Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
09.09.08, 10:45   #1 (linkki)
vuarotyäläiset
(Vierailija)

karjalanpaistia pitkällä kypsennyksellä

Tarkoituksena olisi tehdä karjalanpaistia ensimmäistä kertaa elämässäni. Haluaisin tehdä sen niin, että laittaisin vaikka illalla sen uunia vaille valmiiksi ja avokki työntäisi ennen viittä sen aamulla uuniin töihin lähtiesään. Itse heräilen iltavuorolaisena sitten viimeistään kymmeneltä, eli noin viiden tunnin paistoaikaa tässä havittelen, mutta mihin lämpötilaan uuni kannattaisi laittaa jotta paisti kypsyisi ihanan mureaksi viidessä tunnissa? Pitäisikö vettä laittaa reippaammin kuin sen verran että lihan juuri ja juuri peittyvät jos en jaksa heräillä vahtimaan?
  Vastaa viestiin
09.09.08, 10:54   #2 (linkki)
no...
(Vierailija)

100-150 astetta uunista riippuen on hyvä aika. Aluksi olisi hyvä kyllä pitää vähän kuumemmassa esim. puol tuntia. Vettä ei tarvita tavallista enempää.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 11:12   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
Vettä niin, että lihat peittyvät. 1-2 dl ei ole riittävä nesteen määrä karjalanpaistissa.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 11:13   #4 (linkki)
isomumma
(Vierailija)

Mielestäni ensin pitäisi saada uuni kuumaksi tai edes lähes kuumaksi. Jos avokki laittaisi uunin päälle heti herättyään kuumemalle ja sen jälkeen 100-125¤ ja ruoka uuniin. Parasta on ettei laita heti pataa uuniin, voi vielä unohtua laittaa heikommalle lämmölle ja ruoka palaisi syömättömäksi. Vettä, hmm... lihojen yli noin ½ cm. Kansi päälle jos on.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 11:50   #5 (linkki)
hmmhmmhmmh
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Vettä niin, että lihat peittyvät. 1-2 dl ei ole riittävä nesteen määrä karjalanpaistissa.
Onko joku tässä puhunut jotain yhdestä tai kahdesta desistä? Sitä paitsi nesteen määrä riippuu täysin lihan ja kasvisten määrästä. Mutta ihan kuten alkuperäinen totesi, sopiva vesimäärä on se, että lihat juuri ja juuri peittyvät. Turha niitä lihoja liian väljässä vedessäkään on uittaa.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 11:51   #6 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmhmmhmmh
Lainaus:
Onko joku tässä puhunut jotain yhdestä tai kahdesta desistä? Sitä paitsi nesteen määrä riippuu täysin lihan ja kasvisten määrästä. Mutta ihan kuten alkuperäinen totesi, sopiva vesimäärä on se, että lihat juuri ja juuri peittyvät. Turha niitä lihoja liian väljässä vedessäkään on uittaa.
Ei tässä ketjussa, mutta taisi olla tuossa toisessa karjalanpaistikejussa tai jossain ohjeessa.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 11:53   #7 (linkki)
eipäs sekoiteta
(Vierailija)

muita ketjuja tähän tai muihinkaan keskusteluihin! itse en ainakaan lue kaikkia ketjuja täällä, kiinnostavimmat vain.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 11:54   #8 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Liisa O:n ohjeessa oli tuo mielestäni liian pieni nestemäärä. Ohje löytyy tuosta eilisestä karjalanpaistikeskustelusta.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 11:58   #9 (linkki)
eipäs sekoiteta
(Vierailija)

no enpä ole sitä vielä ehtinyt lukemaan.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 12:02   #10 (linkki)
eipäs sekoiteta
(Vierailija)

ja eikös olisi ollut hyvä sitten tuo kommentti liian vähästä vedestä kirjoittaa siihen ketjuun eikä tänne...
  Vastaa viestiin

09.09.08, 12:41   #11 (linkki)

Käyttäjän äippä66 avatari

Rekisteröitynyt: 09/2007
Sijainti: Pk-seutu
Minulla on uuni n 150 asteessa koko kypsytyksen ajan. Vettä laitan reilummin, nestettä haihtuu jonkin verran pitkällä haudutusajalla. Ja yleensä myös sekoitan paistia pari kertaa. Joskus olen kypsyttänyt 7-8 tuntia, uuni silloin max 120 astetta.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 12:43   #12 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66
Minulla on uuni n 150 asteessa koko kypsytyksen ajan. Vettä laitan reilummin, nestettä haihtuu jonkin verran pitkällä haudutusajalla. Ja yleensä myös sekoitan paistia pari kertaa. Joskus olen kypsyttänyt 7-8 tuntia, uuni silloin max 120 astetta.
Onko tuo liha ihan muussia noin pitkän paistoajan jälkeen?
  Vastaa viestiin
09.09.08, 12:44   #13 (linkki)
ei ole muussia
(Vierailija)

En ole äippä66, mutta vastaan silti. Liha ei todellakaan ole muusia, vaan erittäin suussa sulavaa ja mureata.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 12:45   #14 (linkki)

Lainaus:
Lainaus:
Ehei! Liha on silloin ihanan mureaa ja suussasulavaa!
  Vastaa viestiin
09.09.08, 12:48   #15 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Ehei! Liha on silloin ihanan mureaa ja suussasulavaa!
Kiitos vastauksestasi. Itse en voisi pitää karjalanpaistia uunissa noin kauaa, sillä pienin mahdollinen lämpötila on 150 C. En myöskään voisi kyseisenä päivänä poistua kotoani sillä tulta ei voi jättää vahtimatta (uunia päälle kotoa pois lähtiessä). Jos olisi sähköuuni niin voisinpa tuota kokeillakin.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:28   #16 (linkki)
Kypsää lihaa
(Vierailija)

No meillä ainakin pidetään kypsästä, kunnolla hautuneesta karjalanpaistista, eikä juuri ja juuri kypsästä karjalanpaistista. Sinullapas onkin hankala uuni, varmaan kaduttaa, kun ole mennyt moien vekottimen hankkimaan?!
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:33   #17 (linkki)
Liisa O
(Vierailija)

Tein juuri viime perjantaina karjalanpaistia ja mulla oli lihaa yhteensä 2 kiloa. Laitoin siihen määrään 2 dl vettä ja kun paisti oli valmis niin nestettä oli niin, että lihat melkein peittyivät. Joten älkää ihmeessä laittako paljon nestettä siitä tulee muuten lihakeittoa suurinpiirtein. Lihasta irtoaa nestettä ruokaan tosi paljon. Harmittelin vielä, että olis pitänyt laittaa nestettä vielä vähemmän. Nämä täällä jotka kirjoittavat enemmän nesteen puolesta eivät varmaan ole edes tehneet karjalanpaistia koskaan.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:37   #18 (linkki)
Teresa 53
(Vierailija)

Olen samaa mieltä Liisa O:n kanssa, että karjalanpaistiin ei kannata laitta vettä piripintaan, vaan niin että pohjalla on vähän. Lihoista lähtee maku siihen liemeen, eikä sitä pelkkä lientä nyt pysty syömään litratolkulla. Parempaa paistia tulee, kun laittaa vähemmän vettä. Maku pysyy lihoissa ja liemessä paremmin. Pitkä haudutusaika vielä parantaa makua.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:39   #19 (linkki)

Outoa, minulla kyllä nestettä haihtuu haudutuksessa niin paljon, että olen joskus jopa haudutuksen loppuvaiheessa joutunut lisäämään vettä. Ja karjalanpaistin teosta on parinkymmenen vuoden kokemus :)
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:40   #20 (linkki)
samaa mieltä
(Vierailija)

Asun ulkomailla ja kerran olen tehnyt karjalanpaistia suomalaisella mutta englanninkielisellä ohjeella. :) Ohjeessa sanottiin, että laita vettä sen verran, että melkein peittää ainekset. Joten olen samaa mieltä Liisa O:n ohjeesta, hyvää tulee!
  Vastaa viestiin

09.09.08, 13:41   #21 (linkki)

Niin, ja kyse ei ollutkaan että pata laitetaan piripintaan vaan vettä riittävästi.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:48   #22 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Minustakin monissa pataruokien resepteissa on liikaa nestetta. Varsinkin kasviksista irtoaa paljon vetta (en muista kuuluiko Liisa porkkanakoulukuntaan karjalanpaistin suhteen :-)). Jos lihassa on hieman rasvaa (en tarkoita nyt ihraklontteja) niin se kypsyy mureaksi ilman, etta laittaa paljon vetta. Mina en ole koskaa mitannut vesimaaraa (olisikohan n 3dl), joten vaikea kommentoida. Tosin vuoan mallikin vaikuttaa jonkin verran.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:50   #23 (linkki)

Piti viela lisata , etta aipan 8 tuntia hautunut karjalanpaisti kuulostaa kylla ihanalle :-)
  Vastaa viestiin
09.09.08, 13:51   #24 (linkki)
niin....
(Vierailija)

siis vettä sen verran että lihat lähes peittyvät. Paljonko se on deseissä riippunee lihojen määrästä ja vähän padan mallistakin. Se haihtuuko vai lisääntyykö vesi riippuu myös siitä, onko padan päällä kansi vai ei.
  Vastaa viestiin
09.09.08, 14:05   #25 (linkki)

Käyttäjän Gilmoren tyttö avatari

Kyllähän siihen, että milloin ne ainekset peittyvät, vaikuttavat monet asiat ja tuo pari, kolme desiä on yllättävän paljon vettä, kun padassa on lihaa ja kasviksia. Ne ikään kuin syrjäyttävät sitä vettä, eli jos mittaisi sen määrän, että kuinka paljon vettä menee, ei se määrä olisi niin paljon kuin moni ajattelisi. Mielestäni se on hyvä ohje, että ainekset juuri ja juuri peittyvät, tässä ei mielestäni tarvitse sen tarkempaa ohjetta.
  Vastaa viestiin