Usein lopputulos vierailijoiden kannalta on parempi, kun tarjoaa selkeaa suomalaista "viikonloppu"ruokaa. Vaikka pohjoisessa on poroja ja hirvia ja peurojakin suomessa vapaana juoksee niin en silti miella naita tyypillisiksi jokamiehen tai naisen hellalla tiriseviksi suomievaiksi.

Euroopassa Suomalainen perusmakaronilaatikko saa yllattavia kehuja - kuten myos peruna- ja lanttulaatikot (lantut ovat nautakarjan rehua keski-euroopassa Ranska pois lukien ja niita on vaikea saada ja viela vaikeampi saada paikallisia maistamaan...). Ahvenista saa taiottua mita vaan ja tomaatti tms. silakat ovat ihan hyva "extreme" tarjottava. Savustettua lahnaa...aina on vati mennyt tyhjaksi kinkereilla. Suomalaiset lihapullat (korppujauho-kerma-sipuli-taikinaversio) tai vastaava jauhelihamureke toimii. Hernesoppa jakaa mielipiteet aika lailla kahtia :) Leipajuusto ja lakkahillo - toimii lahes aina. Haudutettu punakaali on jotain mista paikallisetkin saavat kiinni kun on niin lahella omaansa.

Tai kotona graavattu lohi. Tillin sijaan persiljasilpula.

Mutta parhaat palautteet ovat tulleet kaalikaaryleista puolukkasurvoksella ja keitetyilla perunoilla. Viela jos tekee Savoijinkaalista niin avot ! Kaalin keitinliemesta ja uunipannulle valuneesta nesteesta + kermasta kastike ja....
  Vastaa viestiin
03.06.11, 21:51   #40 (linkki)
Aniitta
(Vierailija)

"Piimävelliä ei taidettu vielä "avata"? Piimävelli on ehkä maailman paras ruoka ;) Siihen tulee vettä, piimää, riisiä, klimppejä, rusinoita, siirappia ja leipäjuustokuutioita."

No mutta miten nämä ainekset sitten saadaan velliksi? Keitetäänkö ne kaikki yhdessä? Onhan ne jotenkin kypsennettävä, ainakin riisi ja rusina. Voiko piimää keittää? Ei siis ihan vielä valjennut mulle tuo asia. Ja onko ne klimpit sitten noita jauhoista ja maidosta tehtyjä palloja? Miten ne pysyy koossa keittämällä? Kertoisitko siis vielä vähän lisää, ja siis onko tämä piimävelli kylmä vai lämmin ruoka?
  Vastaa viestiin
04.06.11, 00:29   #41 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Typillistä Näytä viesti

Kalaa ja vakokastiketta
Vakokastikkeen kanssa kannattaa varmaan tarjoilla jotain muuta kuin silakkaa.

Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 04.06.11 22:20.
  Vastaa viestiin
04.06.11, 09:28   #42 (linkki)
E-P:ltä Aniittalle
(Vierailija)

Piimävelli on lämmin ruoka. Ensiksi kiehautetaan kuumaksi vesi, ja sinne lisätään riisit ja klimpit ja keitellään kypsähköksi. Klimpit on tehty munasta, vedestä/maidosta, vehnäjauhoista ja maustettu suolalla. Klimpit nostellaan ruokalusikalla kypsymään. Sitten lisätään rusinat, leipäjuusto, siirappi ja piimä ja kiehautetaan vielä.

En valitettavasti osaa sanoa tarkkoja mittoja, sillä en koskaan varsinaisesti mittaile.
  Vastaa viestiin
04.06.11, 09:55   #43 (linkki)
myös E-P:ltä
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja E-P:ltä Aniittalle Näytä viesti
Piimävelli on lämmin ruoka. Ensiksi kiehautetaan kuumaksi vesi, ja sinne lisätään riisit ja klimpit ja keitellään kypsähköksi. Klimpit on tehty munasta, vedestä/maidosta, vehnäjauhoista ja maustettu suolalla. Klimpit nostellaan ruokalusikalla kypsymään. Sitten lisätään rusinat, leipäjuusto, siirappi ja piimä ja kiehautetaan vielä.

En valitettavasti osaa sanoa tarkkoja mittoja, sillä en koskaan varsinaisesti mittaile.

Meillä klimppisoppa oli liharuoka eli lihaliemeen ne klimpit kiehumaan. Meillä ei edes laiteta sinne perunaa, mutta tiedän joidenkin laittavan. Eli lientä, lihaa, sipulia ja klimppejä - ja siis joskus myös perunaa ja ehkä porkkanaakin.

Piimävellissä sen sijaan ei meillä ole klimppejä, vaan riisiä, piimää ja siirappia - ei leipäjuustoa eikä edes rusinoita. Näistä on varmaan monta erilaista versiota.
  Vastaa viestiin
04.06.11, 10:22   #44 (linkki)
Alexandra
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja zipa78 Näytä viesti
Vakokastikkeen kanssa kannattaa varmaan tarjoilla jotain muuta kuin silakkaa.
Sinä sitä osaat olla oksettava noine kommentteinesi, yäk!

Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 04.06.11 22:20.
  Vastaa viestiin
06.06.11, 14:17   #45 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Alexandra Näytä viesti
Sinä sitä osaat olla oksettava noine kommentteinesi, yäk!
Kiitos!
  Vastaa viestiin
11.02.12, 18:50   #46 (linkki)
ariel
(Vierailija)

Useat täällä hokevat pitsasta että kun se on niin suosittu yms. ja pizzerioita on joka nurkalla. Joo tässä ollaan samaa mieltä, pitsa on nykyään suosittu/halpa pikaruoka Suomessa.
Mutta EI PERINNERUOKA. Perinne eli tapa/kulttuuri joka on polveutunut sukupolvelta toiselle. Eli pitsa ei varmaankaan ole ollut Suomessa vaikka n. 1800-luvulta asti -,-
  Vastaa viestiin
14.02.12, 20:14   #47 (linkki)
perinteisin
(Vierailija)

On leepäressu!
  Vastaa viestiin
14.02.12, 22:02   #48 (linkki)
Possua ja pottua
(Vierailija)

Läskisoosi ja perunamuusi.
  Vastaa viestiin
23.02.12, 16:22   #49 (linkki)
kassaranda
(Vierailija)

mustikka väskynäsoppa

Tätä tehtiin mummon kanssa ja se oli hyvää. Eli mustikkakeittoon laitettiin luumuja sekaan.
Luumuja ei tarvinnut laittaa kuin alle 10 kpl, voi että se antoi hyvän maun ja antaa vieläkin, luumut kannattaa liottaa ensin, entisaikaan sai todella hyviä isoja luumuja, joten kannattaa katsoa kaupasta mitä ostaa. Teen tätä soppaa joskus. Tuo väskynä sana lieneekö ruotsia alunperin, mummoni muutoinkin kun oli syntynyt 1800 luvun loppupuoliskolla 1888 niin silloihan sitä ruotsia puhuttiin enemmän myös täällä Savossakin päin. Ja mummollahan oli melkoinen sanavarasto näitä. Muuten parasta mitä olen marjoista koskaan saanut lapsena oli mummon tekemä karviashillo punaisista karviaisista.. eipä ole vielä sellaista vastaantullut, enkä itse saanut siitä niin hyvää.. mutta aina kannattaa kokeilla aina uutta jos raaka-aineita löytyy, kun kesä taas saapuu.
  Vastaa viestiin
27.02.12, 17:57   #50 (linkki)
Mutti ruletti :)
(Vierailija)

Pohjanmaalla on mutti-niminen perinneruoka. Mummo teki sitä minulle aina pienenä, oli tosi hyvää :)

Mutti
  Vastaa viestiin
Kirjoita viesti

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku