| |  | | |
05.03.09, 19:05
|
#1 (linkki)
| | (Vierailija) | Onko sinappi salaisuus?
Tämä on sitten ihan elintarvikekysymys, eikä vauvapalstan juttu.
Miten tekisin hyvää sinappia?
| |
| | |
05.03.09, 21:43
|
#2 (linkki)
| | (Vierailija) |
Minä teen näin:
1dl sinappijauhetta
1dl sokeria
1dl kermaa
1 muna
nämä kiehautetaan, koko ajan sekoittaen. Otetaan pois liedeltä ja lisätään ruokalusikallinen etikkaa. Tämä on muidenkin kuin minun mielestä parasta sinappia. Täytyy vain olla tosi tarkkana tuon kiehautuksen kanssa, seos saa vain tosiaan kiehahtaa, helposti tulee liian tönkköä. | |
| | |
06.03.09, 09:35
|
#3 (linkki)
| | (Vierailija) | Konjakkisinappi
Hellapoliisien blogista ohje: tulee oikein hyvää ja helposti
Konjakkisinappi
1 tlk Colman's sinappijauhetta
1 dl sokeria
2 dl kermaa
3 rkl ruokaöljyä
3 tl vaaleaa viinietikkaa
ripaus suolaa
(valkosipulijauhetta)
(valkopippuria)
1-2 rkl konjakkia
Mittaa ainekset kattilaan ja keittele miedolla lämmöllä muutama minuutti, varo polttamasta pohjaan. Laita valmis sinappi kuumennettuun lasipurkkiin ja nosta kylmään.
| |
| | |
06.03.09, 10:43
|
#4 (linkki)
| | (Vierailija) |
Olisi kiva kokeilla tehdä itse sinappia, jotenkin olen tyytynyt vain kaupan sinappeihin. Jospa tänä keväänä sais aikaiseksi kokeilla sinapin tekoa, saisi vähän vaihtelua noihin kaupan sinappeihin. (Olenhan ajatellut tehdä saippuaakin itse, ostin jopa taarattavan keittiövaan siihen tarkoitukseen, kun se lipeä (NaOH) pitää punnita gramman tarkkuudella.)
Säilyykö kotitekoinen sinappi pitkään? Varmaan tuo kananmunaton sinappi säilyy vähän kauemmin.
| |
| | |
06.03.09, 10:48
|
#5 (linkki)
| | (Vierailija) |
Anteeksi! Tuli taas kirjoitusvirhe, siis keittiövaan = keittiövaa´an vai kirjoitetaanko se vaakan?
| |
| | |
06.03.09, 10:53
|
#6 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Ilmeisesti tuo vaa'an näyttäisi ainakin meidän virheet näyttävän sähköpostijärjestelmän mukaan olevan oikea versio. Ymmärsin tekstisi ihan ensi lukemalta ilman korjaustakin. En tosin tiedä ymmärsivätkö muut.
| |
| | |
06.03.09, 11:28
|
#7 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
|
Tätä voisi syödä lusikalla suoraan purkistaa, niin hyvää se on:
2 dl sinappijauhetta
2dl sokeria (vajaa)
2 dl kuohukerma
1 tl perunajauhoja
0,5 - 1rkl etikkaa
1 dl sherryä (kuivaa)
1 dl omenasosetta
Mittaa kattilaan ainekset etikkaa, sherryä ja omenasosetta lukuunottamatta. Käytä mielellää haudekattilaa, palaa helposti pohjaan. Kuumenna hämmentäen. Varo keittämästä, etteivät kanamunat anna sivumakua kypsyessään. (Ne voi jättää poiskin halutessaan.) Lisää tarvittaessa hiukan perunajauhoja, jotta tulee paksu velli. Laita kattila kylmään veteen jäähtymään. Lisää etikka ja sherry ja lopuksi sekoita joukkooon omenasose. Purkita ja sulje hyvin, säilytä kylmässä. | |
| | |
06.03.09, 11:40
|
#8 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kermaa sisältävät sinapit eivät säily loputtomasti jääkaapissa, en tosin muista kauanko. On myös ohjeita ilman kermaa ja se tietysti säilyy kauan. Sinappi on tosiaan helppo tehdä. En jaksa laskeutua alakertaan etsimään ohjetta, mutta varmaan jollakulla on sellainenkin.
| |
| | |
06.03.09, 11:52
|
#9 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kulta sinappi
1 dl sinappijauhetta
1 rkl vehnäjauhoja tai maissitärkkelystä
2 dl vettä
1/4 tl suolaa
3 rkl balsami- tai viinietikkaa
1/2 dl hunajaa
Sekoita kattilassa sinappijauhe ja jauhot sekä vesi hitaasti
kuumentaen. Lisää suola ja jatka kuumentamista pohjaa myöten
sekoittaen, kunnes seos sakenee sopivaksi. Hauduta sitä sitten kannen
alla miedolla lämmöllä puolisen tuntia.
Lisää etikka ja hunaja sekoittaen. Älä keitä enää.
Tölkitä sinappi ja säilytä viileässä.
Timon sinappi
10 rkl sinappijauhetta
5 rkl hienoa sokeria
1 tl suolaa
hyppysellinen valkopippurijauhetta
(ripaus currya tai paprikajauhetta)
hieman kiehuvaa vettä
2 korkillista etikkaa
2 korkillista ruokaöljyä
Kuiva-aineet sekoitetaan, halutessaan voi laittaa currya tai paprikajauhetta
ripauksen antamaan lisämakua ja väriä. Lisätään kiehuvaa vettä joukkoon
samalla sekoittaen. Vettä kannattaa lisätä vähän kerrallaan ettei
koostumuksesta tule liian löysää, koska lisätään vielä öljy ja etikka.
Lisätään etikka, sekoitetaan ja lopuksi ruokaöljy. Sekoitetaan kunnes öljy on
sekoittunut kunnolla. Mikäli haluaa löysempää, voi lisätä tässä vaiheessa
vielä vettä. Jäähdytetään. Valmis! Säilyy hyvin huoneenlämmössäkin.
Sinappi
3/4 dl sinappijauhetta
1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 dl kiehuvaa vettä
1 tl suolaa
4 tl sokeria (ruskeaa)
1 rkl sitruunamehua
1/2 dl hunajaa
Sekoita sinappijauhe ja vehnäjauhot kulhossa. Lisää kiehuva vesi ja
sekoita tasaiseksi. Lisää joukkoon suola, sokeri ja sitruunamehu.
Kaada lopuksi hunaja ja sekoita tasaiseksi.
Säilytä sinappi kannellisessa purkissa.
Sinappi on hyvin yksinkertainen valmistaa. Kerran kokeiltuasi voit
yrittää erilaisia variaatioita vaihtamalla sokerin siirappiin, hunajan
kermaviiliin, sitruunamehun omenamehuun jne. Lisää myös eri mausteita,
kuten pippuria, salviaa tai paprikaa.
4 rkl sinappijauhetta
½ tl suolaa
4 rkl tomusokeria
1 ½ rkl väkiviinaetikkaa
2 ½ rkl vettä
1-2 tl öljyä
1. Sekoita keskenään kaikki muut aineet paitsi öljy.
2. Kaada öljy seoksen pinnalle ja anna sinapin maustua ja tekeytyä
huoneen lämmössä päivän tai pari.
3. Sekoita sinappi ja öljy tasaiseksi ennen tarjoamista.
Sinappi säilyy viileässä pitkään. Pane muutama tippa öljyä sinapin
pinnalle suojaamaan kuivumiselta.
| |
| | |
06.03.09, 11:57
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 12/2006
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja rosmarin Kermaa sisältävät sinapit eivät säily loputtomasti jääkaapissa, en tosin muista kauanko. On myös ohjeita ilman kermaa ja se tietysti säilyy kauan. Sinappi on tosiaan helppo tehdä. En jaksa laskeutua alakertaan etsimään ohjetta, mutta varmaan jollakulla on sellainenkin. | Minun sinappini ei säily kovinkaan kauaa, sillä se tulee syötyä äkkiä :). Kyllä sitä pari viikkoa voi ihan hyvin säilyttää.
| |
| | |
06.03.09, 11:57
|
#11 (linkki)
| | (Vierailija) |
[viesti moderoitu]
| |
| | |
06.03.09, 12:00
|
#12 (linkki)
|
| Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Mme de Pompadour XIV Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Ilmeisesti tuo vaa'an näyttäisi ainakin meidän virheet näyttävän sähköpostijärjestelmän mukaan olevan oikea versio. Ymmärsin tekstisi ihan ensi lukemalta ilman korjaustakin. En tosin tiedä ymmärsivätkö muut. | [viesti moderoitu] | Puhunpa hyvinkin, mutta tarkistin sen sen vuoksi ,että minä ainakin ymmärsin tuon kirjoituksen vaikka se olikin kirjoitettu ns. "väärin", että voisi kuvitella kaikkien vaihtoehtojen olevan sallittuja.
| |
| | |
06.03.09, 12:03
|
#13 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei kannata suositella alkoholia mihinkään no:n ruokaan. Sen verran pitää vastuuta ottaa kanssaihmisestä.
Parhaaseen sinappiin tarvitset:
1 pak. sinappijauhetta
2 dl fariinisokeria
1 rkl perunajauhoja
1 kpl munaa
1 prk smetanaa
1 dl kahvia | |
| | |
06.03.09, 12:14
|
#14 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus: |
Alkuperäinen kirjoittaja Anaminna Ei kannata suositella alkoholia mihinkään no:n ruokaan. Sen verran pitää vastuuta ottaa kanssaihmisestä.
1 pak. sinappijauhetta
2 dl fariinisokeria
1 rkl perunajauhoja
1 kpl munaa
1 prk smetanaa
1 dl kahvia | Kiitos huolenpidosta:))
Ja kiitos kaikille tähänastisista. kahvia olenkin laittanut sinappiin, curry on minun suuhuni sopimaton sinapissa. kananmunan olen jättänyt pois. Paljon sain uusia ideoita, kiitos vielä. | |
| | |
19.12.11, 17:11
|
#15 (linkki)
| | (Vierailija) | viinaa Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Anaminna Ei kannata suositella alkoholia mihinkään no:n ruokaan. Sen verran pitää vastuuta ottaa kanssaihmisestä.
1 pak. sinappijauhetta
2 dl fariinisokeria
1 rkl perunajauhoja
1 kpl munaa
1 prk smetanaa
1 dl kahvia |
viinaa sinappiin, ihan hulluutta. Minun mummo syö usein sinappia kuus litraa yhdellä ruokailulla, ja jos kahteen desiin laitetaan tlk, niin mummohan on päissään, ja yleensä rekalla liikkeellä, niin vaaraahan mummo aiheuttaa, mummo on 94v. Kerran söin sinappia, missä oli rommia, niin oksensin kolme viikkoa, oli kamalaa, viinaa sinappiin. Joo, ja kaverilta pääsi itku, kun sen äiti pani viinaa sinappiin, yäk.
| |
| | |
21.12.11, 22:11
|
#16 (linkki)
| | (Vierailija) |
kävin testaamassa paikallisen kylpylän joulupöydän ja erikoishuomion sai sinappi, joka oli kuohkeaa; oliko siihen laitettu kermavaahtoa?
Sitten kylmäsavulohen kastikkeessa oli tervainen aromi, niinpä ostin tervapastilleja kotimatkalla ja aion laittaa sitä graaviloheen piristeeksi, sulatettuina tietty..
| |
| | |
21.12.11, 22:37
|
#17 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2011
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja minä kävin testaamassa paikallisen kylpylän joulupöydän ja erikoishuomion sai sinappi, joka oli kuohkeaa; oliko siihen laitettu kermavaahtoa?
Sitten kylmäsavulohen kastikkeessa oli tervainen aromi, niinpä ostin tervapastilleja kotimatkalla ja aion laittaa sitä graaviloheen piristeeksi, sulatettuina tietty.. | Luulisin että kermavaahto lässähtäisi aika äkkiä tuollaisessa etikkaisessa sinapissa, mutta mene ja tiedä? Valkuaisvaahto kestänee paremmin, mutta eiköhän tuollaisen sinapin saa ihan vatkaamallakin kuohkeaksi, on se sen verran tahmeaa tavaraa että luulisi sen sitovan ihan hyvin ilmaa itseensä jos sitä vispaa?
Tervapastillit ovat yleensä melko makeita, eli kannattaa se pitää mielessä. Terva-aromia löytyy ihan pullotettunakin jos haluaa sitä sokeria ja makeutta välttää. Nestemäinen savu-aromi on myös ihan toimivaa tavaraa tuohon tarkoitukseen.
| |
| | |
21.12.11, 23:27
|
#18 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
| Konjakkisinappi
Tein tällä netistä ottamallani ohjeella sinappia tänään. KONJAKKISINAPPI
1 1/2 dl Colman sinappijauhoa
1 1/2 dl sokeria
2 dl kuohukermaa
1 muna
1 tl viinietikkaa
2 rkl konjakkia
Sekoita sinappijauho ja sokeri kattilassa. Lisää joukkoon kerma ja muna. Kuumenna seosta sekoittaen koko ajan, kunnes seos alkaa saostua ja kiehahtaa. Lisää jäähtyneeseen sinappiin viinietikka ja mausta konjakilla. Kaada sinappi tölkkiin ja anna maun tasaantua jääkaapissa pari päivää. | |
| | |
22.12.11, 03:09
|
#19 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 01/2011
|
Tuosta kun jättää sokerin, kerman ja munan pois niin varmaan hyvää... :)
| |
| | |
22.12.11, 08:17
|
#20 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uuno Niskalaukaus Tuosta kun jättää sokerin, kerman ja munan pois niin varmaan hyvää... :) | Kuulostaa ainakin hyvältä varmaan hyvältä maistuisikin. Minäkään en ole kermaisen makean sinapin ystävä. Konjakkisinappia meilläkin syödään eikä pelkästään jouluna vaan muulloinkin tosin itse en sitä tee vaan sen tekee Ruoveden herkku. Olen joskus tehnyt sinappia jouluksi, mutta Ruovedellä tekevät parempaa.
| |
| | |
22.12.11, 08:36
|
#21 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uuno Niskalaukaus Tuosta kun jättää sokerin, kerman ja munan pois niin varmaan hyvää... :) | Niin varmaan, mutta en kyllä pidä sinapista, jota voi ottaa vain pipetillä. Sinappia pitää saada ottaa oikea lusikallinen, ilman, että suu palaa ja maha tulee kipeäksi.
| |
| | |
22.12.11, 08:37
|
#22 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Kuulostaa ainakin hyvältä varmaan hyvältä maistuisikin. Minäkään en ole kermaisen makean sinapin ystävä. Konjakkisinappia meilläkin syödään eikä pelkästään jouluna vaan muulloinkin tosin itse en sitä tee vaan sen tekee Ruoveden herkku. Olen joskus tehnyt sinappia jouluksi, mutta Ruovedellä tekevät parempaa. |
Ihan tottako tarkoitat, että hyvä sinappi tulee pelkästä sinappijauheesta, etikasta ja konjakista. Eihän tuo jauhomäärä mitenkään imeydy niihin nesteisiin. Ja tulisi varmaan aikaa ärhäkkääkin.
| |
| | |
22.12.11, 08:49
|
#23 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sinappi Ihan tottako tarkoitat, että hyvä sinappi tulee pelkästä sinappijauheesta, etikasta ja konjakista. Eihän tuo jauhomäärä mitenkään imeydy niihin nesteisiin. Ja tulisi varmaan aikaa ärhäkkääkin. | Ehkä siinä vähän sokeria voisi olla sekä vettä ja suolaa ja sitä konjakkia. Suosikki sinapissani on sinappijauhoa, vettä, suolaa, hieman sokeria, etikkaa, konjakkia.
En pidä sinapista, jota voi ruokalusikalla syödä korkeintaan teelusikalla.
| |
| | |
22.12.11, 09:28
|
#24 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Puhunpa hyvinkin, mutta tarkistin sen sen vuoksi ,että minä ainakin ymmärsin tuon kirjoituksen vaikka se olikin kirjoitettu ns. "väärin", että voisi kuvitella kaikkien vaihtoehtojen olevan sallittuja. |
Kun kirjoittaa itse väärin jatkuvasti, ymmärtää varmasti myös kaikki muutkin väärät muodot.
| |
| | |
22.12.11, 09:30
|
#25 (linkki)
| | (Vierailija) |
Ei ole kokemusta itsetehdystä sinapista, olen ajatellut että on aika turhaa tehdä itse sinappia. Sitä käytetään meillä ruoanvalmistukseen eli monissa liharuoissa ja sinappi on aina ranskalaista, pitkään on suosikkini ollut rakuunasinappi.
| |
| | | | |