| |  | | |
29.03.10, 10:41
|
#51 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2007
|
[QUOTE=*Vesipisara*;10482907]
Selluliitti
Ihon hoidossa selluliitti tarkoittaa pienistä rasvakertymistä johtuvaa ihon epätasaisuutta. Selluliittisessa kudoksessa rasvasolut ovat suurentuneet ja muodostaneet sitten rasvakertymiä. Kun rasvojen palaminen on jostain syystä hidastunut, selluliitti ilmestyy näkyviin muhkuraisena, appelsiininkuorta muistuttavana ihona. Selluliitti ei ole pelkkää rasvaa, vaan se on myös ravinnosta saatua ylimääräistä sokeria, joka on muuttunut rasvaksi.Ylimääräinen sokeri eli glukoosi varastoituu ihomme alle rasvaksi ja muuttuu vähitellen näkyväksi selluliitti-ihoksi.
Uskon tuohon yllä olevaan tekstiin, että selluliitti on rasvakertymistä johtuvaa ihon epätasaisuutta. Tottakai kaikki ylimääräinen ravinto, joka on peräisin rasvoista, hiilihydraateista sekä proteiineista, kertyy rasvaksi. Minne se rasva kertyy on varmaan lähinnä perinnöllistä. Minulla ylimääräinen rasva kertyy lähinnä rintoihin ja vatsaan, ei ole muodostunut muhkuraisia rasvakertymiä peräpuolelle. Jotkut väittävät, että muhkurainan selluliitti johtuu osittain kuona-aineista.
Väite, että Ylimääräinen sokeri eli glukoosi varastoituu ihomme alle rasvaksi ja muuttuu vähitellen näkyväksi selluliitti-ihoksi, on mielestäni vähän harhaanjohtava. Aivan, kuin kaikki ylimääräinen hiilihydraatti muuttuisi selluliitiksi. Totta on, että ylimääräinen hiilihydraatti (ja myös rasva) varastoituu kehossa rasvaksi, mutta eiköhän se mene vähän kaikkialle elimistöön. Hiilihydraatithan ovat itse erittäin vesiliukoisia, sokeri liukenee hyvin veteen. Elimistö vaan muuttaa ylimääräisen polttoaineen varastorasvaksi.
Mielestäni kaikkien kannattaisi lukea ihan yleissivistyksenn kannalta vähän biokemian perusteita, että ymmärtää paremmin näitä kehossa tapahtuvia aineenvaihduntaprosesseja sekä ymmärtää paremmin biomolekyylejä. Yksi hyvä suomenkielinen kirja olisi Leena Turpeenojan, Biokemiaa virtsa-aineesta lääkemaitoon. Siinä on hyvin tiiviissä paketissa perustiedot biokemiasta.
| |
| | |
29.03.10, 13:16
|
#52 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2009
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jatta66 Selluliitti ei ole pelkkää rasvaa, vaan se on myös ravinnosta saatua ylimääräistä sokeria, joka on muuttunut rasvaksi.Ylimääräinen sokeri eli glukoosi varastoituu ihomme alle rasvaksi ja muuttuu vähitellen näkyväksi selluliitti-ihoksi.
Uskon tuohon yllä olevaan tekstiin, että selluliitti on rasvakertymistä johtuvaa ihon epätasaisuutta. Tottakai kaikki ylimääräinen ravinto, joka on peräisin rasvoista, hiilihydraateista sekä proteiineista, kertyy rasvaksi. Minne se rasva kertyy on varmaan lähinnä perinnöllistä. Minulla ylimääräinen rasva kertyy lähinnä rintoihin ja vatsaan, ei ole muodostunut muhkuraisia rasvakertymiä peräpuolelle. Jotkut väittävät, että muhkurainan selluliitti johtuu osittain kuona-aineista. | Reisissä ja pakaroissa taisi olla enemmän estrogeenihormoni-reseptoreja, mikä on mainittu ainakin yhdeksi syyksi sille, että nimenomaan sinne kertyvä ylimääräinen rasva muotoutuu helpommin selluliitiksi. Tosin olen nähnyt useammankin ihmisen, joilla on melkoiset selluliittikertymät myös vatsassa ja jopa selässä... Ja sitä mihin rasva kertyy, pystyy ohjaamaan myös ruokavaliolla, emme ole ihan täysin perinnöllisyytemme vankeja, vaikka joillakin onkin selvästi taipumus kerätä rasvaa esim. juuri vatsaan. Eikös ne kuona-aineetkin poistu elimistöstö verenkierron ja lymfanestekierron mukana, joten alaraajojen selluliitin synnylle heikentyneellä nestekierrolla on varmaan aika iso vaikutus, kuten myös sillä, että syökö paljon ravintoa, joka sitoo kudoksiin ylimääräistä nestettä. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jatta66 Väite, että Ylimääräinen sokeri eli glukoosi varastoituu ihomme alle rasvaksi ja muuttuu vähitellen näkyväksi selluliitti-ihoksi, on mielestäni vähän harhaanjohtava. Aivan, kuin kaikki ylimääräinen hiilihydraatti muuttuisi selluliitiksi. Totta on, että ylimääräinen hiilihydraatti (ja myös rasva) varastoituu kehossa rasvaksi, mutta eiköhän se mene vähän kaikkialle elimistöön. | Toki kaikki varastorasva ei muutu selluliitiksi, mutta hiilihydraatit kun samalla sitovat nestettä kudoksiin enemmän kuin kaverinsa proteiinit ja rasva, niin ihmisellä, joka on lihonut runsaalla hiilarimäärällä, on todennäköisesti suurempi taipumus saada pöhöttyneen ja muhkuraisen näköistä kertymää kroppaansa kuin valtavalla rasvan syönnillä itsensä lihottaneella ihmisellä. Mutta kuten aiemmin sanoin selluliittiin vaikuttaa varmasti niin monet muutkin syyt, että pelkällä ruokavaliolla sitä on varmaan vaikea poistaa. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jatta66 Hiilihydraatithan ovat itse erittäin vesiliukoisia, sokeri liukenee hyvin veteen. Elimistö vaan muuttaa ylimääräisen polttoaineen varastorasvaksi. | Tuota, nyt en ihan seuraa ajatustasi. Mitä tekemistä sokerin vesiliukoisuudella on sen kertymiselle varastorasvaksi? Varastorasvan kertymistä säätelee aika pitkälti insuliinin eritys ja silloin ei ole ollenkaan yhdentekevää mistä makroravintoaineista energiansa kerää.
En nyt lähde enää selostamaan asiaa sen kummemmin, aika ei riitä, enkä ole niin selväsanainen ihminen, että osaisin selittää metaboliaan liittyviä asioita niin hyvin, että joku saisi niistä tolkkua... Sen sijaan linkitän tähän yhden aiheeseen liittyvän keskustelun, jossa asiaa on valotettu aika perusteellisesti. Toivon, että asiasta kiinnostuneet todella lukevat sen, vaikka keskustelu on kohtuu pitkä ja osin vähän "riitainen"... Keskustelijoiden joukosta löytyy kuitenkin asiaan jo koulutuksensakin (kemisti, ym.) puolesta hyvin perehtyneitä ihmisiä, joten mistään huuhaasta ei ole kyse. Rasvasta läskiä - karppaus.info :: keskustelufoorumi Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jatta66 Mielestäni kaikkien kannattaisi lukea ihan yleissivistyksenn kannalta vähän biokemian perusteita, että ymmärtää paremmin näitä kehossa tapahtuvia aineenvaihduntaprosesseja sekä ymmärtää paremmin biomolekyylejä. Yksi hyvä suomenkielinen kirja olisi Leena Turpeenojan, Biokemiaa virtsa-aineesta lääkemaitoon. Siinä on hyvin tiiviissä paketissa perustiedot biokemiasta. | Varmaan ihan asiallinen kirja. En ole lukemut, joten en osaa sanoa löytyvätkö esim. linkittämästäni keskustelusta ilmi tulevat asiat siitä.
| |
| | |
29.03.10, 15:51
|
#53 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 03/2007
|
Nuo metaboliaan liittyvät asiat kuuluvat lähinnä biokemistin koulutukseen. Itse olen koulutukseltani kemisti. Mutta sivuaineena opiskelin biokemiaa cumun verran ja sen puitteissa kyllä tuli opiskeltua myös noita aineenvaihduntan liittyviä juttuja. Yleensä asioista jotain lukeeneena osaa suhtautua kriittisesti moniin kirjoituksiin.
| |
| | |
29.03.10, 16:58
|
#54 (linkki)
|
|
Palasin asiaan tuon selluliitin suhteen... Kaivoin esille vanhoja ammattikouluaikaisia muistiinpanoja (olen joskus aikoja sitten käynyt ammattikoulun kosmetologilinjan) ja katsoin mitä silloin selluliitistä opetettiin.
Silloin selluliitti jaettiin kahteen eri tyyppiin, nesteperäiseen ja rasvaperäiseen, joissa siis toisessa tyypissä sellu koostuu lähinnä ylimääräisestä nesteestä ja toisessa rasvasta. Olen kuitenkin käsittänyt, että tätä jakoa ei nykyään enää käytetä, vaan sellu on aina enemmän tai vähemmän molempia sisältävää.
Pääsääntöisesti selluliitti on kuitenkin suurentuneita, toisiinsa "liimaantuneita", ryppäitä muodostavia rasvasoluja, joiden ympärille on muodostunut säikeinen kudosverkko. Näiden rasvanoduleiden välissä on jumittuneita nestekertymiä. Syytä siihen, miksi joillakin ihmisillä rasvasoluilla on taipumus liittyä ryppäiksi ja kasvattaa ympärilleen säikeinen kudosverkko, ei ainakaan silloin tiedetty. Epäiltyjä syitä oli kuitenkin erityisesti naishormonien ja vääränlaisen ravinnon aiheuttama rasvan varastointi-ilmiö, jota istumatyö ja vähäinen liikunta tehostaa. Eli yhteenliittyneet, suurentuneet ja säieverkon ympäröimät rasvasolut ovat äärimmäisen tehokkaasti varastoitunutta rasvaa, jota keho ei ihan helposti ota käyttöön.
Tuo ainakin selittäisi sen miksi vhh:lla aika moni on saanut selluliittinsa vähenemään. Vhh:lla kun varastorasvojen palaminen on yleensä tehokkaampaa, kuin korkeahiilihydraattisella ruokavaliolla. Lisäksi ylimääräisen nesteen kertyminen vähenee. Hormonien vaikutus on kuitenkin varmaan aika iso, enkä tiedä onko ihan perinpohjaista syytä juuri tuohon rasvasolujen yhteenliimaantumiseen vieläkään löydetty. Jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä.
| |
| | |
29.03.10, 17:08
|
#55 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jatta66 Nuo metaboliaan liittyvät asiat kuuluvat lähinnä biokemistin koulutukseen. Itse olen koulutukseltani kemisti. Mutta sivuaineena opiskelin biokemiaa cumun verran ja sen puitteissa kyllä tuli opiskeltua myös noita aineenvaihduntan liittyviä juttuja. Yleensä asioista jotain lukeeneena osaa suhtautua kriittisesti moniin kirjoituksiin. | No niin tiesin kyllä, että metabolia on biokemistien alaa ja käsittääkseni biokemiaa tuossa linkittämässäni keskustelussakin osa ihmisistä on opiskellut. Koulutuksesi puolesta pystyt sitten sinäkin osittain kyseenalaistamaan myös niitä oppeja, joita olet aikoinaan saanut... Lue nyt ihan vaikka huviksesi tuo keskustelu (ja muitakin asiaan liittyviä keskusteluja ko. palstalta), niin voit sitten todeta kuinka paljon se sisältää asiaa, joka ei mene niiden teorioiden mukaan, joita olet metaboliasta opiskellut. Vai sisältääkö se yleensäkään sellaisia asioita lainkaan.
| |
| | |
07.04.10, 21:01
|
#56 (linkki)
|
|
Suomessakin lääkärit (tai ainakin osa heistä...) ovat kai sitten vihdoin ja viimein kääntämässä kelkkaansa voin ja yleensäkin tyydyttyneiden rasvojen suhteen. Tässä (osa)kopio taannoisesta Mediuutisissa olleesta kirjoituksesta: "MediUutiset 19.3.2010: Moni lääkäri määrää voita kirjoitti: Yleislääketieteeseen erikoistuvan Pyry-Pekka Suonsivun mielestä voi tulisi rehabilitoida. Hänen mielestään kasviöljyjen kemialliseen kovettamiseen pitäisi suhtautua kriittisesti ja teollisesti aikaansaadut transrasvat tulisi kieltää kokonaan.
– Kasviöljyjen yhteys kroonisiin suolistosairauksiin pitäisi myös asettaa suurennuslasin alle. Samalla tavalla kananmunat vapautettiin pannasta vuonna 2007, kun havaittiin, että niiden haitallinen vaikutus kolesteroliarvoihin johtui tutkimusten väärintulkinnasta.
[...]
Suonsivun kanssa samoilla linjoilla on tamperelainen yleis- ja verisuonikirurgi Taija Somppi.
– Olen huomannut potilastyössäni, miten esimerkiksi voin ja kalaöljyjen lisääminen ruokavalioon auttaa monenlaisiin terveysongelmiin. Solukalvoista noin 50 prosenttia ja keuhkojen pinnan aktiivisesta aineesta sata prosenttia on tyydyttynyttä rasvaa. Ei tarvita paljon päättelyä, miksi esimerkiksi keuhko-oireet, astma ja allergiat ovat lisääntyneet.
Sompin mukaan voissa on erinomainen rasvahappokoostumus. Siinä on esimerkiksi seleeniä ja elimistölle välttämättömiä omega 3 - ja omega 6 -rasvahappoja sopivassa suhteessa."
Jatkona linkki erääseen blogiin, jossa myös tuoretta asiaa tyydyttyneistä rasvoista. Vähähiilarisesta ruokavaliosta kiinnostuneille saman linkin takaa löytyy asiallista tekstiä myös vhh:sta. Kirjoituksia voi myös halutessaan kommentoida... ja kommentitkin kannattaa lukea, täydentävät asioita mukavasti. “Kova” rasva ei ole yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin Ravitsemus ja terveys | |
| | |
08.04.10, 00:14
|
#57 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 02/2007
|
Kyllä ainakin minun elämäni on parantunut, kun olen viljatuotteita vältellyt. On tullut voimia lisää; olen ihan varma, että yliannos viljaa on terveysriski niin fyysisesti, kuin henkisestikin. Peruna on säilynyt ruokavaliossani, mutta sitäkin syön vähemmän. Painokin on vähän laskenut.
| |
| | |
09.04.10, 14:57
|
#58 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Kyllä ainakin minun elämäni on parantunut, kun olen viljatuotteita vältellyt. On tullut voimia lisää; olen ihan varma, että yliannos viljaa on terveysriski niin fyysisesti, kuin henkisestikin. Peruna on säilynyt ruokavaliossani, mutta sitäkin syön vähemmän. Painokin on vähän laskenut. | Eikös olekin aika mukava muutos olotilassa :) Perunaa voi ihan hyvin vähän syödäkin, varsinkin kun viljatuotteet on jätetty pois.
Edellisessä Akuutissa oli juttua Omega-6 rasvojen (tai oikeastaan linolihapon, omega-6:a on muitakin) ja haavaisen paksusuolentulehduksen yhteydestä, tässä linkki ohjelmaan. Juttu alkaa n. kuuden minuutin kohdalta. http://areena.yle.fi/ohjelma/c1a7590574 ... 8504eaec96
Aamulehdessä oli asiaa alhaisen kolesterolin yhteydestä syöpään. Samassa tekstissä myös mainittiin kuitenkin korkean kolesterolin yhteydestä sydän ja verisuonisairauksiin, joka sekään ei taida ihan pitää paikkaansa. Asia on paljon monimutkaisempi, esim. Ldl:n partikkelikoko vaikuttaa riskiin, ei niinkään Ldl:n määrä, eikä ainakaan kokonaiskolesterolin määrä. Linkki aamulehden artikkeliin: Aamulehti.fi | Alhainen kolesteroli voi olla merkki vakavasta sairaudesta
Ja tässä pari lisälinkkiä kolesterolista asiasta kiinnostuneille:
Kolesterolin alentaminen on paitsi hyödytöntä, myös terveydelle haitallista
Suomen Lääkärilehti 12 - 13/2008 vsk 63 s. 1152 - 1153 Jussi Halleen http://users.utu.fi/laslehti/terveys/Colale.txt
" Yhä useammat tutkijat epäilevät, että kolesterolin alentamisesta ei olisi juurikaan hyötyä sydäntautien ehkäisemisessä. Seerumin kolesterolipitoisuutta koskevia suosituksia kuitenkin kiristetään koko ajan ja kolesterolilääkkeitä syötetään yhteiskunnan tuella sadoille tuhansille suomalaisille."
Seuraava Uffe Ravnskovin kirjasta Kolesterolimyytti: Korkean kolesterolin hyödyt | |
| | |
11.04.10, 15:02
|
#59 (linkki)
|
|
Tässä uutta tietoa maitorasvoista. ACJN:n 15 vuoden seurantatutkimus Australiasta, jossa todettiin että eniten täysrasvaisia maitotuotteita syöneillä oli 69% alempi riski kuolla sydänverisuonisairauteen kuin niillä jotka söivät vähiten:
There was no consistent and significant association between total dairy intake and total or cause-specific mortality. However, compared with those with the lowest intake of full-fat dairy, participants with the highest intake (median intake 339 g/day) had reduced death due to CVD (HR: 0.31; 95% confidence interval (CI): 0.12–0.79; P for trend = 0.04) after adjustment for calcium intake and other confounders. Intakes of low-fat dairy, specific dairy foods, calcium and vitamin D showed no consistent associations. http://www.nature.com/ejcn/journal/vaop ... 1045a.html
Omega-6 rasva linolihappo onkin sitten yhdistetty sekä lisääntyneeseen verisuonten kovettumiseen, että syöpään. Tätä siis saa runsaasti rypsiöljystä, auringonkukkaöljystä, soijaöljystä jne. Lisäksi runsas pufan saanti on yhdistetty masennukseen, suolistovaivoihin ja ties mihin ihmisiä nykyään paljon vaivaaviin ongelmiin. Tässä pari linkkiä noihin sydänvaivoista, syövästä ja linolihaposta tehtyihin tutkimuksiin: Linoleic acid induces proinflammatory events in va... [J Nutr Biochem. 2006] - PubMed result The role of fatty acids and caveolin-1 in tumor ne... [Metabolism. 2008] - PubMed result
Ja tässä vielä hyvä tietopaketti ravinnon rasvoista ja kolesterolista tutkimuslinkkeineen: Ruokavalion rasvat ja veren kolesteroli Ravitsemus ja terveys | |
| | |
11.04.10, 16:54
|
#60 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Minä olin jokunen vuosi sitten vhh-dieetillä ihan terveydellisistä syistä. Vatsa oli täysin sekaisin ja kärsin järkyttävästä uupumuksesta. Olin toista vuotta lähes ilman vehnää, ruista, perunaa ja riisiä. Kauraa söin puurona ja silloin tällöin hiukan makeaa. Viikko dieetin aloittamisesta olivat vatsakivut poissa, ja muutamassa viikossa piristyin kauheasti.
Painoon dieetillä ei ollut mitään vaikutusta, eikä tarvinnut ollakaan koska olen hyvin hoikka. Sittemmin palauttelin ruokavalioon hiilareita takaisin. Perunaa syön ihan normaalisti, riisiä tummana ja täysjyvänä. Leipää ainoastaan täysrukiisena. Vehnää en syö lähellekään sitä määrää kuin joskus aikoinaan, eli "täysjyväleivät" ja vehnäleivät ovat kokonaan pannassa. Vatsa pääsi dieetin aikana normalisoitumaan niin, että vaivoja ei ole ollut. Mutta jos ne uusiutuvat niin dieetti alkaa uudelleen.
| |
| | |
11.04.10, 20:39
|
#61 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Minä olin jokunen vuosi sitten vhh-dieetillä ihan terveydellisistä syistä. Vatsa oli täysin sekaisin ja kärsin järkyttävästä uupumuksesta. Olin toista vuotta lähes ilman vehnää, ruista, perunaa ja riisiä. Kauraa söin puurona ja silloin tällöin hiukan makeaa. Viikko dieetin aloittamisesta olivat vatsakivut poissa, ja muutamassa viikossa piristyin kauheasti.
Painoon dieetillä ei ollut mitään vaikutusta, eikä tarvinnut ollakaan koska olen hyvin hoikka. Sittemmin palauttelin ruokavalioon hiilareita takaisin. Perunaa syön ihan normaalisti, riisiä tummana ja täysjyvänä. Leipää ainoastaan täysrukiisena. Vehnää en syö lähellekään sitä määrää kuin joskus aikoinaan, eli "täysjyväleivät" ja vehnäleivät ovat kokonaan pannassa. Vatsa pääsi dieetin aikana normalisoitumaan niin, että vaivoja ei ole ollut. Mutta jos ne uusiutuvat niin dieetti alkaa uudelleen. | Sinulla on vähän samat kokemukset kuin minullakin. Terveydellisistä syistä minäkin olen vhh:lla, paino-ongelmia ei ole koskaan ollut. Tai pikemminkin niin päin, että paino on toisinaan tupannut menemään liiankin alas, kun ei jatkuvien vatsavaivojen takia ole huvittanut oikein syödä mitään. Keliakiaa ei pitäisi olla, se minulta tutkittiin, laktoosi-intoleranssi löytyi, mutta laktoosin pois jättäminen ravinnosta ei kauheasti auttanut. Huvittavaa kyllä, nykyään siedän laktoosiakin aika hyvin, kun en enää syö viljaa.
Itsekin alkuun yritin vatsan rauhoituttua palauttaa esim. viljaa ja muitakin nopeita hiilareita ruokavaliooni, mutta minulle ne kyllä aiheuttavat vieläkin oireita aika nopeasti, joten olen sitten ennemmin kokonaan ilman, kun kärsin älyttömistä vatsavaivoista ym. Ja oikeastaan nykyään kun on tullut luettua aika paljon nopeiden hiilihydraattien ja varsinkin viljojen huonoista vaikutuksista elimistöön, niin en oikeasti enää edes uskaltaisi syödä niitä. Ainakaan suurissa määrin. Vehnä on joidenkin tutkimusten mukaan yhdistetty jopa skitsofrenian puhkeamiseen.
Nämä suomalaiset "ravitsemusaisiantuntijat" vaan aina jaksavat ihmetyttää. Täällä kun suositellaan edelleen runsasta hiilihydraattimäärää ja varsinkin runsasta viljan syöntiä. Ja tietysti tätä Pekka Puskan suosimaa, kaikista sairauksista parantavaa rypsiöljyä, sekä siitä tehtyjä ja melkoisella lisäainemäärällä höystettyä margariinia...
| |
| | |
13.04.10, 20:11
|
#62 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 11/2006
| Viikko sitten vhh:lle
Olipa mielenkiintoista lukea tämä keskustelu, koska itse olen aloitteleva karppaaja. Monia vuosia olen harmitellut muutamaa liikakiloani, mutta niitä on kuitenkin niin vähän, etten todella ole ryhtynyt mihinkään elämäntapamuutoksiin. Olen 165 cm pitkä ja painan tällä hetkellä 68 kg. Kiitos pitkäaikaisen kuntosalitreenin olen muuten kiinteä ja lihaksikas, mutta ikää kun tulee, meinaa vyötärölle kertyä turhaa läskiä enkä ole enää tyytyväinen peilikuvaani. Kolesteroliarvotkin ovat liian korkeat, mihin syyt lääkärin mukaan ovat geneettiset. Olenhan syönyt hänen ohjeidensa mukaan eivätkä arvot vain meinaa laskea.
Arvaattekin varmaan, että lääkärin neuvojen mukaan olen yrittänyt välttää kaikkea mahdollista rasvaa ja käyttänyt vain "terveellisiä" kevyttuotteita. Lisäksi leipä on suuri heikkouteni. Olen viime vuosina moneen otteeseen miettinyt ja lukenutkin vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, mutta en ole saanut aikaiseksi tehdä mitään asian hyväksi. Olen aina ajatellut, että en halua enkä voi luopua leivästä enkä pastastakaan mielelläni. Ja kesäisin pitäisi sitä jäätelöäkin välillä saada...
Nyt sitten jostain syystä tuli mitta täyteen ja ensimmäinen viikko on takana ilman minkäänlaisia vaikeuksia. Paino näyttää pudonneen 800 g ja vointi on loistava. Tosin se oli mielestäni loistava ennenkin, mitään vatsavaivoja minulla ei yleensä olekaan. Hämmästykseni on suuri, sillä leipää ei tee yhtään mieli eikä mitään muutakaan kiellettyä. Rasvaa olen pakottanut itseni lisäämään ruokavaliooni (aika syvälle ovat iskostuneet ne entiset opit) ja olen vaihtanut kaikki kevyttuotteet normaalirasvaisiin. Leivän lisäksi toinen suuri heikkouteni ovat juustot, joten huonosti asiat eivät ole ollenkaan. Jotenkin silti hirvittää, josko kolesteroliarvoni sittenkin vain nousevat.
Ajattelin olla muutaman viikon täysin ilman viljatuotteita, sitten ehkä otan ruokavaliooni täysjyväruisleipää silloin tällöin. Saas nähdä miten akan käy. Jos teillä kokeneemmilla on hyviä vinkkejä, otan niitä kiitollisena vastaan.
| |
| | |
13.04.10, 20:42
|
#63 (linkki)
|
| tervetuloa joukkoon
Muutama viikko takana ja pari kiloa on paino pudonnut, vaikka ei sitä paljoa liikaa ole ollutkaan, koska liikun myös paljon.
Olen sitten mies:)
Viikonloppuna söin hampurilaisaterian ja tuntui inhottavalta mahassa. Minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia jättää leipää pois, kun sen päätöksen oivalsin.
Minulla on sama juttu, että on perinnöllisesti korkea kolesteroli ja sokerikin on koholla. Menen verikokeisiin ensi kuussa ja luulen, että mietin työterveyslääkärin kanssa uutta tilannetta uusien kokeiden perusteella.
Olo on ollut huomattavasti parempi. Hyvä , että vesipisara tulit meitä tsemppaamaan:)
| |
| | |
13.04.10, 22:04
|
#64 (linkki)
|
| Kiitos!
Siitä korkeasta kolesterolistani sen verran vielä, että olen onnistunut sen suhteen sentään jotain tekemään jo aikaisemmin ja kokonaiskolesteroli on vain päälle viiden nykyään. Olen jo jonkin aikaa sitten lisännyt ruokavaliooni terveellisiä rasvoja ja hyvän ja huonon kolesterolin suhde oli jo viime verikokeissa niin hyvä, että vielä tässä vaiheessa ei ole tarvetta lääkitykseen. Huono kolesteroliarvo oli juuri ja juuri ylärajan yläpuolella. Hassulta tuntuu jotenkin mielestäni, että lääkärin mielestä aihetta huoleen kuitenkin on, vaikka suvussamme ei ole sydäntauteja ja itsellänikin kaikki arvot ovat hyvät tuota kolesterolia lukuun ottamatta. Verenpainekin 125/75.
Herkuttelen jotenkin ajatuksella, että saisin tällä vhh-ruokavaliolla saamaan rasva-arvoni lopullisesti kuntoon. Olisi lisäksi niin mukava sanoa lääkärille hyvien koetulosten jälkeen, että olen jättänyt kevyttuotteet pois ja lisännyt rasvan syöntiä, koska hän olettaisi ilman muuta, että tulokset ovat syntyneet siitä, että olen onnistunut karsimaan loputkin pahat rasvat pois :D
| |
| | |
14.04.10, 10:31
|
#65 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 06/2006 Sijainti: Espoo
| herran jestas Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja phk Siitä korkeasta kolesterolistani sen verran vielä, että olen onnistunut sen suhteen sentään jotain tekemään jo aikaisemmin ja kokonaiskolesteroli on vain päälle viiden nykyään. Olen jo jonkin aikaa sitten lisännyt ruokavaliooni terveellisiä rasvoja ja hyvän ja huonon kolesterolin suhde oli jo viime verikokeissa niin hyvä, että vielä tässä vaiheessa ei ole tarvetta lääkitykseen. Huono kolesteroliarvo oli juuri ja juuri ylärajan yläpuolella. Hassulta tuntuu jotenkin mielestäni, että lääkärin mielestä aihetta huoleen kuitenkin on, vaikka suvussamme ei ole sydäntauteja ja itsellänikin kaikki arvot ovat hyvät tuota kolesterolia lukuun ottamatta. Verenpainekin 125/75.
Herkuttelen jotenkin ajatuksella, että saisin tällä vhh-ruokavaliolla saamaan rasva-arvoni lopullisesti kuntoon. Olisi lisäksi niin mukava sanoa lääkärille hyvien koetulosten jälkeen, että olen jättänyt kevyttuotteet pois ja lisännyt rasvan syöntiä, koska hän olettaisi ilman muuta, että tulokset ovat syntyneet siitä, että olen onnistunut karsimaan loputkin pahat rasvat pois :D | Jos kokonaiskolesteroliarvo on vain yli 5 niin kannattaisi kysyä lääkäriltä, kenen lääketehtaan sponssaama hän oikein on ? Itselläni on arvo yli 6 mutta silti hyvä kolesteroli on loistavassa arvossa eikä mieleeni tulisi ruveta lääkitykselle. Samaa mieltä on työterveyshuoltonii. Kolesteroliarvo nousee naisilla menopaussin jälkeen ja se on täysin luonnollinen tilanne.
Selkeä riskitekijä ovat kohonneet veren rasva-arvot - eli se triglyseridi-arvo ja sitä pitää todella seurata, koska rasva-arvot ovat merkki jo vakavasta ongelmasta ja yleensä ne ovat koholla nk metabolisen oireyhtymän ollessa kyseessä.
Olkaa kriittisiä näille kolesterolilääkityksen tuputtajille ja lukekaa asiaa koskevia selvityksiä ja tutkimustuloksia. Asiasta on todella monia mielipiteitä.
| |
| | |
14.04.10, 12:18
|
#66 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Muutama viikko takana ja pari kiloa on paino pudonnut, vaikka ei sitä paljoa liikaa ole ollutkaan, koska liikun myös paljon.
Olen sitten mies:)
Viikonloppuna söin hampurilaisaterian ja tuntui inhottavalta mahassa. Minulla ei ole ollut mitään vaikeuksia jättää leipää pois, kun sen päätöksen oivalsin.
Minulla on sama juttu, että on perinnöllisesti korkea kolesteroli ja sokerikin on koholla. Menen verikokeisiin ensi kuussa ja luulen, että mietin työterveyslääkärin kanssa uutta tilannetta uusien kokeiden perusteella.
Olo on ollut huomattavasti parempi. Hyvä , että vesipisara tulit meitä tsemppaamaan:) | Nyt pieni varoituksen sana noista tulevista verikokeistasi. Kolesteroliarvosi saattavat nimittäin olla täysin sekaisin. Joidenkin ihmisten elimistö tuppaa reagoimaan vhh:lle siirtymisestä niin, että kolesteroliarvot nousevat ensin alkuun pilviin. Oikeastaan vasta useamman kuukauden tai jopa vuoden karppailun jälkeen kannattaisi mittauttaa noita arvoja. Toisilla tosin arvot paranevat melkein heti ruokavaliomuutoksen jälkeen, se millaiset sinun arvosi ovat, riippuu sitten siitä kumpaan ryhmään kuulut. Ja on hyvin todennäköistä, että kokonaiskolesteroli nousee jonkin verran joka tapauksessa, koska karppauksella on tapana nostaa varsinkin HDL:ää. Ja tätähän useimmat lääkärit pitävät pahana, vaikka kokonaiskolesterolin nousulla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Laitan tähän vielä uudestaan tämän kolesterolilinkin, jos et sitä tuolta edellisistä viesteistä ole lukenut: Ruokavalion rasvat ja veren kolesteroli Ravitsemus ja terveys
Ja lisäksi jos kerrot lääkärillesi noudattavasi vähähiilihydraattista ja runsasrasvaista ruokavaliota, niin hän todennäköisesti sanoo, että oletko ihan hullu, meinaatko tappaa itsesi, lopeta moinen humpuuki heti... Tai jotain muuta yhtä mukavaa...
Mutta kiitos vaan kiitoksista, toivottavasi näistä keskusteluista on edes jotakin hyötyä!
| |
| | |
14.04.10, 12:46
|
#67 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nallepuh52 Jos kokonaiskolesteroliarvo on vain yli 5 niin kannattaisi kysyä lääkäriltä, kenen lääketehtaan sponssaama hän oikein on ? Itselläni on arvo yli 6 mutta silti hyvä kolesteroli on loistavassa arvossa eikä mieleeni tulisi ruveta lääkitykselle. Samaa mieltä on työterveyshuoltonii. Kolesteroliarvo nousee naisilla menopaussin jälkeen ja se on täysin luonnollinen tilanne. | Tästä olen ihan samaa mieltä. Saa nähdä kuinka kolesterolihypoteesin käy, kun muutamien kolesterolilääkkeiden patentit tässä raukeavat lähivuosina, eikä niillä voi enää rahastaa yhtä lailla kuin nyt... Ja kokonaiskolesteroliarvolla on tosiaan taipumus nousta vaihdevuosien jälkeen ja taannoin tästä oli oikein virallinen tutkimuskin, jonka mukaan korkeahko kokonaiskolesteroliarvo naisilla ennustaa pitkää ikää ja hyvää terveyttä. Käsittääkseni jopa niinkin korkeat arvot kuin 8 pintaan ovat vielä ihan ok. Liian alhainen kokonaiskolesteroli saattaa sen sijaan olla terveysriski ja jo n. nelosen kokonaiskolesteroli rupeaa olemaan liian alhainen. Ikävä kyllä nämä(kään) tiedot eivät ole kaikkia lääkäreitä tavoittaneet, vaan potilaita edelleen neuvotaan ihan päin p....tä. Mutta ehkäpä se tästä joskus muuttuu, ainakin toivossa on hyvä elää. Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nallepuh52 Selkeä riskitekijä ovat kohonneet veren rasva-arvot - eli se triglyseridi-arvo ja sitä pitää todella seurata, koska rasva-arvot ovat merkki jo vakavasta ongelmasta ja yleensä ne ovat koholla nk metabolisen oireyhtymän ollessa kyseessä.
Olkaa kriittisiä näille kolesterolilääkityksen tuputtajille ja lukekaa asiaa koskevia selvityksiä ja tutkimustuloksia. Asiasta on todella monia mielipiteitä. | Just näin. Korkea triglyseridi arvo myös korreloi yleensä pienipartikkelisen LDL:n, eli VLDL:n kanssa. Tämä tahtoo sanoa sitä, että jos triglyt ovat korkealla, niin myös LDL on tuota pienipartikkelista, joka on sitä vaarallista muotoa -> taipumus kertyä valtimoiden seinämiin. Tällöin on ihan sama vaikka LDL kokonaisarvo olisi hyvinkin pieni, se on silti pahasta ja taas toisaalta jos LDL on suuripartikkelista, niin on oikeastaan yksi ja hailea kuinka korkea se LDL:n kokonaisarvo on. Ja suuripartikkelista LDL on yleensä silloin kun triglyt ovat matalalla. Suomessa ei tätä partikkelikokoa ikävä kyllä vielä mitata, mutta onneksi sen voi suhteellisen luotettavasti arvioda triglyseridiarvojen perusteella.
Ja vhh nimenomaan laskee triglyarvoja ja useimmiten nostaa Hdl:ää
| |
| | |
14.04.10, 18:50
|
#68 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja nallepuh52 Jos kokonaiskolesteroliarvo on vain yli 5 niin kannattaisi kysyä lääkäriltä, kenen lääketehtaan sponssaama hän oikein on ? Itselläni on arvo yli 6 mutta silti hyvä kolesteroli on loistavassa arvossa eikä mieleeni tulisi ruveta lääkitykselle. Samaa mieltä on työterveyshuoltonii. Kolesteroliarvo nousee naisilla menopaussin jälkeen ja se on täysin luonnollinen tilanne.
Selkeä riskitekijä ovat kohonneet veren rasva-arvot - eli se triglyseridi-arvo ja sitä pitää todella seurata, koska rasva-arvot ovat merkki jo vakavasta ongelmasta ja yleensä ne ovat koholla nk metabolisen oireyhtymän ollessa kyseessä.
Olkaa kriittisiä näille kolesterolilääkityksen tuputtajille ja lukekaa asiaa koskevia selvityksiä ja tutkimustuloksia. Asiasta on todella monia mielipiteitä. | Olen lukenut viime aikoina paljon tutkimuksia ja artikkeleita näistä asioista ja olen tällä hetkellä vielä entistä kriittisempi näitä kolesterolilääkityksen tuputtajia kohtaan. Tutkin juuri verikokeistani sen triglyseridi-arvonkin ja sekin näyttää oikein hyvältä. No, kyllähän lääkäri totesikin, että arvojen suhteet ovat erittäin hyvät eikä kokonaiskolesterolista kannata huolestua. Vilautteli silti lääkitysmahdollisuuttakin, jos tilanne vähänkään muuttuu... Aion pitää huolen, että muuttuu ainoastaan parempaan suuntaan.
| |
| | |
16.04.10, 08:37
|
#70 (linkki)
|
|
Nyt tuli ongelma. herään aamulla viideltä. En haluaisi herätä yöllä kesken unien.
| |
| | |
18.04.10, 20:39
|
#71 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja no Nyt tuli ongelma. herään aamulla viideltä. En haluaisi herätä yöllä kesken unien. | Heh, unen tarpeen väheneminen on yksi vhh:n "sivuvaikutus"... Joillakin se menee ohi alkuvaiheen jälkeen, mutta ei kaikilla. Oletko päivällä väsynyt? Auttaisikohan jos menisit illalla myöhemmin nukkumaan, niin jospa sitten unta riittäisi pitemmälle aamuun?
| |
| | |
20.04.10, 12:19
|
#73 (linkki)
|
Rekisteröitynyt: 09/2007 Sijainti: Pk-seutu
|
Perinnöllisen kolesterolin kanssa pitää olla tarkkana: Silloin tulee välttää kovia rasvoja.
| |
| | |
20.04.10, 13:59
|
#74 (linkki)
|
| Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä66 Perinnöllisen kolesterolin kanssa pitää olla tarkkana: Silloin tulee välttää kovia rasvoja. | Olisikohan kuitenkin niin, että oma kolesterolini ei ole perinnöllistä, vaikka lääkäri niin sanoikin, kun ei se hänen "kevytohjeillaan" parantunut? Pahimmillaanhan se oli jo 7 paikkeilla jos en väärin muista ja nyt viimeksi vain päälle 5. Parannukseen ei kuitenkaan auttanut lääkärin neuvo välttää kaikkea mahdollista rasvaa vaan se, että olin alkanut käyttää enemmän öljyjä ja ottaa kalaöljykapseleita päivittäin ja vähensin jo silloin leivän, pastan, riisin jne. syöntiä. Näin kuvittelen, en tiedä olenko oikeassa vai väärässä. Seuraavissa verikokeissa asiaa sitten selviää.
| |
| | |
20.04.10, 15:35
|
#75 (linkki)
|
|
Onkohan edes perinnöllistä kolesterolia, jos se tietyllä ruokavaliolla voi muuttua?
Olen minäkin uskonut, että kolesteroli voi olla perinnöllinen, mutta ilmeisesti täytyy tämäkin asia laittaa kyseenalaiseksi, koska hiilareita ei ole kukaan ennen kehoittanut välttämään?
Mielenkiintoista tämä kuitenkin on.
| |
| | | | |