Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
30.07.08, 12:53   #1 (linkki)
salmonnneella
(Vierailija)

lohikeitto

Mieli tekisi lohikeittoa mutta en ole täysin varma valmistusmenetelmästä.

Laittakaapas ohjeita tulemaan!!!
  Vastaa viestiin
30.07.08, 13:47   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 03/2008
Sijainti: Yhdysvallat, Texas
Minun reseptini on tällainen.

Tarvitaan:

muutama peruna
pari porkkanaa
pieni sipuli
pätkä purjon valkoista osaa
pieni fenkoli tai puolet isommasta
lohta
tilliä
muutama kokonainen maustepippuri
mustapippuria (tai valkopippuria)
suolaa
kalalientä
maitoa

Paloittele perunat. Pilko sipulit, porkkana ja fenkoli pieniksi paloiksi ja kuullota voi/öljy seoksessa kunnes ovat vähän pehmenneet. Lisää perunalohkot ja kuumennettua kalalientä sen verran, että kasvikset nippa nappa peittyvät. Nakkaa pippurit joukkoon. Keitä kypsähköksi, lisää lohikuutiot ja kuuma (punainen) maito (kermamaito jos haluat) sekä tilliä maun mukaan varsineen päivineen (poistetaan kun keitto on valmis). Kiehauta, mutta älä enää kauan keittele, koska lohi kypsyy nopeasti. Lisää suolaa maun mukaan ja poista tillit varsineen ja lisää valmiiseen keittoon hieman tuoretta tillisilppua.
  Vastaa viestiin
30.07.08, 14:45   #3 (linkki)
jossuvaan
(Vierailija)

Koskenlaskija voimakas

Minä teen keiton veteen ja laitan siihen paketillisen Koskenlaskijan voimakasta (musta) sulatejuustoa. Tulee aivan ihana keitto.
Eli laitan perunaa, porkkanaa, purjoa ja lohta. Mausteina käytän merisuolaa ja viispippuria. Lopuksi paljon tuoretta tilliä, nam!
  Vastaa viestiin
30.07.08, 21:18   #4 (linkki)
Partiotyttö
(Vierailija)

Savulohikeitto

Minun paras lohikeittoni syntyy kylmäsavulohesta:

- perunoita lohkoina
- pari porkkanaa pilkottuna
- 1 isohko sipuli silputtuna
- alle 10 maustepippuria
- vettä sen verran, että edellä olevat ainekset juuri peittyvät
- 300-400 gr kylmäsavulohta kuutoituna
- ruokakermaa 2 dl
- ruohosipulia ja/tai tilliä silppuna (käy myös persilja)

Peruna, porkkanat & sipuli keitetään kypsiksi, lisätään ruokakerma ja kalakuutiot, kuumennetaan kiehuvaksi, mutta ei varsinaisesti enää keitetä. Ripotellaan pinnalle ruohosipuli- ja/tai tillisilppua.

Annetaan hiukan jäähtyä, ettei vainu pala. Sitten nautitaan ruisleivän ja piimän kanssa maha täyteen!
  Vastaa viestiin
02.08.08, 14:29   #5 (linkki)
I love cooking
(Vierailija)

Tein tuota Koskenlaskija-lohikeittoa juuri, ja hyvää se on, ihan yhtä hyvää kuin kermainen lohikeitto,vaihtelua ja erilaista välillä. Kiitos vinkistä. Oli siinä Koskenlaskija-paketin kyljessäkin jonkinmoinen kalakeiton ohje.
  Vastaa viestiin
02.08.08, 15:34   #6 (linkki)
ellunkala
(Vierailija)

Laiskan kokin kevyeen kalakeittoon sipulit (ja mahdoliset porkkanat yms.) laitetaan kiehumaan kalaliemeen perunoiden kanssa ilman mitään esipaisteluja. Vettä sen verran, että ainekset juuri ja juuri peittyvät. Kun perunat ovat lähes kypsiä, lisätään lohipalat ja sen verran maitoa, että keittoon tulee sopivasti lientä. Keitetään vielä sen aikaa, että kalapalat kypsyvät, tarkistetaan maku ja lisätään tarvittaessa suolaa.
  Vastaa viestiin
04.08.08, 13:20   #7 (linkki)
Liisa O
(Vierailija)

Minä lisään maidon vasta viimeiseksi eli en keitä maitoa ja kalafileitä, vaan laitan kalat perunoiden päälle veteen ja keitän kypsäksi ja viimeeksi maito. Talouskoulussa jo opetettiin, ettei maitoa keitetä vaan kuumennetaan viimeeksi.
  Vastaa viestiin
10.08.08, 00:41   #8 (linkki)
Balea
(Vierailija)

Kiehauta ensin perunat ja sipuli melkein kypsäksi kalakuution maustamassa keitinvedessä. Poista vaahto keiton pinnalta ja lisää kuutioitu kala (lohi tai jokin muu). Kuumenna keitto ja lisää tilli (tai mausteet). Nauti keitto leivän kera.
  Vastaa viestiin
10.08.08, 00:43   #9 (linkki)
Balea
(Vierailija)

Lisää tilli, mausteet ja MAITO...
  Vastaa viestiin
16.11.11, 18:45   #10 (linkki)
kotiköksä
(Vierailija)

kalakeitto

kalakeittoni on muuten hyvää,mutta se pakkaa palamaan pohjaan joka kerta,ennen keitin ensin perunat melkein kypsiksi ja sitten kaadoin veten pois ja sitten lisäsin maidon tilalle ja kalanpalat ja annoin kiehuajonkin aikaa mutta se tapaa palaa pohjaan ja se maistuu keitossa.on tullut mieleen että jos keittäis keiton vesivaippakattilassa ja laittais veden tilalle ruokaöljyä jolloin keitto kiehuisi nopeimmin,onko kukaan kokeillut tälläistä?
  Vastaa viestiin
16.11.11, 18:54   #11 (linkki)

Rekisteröitynyt: 01/2011
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiköksä Näytä viesti
kalakeittoni on muuten hyvää,mutta se pakkaa palamaan pohjaan joka kerta,ennen keitin ensin perunat melkein kypsiksi ja sitten kaadoin veten pois ja sitten lisäsin maidon tilalle ja kalanpalat ja annoin kiehuajonkin aikaa mutta se tapaa palaa pohjaan ja se maistuu keitossa.on tullut mieleen että jos keittäis keiton vesivaippakattilassa ja laittais veden tilalle ruokaöljyä jolloin keitto kiehuisi nopeimmin,onko kukaan kokeillut tälläistä?
Miksi ihmeessä kaadat veden pois? Kaikki maku ja hivenaineet ovat liuenneet siihen, ja sinä kaadat sen pois? En ymmärrä.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 19:16   #12 (linkki)

Käyttäjän outi58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Lounais-Suomi
Lainaus:
Oletko kokeillut täysmaitoa keittoosi? Se ei pala niin helposti pohjaan.
Itse teen kalakeiton myös veteen, mutta lisään loppuvaiheessa kermaa keittoon ja käytän teflonkattilaa ja koskaan ei ole pohjaan palanut tähän mennessä.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 19:32   #13 (linkki)
TuulaI
(Vierailija)

Lainaus:

Kuulostaa aika hurjalta tuo sinun kalakeiton tekosi ja suunitelmasi vielä hurjemmalta!

Perinteisessä kalakeitossa perunoita ja sipulia keitetään vesimäärässä, joka juuri ja juuri peittää perunat. Lisätään kalapalat puolikypsien perunoiden päälle ja annetaan perunoiden kypsyä. Maito laitetan veden, perunoiden, kalan ja mausteiden päälle ja keitto vain kiehautetaan (annetaan poreilla kerran-pari) ja valmista on. Vettä ei siis kaadeta pois missään vaiheessa, eikä perunoita tai kalaa keitetä enää maidossa.

Maidossa keittettäessä perunat palavat varmasti pohjaan! Maito edellyttää jatkuvaa hämmentämistä ja silloin perunat hajoavat muusiksi eikä siitä mitään kalakeittoa tule.

Jos perunoita ja kalaa taas keittää öljyssä, tulee fish & ships typpistä syötävää:)))
  Vastaa viestiin
16.11.11, 20:26   #14 (linkki)
rosmarin1
(Vierailija)

Kalaliemi

Ostin kokonaisen lohen fileerattuna ja sain sen mukana ne lihaiset ruodot ja pään. Ajattelin tehdä niistä roippeista kalaliemen.

Nyt rakkaat ellit, miten teen sen? En ole ikinä itse tehnyt, apua.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 20:56   #15 (linkki)
näin meillä
(Vierailija)

Minä olen laittanut ne roippeet kiehumaan pieneen vesimäärään, jonka olen maustanut miedosti suolalla, pippurilla (jotkut laittaa kokonaisia maustepippureita, jotkut valkopippuria, minä yleensä rouhin myllystä mustapippuria sekaan), sipulia, porkkanaa, tillinvarsia, ruohosipulia yms. mikä nyt tuntuu antavan makua liemeen. Kun se on hetken kiehunut, siivitsen liemen. Jos kalan roippeissa on paljon "lihaa", olen sen sieltä perannut. Kasvikset yms olen heittänyt surutta pois. Sitten liemi kattilaan takaisin ja ryhdytään kalakeiton tekoon.

Maitoisuuden minäkin haen lisäämällä loppuvaiheessa kermaa, nykyisin usein kolmen juuston kermaa tai sitten reilun nokareen sulatejuustoa.
  Vastaa viestiin
16.11.11, 21:47   #16 (linkki)
rosmarin1
(Vierailija)

Kiitos kaunis ohjeesta. Huomenna teen sen ja katsotaan mitä saan aikaan. Varsinaiseen keittoon laitan sitten lohesta palasia lisää, vaikka tosiaan roippeissa on paljon lihaa.
  Vastaa viestiin
17.11.11, 09:09   #17 (linkki)
Fiia kirjautumatta
(Vierailija)

Parasta kalakeittoa todella saa, kun viitsii keittää liemen itse. Ne liemen kasvikset voi syödä pahimpaan nälkäänsä, jos ei halua heittää pois. Valmiiseen keittoon niitä ei todellakaan kannata laittaa, koska liemi ei silloin ole hyvän näköistä ylikypsien kasvisten vuoksi.

Fenkoli on muuten mainio kasvis kalakeittoon!
  Vastaa viestiin
17.11.11, 14:20   #18 (linkki)
rosmarin1
(Vierailija)

Nyt liemi on keitetty ja siihen tehty kalakeittokin. Laitoin varsinaiseen kalakeittoon porkkanaa, kuullotettua sipulia ja valkosipulia, puolikkaan chilipippuria, porkkanaa, varsiselleriä lehtineen, perunaa ja fenkolia. Laitoin lisäksi purkillisen tomaattia (crushed, mitä se on suomeksi?). Maustoin kokonaisella pippurisekoituksella ja suolalla. Lopuksi lisäsin kalanroippeet ja paloiteltua lohta ja lisämausteeksi tuoretta tilliä ja korianteria. Mies lisäsi lautaselleen chilitahnaa purkista. Hän tykkäsi keitosta, minä en erikoisemmin.
  Vastaa viestiin
17.11.11, 14:33   #19 (linkki)
maustepläjäys
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja rosmarin1 Näytä viesti
Nyt liemi on keitetty ja siihen tehty kalakeittokin. Laitoin varsinaiseen kalakeittoon porkkanaa, kuullotettua sipulia ja valkosipulia, puolikkaan chilipippuria, porkkanaa, varsiselleriä lehtineen, perunaa ja fenkolia. Laitoin lisäksi purkillisen tomaattia (crushed, mitä se on suomeksi?). Maustoin kokonaisella pippurisekoituksella ja suolalla. Lopuksi lisäsin kalanroippeet ja paloiteltua lohta ja lisämausteeksi tuoretta tilliä ja korianteria. Mies lisäsi lautaselleen chilitahnaa purkista. Hän tykkäsi keitosta, minä en erikoisemmin.

En halua arvostella, mutta kyllähän tuolla maustemäärällä varsinainen kalaliemen maku peittyy. Minulle kalakeitto on aina ollut suhteellisen miedonmakuinen ruoka eli mausteina yleensä vain ripaus pippuria (joskus sitruunap., useimmiten mustap.) sekä tilliä. Liemeen sitten loraus kermaa. Mutta nämä ovat toki makuasioita.
  Vastaa viestiin
17.11.11, 16:57   #20 (linkki)
Reetta Karpo
(Vierailija)

Me ostamme usein kokonaisen kalan ja keitämme roippeista liemen. Jos emme tee heti keittoa, niin pakastamme liemen. Liemen teen niin, että poistan kidukset, laitan vettä sen verran, että roippeet peittyvät. Mukaan sipulia ja pippureita. Jos alussa tulee vaahtoa, sen kuorin pois. Keittoaika noin vajaa tunti.

Juurekset (mm. peruna, porkkana, purjo, palsternakka, selleri) suikaloin tikuiksi. Mausteena suola, valkopippuri, sitruunapippuri joskus hiukan currya, laakerinlehti, sipulia, tilliä. Kuohukermaa. Joskus vaahdotan kerman ennen keittoon lisäämistä. Kalat aivan loppuvaiheessa. Usein kiehautan kirkastetussa voissa sipulia ja lisään sitä vielä valmiiseen keittoon. Keiton tarjoan ruisleivän ja voin kera. Ihanaa.
  Vastaa viestiin
17.11.11, 18:06   #21 (linkki)
rosmarin1
(Vierailija)

Minä en laita maitoa enkä kermaa ja siksi laitoin tomaattia. Se maustemäärä on tietty aika paljon, mutta meillä pitää olla maustettua ruokaa. Kalalta soppa kuitenkin maistui, ehkä liemi oli tarpeeksi vahvaa. :)
  Vastaa viestiin