| |  | | |
31.10.11, 10:55
|
#1351 (linkki)
| | (Vierailija) | Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen köökkielli Keittiöellin tavoin haluaisin, että yhdessä yrittäisimme kammeta keskustelut oikeille raiteille. Tässä ketjussa kysellään, mitä ellit aikovat tänään syödä! Minä teen eilisestä perunasoseen jämästä ja jauhelihasta soselaatikkoa. Sekoitan soseeseen hiukan juustokermaa, paistan sipulin ja jauhelihan ja laitan kerroksittain sitten vuokaan. Lisukkeeksi uunipunajuuria ja porkkanaraastetta. Eli siis hyvin perinteistä kotiruokaa.
Miten te muut teette perunasoselaatikon? Tiedän, että jotkut laittavat sekaan kananmunaa. Miten muuten sitä voisi tuunata? |
Perunamuusilaatikkoon laitan aina sekaan kananmunaa ja sitten jotain juuresraastetta, antaa makua. Minä sekoitan sen "täytteen" muusin sekaan. Usein laitan ihan purkkitonnikalaa tai sitten vaikka uunilohen jäännökset. Perunamuusilaatikko on hyvä tapa käyttää kaikki jämät, sinnehän voi sekoittaa mitä vain.
| |
| | |
31.10.11, 14:14
|
#1352 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kananmunaa minäkin lisään, samoin vähän nestettä - tuo juustokerma varmaan olisi hyvä vaihtoehto. Usein sekoitan muussiin myös yrttisilppua - minä tykkään persiljasta, mutta kalan kanssa laitan tilliä ja sitruunapippuria. Minä teen kerroksittain aina. Samoin kerroksiin usein laitan jotain kasviksia, joko aterialta jääneitä keitettyjä, raakaraastetta tai pakastekasviksia.
| |
| | |
31.10.11, 14:21
|
#1353 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja keittiöelli Jospa palattaisiin asiaan!
Meillä tänään uunilihaa. Ostin ihan sellaisen lapapalan, pintamaustoin eilen suolalla ja mustapippurilla. Laitan sen uuniin lounastauolla ja se saa muhia sitten nelisen tuntia matalalla lämmöllä juurespedillä (naurista, porkkanaa, sipulia, juuriselleriä, palsternakkaa). |
Samaa mieltä! Palsta pysyy rauhallisena, kun no ei ole mukana. Ei yhtään tappelua tänään!
Meillä Kanaa, kasviksia ja suppisrisottoa.
| |
| | |
01.11.11, 08:52
|
#1354 (linkki)
| | (Vierailija) | kaikki me syömme ruokaa
En erityisemmin pidä Antti Wiskarin biisistä Tuntematon potilas, mutta laulun melodia ja muutama kertosäe on jäänyt soimaan mielessäni.
Suomessa on uskomattoman paljon mielenterveysongelmia. Siksi kai olen kirjoittanut elleissä vuosikymmenen. Olen samalla auttanut itseäni ja lukijakuntaa. Joskus jopa joku elli kirjoitti, että hän jaksaa elää päivästä toiseen juttujeni voimalla.
Eilen oli tosi kiireinen työpäivä. Täällä töissä oli lämpö poikki ja me palelimme. Kun kävelin työpaikkani ovesta ulos selkälihakset olivat jumissa. Mietin menenkö kaupan kautta kotiin.
Sitten syttyi valolamppu päässäni. Kävelin pizzeriaan, nautin rauhassa Fruttipizzan ja luin lehtiä.
Samalla katsoin Voice-kanavalta B.S:n kivaa videota. Tämäkin nainen sairastaa mt-ongelmaa ja on taas tolpillaan. Kävi jopa vähän aikaa sitten Suomessa.
Kävin sitten kaupassa ja olo on vieläkin erittäin kylläinen.
Eihän meidän ellien tarvitse toisiltamme kysellä mitä syön tänään. Ideakeittiössä on erittäin hyviä reseptejä. Ajattelin joku päivä kokeilla kevytlasagnea.
Äitini oli äärimmäisen hyvä ruoanlaittaja. Olen yrittänyt senkin takia pitää matalaa profiilia.
Mutta jälkikasvuni on äärimmäisen taitavia gourmet-kokkeja. Siksi kai en erityisemmin ole kuluttanut aikaani keittiösivulla.
Olen tasan varma, että tämä riitely loppuu keittiöpalstoilla. Tiedän ehkä mt-asioista enemmän kuin Suomen asiantuntijat yhteensä. Joten ihan turha minun kanssa näistä asioista on käydä nokkapokkaa.
Kuka tahansa voi kärsiä mt-ongelmista jopa minäkin.
Mitäkö tänään syön illalla. En osaa vielä sanoa. Täällä Helsingissä on niin paljon runsaudenpulaa.
Ehkä piipahdan lähiaikoina Kluuvin Eat&Joy-liikkeessä. Mutta tuskin tulen lörpöttelemään näille palstoille aiheesta enempää.
| |
| | |
01.11.11, 10:21
|
#1355 (linkki)
| | (Vierailija) | pöytä puhtaaksi Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja murmar Palstalla on sittenkin toivoa, kiitos "tuntematon potilas"! | Jos on "huusholli-immeinen" niin kyllähän pöytä pitää aina välillä luututa puhtaaksi.
Nyt on kahvihetki. Kyytipojaksi säästin eilen palan kauralastua.
Olen savolainen ja aikoinaan sain tarpeekseni savolaisesta ruoasta. Monesti mietin pitäisikö sittenkin elvyttää joku resepti jälkipolville.
Ajattelin joku päivä laittaa silakkalaatikkoa. Pakasteessa on vielä pari silakansiivua ja ostin muutama päivä sitten isoja perunoita ja sipulin.
| |
| | |
01.11.11, 11:27
|
#1356 (linkki)
| | (Vierailija) |
Kokeillaan vielä kerran, jospa tämä pysyisi asiassa.
Tänään paistetaan meillä silakkapihvejä ja syödään uunijuuresten kera (uunijuureksiin mukaan myös hiukan perunaa). Huomiselle "tilauksena" on lämmin broilerisalaatti eli kaupasta valmis grillattu broileri ja itse tehden virhessalaatti.
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 02.11.11 11:52.
| |
| | |
01.11.11, 20:23
|
#1357 (linkki)
| | (Vierailija) | päivän tapahtumat Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no no tarkoitin niitä juttuja missä vain kerrataan päivän tapahtumia, ruokaohjeistasi olen todella kiinnostunut ja jos saisit vielä lapsesikin laittamaan vinkkejä.
vaistoan kyllä hyväntahtoisuutesi | Tänään minulle ei tapahtunut yhtään mitään. Lienenkö edes herännyt. Kävin töiden jälkeen
mäkillä ja kun odottelin omenapiirakkaani luin älypuhelimellani no nimimerkin uusimpia
oivalluksia.
Täytyy yrittää muuttaa tapansa. Saada elämään sisältöä ja raportoida vasta sitten, kun
tapahtuu jotain raportoinnin arvoista.
| |
| | |
01.11.11, 20:34
|
#1358 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tylsää oli Tänään minulle ei tapahtunut yhtään mitään. Lienenkö edes herännyt. Kävin töiden jälkeen
mäkillä ja kun odottelin omenapiirakkaani luin älypuhelimellani no nimimerkin uusimpia
oivalluksia.
Täytyy yrittää muuttaa tapansa. Saada elämään sisältöä ja raportoida vasta sitten, kun
tapahtuu jotain raportoinnin arvoista. | Sopiiko niin, että kirjoitat vaikka tähän ketjuun niitä kuulumisiasi, ei se palstaa pilaa.
Jos lindaströminpihvien välii aletaan tunkea mäkkärin omenapiirakkaa, niin homma hajoaa taas käsiin ja vähän ajan päästä täällä vain keskustellaan mäkkäreiden piirakoista. Täältä niitä sattumuksiasi voi sitten lukea kuka haluaa, kenties minäkin, kun näin jo tunnetaan:)
| |
| | |
01.11.11, 23:14
|
#1359 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no Ei tällä palstalla ole aikoihin kirjoitettu asiallisesti ruuasta, täällä on jäljellä enää provoilijat. . |
Vai ei ole. Katsopa eilenkin joskus kymmenestä iltapäivään
Viimeinen muokkaaja Plaza-tiimi; 02.11.11 11:46.
| |
| | |
02.11.11, 11:56
|
#1360 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006
|
Keskustelua siivottu - pidetään alkuperäinen aihe pystyssä
| |
| | |
02.11.11, 19:59
|
#1361 (linkki)
|
| Tänään pastaa
ja se valmistui näin: pannulle vettä n. 1 dl siihen kuivatut suppilovahverot, kaksi isoa sipulia (haihdutin nesteen pois) Hieman panulle oliiviöljyä, silputtua pekonia hetki paistamista, eilistä paistilientä n 1 dl, 2 dl ruokakermaa.
samaan aikaan keitin pussillisen tavallista makaronia, valutin liiat vedet pois ja tyhjensin pannun kattilaan.
Ainoa mauste oli makaronien suola ja maustettu paistiliemi. Hetki tasaantumista kattilassa ja pöydässä sitten ketsuppia ja chilikastiketta lautaselle.
Tuli muuten todella hyvää. Sipulit oli ostettu suoraan tuottajalta ja ne eivät olleet väkeviä.
| |
| | |
02.11.11, 21:58
|
#1362 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no ja se valmistui näin: pannulle vettä n. 1 dl siihen kuivatut suppilovahverot, kaksi isoa sipulia (haihdutin nesteen pois) Hieman panulle oliiviöljyä, silputtua pekonia hetki paistamista, eilistä paistilientä n 1 dl, 2 dl ruokakermaa.
samaan aikaan keitin pussillisen tavallista makaronia, valutin liiat vedet pois ja tyhjensin pannun kattilaan.
Ainoa mauste oli makaronien suola ja maustettu paistiliemi. Hetki tasaantumista kattilassa ja pöydässä sitten ketsuppia ja chilikastiketta lautaselle.
Tuli muuten todella hyvää. Sipulit oli ostettu suoraan tuottajalta ja ne eivät olleet väkeviä. | Ketsuppi on varma mauste. Kukaan ei koskaan valita.
| |
| | |
03.11.11, 11:39
|
#1363 (linkki)
| | (Vierailija) |
Pitkästä aikaa ajattelin tehdä perusmakaronilaatikkoa tänään vanhalla koulun kotitalouskirjan ohjeella. Yritän olla soveltamatta ja säveltämättä, mutta vaikeaa se on ;)
| |
| | |
03.11.11, 11:51
|
#1364 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 07/2006 Sijainti: Pääkaupunkiseutu
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja anuliina Pitkästä aikaa ajattelin tehdä perusmakaronilaatikkoa tänään vanhalla koulun kotitalouskirjan ohjeella. Yritän olla soveltamatta ja säveltämättä, mutta vaikeaa se on ;) | Joudutko lukemaan ohjetta tehdessäsi tuota ruokaa?
| |
| | |
03.11.11, 12:27
|
#1365 (linkki)
| | (Vierailija) |
..mitä Anuliina tarkoitti. Eli että yrittää kerrankin tehdä tuon ihan kirjan ohjeen mukaan. Itselläni sama ongelma, etten malta pysyä ohjeessa, vaan lisäilen aina vähän sitä ja hiukan tuota, sen mukaan mitä sattuu käsillä olemaan. Esim nyt syksyllä on ollut suuri houkutus lisätä sieniä jossain muodossa aika moneen ruokaan. Samoin porkkanasuikaleita saattaa sujahtaa liharuokiin, tai paprikaa, tai peston jämät...
Kyse ei siis varmaankaan ollut siitä, etteikö Anuliina osaisi ilman ohjetta ruokaa laittaa.
| |
| | |
03.11.11, 13:07
|
#1366 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no ja se valmistui näin: pannulle vettä n. 1 dl siihen kuivatut suppilovahverot, kaksi isoa sipulia (haihdutin nesteen pois) Hieman panulle oliiviöljyä, silputtua pekonia hetki paistamista, eilistä paistilientä n 1 dl, 2 dl ruokakermaa.
Tuli muuten todella hyvää. Sipulit oli ostettu suoraan tuottajalta ja ne eivät olleet väkeviä. | Tavallinen, hyvä, nopea ruokaohje, joka ei maksa paljon. Monet maustavat nykyään ihan liikaa, jolloin hyvät perusmaut peittyvät. Luultavasti makuaisti turtuu voimakkaista mausta. Ei maista enää suolaisuutta, etikkaisuutta tai tulisuutta. Myös ruokajuoma voi viedä kevyen maun.
Silloin harvoin kuin nautin ruuan kera viiniä, niin pippurit, chili tai muut makuaistin herkistäjät tehostavat viinin aromia ja lämmittävää vaikutusta suussa.
| |
| | |
03.11.11, 13:35
|
#1367 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Aqualung Ketsuppi on varma mauste. Kukaan ei koskaan valita. |
Ketsuppi ei ole mauste, lapset kyllä tykkäävät, ei aikuiset.
| |
| | |
03.11.11, 14:24
|
#1368 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja Luulen ymmärtäneeni ..mitä Anuliina tarkoitti. Eli että yrittää kerrankin tehdä tuon ihan kirjan ohjeen mukaan. Itselläni sama ongelma, etten malta pysyä ohjeessa, vaan lisäilen aina vähän sitä ja hiukan tuota, sen mukaan mitä sattuu käsillä olemaan. Esim nyt syksyllä on ollut suuri houkutus lisätä sieniä jossain muodossa aika moneen ruokaan. Samoin porkkanasuikaleita saattaa sujahtaa liharuokiin, tai paprikaa, tai peston jämät...
Kyse ei siis varmaankaan ollut siitä, etteikö Anuliina osaisi ilman ohjetta ruokaa laittaa. |
Ymmärsit ihan oikein. Teen paljon ruokia jollain tietyllä "ohjeella" avaamatta kuitenkaan keittokirjaa tai reseptiarkistoa. Paitsi että minullakin mukaan tarttuu aina jotain uutta ja erilaista. Minä itse en edes pidä perusohjeella tehdystä makaronilaatikosta, joka on mielestäni aika pliisua. Sienet, juuresraasteet, yleensä kasvikset, jauhelihan "jatkeeksi" pekonit, metwurstin jämät yms - kaikki ne antavat lisämakua ja sähäkkyyttä.
| |
| | |
03.11.11, 15:18
|
#1369 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Joudutko lukemaan ohjetta tehdessäsi tuota ruokaa? | turha huomautus
| |
| | |
03.11.11, 15:23
|
#1370 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvää edullisesti Tavallinen, hyvä, nopea ruokaohje, joka ei maksa paljon. Monet maustavat nykyään ihan liikaa, jolloin hyvät perusmaut peittyvät. Luultavasti makuaisti turtuu voimakkaista mausta. Ei maista enää suolaisuutta, etikkaisuutta tai tulisuutta. Myös ruokajuoma voi viedä kevyen maun.
Silloin harvoin kuin nautin ruuan kera viiniä, niin pippurit, chili tai muut makuaistin herkistäjät tehostavat viinin aromia ja lämmittävää vaikutusta suussa. | Aivan, syyllistyn itsekin aina siihen, että maustan liikaa. Nyt oli ihan perus maut ja siitähän tuli hyvää. Sientenkin maku tuli esille.
| |
| | |
03.11.11, 17:11
|
#1371 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2009
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jx Joudutko lukemaan ohjetta tehdessäsi tuota ruokaa? | Miksi kysyt?
| |
| | |
03.11.11, 17:15
|
#1372 (linkki)
| | (Vierailija) |
En pidä makaronilaatikosta, olen tainnut tehdä sitä kerran elämässäni, joten luultavasti joutuisin katsomaan ohjeen jostakin, jos sitä tekisin. Monta, monta muuta ruokaa sitten sujuisi katsomatta mitään mistään. Ei kai se mikään synti ole, jos ei jokaista maailman ruokalajia osaa tehdä silmät ummessa.
Tänään ei syödä mitään, olin seminaarissa ja siellä sai syödäkseen ihan tarpeeksi. Eilen oli ruokana kasvispihvejä ja sienisalaattia.
| |
| | |
03.11.11, 17:20
|
#1373 (linkki)
| | (Vierailija) |
Niin ja mies on illan töissä, joten hän syö siellä, eli kenenkään ei tarvitse huolestua siitä, että en tee ruokaa, kun itse olen syönyt hyvin päivällä. Ei sen puoleen, mies on mainio kokki itsekin, parempi kuin minä. Ja lapsia ei ole, joten mainiosti voi yhtenä iltana jättää kokkailut väliin. Huomenna sitten jotakin kalaruokaa, luultavasti keittoa.
| |
| | |
03.11.11, 17:50
|
#1374 (linkki)
Alkuperäinen kirjoittaja no Aivan, syyllistyn itsekin aina siihen, että maustan liikaa. Nyt oli ihan perus maut ja siitähän tuli hyvää. Sientenkin maku tuli esille. |
Suppilovahveroiden maku tulee ilman muuta hukuttaa ketsupinja chilikastikeen alle.
| |
| | |
03.11.11, 18:24
|
#1375 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Aqualung Suppilovahveroiden maku tulee ilman muuta hukuttaa ketsupinja chilikastikeen alle. | Niin meidän nuorisonkin mielestä, sama maku.
| |
| | | | |