| |  | | |
10.03.10, 16:51
|
#1 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
| rasvoista
Kuuntelin tänään tutkijaa, joka antoi synninpäästön ns. koville rasvoille ja juuri niitä on pidetty vahingollisina terveydelle. On osoitettu tutkimalla uudelleen mittavia aineistoja, että ne rasvat eivät aiheuta sydän ja verisuonitauteja.
Voi voi
| |
| | |
10.03.10, 17:33
|
#2 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Näin on tutkittu. Minusta tuntuu että ihmisten kolesterolit ja verenpaineet ovat olleet nousujohdanteisia sitä mukaa mitä enemmän on tullut näitä kevyttuotteita.
Meillä on aitoa voita ja Oivariinia. Makukin on ratkaiseva tekijä. Maltillisesti käytetään niitäkin, ei leipä tarvitse runsasta rasvakerrosta. Minun kolesterolini on aina ollut 3.7-3.9.
| |
| | |
11.03.10, 13:59
|
#3 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2007
|
Eiköhän kohonnut kolesteroli ja verenpaine ole lähinnä perinnöllistä. Minä muistan aina, kun molemmat siskoni kävivät kolesterolimittauksessa ja molemmilla kolesteroli oli 3.6. Toinen laittoi aina leivän päälle paksun kerroksen voita ja käytti muutenkin paljon kovia rasvoja eikä liikkunut juuri ollenkaan. Kun taas toinen siskoni ei käyttänyt voita eikä mitään muutakaan levitettä leivän päällä ja oli kova urheilemaan. Ainaskin tämän pienen otoksen perusteella kolestroliarvot ovat perinnöllisiä ja rasvalla eikä liikunnalla ole vaikutusta niihin. Tuskimpa näin pienen otoksen perusteella mitään väikkäriä väännetä kuiteskaan.
Kolesterolihan on elimistölle niinkin tärkeä aine, että elimistö pystyy valmistamaan sitä itse jos ei saa sitä ravinnosta. Minun mielestä elimistössä on jotai ihan muuta vialla, jos sen täytyy jatkuvasti valmistaa ylimäärin kolesterolia. Olisi mielenkiintoista tutkia asiaa enemmän.
Muistan, kun vielä 70-luvulla voita pidettiin terveellisenä. Kerrottiin kuinka voista saa A- ja D vitamiinia ja se on hyvää mm. iholle, silmille ja aivot tarvitsevat rasvaa. Jostain kumman syystä nykyään voi mielletään useimmiten vain lähinnä vaarallisena myrkkynä, vaikka onhan siinä hyviäkin puolia. Kuulin juuri tällä viikolla yhden lääkärin sanovan, että tupakka ja tiukka kasvisdietti ennenaikaistavan vaihdevuosien tuloa. Lääkäri epäili kasvisdietissä lähinnä juuri tuon rasvan puutteen aikaistavan vaihdevuosia.
Viimeinen muokkaaja Jatta66; 11.03.10 14:18.
| |
| | |
15.03.10, 10:36
|
#4 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 08/2008
|
Paljon parjatun Pohjois-Karjala -projektin seurauksena sydäntautikuolleisuus kuitenkin laski huomattavasti, joten jos se ei johtunut eläinrasvan käytön vähenemisestä, sen on täytynyt johtua tupakoinnin vähenemisestä, liikunnan ja kasvisten syönnin lisääntymisestä ja osittain painon pudotuksesta (tosin ei koko väestön tasolla, koska suomalaisten keskimääräinen painohan on vain lisääntynyt koko ajan). Se lienee osoitettu kiistattomasti, että perimällä on suurin osuus.
Jotkut pystyvät pudottamaan kolesterolia ruokavaliolla, mutta hämmentävää on, että joillakin se laskee ravitsemussuositusten mukaisella syömisellä, joillakin toisilla taas vähähiilihydraattisella dieetillä, jossa eläinrasvaa käytetään aika paljon. Lisäksi on koko joukko ihmisiä, joilla minkäänlainen ruokavalion muutos ei vaikuta kolesteroliin tuon taivaallista.
Ei sitä paitsi kannata tuijottaa pelkkään kolesterolilukemaan, yksinään se ei ole kovinkaan suuri riski.
| |
| | |
15.03.10, 13:01
|
#5 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2009
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Keltavuokko Paljon parjatun Pohjois-Karjala -projektin seurauksena sydäntautikuolleisuus kuitenkin laski huomattavasti, joten jos se ei johtunut eläinrasvan käytön vähenemisestä, sen on täytynyt johtua tupakoinnin vähenemisestä, liikunnan ja kasvisten syönnin lisääntymisestä ja osittain painon pudotuksesta (tosin ei koko väestön tasolla, koska suomalaisten keskimääräinen painohan on vain lisääntynyt koko ajan). Se lienee osoitettu kiistattomasti, että perimällä on suurin osuus. | Pohjois-Karjala projektista sen verran, että sydäntautikuolleisuus pohjois-Karjalassa tietääkseni alkoi laskea jo vähän ennen projektin aloittamista, samoin sydäntautikuolleisuus laski Kuopion verrokkiryhmässä, jossa projektin aikana syötiin edelleen voita ja muita eläinrasvoja. Eli sydäntautikuolleisuuden lasku suurella todennäköisyydellä johtui jostakin muusta syystä (ehkä Keltavuokon mainitsemista syistä) kuin tyydyttyneen rasvan vähentämisestä. Lähdeviitteitä Pohjois-Karjala projektista minulla ei valitettavasti tähän hätään ole heittää.
Nykyään on heitetty ilmaan jopa sellaisia väitteitä, että ateroskleroosi olisikin infektioperäinen, eikä sillä olisi sinänsä mitään tekemistä ruokavalion, eikä juuri elintapojen kanssa yleensäkään (sen enenpää kuin perimänkään kanssa), mutta tämä väite on kaiketikin todistamatta. Samoin on epäilty syyksi liiallista kalsiumin ja liian vähäistä d-vitamiinin saantia, joka aiheuttaisi valtimoiden plakkikertymät.
Mutta sitten niihin rasvoihin... Itse olen suosinut vhh-ruokavaliota (siis vähähiilihydraattista ja runsasrasvaista) jo kohta kaksi vuotta ja olen kyllä hyvin tyytyväinen. Vointini on parantunut huimasti, kolesteroliarvot ovat hyvät (eivät toki olleet kovin huonot aiemminkaan...), kuntokin tuntuu parantuneen -> liikunta sujuu paremmin ym. Syön pääasiassa n.70% päivittäisestä energiantarpeestani rasvana, mikä minulla tarkoittaa n. 150g- 200g/päivä. Pois ruokavaliosta olen jättänyt perunan, riisin, viljat lähes kokonaan sekä toki myös kaiken viljasta tehdyn, kuten makaronit. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.
| |
| | |
15.03.10, 23:15
|
#6 (linkki)
|
|
Eikö jossain tutkimuksessa ole yhdistetty sepelvaltimotauti hammastulehdukseen? Ja pelkästään hammashoidoilla voitaisiin laskea kuoleisuutta. Minä yhdistäisin vielä stressin ja vähäisen liikunnan riskitekijöiksi. uskoisin, että ihan ruumiillinen rasitus lisää aineenvaihduntaa ja veren virtaamia.
Olikin mielenkiintoisia dieettejä. Olisi mukava kuulla tarkemminkin.
Entäs kakkostyypin diabetesin pitäminen aisoissa ruokavaliolla, oliko kenties vesipisaran dieetti juuri tällainen?
| |
| | |
16.03.10, 12:03
|
#7 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Eikö jossain tutkimuksessa ole yhdistetty sepelvaltimotauti hammastulehdukseen? Ja pelkästään hammashoidoilla voitaisiin laskea kuoleisuutta. Minä yhdistäisin vielä stressin ja vähäisen liikunnan riskitekijöiksi. uskoisin, että ihan ruumiillinen rasitus lisää aineenvaihduntaa ja veren virtaamia. | Sepelvaltimotaudin liittäminen hammastulehdukseen sopisi ainakin tuohon väitteeseen ateroskleroosin infektiolähtöisyydestä. Ja mikäli ateroskleroosi jossain vaiheessa todetaan infektion aiheuttamaksi (tai d-vitamiinin puutteen aiheuttamaksi), silloin myöskään stressillä ja liikunnalla ei ole mitään yhteyttä sairauden esiintymisen kanssa. Ja muutenkin olen itse hiukan sitä mieltä, että liikunta ei vaikuta nimenomaan valtimoplakin syntymiseen milläänlailla, koska valtimoplakin syntyhän riippuu lähinnä ainesosista, joita veri kuljettaa mukanaan ja joidenka kiinnittyminen verisuonten seinämiin ei ilmeisesti riipu mitenkään veren virtausnopeudesta. Ateroskleroosia on todettu myös hoikilla ja liikunnallisilla ihmisillä ja toisaalta, kaikilla pulleilla sohvaperunoilla ei ole ateroskleroosia. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Olikin mielenkiintoisia dieettejä. Olisi mukava kuulla tarkemminkin. | Vhh ei ole dieetti, se on elämäntapa. Esim. itse en voisi enää kuvitellakaan palaavani vanhoihin ruokailutottumuksiini, enkä tunne edes mitään mielihaluja siihen suuntaan. Eli toisin sanoen minun ei enää tee mieli ruoka-aineita, jotka joskus aikaisemmin olivat mielestäni suurta herkkua. Nykyäänkin kuitenkin syön oikeastaan ihan tavallista ruokaa paitsi en välttele rasvaa.
Syön runsaasti kasviksia, niin raakana kuin kypsennettynä, öljyyn tehtyjen salaattikastikkeiden kera tai esim. kermassa haudutettuna tai erilaisina gratiineina ym. Syön ihan "täysrasvaista" lihaa (joskus muuten vaikea löytää, tänä rasvattomuuden aikakautena...) kalaa, ja kanaa, usein esim. kermakastikkeessa, kananmunia, juustoja, muita rasvaisempia maitotuotteita kuten smetanaa ja turkkilaista jugurttia ym. ym. Hedelmiä syön aika valikoiden, osassa fruktoosipitoisuus on niin korkea, että verensokerit nousevat hetkessä pilviin ja se ei ole hyväksi. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Entäs kakkostyypin diabetesin pitäminen aisoissa ruokavaliolla, oliko kenties vesipisaran dieetti juuri tällainen? | Juuri kakkostyypin diabeteksen kurissa pitämiseen ja ennaltaehkäisyyn vhh on osapuilleen parasta mitä voi olla. Monet kakkostyypin diabetesta sairastavat ovat vhh:n avulla päässeet kokonaan eroon insuliinin pistämisestä. Rasva ei heilauttele verensokeria niinkuin hiilihydraatit, vaan pitää sen tasaisena, jolloin lisäinsuliinia ei tarvita. Mm. Antti Heikkilä on tästä aiheesta kirjoittanut Ranskassakin palkitun kirjansa "Diabeteksen hoito".
Monissa muissa maissa vähähiilihydraattista ruokavaliota suositellaan jo diabetes-potilaille, mutta Suomessa jälleen kerran laahataan jälkijunassa ja kehotetaan välttämään rasvaa, jolla ei oikeasti ole mitään tekemistä diabeteksen kanssa ja haukutaan "änkyröiksi" lääkäreitä, jotka kannattavat vhh:ta . Lisätietoa näistä asioista voi kaivaa esim. karppaus.info-sivustolta, Christer Sundqvistin pitämästä veteraaniurheilijan blogista tai esim. Antti Heikkilän sivustolta.
| |
| | |
16.03.10, 17:19
|
#8 (linkki)
|
|
Kiitos vesipisara. Joskus täytyy vain uskaltaa ja olla ennakkoluuloton ja kyseenalaistaa järjestelmää. Kiitos linkeistäkin.
| |
| | |
16.03.10, 17:40
|
#9 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Etelä-Suomi
|
Hmm..en kyllä sinuna lähtisi tohtoroimaan kenenkään diabeetikon ruokavaliota, vesipisara.
Itse olen taipuvainen kohtuudella kaikkea -ruokavalioon. Mikään ei ole terveellistä ylen määrin syötynä, ei rasvat, ei hiilarit, ei edes porkkanat tai sanotaan nyt vaikka omenat.
| |
| | |
16.03.10, 18:56
|
#10 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2008 Sijainti: Yhdysvallat, Texas
|
Kohtuus kaikessa, mutta joskus kohtuus on liian vähän (sanoi Tippavaaran isäntä pontikasta) :). Olen myös sillä kannalla, että kaikkea voi syödä kun syö kohtuudella. Omasta mielestäni olen ollut kohtuusyöjä aina, mutta siitä huolimatta on tullut liikakiloja. Tietenkin liikkumattomuus on osasyynä tähän. Pelkään, että kakkostyypin diabetes kolkuttelee oven takana, vaikka täällä lääkäri ei nähnyt syytä huolestumiseen.
Jos jaksatte lukea niin seuraavassa linkissä on seikkaperäistä tietoa diabeetikon ruokavaliosuosituksista. What Can I Eat - American Diabetes Association
Atkinsin diettiä (vhh) ei ainakaan täällä suositella diabeetikon ruokavalioksi, mutta hiilihydraattien laatuun pitää kiinnittää huomiota. Muistan kun itse Atkins oli aikoinaan televisiossa puhumassa diettinsä puolesta. Minua ainakin silloin jo kuvotti se, että kun näytettiin Atkinsin suosittelemia ruoka-annoksia, niin lautasella lötkötti iso pihvi ja ihan pikkuisen vihreää salaattia.
Viimeinen muokkaaja Strawberry Fields; 16.03.10 21:14.
| |
| | |
16.03.10, 19:46
|
#11 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ode58 Hmm..en kyllä sinuna lähtisi tohtoroimaan kenenkään diabeetikon ruokavaliota, vesipisara. |
En minä olekaan kenenkään diabeetikon ruokavaliota tohtoroimassa, kyllä näiden antamieni tietojen takana on melkoisen vahva tutkimusnäyttö. Ja siitä voisin laittaa vaikka pääni pantiksi, että diabeetikoiden (ja muidenkin ihmisten) ruokavaliosuositukset tulevat Suomessakin vielä muuttumaan, (ainakin sen jälkeen kun Pekka Puska Pohjois-Karjala projekteineen on jäänyt eläkkeelle...), mutta isot muutokset tapahtuvat hitaasti.
Lisäksi tätä vähärasvaisuuden ja runsashiilihydraattisuuden mantraa on toitotettu suomalaisillekin jo niin kauan, että monien on vaikea enää uskoa mitään muuta tietoa, vaikka pöytään lyötäisiin ihan minkälaisia rasvaa puoltavia tutkimustuloksia tahansa. Ja tämä epäusko näkyy Ode58:nkin vastauksessa. Toisinaan se tuntuu näin vhh:n hyvät puolet henkilökohtaisesti kokeneena ja asian teoreettiseen puoleenkin kohtuudella tutustuneena melkoisen turhauttavalta. Epäilijöidenkin kannattaa kuitenkin tutustua aiemmin mainitsemiini sivustoihin, niistä löytää tietoa paremmin esitettynä (ja myös niitä tutkimusviitteitä) kuin mitä minä pystyn tarjoamaan.
[QUOTE=ode58;10466847
Itse olen taipuvainen kohtuudella kaikkea -ruokavalioon. Mikään ei ole terveellistä ylen määrin syötynä, ei rasvat, ei hiilarit, ei edes porkkanat tai sanotaan nyt vaikka omenat.[/QUOTE]
Joo, en ainakaan porkkanoita ja omenoita mitenkään ylenmäärin söisi ;) Molemmat sisältävät melkoisen määrän hiilihydraatteja (porkkanat muistaakseni ovat yli 80%:sti hiilihydraatteja) ja omenat vieläpä ronskisti fruktoosia, joka heilauttelee verensokeria vieläkin pahemmin kuin tavallinen valkaistu sokeri...
Toki tottahan se on, että kaikkea kohtuudella, mutta miten paljon sitten on se kohtuus ja kuka sen määrittää? Minusta reilu 150g rasvaa päivässä on kohtuullinen määrä ja n. 50-70g hiilihydraatteja on kohtuullinen määrä. Puoli kiloa kasviksia päivässä kuulostaa ihan kohtuulliselta määrältä, mutta useimmiten syön enemmänkin, että miten sen kohtuuden nyt sitten ottaa...
| |
| | |
16.03.10, 19:48
|
#12 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Kiitos vesipisara. Joskus täytyy vain uskaltaa ja olla ennakkoluuloton ja kyseenalaistaa järjestelmää. Kiitos linkeistäkin. | Kiitos itsellesi! Mainitsemillani sivustoilla on paljon asiaa, joten kannattaa tutustua ajan kanssa :)
| |
| | |
16.03.10, 20:03
|
#13 (linkki)
|
|
Saanko olla utelias ja tiedustella, että mitä kaikkea tulee syötyä jos syö rasvoja 150 g päivässä? Oikeasti kiinnostaisi.
Lisään vielä, että itse olen porkkanoiden ja omenoiden suurkuluttaja. No, tähän aikaan vuodesta omenat eivät maistu kun ei ole niiden aika, mutta noin yleisesti. Porkkana, tomaatti, omena, varsiselleri, paprika...näitä nyt pitää olla aina kotona, jotta olisi jotakin mistä ruokaa laittaa :).
| |
| | |
16.03.10, 20:07
|
#14 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Kohtuus kaikessa, mutta joskus kohtuus on liian vähän (sanoi Tippavaaran isäntä pontikasta) :). Olen myös sillä kannalla, että kaikkea voi syödä kun syö kohtuudella. Omasta mielestäni olen ollut kohtuusyöjä aina, mutta siitä huolimatta on tullut liikakiloja. Tietenkin liikkumattomuus on osasyynä tähän. Pelkään, että kakkostyypin diabetes kolkuttelee oven takana, vaikka täällä lääkäri ei nähnyt syytä huolestumiseen. | Niin edelleen mitä se kohtuus kenellekin merkitsee? Itse en esim. vehnää enää laittaisi suustani alas kuin erikoistapauksissa, joten se on minun kohtuuteni... Hassua kyllä on myös aika uusia tutkimuksia siitä, että liikkumatomuus ei aiheuta painonnousua, eikä helpota laihdutusta, vaan pikemminkin päinvastoin. Muista syistä liikkuminen toki kannattaa aina; kunto paranee ja mielikin voi paremmin.
[QUOTE=Strawberry Fields;10466937
Jos jaksatte lukea niin seuraavassa linkissä on seikkaperäistä tietoa diabeetikon ruokavaliosuosituksista.
[/QUOTE]
Linkki taisi unohtua, mutta olen kyllä tutustunut suomalaisiin diabeteksen hoitosuosituksiin, joten eipä linkin puuttuminen ainakaan minua haittaa. Kaikkia suosituksia en tosin allekirjoita.
[QUOTE=Strawberry Fields;10466937
Atkinsin diettiä (vhh) ei ainakaan täällä suositella diabeetikon ruokavalioksi, mutta hiilihydraattien laatuun pitää kiinnittää huomiota. Muistan kun itse Atkins oli aikoinaan televisiossa puhumassa diettinsä puolesta. Minua ainakin silloin jo kuvotti se, että kun näytettiin Atkinsin suosittelemia ruoka-annoksia, niin lautasella lötkötti iso pihvi ja ihan pikkuisen vihreää salaattia.[/QUOTE]
Miksiköhän vhh-ruokavalio nähdään yleensä vain Atkinsin dieettinä, vaikka Atkinsin dieetti on itse asiassa vain yksi pieni osa vhh-ruokavaliota? Atkins ei kaikille sovi ja sitä ei yleensä suositellakaan kuin niille, joilla on paljon painoa pudotettavana. Atkinsin dieetissä pyritään tosi pienten hiilihydraattimäärien avulla ketoosiin (ei kannata sekoittaa ketoasidoosiin...) ja ketoosi ei käy kaikille. Itse en edes ole koskaan siihen pyrkinyt.
Mitä tulee kasvisten syöntiin, niin ainakin itse syön nykyään kasviksia enemmän ja monipuolisemmin kuin ennen, ns. normaaliruokavaliolla ollessani. Lautaselle tulee koottua kasviksia eri muodoissa paljon enemmän kun perunaa, riisiä tms. lisuketta ei enää ole turhana lautasen (ja vatsan) täytteenä.
| |
| | |
16.03.10, 20:30
|
#15 (linkki)
|
|
^Miksiköhän tuo quote-toiminto ei aina pelaa, vai enkö osaa käyttää sitä... Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Saanko olla utelias ja tiedustella, että mitä kaikkea tulee syötyä jos syö rasvoja 150 g päivässä? Oikeasti kiinnostaisi. | Saahan sitä utelias olla ;). Ensinnäkin syön kaiken normaalirasvaisena, lihat, maitotuotteet, ym. Ei siis yhtään kevyttuotteita. Lisäksi mieluusti hauduttelen kaikkea kermassa ja voissa ja lisään salaatteihin oliiviöljyä, joko sellaisenaan tai kastikkeeksi valmistettuna. Rasvainen majoneesikin on hyvää salaattien kanssa. Höyrytettyihin vihanneksiin on kiva lisätä voisulaa ja gratiinit ovat erityistä herkkuani kermaan tehtynä ja kunnon juustokuorrutuksella ja mahd. Aurajuustolla höystettynä. Tykkään myös Turkkilaisesta jogurtista ja erilaisista smetana viritelmistä esim. kalan kanssa. Loppujen lopuksi syömiseni eivät mitenkään hirveästi poikkea ns. tavallisesta, en vain kaihda rasvaa lainkaan. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Lisään vielä, että itse olen porkkanoiden ja omenoiden suurkuluttaja. No, tähän aikaan vuodesta omenat eivät maistu kun ei ole niiden aika, mutta noin yleisesti. Porkkana, tomaatti, omena, varsiselleri, paprika...näitä nyt pitää olla aina kotona, jotta olisi jotakin mistä ruokaa laittaa :). |
Jonkin verran porkkanoita syön itsekin, vaikka ne nyt eivät ihan parasta mahdollista vhh-ruokaa olekaan, mutta sillä kuuluisalla kohtuudella syötynä ihan ok. Omenatkin, vars. kotimaiset, on ihan ok ruokaa kunhan nyt ei kilokaupalla kerrallaan syö. Makeimmat omenalajikkeet kannattaa kyllä jättää kauppaan... Itsekin pidän paljon tomaatista ja paprikasta ja niitä todella täytyy olla aina kaapissa valmiina :). Varsiselleriä ei olekaan pitkään aikaan tullut kokeiltua, voisikin maistua vaihteeksi hyvältä :).
| |
| | |
16.03.10, 21:49
|
#16 (linkki)
|
|
Kyllähän se rasvakammo on iskostettu syvälle mieliimme ja vaikuttaa se minuunkin jollakin tasolla, vaikka mikään hysteerikko en rasvan suhteen olekaan. Muuten kuin että prosessoituja rasvoja vältän (trans fat). Voita käytän leivonnassa, vähäisiä määriä ruuanlaitossa, mutta leivän päälle laitan kyllä jos ei muuta ole. Kermaa käytän erittäin harvoin, joskus juhlahetkenä jälkiruuassa tai sen kanssa. Periaatteena olen koettanut pitää sitä, että ei monenlaisia rasvoja yhdellä aterialla. Salaatinkastikkeissa käytän aina neitsytoliiviöljyä sekä kuullotan kasviksia tavallinen öljy tai oliiviöljy (+ joskus voi) -seoksessa. Fat free tuotteita en käytä, vaan jugurtit ovat joko low fat tai whole milk kreikkalainen jugurtti.
Liian rasvainen ruoka aiheuttaa ainakin minulle vireystason laskua ja huonoa oloa ja vatsavaivoja.
Lounaaksi laitoin tänään itselleni angel hair pastaa ja tomaattikastiketta. Iso purkillinen kokonaisia tomaatteja, tomaattipastea 2 rkl, kaksi porkkanaa raastettuna, 1 varsisellerin varsi, sipuleja (sweet onion, shallot, valkosipuli), kasvislientä, vähän vettä ja mausteita. Pitkä haudutus. Lisäksi parmesanraastetta ja tuoretta basilikaa käsin nypittynä annokseen. Jälkiruuaksi korvapuusti.
Välipalajuoma: jäisiä mansikoita, banaani, appelsiini, tuoretta ananasta, loraus vettä. Blenderillä kuohkeaksi juomaksi.
| |
| | |
19.03.10, 19:45
|
#17 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Kyllähän se rasvakammo on iskostettu syvälle mieliimme ja vaikuttaa se minuunkin jollakin tasolla, vaikka mikään hysteerikko en rasvan suhteen olekaan. Muuten kuin että prosessoituja rasvoja vältän (trans fat). Voita käytän leivonnassa, vähäisiä määriä ruuanlaitossa, mutta leivän päälle laitan kyllä jos ei muuta ole. Kermaa käytän erittäin harvoin, joskus juhlahetkenä jälkiruuassa tai sen kanssa. Periaatteena olen koettanut pitää sitä, että ei monenlaisia rasvoja yhdellä aterialla. Salaatinkastikkeissa käytän aina neitsytoliiviöljyä sekä kuullotan kasviksia tavallinen öljy tai oliiviöljy (+ joskus voi) -seoksessa. Fat free tuotteita en käytä, vaan jugurtit ovat joko low fat tai whole milk kreikkalainen jugurtti. | Joo, transrasvat ovat kyllä niitä rasvamaailman "pahiksia", joita ehdottomasti kannattaakin välttää. Kermaa sen sijaan ei ole mitään syytä (eikä voita tietenkään...) välttää, olihan tuossa taannoin tutkimuksia siitäkin, että maitorasva on erityisen tarpeellista naisille, parantaa hedelmällisyyttä ja vähentää rintasyöpäriskiä muun hyvän lisäksi. Rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita käyttäneiden naisten keskuudessa esiintyi enemmän vaikeuksia tulla raskaaksi. Ja kermahan on mitä mainioin esim. kastikkeisiin, kiehuu mukavasti kokoon, eikä välttämättä tarvitse mitään suurustetta.
Tarkoitatko tavallisella öljyllä kenties auringonkukka-, rypsi- vai jotain muuta öljyä? Auringonkukka- ja rypsi öljyä ei kannata käyttää paistamiseen, koska ne sisältävät pääasiassa pitkäketjuisia, monityydyttymättömiä rasvahappoja, jotka eivät kestä kuumennusta käytännössä lainkaan ja tuhoutuvat paistettaessa, muodostaen näin melkoisen syöpäpommin. Yleensäkään kasviöljyt eivät sovellu paistamiseen, mutta esim. oliiviöljy kestää kuumennusta vähän paremmin, koska se sisältää pääasiassa yksittäistyydyttymättömiä rasvahappoja, jotka eivät tuhoudu niin alhaisissa lämpötiloissa. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Liian rasvainen ruoka aiheuttaa ainakin minulle vireystason laskua ja huonoa oloa ja vatsavaivoja. |
Vatsavaivat saattavat johtua sappiongelmista, yleensä rasvainen ruoka paljastaa sappivaivat. Lisäksi rasvaiseen ruokaan pitää tottua. Jos on koko ikänsä syönyt runsaasti hiilihydraatteja, silloin keho on tottunut käyttämään niitä ensisijaisena energianlähteenä, eikä osaa käyttää syötyä rasvaa hyväkseen. Siitä ehkä johtuu vireystäson lasku. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Lounaaksi laitoin tänään itselleni angel hair pastaa ja tomaattikastiketta. Iso purkillinen kokonaisia tomaatteja, tomaattipastea 2 rkl, kaksi porkkanaa raastettuna, 1 varsisellerin varsi, sipuleja (sweet onion, shallot, valkosipuli), kasvislientä, vähän vettä ja mausteita. Pitkä haudutus. Lisäksi parmesanraastetta ja tuoretta basilikaa käsin nypittynä annokseen. Jälkiruuaksi korvapuusti.
Välipalajuoma: jäisiä mansikoita, banaani, appelsiini, tuoretta ananasta, loraus vettä. Blenderillä kuohkeaksi juomaksi. | | |
| | |
19.03.10, 20:50
|
#18 (linkki)
|
|
"Tavallisia" öljyjä minulla on canola oil ja extra light olive oil. Kestävät hyvin kasvisten kuullottamista, koskaan ei ole syytä päästää öljyä niin kuumaksi, että alkaa savuamaan. Täkäläinen voi on huonolaatuista, sitä en käytä paistamiseen, vaan ostan parempilaatuista voita (tanskalaista, irlantilaista, ranskalaista). Harmi kun täältä ei saa suomalaista voita :). Olen huomannut, että juuri huonlaatuiset rasvat aiheuttavat vatsavaivoja eli joskus jokin ruoka ( esim. stir fry) saattaa aiheuttaa välittömän reaktion. Siitä olen määritellyt ravintolan tason sekä heidän käyttämänsä öljyn laadun sekä määrän. Kotiruoka ei aiheuta koskaan vatsavaivoja, kun taas ravintolaruoka aiheuttaa hyvin usein.
Vesipisara, kerroit syöväsi 150 g rasvaa päivässä. Tarkoititko, että syöt tämän määrän puhdasta rasvaa vai 150 g rasvaista tuotetta. Itseäni kun ajattelen, niin en ikinä pystyisi syömään tällaista rasvamäärää yhtenä päivänä.
Totta on, että olen koko elämäni ollut hiilihydraattipainotteisella ruokavaliolla, en tietoisesti, vaan olen syönyt mikä maistuu parhaiten.
| |
| | |
19.03.10, 22:47
|
#19 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields "Tavallisia" öljyjä minulla on canola oil ja extra light olive oil. Kestävät hyvin kasvisten kuullottamista, koskaan ei ole syytä päästää öljyä niin kuumaksi, että alkaa savuamaan. Täkäläinen voi on huonolaatuista, sitä en käytä paistamiseen, vaan ostan parempilaatuista voita (tanskalaista, irlantilaista, ranskalaista). Harmi kun täältä ei saa suomalaista voita :). Olen huomannut, että juuri huonlaatuiset rasvat aiheuttavat vatsavaivoja eli joskus jokin ruoka ( esim. stir fry) saattaa aiheuttaa välittömän reaktion. Siitä olen määritellyt ravintolan tason sekä heidän käyttämänsä öljyn laadun sekä määrän. Kotiruoka ei aiheuta koskaan vatsavaivoja, kun taas ravintolaruoka aiheuttaa hyvin usein. | Siis "canola oil" taitaa olla rypsiöljyä, vai kuinka? No, itse en edes kuullottaisi (tai yleensäkään lainkaan käyttäisi...) rypsiöljyssä mitään, koska se ei tosiaankaan kestä kuumennusta juuri lainkaan. Ei tarvitse mennä lähellekkän savuamispistettä, saadakseen monityydyttymättömän rypsiöljyn "härskiintymään". Jos sitä rypsiä nyt jostakin syystä on pakko käyttää, niin sitten ihan kylmiltään ja ehdottomasti kylmäpuristettuna.
Sääli jos jenkeistä ei saa kunnon voita, se on kyllä todella hyvä paistorasva. Vielä parempaa paistamiseen olisi kookosöljy, se kestää vielä korkeampia lämpötiloja kuin voi, mutta kookosöljyn hieman omintakeisesta mausta eivät kaikki pidä.
Hmm, jos saat vatsavaivoja vain ravintolaruuasta, niin kyseessä saattaa olla myös jokin lisäaine tms. jota käytetään tiettyjen ruokien yhteydessä, eikä niinkään itse rasva. Varsinkin jos vaivaa esiintyy niissä vähän huonolaatuisemmissa ravintoloissa. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Vesipisara, kerroit syöväsi 150 g rasvaa päivässä. Tarkoititko, että syöt tämän määrän puhdasta rasvaa vai 150 g rasvaista tuotetta. Itseäni kun ajattelen, niin en ikinä pystyisi syömään tällaista rasvamäärää yhtenä päivänä.
Totta on, että olen koko elämäni ollut hiilihydraattipainotteisella ruokavaliolla, en tietoisesti, vaan olen syönyt mikä maistuu parhaiten. |
Siis tuohon rasvamäärään on laskettu kaikki syömäni ruoan sisältämä rasva. Ei pelkästään lisätty rasva, vaan myös se mitä esim. syömäni liha tai kala tai esim. kananmuna itsessään sisältää. En sentään vetele voipaketista 200g palasta kerrallaan ;) Esim. fineli.fi sivustolta löytyy hyvä laskuri, nimeltään ruokakori, johon voit syöttää jokaisen suuhusi pistämäsi ainesosan määrineen ja laskuri laskee kuinka paljon syömäsi ruoat sisältävät esim. rasvaa, hiilihydraattia ja proteiinia, samoin kuin se kertoo kuinka paljon vitamiineja ja kivennäisaineita olet saanut syömästäsi ruoasta. Joskus kun olen viitseliäällä tuulella, niin kirjoittelen päivän syömiseni ruokakoriin ja ainakin sen mukaan rasvoja tulee yleensä syötyä jotakin 150-200g väliltä.
Mielestäni (ja tässä nyt en tarkoita sanoa mitenkään pahalla, älköön kukaan loukkaantuko...) kaikkinainen uuden kokeileminen on lähinnä asennekysymys. Kun luopuu ajattelutavasta "minä en ikinä pysty" ja kokeilee vaan, niin huomaa pystyvänsä aika moniin asioihin ja vieläpä nauttivansa niistä... Jos ei edes kokeile, niin ei voi oikeasti tietää pystyykö vai eikö. Ja ei se 150g rasvaa päivässä edes ole kovin paljon...
| |
| | |
19.03.10, 23:22
|
#20 (linkki)
|
|
Minä kun uskon kaikenlaista, niin uskoin, että rypsiöljyllä voi paistaa, kun kerran niin sanottiin ja kaiken lisäksi sen piti olla terveellistä. Sehän räiskyy ja palaa pannulle, pitäisi lailla kieltää rypsiöljyn käyttö paistamiseen, voilla paistaminen sen sijaan onnistuu.
On ollut tosi vaikea alkaa ajatella uudelleen, mutta niin olen yrittänyt tehdä. Vaatii mielikuvitusta, jos on tottunut vetämään perunaa naamariin.
| |
| | |
20.03.10, 01:25
|
#21 (linkki)
|
|
Canola-oil on juuri niitä "paistonkestäviä" öljyjä, sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Toisaalta taas mikä tahansa rasva palaa pannulle jos pannu on liian kuuma. Minulla on tapana kuumentaa pannut ja padat keskilämmöllä tai miedommalla, ei täysillä, ja tällä konstilla myös pannut säilyvät hyvinä pitkään. Pinnoitetut pannut siis. Minulla on vain yksi teflonpannu ja pinnoitettu lettupannu, kaikki muut ovat terästä.
Monissa stir-fry paikoissa kasvikset ja lihat paistetaan nopeasti erittäin kuumassa öljyssä. Usein olen nähnyt kun öljy oikein savuaa ja siihen sitten heitetään raaka-aineet kypsymään.
Täkäläinen voi palaa herkästi pannulle ja siitä olen päätellyt sen olevan huonolaatuista. Maussa en muuten huomaa juurikaan eroa muiden maiden voihin verrattuna. Noin yleisesti pyrin käyttämään mahdollisimman vähän mitään rasvoja ruuanlaitossa, mutta kuullotan kyllä kasviksia pienessä määrässä öljyä tai öljyjen ja voin seoksessa.
Joskus tulee luetteua kaikenlaisia erilaisten ihmisten dietti-ohjeita lehdistä ym., ja kyllä niissä pistää silmään rasvan ja sokerin kaikkinainen puuttuminen ruokavaliosta. Lehdissä on paljon juttuja näistä superlaihduttajista (jotka ovat usein erittäin lihavia dietin aloittaessaan), ja ei tarvitse ollenkaan hämmästellä heidän laihtumisiaan, koska heidän nauttimiensa ruokien kalorimäärät ovat erittäin alhaiset. Kun siihen lisätään vielä runsasta liikuntaa, niin raju laihtuminen on taattu. Kun vertaa omia syömisiään näihin (vaikka yrittää pitää omankin ruokavalion suht. terveellisenä), niin ne omat syömiset tuntuvat hyvin epäterveellisiltä.
| |
| | |
20.03.10, 09:53
|
#22 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja *Vesipisara* Ja ei se 150g rasvaa päivässä edes ole kovin paljon... | Mietin vaan, että jos 100 grammassa puhdasta rasvaa on kaloreita yli 800 kcal ja 150 grammassa siis reilu 1200 kcal, niin mikäköhän on sinun pävän kokonaiskalorimäärä, jos kaikki päivän ruuat taikka kalorit laskee. Nainen kuluttaa keskimäärin 2000 kcal päivässä, jos ei liiku kovinkaan paljon. Minä kyllä paisuisin kuin pullataikina, jos päivittäin saisin ravinnosta 150 grammaa rasvaa.
| |
| | |
20.03.10, 10:25
|
#23 (linkki)
|
|
Minäkään en ole mikään rasvakammoinen ja pidän erityisesti voin ja oivamariinin mausta, mutta valitettavasti rasva vyötäröllä eli vyötärömakkarat eivät ole kaunista katseltavaa. On vähän pakko pitää jotain rajaa rasvan (sekä hiilihydraattien) saannissa, jotta pysyy normaalipainoisena.
| |
| | |
20.03.10, 11:11
|
#24 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Minä kun uskon kaikenlaista, niin uskoin, että rypsiöljyllä voi paistaa, kun kerran niin sanottiin ja kaiken lisäksi sen piti olla terveellistä. Sehän räiskyy ja palaa pannulle, pitäisi lailla kieltää rypsiöljyn käyttö paistamiseen, voilla paistaminen sen sijaan onnistuu. | Juu, ei oikein onnistu paistaminen rypsillä. Itse en käytä rypsiöljyä enää muutenkaan sen sisältämän runsaan linolihapon vuoksi (linolihappo on yksi Omega-6 rasvoista), joka ei suurina määrinä ole kovin terveellistä. Runsas linolihapon määrä on tutkimuksissa yhdistetty ainakin useiden eri syöpälajien lisääntyneeseen märään. Lisäksi minusta rypsiöljy, tai ainakin sen kylmäpuristettu muoto maistuu tosi pahalle. Muulla tavoin kuin kylmäpuristamalla valmistettu rypsiöljy onkin sitten jo valmiiksi pilalla. Eli sitä voi käyttää vaikka kitisevien ovensaranoiden voiteluun... Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no On ollut tosi vaikea alkaa ajatella uudelleen, mutta niin olen yrittänyt tehdä. Vaatii mielikuvitusta, jos on tottunut vetämään perunaa naamariin. |
Menepä karppaus.infon reseptisivuille, niin löydät paljon erilaisia vhh-reseptejä. Niistä todennäköisesti löytyy jokaiselle jotakin!
| |
| | |
20.03.10, 11:30
|
#25 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Canola-oil on juuri niitä "paistonkestäviä" öljyjä, sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Toisaalta taas mikä tahansa rasva palaa pannulle jos pannu on liian kuuma. Minulla on tapana kuumentaa pannut ja padat keskilämmöllä tai miedommalla, ei täysillä, ja tällä konstilla myös pannut säilyvät hyvinä pitkään. Pinnoitetut pannut siis. Minulla on vain yksi teflonpannu ja pinnoitettu lettupannu, kaikki muut ovat terästä. |
Siis mitä kasvia se Canola-oil sisältää? Sanakirjan mukaan canola tarkoittaa rapsia. Joka on käytännössä ihan sama asia kuin rypsi. Mikäli Canola-öljy on rapsia käsiteltynä paistonkestäväksi, niin voin vain kuvitella mitä se käsittely on tehnyt monityydyttymättömille rasvahapoille... Eli edelleenkään en millään usko, että Canola-öljy on missään mielessä tervellistä ;)
Siitä olen samaa mieltä, että liian kuumalla ei kannata paistaa. Rasva, oli se sitten mitä tahansa rasvaa, ei saa päästä palamaan. Eihän se palaneessa rasvassa kypsennetty ruoka edes maistu hyvälle. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Monissa stir-fry paikoissa kasvikset ja lihat paistetaan nopeasti erittäin kuumassa öljyssä. Usein olen nähnyt kun öljy oikein savuaa ja siihen sitten heitetään raaka-aineet kypsymään. | Voipi toki johtua vatsavaivat tuostakin syystä. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Täkäläinen voi palaa herkästi pannulle ja siitä olen päätellyt sen olevan huonolaatuista. Maussa en muuten huomaa juurikaan eroa muiden maiden voihin verrattuna. Noin yleisesti pyrin käyttämään mahdollisimman vähän mitään rasvoja ruuanlaitossa, mutta kuullotan kyllä kasviksia pienessä määrässä öljyä tai öljyjen ja voin seoksessa. | Niin no, suosittelisin kyllä reilua rasvan määrän lisäämistä, mutta sen olen jo sanonut moneen kertaan joten.... Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Strawberry Fields Joskus tulee luetteua kaikenlaisia erilaisten ihmisten dietti-ohjeita lehdistä ym., ja kyllä niissä pistää silmään rasvan ja sokerin kaikkinainen puuttuminen ruokavaliosta. Lehdissä on paljon juttuja näistä superlaihduttajista (jotka ovat usein erittäin lihavia dietin aloittaessaan), ja ei tarvitse ollenkaan hämmästellä heidän laihtumisiaan, koska heidän nauttimiensa ruokien kalorimäärät ovat erittäin alhaiset. Kun siihen lisätään vielä runsasta liikuntaa, niin raju laihtuminen on taattu. Kun vertaa omia syömisiään näihin (vaikka yrittää pitää omankin ruokavalion suht. terveellisenä), niin ne omat syömiset tuntuvat hyvin epäterveellisiltä. | Pitemmän päälle erittäin alhaisen kalorimäärän noudattaminen ei kannata, koska keho menee helposti "säästöliekille" ja paino saattaa jopa nousta, vaikka kaloreita saadaan tosi vähän. Lisäksi erilaisten ravintoaineiden saanti vaikeutuu, jos yrittää pysyä todella alhaisilla kaloreilla. Olihan tästäkin taannoin tutkimuksia, että iso osa erityisesti naisista kärsii jatkuvista vitamiinien ja kivennäisaineiden sekä rasvahappojen ja proteiinin puutteesta, koska eivät lihomisen pelossa uskalla syödä tarpeeksi.
| |
| | | | |