| tallaajalle
Ensin pitää kiittää hienosta kannanotostasi, josta huomaa, että et taida ihan tavalline tallaaja kuitenkaan olla, niin hienosti olet asiaa ajatellut.
Hyvä, että et kärjistä asioita, koska sillä emme pääse lainkaan eteenpäin, jos keskustelemme tasolla karppaan, et karppaa.
On ihan totta, kuten sanot, että jokainen ihminen on yksilö ja käyttää saamansa ravinnon eri tavalla. Niihin muuttuviin tekijöihin voisi lisätä vielä ympäristön ja henkisen olotilan; nekin vaikuttavat ruuansulatukseen ja niihin aineyhdistelmiin, jotka vaikuttavat elämäämme. Ensimmäisenä tulee mieleen ympäröivät saasteet ja homeet, ja henkisellä puolella stressi ja henkinen tasapaino.
Mitä tulee ruoka-ainevalintoihin, niin toisaalta ne ovat muotiasioitakin, mutta kuten minulla, ne ovat myös tietoisia valintoja, joille on peruste. Voimakas hiilihydraattien välttäminen, jossa suljetaan pois paljon erilaisia raaka-aineita, ei sovi minulle ja en halua olla ehdoton karppaaja.
Laihdutusmielessä hiilihydraattien rajoittaminen on yksi keino pudottaa painoa.
Useimmille karppaajille ruokavalio muuttuukin kokonaisuudessaan terveellisemmäksi, koska he joutuvat korvaamaan hiilihydraatteja kaloilla, juureksilla, kasviksilla. minulle on käynyt juuri näin, eli syön terveellisemmin ja se voikin olla osasyy veren arvojen paranemiseen ja pelkästään viljojen välttely ei tuo sitä muutosta. Samoin syömäni vitamiinit voivat vaikuttaa edullisesti, kuten sanoitkin.
Nyt tarvitaankin tutkimuksia, viljojen vaikutuksesta ihmiskehoon, usein on mainittu eskimot, jotka elävät terveellisesti ilman viljaa, mutta onko heilläkin kalan suotuisa vaikutus se, joka on määräävämpi.
Kaiken kaikkiaan, jos ihminen kiinnittää huomiota ruokavalioonsa ja monipuolistaa sitä, niin sillä on hyviä vaikutuksia terveyteen. Ruuan monipuolistamista minulla oli vaihtaminen aamiaisleivän, eväsleivän, välipalaleivän, päivällisleivän, iltapalaleivän johonkin muuhun ravintoon, kuten salaatteihin, kalaan, perusruokiin.
Kaiken taustalla minulla oli viljojen aiheuttama allerginen reaktio suolistossa, joka ei ollut keliakiaa. Kuinkahan moni leivänhimossaan ravaa yhtä paljon vessassa. Kuitenkaan kaikki kivet eivät ole vielä leivän kohdalla vielä käännetty. Minun kokemuksen mukaan leipä on yliarvostettua "terveysruokaa", mutta kohtuudella käytettynä , aivan kelpo ravintoa osalle ihmisistä?
|