| |  | | |
06.01.09, 19:49
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Herkullisen kalakeiton ohje?
Yritän etsiä hyvää kalakeiton ohjetta. Eli jos jollain semmoinen ohje on mikä on hyväksi todettu, niin voisitko kertoa kuinka se tehdään?
Plussaa olisi myös se jos sen voisi tehdä laktoosittomana ja ei olisi ihan kamalan kaloripitoista.
| |
| | |
06.01.09, 20:09
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) | Lohikeitto
Meillä ihan perusresepti
Lohta, ruodottomaksi siivottu
Purjoa, se valkoinen osa
kuorittuja perunoita kuutioina
Vettä
maitoa, laktoositon ja ihan sininen versio
suolaa, valkopippuria, tilliä
Ensin kuullota purjot, lisää perunat ja vesi, niin että pinta peittyy.
Anna kiehua perunoiden kypsiksi, tämän jälkeen lisää maito, ja mausteet
sekä lohipalat. Anna vielä hautua hiljaisella lämmällä, n. 10 min. Huom. älä enää keitä.
Joskus lisään vielä porkkanaa mukaan, jos on jämiä jäänyt kaappiin. | |
| | |
06.01.09, 20:16
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen tehnyt useasti Valion eri ohjeilla. Eli www.valio.fi ja sieltä lohikeiton ohje. Tai juustoinen kalakeitto, se on kevyttä.
| |
| | |
06.01.09, 20:20
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) | Lohikeitto
Itse teen lohikeittoa seuraavasti:
n. 800g lohta paloina, purista päälle reilusti sitruunan- tai limetinmehua
Noin kilo perunoita pilkottuna, laita kiehumaan suolattuun veteen. Joskus laitan myös kalaliemikuution. Lisäksi suuri sipuli silpuuttuna. Laitan vettä sen verran että perunat juuri peittyvät. Kun perunat ovat lähes kypsiä lisään lohipalat ja paketin mustaa Koskenlaskija sulatejuustoa sekä tuoretta tilliä. Tuon lohen voi korvata esmes seillä. Joskus lorautan tilkan kermaa lisukkeeksi. Tulee hyvää!
| |
| | |
06.01.09, 20:36
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kalaliemikuutiosta sen verran että kerran olenkäyttänyt sitä, ja mielestäni siinä liikaa suolaa, jalisäaineita, vaikken mikään luomuruoka friikki olekaan, jotenkin jäi "keinomaku" ruokaan, sen jälkeen en ole käyttänyt sitä.
Hyvä vinkki saada vesi kiehumaan nopeammin, lisää vasta suola kiehumisen aikana. | |
| | |
06.01.09, 20:42
|
#6 (linkki)
| | (Vierailija) |
Yleensä parhaana pidetään seuraavanlaista kalakeittoa.
Venäjän kalakeitto
1 kg kalaa (madetta, ahventa, siikaa)
1 1/2 l vettä
2 porkkanaa
1/2 selleriä
1 sipuli
1/2 purjoa
persiljaa
1 laakerinlehti
suolaa
pippuria
Perkaa kala, leikkaa se annospaloiksi ja poista ruodot. Keitä kalapalat suolalla maustetussa vedesä. Keitä kasviksia n. tunti vedessä. Siivilöi liemi. Lisää kalapalat liemeen. Keitä keittoa hiljaisella tulella n. 20 min. Mausta se. Tarjoa keitossa hienonnettua persiljaa ja sitruunanpaloja.
| |
| | |
06.01.09, 21:37
|
#7 (linkki)
| | (Vierailija) | herkullisen... Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Tsaikuliini Yleensä parhaana pidetään seuraavanlaista kalakeittoa.
Venäjän kalakeitto
1 kg kalaa (madetta, ahventa, siikaa)
1 1/2 l vettä
2 porkkanaa
1/2 selleriä
1 sipuli
1/2 purjoa
persiljaa
1 laakerinlehti
suolaa
pippuria
Perkaa kala, leikkaa se annospaloiksi ja poista ruodot. Keitä kalapalat suolalla maustetussa vedesä. Keitä kasviksia n. tunti vedessä. Siivilöi liemi. Lisää kalapalat liemeen. Keitä keittoa hiljaisella tulella n. 20 min. Mausta se. Tarjoa keitossa hienonnettua persiljaa ja sitruunanpaloja. | no,,heh ..heh
| |
| | |
06.01.09, 21:54
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tiedä häntä, pidetäänkö venäläistä kalakeittoa yleensä parhaana, no ehkä Venäjällä. Tuosta tulee kyllä hienompi versio - maukas liemi ilman perunoita ja vihanneksia. Mutta kaksi kertaako kalat keitetään? Minusta riittäisi yksi kerta eli siinä siivilöidyssä liemessä.
| |
| | |
07.01.09, 09:13
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
1 sipuli
1/2 purjoa
2 lehtisellerin vartta
2 rkl margariinia
2 rkl vehnäjauhoja
6 dl vettä
1,5 rkl sitruunamehua
1 kalaliemikuutio
300-400 g kylmäsavulohta
(muuta kalaa tai katkarapuja voi lisätä maun mukaan)
5 dl maitoa
ripaus muskottipähkinää
1/ tl inkivääriä
ripaus sitruunapippuria
1/2 dl kevytkermaa
1/2 dl sherryä
tilliä
Hineonna sipuli ja viipaloi purjo sekä lehtiselleri. Sulaa margariini kattilassa ja lisää kasvikset, kiehauta hetki. Lisää vehnäjauhot, vesi, sitruunamehu ja kalaliemikuutio. Anna kiehua 5 min. leikkaa kala ohuiksi viipaleiksi ja lisää se sekä maito kattilaan. Anna kiehahtaa. Mausta keitto ja lisää lopuksi kevytkerma ja sherry. Koristele hienonnetulla tillillä.
Käyttämällä laktoosittomia tuotteita, saat laktoosittoman. Kevytkermankin voi jättää pois halutessasi. Jos haluat ruokaisamman keiton, pilko myös perunaa pieniksi kuutioiksi ja kiehauta ne ensimmäiseksi.
- Ehkä tätä voisi kokeilla kokonaan maidottomanakin? Käyttää vain vettä ja hiukan valkoviiniä ja jättää silloin sherryn pois, maku tietysti hiukan muuttuu, mutta uskon sen olevan silti hyvää.
| |
| | |
07.01.09, 09:13
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Edellisessä po. 1/2 tl inkivääriä
| |
| | |
07.01.09, 09:36
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
Hei vielä,
Tässä Valion nettisivuilta sen juustoisen kasvis-kalakeiton ohje. On tosi hyvää. Voimakkaan Koskenlaskija -paketin kyljessä on myös tosi hyvä kalakeitto-ohje.
Juustoinen kasvis-kalakeitto
8 annosta
12 dl vettä
2 kasvis- tai kalaliemikuutiota
3 pussia (à 250 g) kasvissuikaleita tai tuoreita kasviksia suikaloituna
1 pak (250 g) Valio Koskenlaskija perinteistä
1 pak (400 g) pakastekalaa tai tuoretta, ruodotonta kalafileetä
1/4 tl valkopippuria
Pinnalle
hienonnettua tilliä
Kuumenna vesi. Lisää joukkoon liemikuutiot ja kasvissuikaleet. Anna kypsyä hiljalleen kannen alla. Lisää paloiteltu juusto ja sekoita, kunnes se on sulanut. Lisää paloiteltu kala. Anna hautua kannen alla noin 10 min, kunnes kala on kypsynyt. Tarkista maku ja mausta tarvittaessa suolalla ja pippurilla. Ripota pinnalle hienonnettua tilliä. VINKKI Voit myös soseuttaa keiton, jos haluat. | |
| | |
09.01.09, 18:26
|
#12 (linkki)
| | (Vierailija) | NAMIA!
Koskenlaskijapaketin kalakeitto-ohje on paras, mitä itse olen syönyt, ja mä en edes pidä kalasta!! :)
Elikkäs neljän annoksen ohje, olkaat hyvät:
8 dl vettä (itse olen käyttänyt n. puolet maitoa)
1/2-1 liemikuutiota (suosittelen kasvista, se on parasta!)
n.500g pakaste kasviksia tai tuoreita suikaloituna
n.200g kalafileetä (tuore seifile on erittäin hyvää)
1pkt voimakasta Koskenlaskija juustoa
1/4 tl valko- tai mustapippuria
(suolaa)
(tillisilppua)
Kuumenna vesi ja lisää joukkoon liemikuutio, kasvikset ja paloiteltu kala. Anna kypsyä hiljalleen kannen alla. Lisää kuutioitu juusto ja sekoita kunnes se on sulanut. Mausta mielesi mukaan ja lisää hienonnettu tilli.
Keiton voi myös soseuttaa, vaikka en itse sitä olekkaan kokeillut :)
Siitä vaan herkuttelemaan!! :)
| |
| | |
09.01.09, 18:50
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olen tehnyt melkein samalla ohjeella mutta lisäksi tlk tomaattimurskaa, suolakurkkua, sitruunapippuria, valkosipulia, keltasipulia ja basilikaa, joko tuoreena tai kuivattuna, sekä tilliä.
Tomaatista tulee kaunis vaaleanpunainen väri, onnistuu mistä kalasta tahansa, pakasteseitistäkin jota oli saamassani ohjeessa.
Ohjeessani oli perunoita ja porkkanaa kasviksina.
| |
| | |
10.01.09, 00:47
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | ei kyvyttä
ei niin kevyttä mutta voitele kjunnon ruisleipä'ää ja laita se likoomaan carita liinan läpi keittoon. liotusen jälken padaruisleivät kuutioimisen jälkeen.on taivaallista sekä keitto etttä leipä..:)
| |
| | |
11.01.09, 17:28
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | kuhakeitto
n.0,5 l vettä
sipuli
6valkopippuria
6maustepippuria
2laakerinlehteä
(kalaliemikuutio)
suolaa
Anna kiehua noin kymmenen minuuttia.,
Lisää n.6perunaa pieninä lohkoina.
Anna kiehua melkein kypsäksi ja lisää
kuhaviipaleita pinnalle noin,400grammaa
tai mitä nyt verkossa oli.
lisää yksi purkki Hyla-kermaa anna poreilla kevyesti
kypsäksi.Lopuksi vot lorauttaa vähän sitruunamehua,
tarkista maku.
| |
| | |
14.01.09, 10:57
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) | Hjuva keitto
Tein eilent tuota Koskenlaskija paketin kalakeittoa lisäten muutaman perunan.
Siis ihan tautisen hyvää!!
Tarkoitus oli, että keittoa olisi riittänyt täksikin päiväksi, mutta toisin kävi.
Eväisiin pikkasen riitti ja sit oli käsitelty.
Ja kuinka yksinkertaista!!
| |
| | |
14.01.09, 12:00
|
#17 (linkki)
| | (Vierailija) |
paketti seitä
2 sipulia
2 porkkanaa
1 palsternakka
purkki tomaattimurskaa
kalalientä (kuutiosta)
valkosipulia
mustapippuria
timjamia
katkarapuja
Freesaa pilkottuja kasvisia öljyssä. Lisää tomaattimurska ja kalaliemi. Mausta ja keitä melkein kypsäksi. Lisää kuutioitu sei ja keitä kypsäksi. Lisää katkaravut ja kuumenna.
| |
| | |
14.01.09, 12:10
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja karljohanssvamp ei niin kevyttä mutta voitele kjunnon ruisleipä'ää ja laita se likoomaan carita liinan läpi keittoon. liotusen jälken padaruisleivät kuutioimisen jälkeen.on taivaallista sekä keitto etttä leipä..:) | Mikä on carita liina?
| |
| | |
14.01.09, 12:32
|
#19 (linkki)
| | (Vierailija) |
EIII seitä suomalaiset. Käyttäkää suomalaisia kaloja. Miksi ihmeessä seitä? Minua inhottaa koko "kala".
| |
| | |
14.01.09, 12:41
|
#20 (linkki)
| | (Vierailija) |
No meillä käytettän seitä mm. hinnan vuoksi. Kohtuuhintaan saa nykyään vain lohta, muita et juuri alle 20 kilohintaan saa. Valitettavasti.
| |
| | |
14.01.09, 12:54
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) |
Tuohon mun laittamaan kalakeittoon voi laittaa ihan mitä vaan kalaa, mutta pienen maalaiskylän kummankaan kaupan valikoimaan ei juuri tuore kala kuulu ja siksi käytän seitä. Ei sitä kalan perässä juuri tule kaupunkiin lähdettyä.
| |
| | |
14.01.09, 13:21
|
#22 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pirkka-pakasteena saa ahvenfileitä ja siikafileitä ainakin. Ovat hyvälaatuisia. Kilohintaa en ole katsonut. Ovat muistaakseni 300 g:n paketeissa.
| |
| | |
14.01.09, 13:34
|
#23 (linkki)
| | (Vierailija) |
Yritin etsiä Pirkan sivuilta, mutta en kyllä tuotehaulla löytänyt kumpaakaan? Reseptiä kyllä löytyi, mutta ei tosiaan itse tuotteia, eikä ole silmään sattunut omassa K-kaupassakaan. | |
| | |
14.01.09, 13:36
|
#24 (linkki)
| | (Vierailija) |
noita Pirkka-fileitä tosiaan on ainakin meidän cittarissamme. Tosin ei seitissä mielestäni ole mitään vikaa. Miedonmakuinenhan se on, mutta ihan kelvollista ruokaa. Joka tapauksessa hakkaa mennen tullen mauttomat nakit yms.
| |
| | |
14.01.09, 13:46
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
No minä ostin meidän K-supermarketista eilen sekä ahven- että siikafileitä Pirkka-pakasteina. Kun menet www.pirkka.fi -sivulle ja siellä tuotehakuun ja sitten ruokapakasteisiin, kyllä ainakin minä löydän esim. ahvenfileet, joiden suora linkki alla. En tiedä, toimiiko suora linkitys.
http://www.pirkka.fi/ruoka/pirkka_tuotteet/pirkka_tuotehaku/?action=product&productId=6410405057044
| |
| | | | |