| |  | | |
29.01.10, 10:47
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
| Mitä ellit aikovat tänään syödä Osa III
Perustin omin lupineni uuden ketjun, edellinen näytti niin pitkältä. Toivottavasti tämä on ok!
Meillä tänään jonkunlaista broileria chilillä maustetussa kastikkeessa, ja valkosipuliperunat.
Nyt sitten otin opikseni ja käsittelen chiliä hansikkaat kädessä.
| |
| | |
29.01.10, 11:46
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
|
Eilen oli karjalanpaistilihat tarjouksessa, joten tein eilen karjalanpaistia, jota syödään tänään ja lopusta tehdään keitto pariksi päiväksi.
| |
| | |
29.01.10, 11:49
|
#3 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Eilen oli karjalanpaistilihat tarjouksessa, joten tein eilen karjalanpaistia, jota syödään tänään ja lopusta tehdään keitto pariksi päiväksi. | Minulla on samat tavat karjalanpaistin suhteen. Siitä tehty keitto on todella hyvää kun liha on valmiiksi mureaa!
| |
| | |
29.01.10, 11:57
|
#4 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Minulla on samat tavat karjalanpaistin suhteen. Siitä tehty keitto on todella hyvää kun liha on valmiiksi mureaa! | Tällä systeemillä lihaa kuluu paljon vähemmän. Jos karjalanpaistiin laittamani liha olisi kokonainen lihaköntti, joka paistettaisiin uunissa siitä riittäisi ehkä vain kahdelle tai puolelletoista syöntikerralle näin sen saa riittämään ainakin kolmelle syöntikerralle. Mistähän tämä mahtaa johtua?
| |
| | |
29.01.10, 12:36
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 04/2009
|
Smoothie - aineksina pakastemansikkaa, soijajugurttia, soijamaitoa, banaania, kauraleseitä.
Illalla juustoja, hedelmiä, viiniä, pähkinöitä... sanalla sanoen "herkkuja".
Jx, kirjoitit hauskasti `puolitoista syöntikertaa´, piti oikein pysähtyä miettimään, että mitä se tarkoittaa?
: )
| |
| | |
29.01.10, 12:41
|
#6 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja KasVisKaLa Smoothie - aineksina pakastemansikkaa, soijajugurttia, soijamaitoa, banaania, kauraleseitä.
Illalla juustoja, hedelmiä, viiniä, pähkinöitä... sanalla sanoen "herkkuja".
Jx, kirjoitit hauskasti `puolitoista syöntikertaa´, piti oikein pysähtyä miettimään, että mitä se tarkoittaa?
: ) | Varmaan arvasitkin, että se tarkoittaa yhden kerran lämpimänä lisukkeiden kanssa ja loput leivänpäällysenä.
| |
| | |
29.01.10, 12:46
|
#7 (linkki)
|
|
Jovain, jotenkin siihen suuntaan arvelin minäkin.
Mutta oli kyllä mukava ilmaus, : )
| |
| | |
29.01.10, 13:28
|
#8 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Lounais-Suomi
|
Mulle ei ole koskaan tullut edes mieleen tehdä lopusta karjalanpaistista keittoa! Täytyykin kokeilla, kun ensi kerralla teen karjalanpaistia! :)
| |
| | |
29.01.10, 14:23
|
#9 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja outi58 Mulle ei ole koskaan tullut edes mieleen tehdä lopusta karjalanpaistista keittoa! Täytyykin kokeilla, kun ensi kerralla teen karjalanpaistia! :) | Suosittelen! Sekaan myös paistin liemi, perunaa ja juureksia, tulee erinomainen soppa.
| |
| | |
29.01.10, 14:35
|
#10 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Suosittelen! Sekaan myös paistin liemi, perunaa ja juureksia, tulee erinomainen soppa. | Juuri noin minäkin sen teen ja mielestäni tällä tavalla tehtynä jopa parempaa kuin tavallinen keittolihasta tehty soppa. Useimmin meillä on tällä tavalla tehtyä lihakeittoa kuin keittolihasta tehtyä.
| |
| | |
29.01.10, 15:21
|
#11 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Juuri noin minäkin sen teen ja mielestäni tällä tavalla tehtynä jopa parempaa kuin tavallinen keittolihasta tehty soppa. Useimmin meillä on tällä tavalla tehtyä lihakeittoa kuin keittolihasta tehtyä. | Samaa mieltä, parempaa kuin perinteinen lihakeitto. Sitä lihaa ei tarvitse edes paljoa, paistin tähteet riittävät, siitä tulee se hyvä maku.
| |
| | |
29.01.10, 15:31
|
#12 (linkki)
|
|
Nytten on ihan pakko tehdä pian karjalanpaistia ja loppu lihasta keittoa, kun niin kehutte sitä! :)
| |
| | |
31.01.10, 11:17
|
#13 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
| Tulinen pata paahtopaistista
Tämän tein ihan omasta päästä:)
Sotken edelleen kaikki yhteen ajattelematta.
Broilerin tulisia fileesuikaleita rasia
naudan paahtopaisti n 700g 2.3 cm* 1,85 cm paloina
porkkana
omena
pari sillä sipulia
2dl vettä
suolaa, mustapippuria, valkop. currya, chiliä.
Yöksi reilut sata-asteiseen puu-uuniin vesikansipataan
aamulla pari purkkia ruokakermaa, sokeri, viinietikka, makea soija.
Tuli aivan taivaallisen mausteisen hyvää ja lihan voi syödä vaikka olisi tekarit unohtunut mukiin.
Jos ei olisi ollut vesikansipataa, niin patani olisi kuivunut, joten vähän huolenpitoa olisi tarvinnut enemmän.
| |
| | |
31.01.10, 11:20
|
#14 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
| niin ja suurustin
maizenalla
| |
| | |
01.02.10, 07:08
|
#15 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Lihamureketta, kun sain jauhelihaa edullisesti. Täyte on viel mietinnässä.
| |
| | |
01.02.10, 10:58
|
#16 (linkki)
|
|
Eilen paistetuista broilerin kopireisi paloista tehtyä keittoa. Ensin syötiin riisin ja kastikkeen kanssa (keitin riisiä tarkoituksella liikaa ja kastiketta paistoliemestä tein sitäkin tarkoituksella liikaa ja näin sain hyvän pohjan keitolle.
| |
| | |
01.02.10, 12:01
|
#17 (linkki)
|
|
Tänään ruokana uunissa pitkään kypsytettyä karjalanpaistia keitetyjen perunoiden kera.
Huomenna sitten kehumaanne keittoa lopusta lihasta ! :)
| |
| | |
01.02.10, 13:02
|
#18 (linkki)
|
|
Silakkapihvejä, uunijuureksia ja perussalaattia tänään.
Miten isosta määrästä lihaa teette karjalanpaistin, kun siitä riittää moneksi kerraksi? Ja miten iso vuoka teillä on, että mahtuu kolmen, jopa neljän aterian annos kerralla?
Minulla on niin pienet uunivuoat, noin kilo lihaa täyttää sen. Tosin minä laitan aina myös juureksi mukaan, sipulin lisäksi porkkanaa ja lanttua, joten täyttäväthän nekin vuokaa.
Se kilon annosti meillä kummasti kuluu kahdella ruokailukerralla, vaikka meitä vain kaksi syöjää onkin. Keittoa minäkin usein toisella kerralla paistinjämästä teen. Se on todella mehukasta ja maukasta keittolihaa.
| |
| | |
01.02.10, 14:06
|
#19 (linkki)
|
|
Jauhelihakeittoa tänään.
Tuosta karjalanpaistista, minä teen kilon lihasta paistin, syömme kerran tai kaksi. Keittoon ei lihaa hirveästi jää, mutta se riittää, koska maku on kuitenkin erinomainen.
| |
| | |
01.02.10, 14:16
|
#20 (linkki)
|
|
Vuokia löytyy montaa eri kokoa ja pata lisäksi.
| |
| | |
01.02.10, 16:47
|
#21 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
|
Syömme ravintolassa tänä iltana meksikolaista.
Karjalanpaistin teen aina possun ja naudan paistista itse kuutioiden. Minusta valmiit "sekoitukset" ovat liian rasvaisia. Eivät ne tule edes halvaksi, kun perkaan rasvat pois. Vähän toki rasvaa saakin jäädä, mutta ihan hiukan vain.
Minulla on iso pata, mutta hiukan runsaasta kilosta lihaa minä yleensä sen teen silti. Pata täyttyy runsaista juureksista. Minäkin laitan aina sipulin lisäksi vähintään porkkanaa ja lanttua. Sellaisen reseptin minä olen karjalaiselta suvultani saanut ja sillä teen.
| |
| | |
02.02.10, 13:05
|
#22 (linkki)
|
|
Ruokana tänään pastavuokaa, jonka ohjeen laitoin broileriruokiin.
K-kaupassa oli broilerisuikaleet viikonloppuna tarjouksessa ja löytyi onneksi maustamattomiakin suikaleita.
Huomenna sitten keittoa karjalanpaistin lopusta.
| |
| | |
04.02.10, 10:56
|
#23 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fiia Syömme ravintolassa tänä iltana meksikolaista.
Karjalanpaistin teen aina possun ja naudan paistista itse kuutioiden. Minusta valmiit "sekoitukset" ovat liian rasvaisia. Eivät ne tule edes halvaksi, kun perkaan rasvat pois. Vähän toki rasvaa saakin jäädä, mutta ihan hiukan vain.
Minulla on iso pata, mutta hiukan runsaasta kilosta lihaa minä yleensä sen teen silti. Pata täyttyy runsaista juureksista. Minäkin laitan aina sipulin lisäksi vähintään porkkanaa ja lanttua. Sellaisen reseptin minä olen karjalaiselta suvultani saanut ja sillä teen. | Teen paistin valmiista sekoituksista, mutta yleensä niin, että se paisteaan edellisenä päivänä ja annetaan jäähtyä ja kuoritaan ennen lämmittämistä se valkoinen rasva pois ja näin saamme maistuvamman ja vähärasvaisemman karjalanpaistin. Karjanpaistin valmistusaika on niin pitkä, joten edellisnä päivänä valmistaminen on helpompaa ja näin tästä ruuasta saa kätevästi arkiruokaa näin tehden.
| |
| | |
04.02.10, 12:22
|
#24 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Teen paistin valmiista sekoituksista, mutta yleensä niin, että se paisteaan edellisenä päivänä ja annetaan jäähtyä ja kuoritaan ennen lämmittämistä se valkoinen rasva pois ja näin saamme maistuvamman ja vähärasvaisemman karjalanpaistin. Karjanpaistin valmistusaika on niin pitkä, joten edellisnä päivänä valmistaminen on helpompaa ja näin tästä ruuasta saa kätevästi arkiruokaa näin tehden. | Jääväthän ne läskinpalat sinne joka tapauksessa, jos niitä ei etukäteen tai valmiista paistista kerää pois. Jokainen tavallaan. Minusta on helpompi tehdä lähtökohtaisesti vähempirasvaisesta lihasta.
Meillä karjalanpaisti on yleensä lauantain lounasruokaa, jolloin aikaa on haudutella. Jos arki-illaksi teen, laitan kaiken valmiiksi pataan ja jääkaappiin ja ensimmäinen kotiintulija laittaa sitten uuniin.
| |
| | |
04.02.10, 13:28
|
#25 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 10/2006 Sijainti: pohjois-pohjaamaalla
|
Tervehdys pitkästä aikaa!
Tänään meillä syödään hernekeittoa ja lihana käytän karjalanpaistilihaa. teen sitä 10 litran satsin, jotta saan pakastimeenkin purkkeja.
Karjalanpaistliha sopii myös hyvin kaalikeiton sekaan!
| |
| | | | |