Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plaza keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Keskustelujen ohjeet

Vastaa viestiin

Työkalut Hae ketjusta
02.10.08, 10:39   #1 (linkki)
MrsM
(Vierailija)

Leipä- ja sämpyläohjeita

Kerättäisiinkö tähän ketjuun hyviä leipä- ja sämpyläohjeita? Aika moni tuntuu itse leipovansa leivät ja monilla tuntuu olevan halua tähän. Minulla ei valitettavasti ole antaa yhtään ohjetta, sillä olen vasta ihan aloittelija tällä leipomisuralla, mutta halua leipoa kyllä on.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 10:41   #2 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Rekisteröitynyt: 07/2006
Sijainti: Pääkaupunkiseutu
8 dl kädenlämpöistä vettä
hieman suolaa
1 hiiva
hieman hunajaa (1 -2 tl)
kauraleseitä
kaurahiutaleita
hiivaleipäjauhoja
Tästä voi tehdä leipiä tai sämpylöitä
  Vastaa viestiin
02.10.08, 10:45   #3 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Paistolämpötiloja enkä paistoaikoja en laittanut sillä sähköuunissa ne kuitenkin ovat aivan jotain muuta kuin minun uunissani. Jauhojen määrääkään en laittanut, kun en ole koskaan mitannut. Kokemus opettaa yleensä tuon jauhojen oikean määrän. Tuossa minun ohjeessani jokainen voi itse valita jauhojen suhteet. Leivät ja sämpylät aistetaan sopivassa lämpötilassa kypsäksi.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 11:10   #4 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Meilla suosikkeja ovat porkkanasampylat. Minakaan en koskaan mittaa aineksia, joten mitat ovat suuntaa antavia

5 dl vetta
noin 25 g hiivaa
1 rkl hunajaa
ripaus suolaa
noin 4 porkkanaa hienoksi raastettuna
noin 2 dl kauraleseita
jauhoja
pari rkl oljya tai sulatettua margariinia
pinnalle unikon siemenia
  Vastaa viestiin
02.10.08, 11:47   #5 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Rekisteröitynyt: 06/2006
Sijainti: Etelä-Suomi
Nyt rupesi hirveästi tekemään mieli leipoa sämpylöitä! Aineitakin löytyisi, paitsi kauraleseitä, mutta ne voi varmaan korvata kaurahiutaleilla. Olen sairauslomalla kotona ja vähän tuppaa olemaan tekemisen puutetta.

Kuopus tulee koulusta ja autokoulusta iltapäivällä, joten voisinkin pyöräyttää porkkanasämpylöitä! Kiitos vinkistä angloelli!
  Vastaa viestiin
02.10.08, 11:47   #6 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Keiton kaveriksi teen usein focaccia tyyppista pannuleipaa. Eli perusleipataikina levitetaan pellille ja paalle laitettaan rosmariinia, mustia oliiveja, merisuolaa ja oliivioljya. Myos punasipuli-rosmariiniyhdistelma on hyva. (Kuullota sipulit ensin).
  Vastaa viestiin
02.10.08, 11:51   #7 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ode58
Nyt rupesi hirveästi tekemään mieli leipoa sämpylöitä! Aineitakin löytyisi, paitsi kauraleseitä, mutta ne voi varmaan korvata kaurahiutaleilla. Olen sairauslomalla kotona ja vähän tuppaa olemaan tekemisen puutetta.

Kuopus tulee koulusta ja autokoulusta iltapäivällä, joten voisinkin pyöräyttää porkkanasämpylöitä! Kiitos vinkistä angloelli!
Jos sinulla on vaikka ruisjauhoja korvaa kauraleseet vaikka niillä tai miten olisi ohrajauhot. Minulla oli viimeksi sämpylöitä tehdessäni jauhoina kauraleseet, ruisjauhot sekä hiivaleipäjauhot. Ruisjauhoja laitoin siksi, kun epäilin, ettei hiivaleipäjauhot olisi riittäneet. Tuli ihan hyviä sämpylöitä. Leseet voi myös jättää pois korvaamatta niitä millään ja laittamalla sitä ns. pääosajauhoa sitten sen verran enemmän.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 11:53   #8 (linkki)
mielipide tämäkin
(Vierailija)

Hmmmmm.... Ode58 vaikuttaa sen verran konkarilta keittiössä, että tuskin kaipaa tuollaisia perusneuvoja... :-)
(Anteeksi nyt kun sotkin ketjun!!)
  Vastaa viestiin
02.10.08, 11:53   #9 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Omenasämpylät
8 dl vettä
1 hiiva
noin 10 kpl kotimaisia omenoita kuorittuna ja raastettuna (määrä riippuu omenoiden koosta)
rusinoita
hieman suolaa
kaurahiutaleita
hiivaleipäjauhoja

Paistetaan sopivassa lämpötilassa kypsiksi
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:05   #10 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx
Jos sinulla on vaikka ruisjauhoja korvaa kauraleseet vaikka niillä tai miten olisi ohrajauhot. Minulla oli viimeksi sämpylöitä tehdessäni jauhoina kauraleseet, ruisjauhot sekä hiivaleipäjauhot. Ruisjauhoja laitoin siksi, kun epäilin, ettei hiivaleipäjauhot olisi riittäneet. Tuli ihan hyviä sämpylöitä. Leseet voi myös jättää pois korvaamatta niitä millään ja laittamalla sitä ns. pääosajauhoa sitten sen verran enemmän.
Ruis- sen paremmin kuin ohrajauhoja ei kaapista löydy. Oletko sitä mieltä, että vehnäjauhoista ja kaurahiutaleista ei sämpylät onnistu?

Olen joskus tehnyt "sämpylän tapaisia tekeleitä" jämäksi jääneestä kaurapuurosta lisäämällä siihen vehnäjauhoja ja hiivaa etc. ja ne ovat kyllä maistuneet erinomaisen hyviltä. Eivät ehkä maailman kauneimpia, mutta hyviä kuitenkin.

Samoin voi muuten tehdä sämpylöitä esim. käytetyistä kaljamaltaista (jos nyt joku kotikaljaa enää tekee maltaista) tai yleensä mistä vaan puuronjämästä. Lapseni usein pienenä ollessaa suorastaan pyysivät keittämään paljon puuroa, jotta saisivat sitten sämpylöitä lopusta.
  Vastaa viestiin

02.10.08, 12:09   #11 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Pelkistä vehnäjauhoista ja kaurahiutaleistakin tulee sämpylöitä ja jopa pelkistä vehnäjauhoistakin, jos tiukka paikka on eikä kauppaan viitsi lähteä. Onhan ne hampurilaissämpylät (hampurilais kuppiloiden tavalliiset siis) pelkistä vehnäjauhoista.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:11   #12 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide tämäkin
Hmmmmm.... Ode58 vaikuttaa sen verran konkarilta keittiössä, että tuskin kaipaa tuollaisia perusneuvoja... :-)
(Anteeksi nyt kun sotkin ketjun!!)
Ode kysyi minä vastasin.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:13   #13 (linkki)
mielipide tämäkin
(Vierailija)

Anteeksi, en huomannut Oden kysymystä. (Oliko kysymys, mielestäni ei, toteamus vain?)
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:13   #14 (linkki)
ode...
(Vierailija)

ei kysynyt, vaan totesi, että leseet voi varmaan korvata hiutaleilla. Kysymys olisi kuulunut, voiko korvata...
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:14   #15 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ode...
ei kysynyt, vaan totesi, että leseet voi varmaan korvata hiutaleilla. Kysymys olisi kuulunut, voiko korvata...
Ihan miten vaan. Toivottavasti vastaukseni ei loukannut sinua kuitenkaan.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:18   #16 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ode58

Ole hyva vaan! Leseet voi tosiaan korvata kaurahiutaleilla ja jauhojakin voi vaihdella ja sekoitella.

Tuli viela noista "jamaruuista" mieleen perunarieskat. Teen usein perunamuusia tahalani ylimaaraista. Nama maistuvat mielestani parhailta heti tuoreina.

noin 6 dl perunamuusia
1 muna
(suolaa)
ohra- tai vehnajauhoja

Kaikki aineet vain sekoitetaan, muotoillaan ohuiksi latyiksi ja paistetaan. Jauhojen maara riippuu siita kuinka loysaa muusia on, joten en osaa yhtaan sanoa.

Vastaa viestiin
02.10.08, 12:23   #17 (linkki)

Käyttäjän ode58 avatari

Tuota perunarieskaa olisin halunnut kokeilla joskus, mutta en pysty millään tekemään niin paljoa perunamuusia,että sitä jäisi :)) Jostain syystä sitä menee meillä valtavasti, vaikka muuten perunankulutus ei ole mitenkään jättimäistä.

Vastaa viestiin
02.10.08, 12:28   #18 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Varsinkin ohrajauhoja käyttämällä noista rieskoista tulee herkullisia. Minäkin teen niitä joskus, mutta pelkkiä vehnäjauhoja käyttäen en ole kokeillut.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:29   #19 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Varsinkin ohrajauhoja käyttämällä noista rieskoista tulee herkullisia. Minäkin teen niitä joskus, mutta pelkkiä vehnäjauhoja käyttäen en ole kokeillut. Piti kirjoittaa ,että vielä kokeillut sillä eihän sitä tiedä vaikka joskus tulisi kokeiltua. Useimmiten ohrajauhoja on löytynyt kaapista, joten tuo pelkistä vehnäjauhoista kokeilu on jäänyt tekemättä.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 12:30   #20 (linkki)
Voi hyvänen aika!
(Vierailija)

Meilläkin suuressa suosiossa ovat nuo perunarieskat.

Miehen herkkua on perunarieskat ja hirvipaisti. Hän syö iltanälkään hirvipaistia rieskan päällä.
  Vastaa viestiin

02.10.08, 13:11   #21 (linkki)
Kestilän leipuri
(Vierailija)

Kestilästä Oulunseudulta

Lainaus:
Varsinkin ohrajauhoja käyttämällä noista rieskoista tulee herkullisia. Minäkin teen niitä joskus, mutta pelkkiä vehnäjauhoja käyttäen en ole kokeillut. Piti kirjoittaa ,että vielä kokeillut sillä eihän sitä tiedä vaikka joskus tulisi kokeiltua. Useimmiten ohrajauhoja on löytynyt kaapista, joten tuo pelkistä vehnäjauhoista kokeilu on jäänyt tekemättä.
Ovat nämä kuvailemasi leivät aitoja vanhan ajan paksuja rieskoja vaiko jotain rieskan tapaisia tekeleitä?
  Vastaa viestiin
02.10.08, 13:33   #22 (linkki)
bellona
(Vierailija)

Kuten jotkut sanoivat jossakin, kasvissosekeitot eivät oikein nälkää pidä. Ihan tavallisia sämpylöitä en leivo juuri koskaan, mutta juuri noiden keittojen seuraksi väsään jotain suolaisia kiekkoja, joissa on täytettä: juustoa, kinkkua, kalaa. Focacciaa myös.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 13:45   #23 (linkki)
Höh
(Vierailija)

Olen suuresti mieltynyt focacciaan, kokeiltuani kahta eri ohjetta päädyin Suuri kasvisruoka keittokirjan aikaa vievään ohjeeseen, jossa taikinaa nostatetaan yhteensä kaksi tuntia. Mutta lopputulos on sen arvoinen! Päälle laitoin viimeksi vain valkosipulimurskalla terästettyä oliiviöljyä sekä karkeaa suolaa. Jos joskus muistaisin ostaa kaupasta tuoretta rosmariinia niin lopputulos olisi varmasti vielä parempi. Olen kokeillut myös mozzarellajuustolla ja aurinkokuiv.tomaatilla päällystämistä, mutta lopputulos oli jotenkin liian pizzamainen.

Sämpylöitä tulee silloin tällöin leivottua, viimeksi upotin taikinaan perunamuusin jämät. Ja hyviä, meheviä sämpylöitä tuli. Ei, itse asiassa viimeksi teinkin leipiä, mutta taikinahan on sama, muoto vain erilainen.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 13:54   #24 (linkki)
Jx

Käyttäjän Jx avatari

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kestilän leipuri
Lainaus:
Ovat nämä kuvailemasi leivät aitoja vanhan ajan paksuja rieskoja vaiko jotain rieskan tapaisia tekeleitä?
Ihan uunissa tai paistinpannulla paistettuja kakkaroita ei mitään pohjanmaalaisia juttuja.
  Vastaa viestiin
02.10.08, 14:36   #25 (linkki)
angloelli kirjautumatta
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Höh
Olen suuresti mieltynyt focacciaan, kokeiltuani kahta eri ohjetta päädyin Suuri kasvisruoka keittokirjan aikaa vievään ohjeeseen, jossa taikinaa nostatetaan yhteensä kaksi tuntia. Mutta lopputulos on sen arvoinen! Päälle laitoin viimeksi vain valkosipulimurskalla terästettyä oliiviöljyä sekä karkeaa suolaa. Jos joskus muistaisin ostaa kaupasta tuoretta rosmariinia niin lopputulos olisi varmasti vielä parempi. Olen kokeillut myös mozzarellajuustolla ja aurinkokuiv.tomaatilla päällystämistä, mutta lopputulos oli jotenkin liian pizzamainen.

Sämpylöitä tulee silloin tällöin leivottua, viimeksi upotin taikinaan perunamuusin jämät. Ja hyviä, meheviä sämpylöitä tuli. Ei, itse asiassa viimeksi teinkin leipiä, mutta taikinahan on sama, muoto vain erilainen.

Viitsisitko laittaa tuon ohjeen tanne? Olisi kiva kokeilla eri variaatioita. Meilla leipia yleensa nostatetaan kauan lahinna sen takia, etta keittio on aika viilea. Tuore rosmariini on hyvaa, mutta se palaa aika herkasti. Keittokirjojen kuvissa se on aina kauniisti isoina "lehtina", mutta mina joudun silppuamaan sen pieneksi. Muuten se melkein aina hiiltyy. Tosin vika saattaa olla aika iakkaassa uunissamme.
  Vastaa viestiin
Vastaa viestiin

Tagit
Tyhjä

>Työkalut Hae ketjusta
>
Hae ketjusta:

Laajennettu haku