Plazan keskustelut etusivu
» Rekisteröidy käyttäjäksi
» Unohditko tunnuksesi?
Mene takaisin   Plazan keskustelut – Plaza > Ellit > Ruoka.fi > Omat ruokaohjeet
Plazan keskustelualusta on uudistunut - katso ohjeet

Kirjoita viesti

Työkalut Hae ketjusta
05.10.08, 07:21   #1 (linkki)

Käyttäjän *nessu* avatari

Rekisteröitynyt: 12/2006
Sijainti: PK-seutu
Valurautapata

Olen pitkään halunnut ostaa kunnon valurautapadan. Millaisia patoja teillä on käytössä (emaloitu vai ei?) Millaisia kokemuksia ja mitä ruokaa valmistat padassasi

Kiitos
  Vastaa viestiin
07.10.08, 00:27   #2 (linkki)

Rekisteröitynyt: 11/2006
Minulla on käytössä Le Creusetin iso ovaali valurautapata, jossa emaloitu sisäpinta. Valtaosa haudutusta vaativista ruoista syntyy siinä. Rakkain keittiötarvikkeeni ja ehdottoman hyvä investointi. Suosittelen.
  Vastaa viestiin
07.10.08, 07:48   #3 (linkki)
Lady XL
(Vierailija)

Minulla sekä emaloitu että emaloimaton. Kummatkin kovassa käytössä talvella.
Kaikenlaisia patoja sekä uunissa että liedellä, myös paistit kypsyvät niissä ihanasti!
Emaloidussa valmistan yleensä kalapadat, sillä siihen ei maut tartu niin helposti kuin valurautaiseen, ja emaloitu on helpompi pitää kunnossa. Tosin valurautaisessa tulee mielestäni kauniimpi paistopinta lihaan kuin emaloidussa.
  Vastaa viestiin
19.11.11, 23:35   #4 (linkki)
Enena
(Vierailija)

Haaveilen mm. esteettisistä syistä Le creusetin ovaalista padasta. Mutta koska haluan padalta myös älyttömästi käytännöllisyyttä, haluaisin tietää miten sen muoto toimii sähköhellalla, jossa on perinteiset pyöreät hellan levyt?

Jakaisiko joku kokemusta tästä.
  Vastaa viestiin
20.11.11, 01:06   #5 (linkki)
Toimii
(Vierailija)

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Enena Näytä viesti
Haaveilen mm. esteettisistä syistä Le creusetin ovaalista padasta. Mutta koska haluan padalta myös älyttömästi käytännöllisyyttä, haluaisin tietää miten sen muoto toimii sähköhellalla, jossa on perinteiset pyöreät hellan levyt?

Jakaisiko joku kokemusta tästä.
Luulisin, että hyvin toimii. Minulla on keraaminen taso, ja ihan tavalliset pyöreät "levyt", ja ihan tasaisesti Le Creusetin pata on kuumentunut, sekä pienempi 3.5 litrainen että isompi n. 6 litrainen. Molemmat ovat ovaalin muotoisia.
  Vastaa viestiin
11.02.12, 11:22   #6 (linkki)

Rekisteröitynyt: 06/2006
Ruispuolukkapuuroa takassa

Tein juuri valarautapadassa ruispuolukkapuuroa, hauduttaen yön yli varaavassa takassa. Onnistui mainiosti, illalla sekoitin pari kertaa. Padan laitoin takkaan kun hiillon oli sammunut ja pelti laitettu kiinni.

Aiemmin yritin samaa kanankoivilla, mutta sillä kertaa takkaa oli lämmitetty liian vähän eikä lämpö riittänyt, joten tavallisessa uunissa piti jatkaa. Mutta aion kokeilla vielä karjalanpaistia, ainakin jos pakkaset jatkuvat.
  Vastaa viestiin